T'AGRADARIA COL·LABORAR AL MANTENIMENT DEL BLOG?

Fons documental iniciat l'any 2012 que recull més de quinze mil imatges de Cobles, Orquestres i Conjunts de Catalunya. La més antiga és de 1876. Hi veurem la història de cada formació, i els noms i cognoms de la majoria dels músics. És un humil homenatge al gremi que ha estat el meu durant més de 40 anys. 

Diuen que no morim del tot mentre hi hagi algú que ens recordi. Llarga vida, doncs, als músics d'aquesta pàgina ! 

Josep Loredo i Moner
http://ca.wikipedia.org/wiki/Josep_Loredo_i_Moner

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Si vols contribuir al manteniment d'aquesta pàgina (a partir de 50 €), pots fer-ho prement el botó DONAR que hi ha a continuació, o també em pots fer un bizum al 650 05 12 33 (posa-hi el teu nom si ho fas així), tal com han fet en el seu moment els PATROCINADORS DEL BLOG:

Amat i Pujol, David
Boada i Silvestre, Eduard
"Burlu", de "Sant Esteve de les Roures"
Casadellà i Turon, Josep
Cobla-orquestra Maravella
Comadevall i Prat, Miquel
Lavie, Marc
Molina i Membrives, Xavi
Nonell i Juncosa, Jaume
Roig de Llobet, Rafel

Ullate i Estanyol, Margarida
Vergés i Costa, Silvestre

... a tots:

Gràcies!

SI EM VOLS CONVIDAR A UN CAFÈ, O AJUDAR A MANTENIR AQUEST BLOG, CLICA EL SEGÜENT BOTÓ. GRÀCIES !

  

divendres, 13 de juliol del 2012

VICTÒRIA (Amer)

👉  LLEGEIX, SISPLAU :
 
Si deixes un comentari, posa el teu nom i correu, i et podré contestar.
 
Si ho prefereixes em pots escriure directament al meu correu:

jlm_54@hotmail.com

Si et vols descarregar alguna foto, endavant! Només et demano que si la publiques, citis la font.

... I ara sí, et convido a gaudir del meu treball
:


Any 1946 (1)
Cobla-orquestra d'Amer fundada l'any 1944. El títol de l'entrada es podria posar amb accent castellà, tal com s'escrivia aleshores. No cal ser gaire espavilat per deduir que aquest nom tenia ressonàncies de postguerra.
Es va formar, tal com la Cobla-orquestra La Principal Amerense, amb músics escindits de la Cobla-orquestra Moderna (que va estar activa al menys fins l'any 1961).
Un detall que em fa pensar que potser la Cobla-orquestra Moderna va estar un parell d'anys inactiva és que a sota del nom VICTÓRIA hi posa: antes MODERNA.
Hi reconec, de dalt a baix i cap a la dreta:
- Lluís Monserrat i Abellà ("Sabonaire", fent referència a l'ofici de barber que ja feia el seu pare), primer de la fila superior. Curiosament, aquesta família escriu el seu cognom sense la "t", és a dir, Monserrat; no obstant, l'impressor va posar REPRESENTANTE: LUÍS  MONTSERRAT
- Àngel Piñana i Guitart ("Àngel Santantoni")
- Josep ("Pepet") Sanglas i Casas
- Joan Parés i Masachs ("Zai")
- Josep ("Pitu") Anadon i Arnau
- Joan Fontàs i Casas ("Jan de la Teta"). Compositor de la sardana emblemàtica d'Amer "Festa Mil·lenària", també coneguda com la Sardana de l'Alcalde (més info), que es balla cada any el 16 d'Agost, dins dels actes de la Festa Major.
- Josep Teixidor i Tomàs  És el cantant; no crec que es maquillés de negre, com sembla insinuar el dibuix del cartell; aquest detall sembla més aviat una referència al mític actor Al Jolson, que va protagonitzar la primera pel·lícula sonora, "El cantant de Jazz  (1927)", en la qual interpretava a un cantant blanc que es maquillava com si fós negre; en Josep era germà d'en Martí Teixidor i Tomàs, que seria component, entre d'altres, de la Cobla-orquestra La Principal de La Bisbal, primer com a cantant i després com a instrumentista de trombó i violí fins a la seva jubilació.
- Ildefons Remollo i Neco. Representant de la formació a Girona. Aquest músic va ser un dels fundadors del Conjunt Setson, l'any 1956.
- Joan Juanola i Siqués.


Any 1946 (2)
Cançoner amb la imatge del vocalista, en Josep Teixidor.


Any 1946 (3)

Posant davant de l'autocar, la qual cosa es repeteix en moltes orquestres, donada la importància que tenia el fet de disposar de medi propi de transport en aquells anys.
Drets: Joan Parés ("Zai"), Lluís Monserrat ("Sabonaire"), Josep Parés i Creus ("Pitu Zai"), Josep ("Pepet") Sanglas, Joan Vila i Rabat, Àngel Piñana ("Àngel Santantoni"), Ildefons Remollo i Josep Mª Vila i González ("Josep del Molí")
A davant: Jaume Sanglas i Josep Teixidor.
Foto: Arxiu Mercè Monserrat.


