Si et vols descarregar alguna foto, endavant! Només et demano que si la publiques, citis la font.
... I ara sí, et convido a gaudir del meu treball:
2) La foto és feta per Alberto Kern, i revelada a l'estudi Fotografía de París - Arnaud (Barcelona), segons consta en el revers del passepartout. Té la particularitat de que a la part inferior del passepartout hi ha dos retrats-segell, signats per Kern, que els fotògrafs de prestigi van posar de moda en aquell final de segle XIX, doncs es podien fer servir per franquejar cartes. Aquests dos retrats-segell són de Josep Canet i Roura (esquerra) i Magne Bosch i Vives (dreta)
3) Com deveren penjar el barret (i despenjar-lo després) que s'observa a l'esquerra, per damunt de l'arc?
4) Hi ha dues afirmacions sobre aquesta foto que durant anys ningú ha qüestionat i que passo a rebatre tot seguit:
- La foto és de 1892: Fals. Estudiant la llista de components dels diferents anys des de la formació de La Principal de La Bisbal, la conjunció dels músics que apareixen a la foto es dona l'any 1894, any en que el fiscornaire Lluís Pastells i Pujol (fill de Baldomer Pastells i Ribera ["l'avi Rau"]) torna a la formació després del seu pas per l'Orquestra Escalas, de Barcelona, on coincideix amb Pau Casals i Defilló. En la reestructuració ocorreguda l'any 1892 (no el 1891) va entrar de fiscorn Narcís Cos i Menció, en primera instància i després Antoni Agramont i Quintana; seria prolix incorporar tota la documentació que prova aquest primer punt, però està a disposció de qui ho demani.
- La foto és feta a la plaça de Monells: Fals. Qualsevol que hagi estat a la Plaça Major de Monells veurà que no hi ha cap arcada que coincideixi amb la d'aquesta foto. El lloc podria ser una de les arcades de la Plaça del Vi de Girona (aleshores anomenada Plaça de la Constitució), on per Carnaval de 1894 hi actua una Cobla (no especificada), segons el Diario de Gerona de Avisos y Notícias de 6 de Febrer de 1894 (pàgina 2). Al fons de la imatge es pot veure una porta vidriera, molt més pròpia d'una ciutat com Girona que no pas d'un poble, Monells, en aquest cas.
6) Agrair a Jaume Nonell i Juncosa que en la seva incansable recerca històrica hagi compartit amb mi aquesta troballa.
Convido a qui vulgui saber molt més sobre aquests anys inicials de La Principal de La Bisbal a llegir el molt ben documentat i exhaustiu article publicat per Jaume Nonell a l'Institut d'Estudis del Baix Empordà titulat JOAN VENTURA I COLLBONI, EL SELVATÀ DESCONEGUT FUNDADOR DE LA COBLA LA PRINCIPAL DE LA BISBAL.
Foto: Fons Canet. Arxiu Comarcal del Baix Empordà.
Ambdues formacions, La Principal i La Vella, van coexistir un temps (a la tercera columna de la pàgina 2 del setmanari L'Avenç del Empordá -sic- de 18 de Setembre de 1909 es fa esment de La Vella, i l'any 1921 encara consten al Butlletí nº 4 del Sindicat d'Orquestres de Girona amb aquesta formació: Josep Canet, Rafel Godo, Lluís Felip i Carreras, Josep Mª Planas, Ramon Galí i Blanch, Josep Mas i Sellés, Martí Riera i Colomer, Baldomer Amich i Pereferrer, Joan Lloveras i Josep Mª Galí i Frigola). I segons he pogut veure en el programa de la Festa Major de 1925, aquell any encara estaven actius.
Et convido a visitar la pàgina web de La Principal de La Bisbal per tot el que siguin les dades més actuals. Bevent de diverses fonts (arxiu propi, Internet, músics jubilats, etc.), i amb la inestimable ajuda d'un dels seus components actuals (i que es jubila aquest any 2017), en Josep Ramon Prats, he recollit una bona quantitat de fotos i puc identificar bona part dels músics que hi surten.