Any 1947
A la fila de dalt:
Lluís Monserrat ("Sabonaire"), Jaume Sanglas, Àngel Piñana ("Àngel Santantoni"), Josep Parés ("Pitu Zai"), Joan Bosch i Selma i Joan Vila
Segona fila: Joan Parés ("Joan Zai"), Josep ("Pepet") Sanglas i Ildefons Remollo
A baix, tot sol: Josep Teixidor.


Any 1948 (1)
Dues versions d'aquest fantàstic cartell de la temporada 1948-1949, amb la imatge del famós músic i director d'orquestra Glenn Miller, mort l'any 1944.
A dalt de tot: Àngel Piñana ("Àngel Santantoni"), Lluís Monserrat ("Sabonaire") i Pere Colom i Soler
Fila següent: Josep Parés ("Pitu Zai"), Josep ("Pitu") Anadon i Joan Vila
La parella següent: Joan Bosch i Joan Parés ("Joan Zai")
Tot sol, penúltim: Jaume Sanglas
A baix de tot: Josep Teixidor.


Any 1948 (2)
Sembla com si la formació fos incompleta, i en Pere Buxó segurament hi anava de bolo.
Darrere: Josep ("Pepet") Sanglas, Pere Colom, Joan Parés ("Zai") i Pere Buxó i Domènech
Davant: Joan Bosch, Jaume Sanglas, Lluís Monserrat ("Sabonaire") i Àngel Piñana ("Àngel Santantoni").


Any 1949 (1)
Cartell dissenyat per P. Hugas, de la temporada 1949-1950. Es veu el campanar de l'església d'Amer (a sobre hi posa, òbviament, MÚSICA RELIGIOSA), un envelat (BAILES), i la Plaça (SARDANAS).
A l'esquerra, destacat, Josep ("Pitu") Anadon [cantant]
A dalt, a la dreta: Lluís Monserrat ("Sabonaire") [2n tible], Àngel Piñana ("Àngel Santantoni") [1er tenor], Josep ("Pepet") Sanglas [1er trompeta] i Joan Bosch [flabiol]
Al mig: Josep Mª Vila ("Josep del Molí") [2n tenor], Joan Parés ("Joan Zai") [2n fiscorn], Joan Vila [1er tible] i Jaume Sanglas [2n trompeta]
A baix: Eusebi Güell i Pons ("Cucut") [1er fiscorn]
Foto: Arxiu Josep Puigdemont.


Any 1949 (2)
El dimecres dia 9 de Novembre de 1949 es va celebrar a Amer el Mil·lenari de la consagració de l'església parroquial.
Tal com es pot llegir a la pàgina 3 del diari Los Sitios del 10 de Novembre de 1949, a la tarda, i per cloure els actes que havien durat tot el dia, va haver-hi a la Plaça de la Vila (aleshores Plaza de España) una audició de sardanes a càrrec de les tres cobles locals: Cobla-orquestra ModernaCobla-orquestra Victòria i Cobla-orquestra La Principal Amerense. En aquesta audició es van interpretar vint-i-sis sardanes, la majoria d'autors locals, i una d'elles va tenir molt èxit: Festa mil·lenària, de Joan Fontàs i Casas ("Jan de la Teta"). A partir de l'any següent l'alcalde Narcís Junquera i Rigau va escollir aquesta composició per a ser ballada com a Sardana de l'Alcalde per la festivitat de la Mare de Déu d'Agost, i avui dia (2025) encara és vigent.


Any 1950
Cartell de la temporada 1950-1951, i detall del mateix
A darrere: Àngel Piñana ("Àngel Santantoni"), Josep Mª Vila ("Josep del Molí"), Eusebi Güell ("Cucut") i Joan Vila
Davant: Josep ("Pepet") Sanglas, Jaume Sanglas, Joan Parés ("Joan Zai"), Llucià Casellas i Lloret* (amb el micròfon), Enric Cabruja i Font i Lluís Monserrat ("Sabonaire").
Crec que devien durar una temporada més, com a molt, dissolguent-se l'any 1952.
* Veure pàgines 30 i 31 d'aquest enllaç.
Foto: Barber. Impremta Monserrat. Arxiu Enric Cabruja i Font.

2 comentaris:

  1. Hola Josep
    en Sabonaire em sembla que és el primer de l'esquerra amb bigoti..
    Salut!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Ara que ho dius ... A mí també m'ho sembla, o sigui que passo a corregir-ho. Merci Salvador.

      Elimina

PER RAONS LOGÍSTIQUES NOMÉS PUBLICARÉ COMENTARIS EN ELS QUALS S'INDIQUI UN CORREU DE CONTACTE

Gràcies!