L'any 1892 hi va haver una reestructuració, de manera que van entrar músics formats a l'Escola de Joan Carreras i Dagas, i també Narcís Cos i Menció (1er fiscorn, que no acabaria la temporada, essent substituït per Antoni Agramont), i un de l'Escola de Peralada (Marià Calvet i Golobardes, 1er tenor). Van restar només tres dels elements fundadors: Rafel Godo i Bordas (1er tible), Jacint Solà i Delàs ["Cinto"] (2n fiscorn) i Josep Canet i Roura (flabiol i director). Dels músics que en van sortir, alguns van retornar a la Vella.
La formació que es veu a la foto és la següent:
S'observa la col·locació del flabiol en el lloc oposat d'on es posa actualment. El trombó al costat del contrabaix era habitual en aquella època.
Foto: Arxiu Comarcal del Baix Empordà. Fons Canet.
Davant: Josep Canet [flabiol], Josep Mª Soler [2n tible i director], Rafel Godo [1er tible], Albert Martí i Galceran [1er tenor] i Eduard Mercader ("Tano") [2n tenor].
Com que de 1905 no en tinc cap foto, transcric la notícia que apareix a la pàgina 3 del diari LA LUCHA, de 19 d'Abril:
La orquesta La Principal de La Bisbal ha quedado constituída en la siguiente forma:
D. José Maria Soler, Director; D. Manuel Cadaqués, violin solista; D. Enrique Barrera, id. primero; D. José Canet, id. segundo; D. Adolfo Masifern, Contrabajo; D. Eduardo Mercader, Flauta; D. Alberto Martí, Clarinete primero; D. Rafael Godo, id. segundo; D. Pedro Llupart, Cornetín primero; D. Magno Bosch, id. segundo; D. Emilio Claret, Fiscorno; D Jacinto Solà, Trombón.
Ara ves a saber qui era aquest Manuel Cadaqués ... De fet, la relació dels músics és en formació d'Orquestra, i podria ser que no toqués a la Cobla.
Al mig: Adolf Masifern, Josep Mª Soler, Magne Bosch i Enric Barrera
Hi ha una crònica ben detallada del com i el per què van fer aquesta gira en el nº 14 de la Revista Feminal de 31 de Maig de 1908, pàgines 388 i 389.
Any 1908 (4)
Fotos: Josep Thomas i Bigas.
Com a curiositat, en aquesta foto no es fa esment de flabiol ni flabiolaire, que podria ser el director, Josep Saló. Per cert, tot i la coincidència de cognoms, Josep Saló i Bos i Martí Saló i Parals ("Martí del Cornetí") no eren parents.
* El dia 18 de Gener de 1911 havia mort el contrabaixista Adolf Masifern, que per malaltia portava ja un temps sense tocar. Magne Bosch deixava el cornetí per agafar el contrabaix.
Any 1912 (1)
A dalt: Magne Bosch [contrabaix], Josep Saló i Bos* [violí solista i director] i Eduard Mercader ("Tano") [flauta i tenora]
Al mig: Gonçal Juncà [violí i tible], Genís Canet [violí i fiscorn], Albert Martí [clarinet i tenora], Enric Barrera ("Nardo") [violí i trombó] i Francesc Llopart [clarinet i tible]
A baix: Pere Garriga [fiscorn], Martí Saló i Parals ("Martí del Cornetí") [cornetí solista] i Pere Llopart [cornetí].
Foto: Col·lecció Jordi Mestres.
Any 1912 (2)
Foto: Col·lecció Jordi Mestres.
Any 1913 (aproximadament)
La foto és feta a Calonge.
A dalt: Magne Bosch [contrabaix], Genís Canet [trombó, violí solista i director] i Eduard Mercader ("Tano") [flabiol i flauta solista]
Al mig: Gonçal Juncà [tenora i viola], Enric Barnosell i Saló [tible solista i violí], Albert Martí [tenora i clarinet solista], Salvador Corominas [fiscorn solista] i Tomàs Amich i Tusell [tible i clarinet]
A baix: Lluís Julià i Sellés [cornetí solista], Joan Daró i Olivet* [cornetí solista] i Isidre Dalmau i Perers** [fiscorn i violí].
Any 1916
Darrere: Joan Daró (2n cornetí), Lluís Julià (1er cornetí), Joan Grau i Capdeferro (1er fiscorn, no porta el mateix vestit, potser acabava d'entrar? Potser hi anava de bolo?), Isidre Dalmau (2n fiscorn) i Genís Canet (trombó)
Davant: Desconegut (flabiol, potser hi anava de bolo?), Tomàs Amich (2n tible), Enric Barnosell (1er tible), Albert Martí (1er tenor), Gonçal Juncà (2n tenor) i Magne Bosch (contrabaix).
Al mig: Albert Martí [tenora i clarinet solista], Gonçal Juncà [tenor i viola], Enric Barnosell [tible solista i violí], Tomas Amich [tible i clarinet] i Eduard Mercader ("Tano") [flabiol i flauta solista]
A baix: Magne Bosch [cornetí 1er], Martí Saló i Parals ("Martí del Cornetí") [cornetí solista], Pere Garriga [fiscorn solista], Isidre Dalmau [fiscorn i violí 1er] i Emili Saló i Parals [contrabaix solista].
Aquí tenim una foto que Pau Casals i Defilló va dedicar a Enric Barnosell durant l'estada a Sant Salvador de La Principal de La Bisbal l' Agost de 1918; el text diu, en un català encara no gaire normatiu :
Nota: tant aquesta foto com la següent, podrien ser de 1919.
Aquí es podria jugar al joc de les diferències amb la foto anterior !
Òbviament, ambdues són de la mateixa sessió, amb segons de diferència, i s'observa petits canvis de posició en els músics.
Foto: extreta del llibre LA BISBAL, ANYS ENRERA (1900-1939), de Pere Lloberas, publicat l'any 1974.
Una curiositat: si mires la postal de 1918 de la Cobla-orquestra La Principal de Bordils, veuràs que és exactament la mateixa, substituint les fotos i canviant La Bisbal per Bordils i Albert Martí per Tomàs Grau: Qui va copiar a qui? Va ser l'impressor que va tirar pel dret, i va aprofitar el disseny per les dues formacions?
Hi poso dues fotos, una retolada i l'altra no.
Fotos: Emili Casas. Arxiu Comarcal del Baix Empordà.
Fotos: Emili Casas. Arxiu Comarcal del Baix Empordà.
En tot cas, la foto aquí presentada correspon a una estada que va fer LPDLB a Valls, suposo que a finals de la temporada 1919-1920, on van comptar amb la col·laboració com a 2n tenor d'un excel·lent músic, com era l'Enric Riera i Bolasell, 1er tenor de la Cobla-orquestra Els Rossinyols, de Castelló d'Empúries.
A la imatge hi podem veure, juntament amb una colla de simpatitzants (els músics tots porten barret):
Drets: Joan Grau, Tomàs Garcia, Francesc Teixidor ("Paco de la Flauta"), Isidre Dalmau, Enric Barnosell, Magne Bosch (treient fum com una xemeneia), Emili Saló i Parals, Enric Riera i Bolasell ("Enriquet") i Genís Canet
Asseguts (custodiant les noies!): Tomàs Amich i Albert Martí.
Foto: Arxiu Constantí Turró i Fontclara.
Darrere: Magne Bosch [2n cornetí], Martí Saló i Parals ("Martí del Cornetí") [1er cornetí], Tomàs Garcia i Bril·li (veure bio a la pàgina 10 d'aquest enllaç) [1er fiscorn], Isidre Dalmau [2n fiscorn], Genís Canet [trombó] i Emili Saló i Parals [contrabaix]
Davant: Francesc Teixidor ("Paco de la Flauta") [flabiol], Tomàs Amich [2n tible], Enric Barnosell [1er tible], Albert Martí [1er tenor] i Joaquim Roldós i Marsillach [2n tenor].
Hi ha un personatge en el centre de la fila posterior que no és músic, o en tot cas no formava part de la cobla (un compositor? un capitost? un escriptor? un periodista? ... chi lo sà ... ).
Darrere: Magne Bosch [2n cornetí], Martí Saló i Parals ("Martí del Cornetí") [1er cornetí], Tomàs Garcia i Bril·li [1er fiscorn], Desconegut, Isidre Dalmau [2n fiscorn], Genís Canet [trombó] i Emili Saló i Parals [contrabaix]
Davant: Francesc Teixidor ("Paco de la Flauta") [flabiol], Tomàs Amich [2n tible], Enric Barnosell [1er tible], Albert Martí [1er tenor] i Joaquim Roldós [2n tenor].
Foto: Extreta del llibre LA SARDANA A CATALUNYA, d'Aureli Capmany i Farrés.
Darrere: Joaquim Torrent i Llosent (violí solista i flabiol), Isidre Dalmau (violí i 2n fiscorn), Ramon Rosell i Mestres (clarinet i 1e tenor), Magne Bosch (2n cornetí), Francesc Teixidor ["Paco de la Flauta"] (flauta i 2n tenor) i Tomàs Garcia (1er fiscorn).
Davant: Emili Saló i Parals (contrabaix), Enric Barnosell (violí i 1er tible), Genís Canet (director i trombó), Tomàs Amich (clarinet i 2n tible) i Ernest Llopart i Romaguera (1er cornetí).
En el revers de la postal (imatge següent), que suposo que correspon a la temporada 1922-1923, s'especifica que, degut a causes especialíssimes, van deixar la formació tres dels components fins aleshores, essent substituïts per Ramon Rosell (al lloc d'Albert Martí, que havia marxat a formar part, com a fundador, de la Cobla-orquestra Barcelona), Joaquim Torrent (ocupant la plaça de violí que havia deixat Joaquim Roldós, tocant el flabiol a la Cobla, de manera que Francesc Teixidor ["Paco de la Flauta"] passava a tocar el 2n tenor) i Ernest Llopart (fill de Pere Llopart i Frou, substitut al cornetí de Martí Saló i Parals ["Martí del Cornetí"], que havia marxat a la Cobla-orquestra Selvatana, on només hi romandria un any).
Al final d'aquesta temporada alguns músics, encapçalats per Magne Bosch, van marxar per formar la Cobla-orquestra Antiga Principal de La Bisbal: Magne Bosch, Isidre Dalmau, Ernest Llopart i Francesc Teixidor ("Paco de la Flauta") ... eren temps convulsos!
Fotos:
1) Arxiu Constantí Turró i Fontclara.
2) A.C.A.E. (Arxiu Montserrat Mauné - Javier Gironella).
Revers de la postal anterior.
En un afany de normalització de la llengua, a la postal s'escriu Ramon Rossell. Però el cognom és i va ser sempre amb una sola "s": Rosell. També està mal escrit el cognom Llupart, el qual sí que tenia el seu nom registrat en català correcte, és a dir: tant Pere Llopart i Frou com Ernest Llopart i Romaguera i també Francesc Llopart i Serra, que surten en diverses entrades d'aquest blog estaven registrats com Llopart, amb "o".
Fotos:
1) Arxiu Constantí Turró i Fontclara.
2) A.C.A.E. (Arxiu Montserrat Mauné - Javier Gironella).
A punt per tocar una audició de sardanes. Aquesta imatge que penjo avui (31-5-2021) és molt poc coneguda.
Aquesta fotografia (un mar de barrets, la podriem subtitular) es va publicar a la pàgina 15 de la Revista Catalunya Gràfica, la primera quinzena de Juny de 1922, i reprodueixo a continuació -literalment- el peu de foto que l'acompanyava:
Any 1923 (1)
Si llegim el peu de la foto Any 1922 (1), veiem que Magne Bosch i d'altres músics van marxar per fundar la Cobla-orquestra Antiga Principal de La Bisbal. Segons aquest text, els van fer fora ... Durant molts anys la rivalitat va ser extrema, amb textos creuats desqualificant-se mútuament.
Foto: Arxiu Vídua de Martí Lliuret.
Darrere: Emili Saló i Ramell [cornetí], Martí Saló i Parals ("Martí del Cornetí") [cornetí], Tomàs Garcia [fiscorn], Conrad Saló i Ramell [violí i 2n fiscorn]*, Genís Canet [director, violí i trombó] i Emili Saló i Parals [contrabaix]
* Aquesta era la primera temporada del mestre Conrad Saló a la formació. Tardaria encara un temps a ser-ne el director (en aquests moments ho era en Genís Canet), però el que sí va ser de seguida va ser el xofer ! S'havia tret el carnet de conduir aquell mateix any i portava a la Principal en un vell autocar Chevrolet.
Hi ha un programa de NYDIA (TV3) dedicat a Conrad Saló, que pots veure aquí.
Foto: Valentí Fargnoli. Arxiu Comarcal del Baix Empordà..
Any 1923 (2)
Revers de la postal anterior, amb una distribució ben original dels noms dels músics.
Foto: Arxiu Vídua de Martí Lliuret.
Any 1923 (3)
Aquesta foto sembla feta el mateix dia que l'anterior, posant ara sense instruments (les cadires de balca són les mateixes).
Darrere: Martí Saló i Parals ("Martí del Cornetí"), Joaquim Torrent, Ramon Rosell, Tomàs Amich, Emili Saló i Ramell i Conrad Saló i Ramell
Davant: Emili Saló i Parals, Lluci Badosa, Genís Canet, Enric Barnosell i Tomàs Garcia.
Per fortes desavinences en Ramon Rosell va plegar abans d'acabar la temporada, havent de ser substituït per músics de bolo fins l'inici de la següent. Un dels substituts podria haver estat, per les informacions que en tinc, Martí Deprius i Ribera, a qui la Cobla li havia estrenat ja diverses sardanes a partir de 1917.
Foto: Valentí Fargnoli.
Any 1923 (4)
Aquesta foto es va fer l'any 1923. A mitja temporada, com explico en el peu de foto anterior, va plegar Ramon Rosell*, i van fitxar Josep Coll i Ligora, que en aquells moments es trobava a la Cobla-orquestra Selvatana, i van editar un fullet, amb aquesta imatge a l'anvers i un text explicatiu al revers (imatge següent). Aquesta mateixa foto serviria pel quadern editat l'any 1924 i la postal de 1925, on veiem els noms dels components.
Foto: Arxiu Vídua de Martí Lliuret.
Portada del quadern editat l'any 1924. Com que és molt fosca, la presento també passada per un filtre, a fi de que es pugui veure una mica millor.
Foto: A.C.A.E. (Arxiu Montserrat Mauné - Javier Gironella).
Primera pàgina del quadern.
Foto: A.C.A.E. (Arxiu Montserrat Mauné - Javier Gironella).
Any 1924 (3)
A la segona pàgina podem veure la formació d'aquella temporada.
Darrere: Tomàs Garcia, Joaquim Torrent, Emili Saló i Ramell, Tomàs Amich, Conrad Saló i Ramell i Martí Saló i Parals ("Martí del Cornetí")
Davant: Josep Coll i Ligora, Lluci Badosa, Genís Canet, Enric Barnosell i Emili Saló i Parals.
Aquesta mateixa fotografia, donat que no hi va haver canvis, la van fer servir per a la postal de 1925.
Foto: Emili Casas i Masbernat. A.C.A.E. (Arxiu Montserrat Mauné - Javier Gironella).
Carta de presentació en la tercera pàgina.
Foto: A.C.A.E. (Arxiu Montserrat Mauné - Javier Gironella).
Any 1924 (5)
En aquesta quarta pàgina relacionen les formacions mes rellevants del moment, dividides per Categories.
Foto: A.C.A.E. (Arxiu Montserrat Mauné - Javier Gironella).
Darrere: Emili Saló i Ramell, Martí Saló i Parals ("Martí del Cornetí"), Tomàs Garcia, Conrad Saló i Ramell, Genís Canet i Emili Saló i Parals
Per identificar els retratats ho faig en dos arcs, drets i asseguts, sense incloure la fila dels que estan drets en darrer terme, a la dreta:
Drets: Desconegut 1, Desconegut 2, Emili Saló i Parals (contrabaix), Tomàs Garcia (fiscorn), Desconegut 3, Martí Saló i Parals ["Martí del Cornetí"] (cornetí), Emili Saló i Ramell (cornetí), Tomàs Amich (clarinet), Desconegut 4, Lluci Badosa (clarinet), Josep Coll (flauta), Desconegut 5, Desconegut 6, Desconegut 7, Desconegut 8, Desconegut 9 (darrere) i Genís Canet (director, amb un bon puro a la mà dreta).
Asseguts: Desconegut 11, Manel Miró i Esplugas (advocat i secretari del Montepio), Enric Barnosell (violí), Antoni Mariné i Redon (alcalde de Tarragona, només aquell any), comandant Oleaga (representant del Governador Civil), Conrad Saló i Ramell (violí) i Joaquim Torrent (violí).
Pels desconeguts tinc uns quants noms: Sebastià Masdeu i Menansanch (president del Montepio), Salvador (o Josep) Maset (vicepresident del Montepio), Guillem Gabaldón (vicepresident del Montepio) i Joan de la Creu Cuadrada (tresorer del Montepio).
Aquí va culminar una petita gira de La Principal de La Bisbal, ben habitual a Tarragona aquells anys, que havia començat els dies 1 i 2 de Juliol actuant a Tarragona. El dia 3 van sortir cap Alacant amb el vaixell Jaume II (14 hores de viatge, durant les quals també van tocar sardanes perquè ballés el passatge) amb tota una expedició tarragonina que participava en una trobada esportiva i cultural anomenada Olimpíada Llevantina, una mena de Jocs de la Mediterrània, que va tenir lloc els dies 5, 6 i 7 de Juliol.
El dia 28 de Juny, el diari La Veu de Tarragona ho anunciava així a la pàgina 2 (transcric literalment):
L'ANADA A ALACANT
Quasi podriem dir que la setmana vinenta es celebrarà a Alacant la setmana tarragonina, ja que valiosos elements deportius, culturals i artístics de nostra ciutat, estan a punt d'empendre una excursió col·lectiva a la bella capital del Mitjorn.
Tan bella representació de casa nostra, sortirà el dia 2 de juliol, a les cinc del matí, amb el vapor
Rei Jaume II, noliejat expresament.
El Club Gimnàstic, envia a Alacant ses seccions de futbol, hockey, atletisme, gimnasia i tenis, amb la senyera de l'entitat.
El Nàutic, les de rem i natació, amb son gallaret.
La Societat de Tir Nacional, una lluida representació.
L'Orfeó Tarragoní, ses tres seccions, amb senyera, ben preparades per a donar concerts esplèndits.
L'Ajuntament també hi porta sos representants.
Un grop d'artistes del pinzell, les més triades de llurs teles.
La major part dels treballs que figuraren en l'Exposició feta en el Centre Industrial arrel del Concurs d'aprenents, també hi seran portats.
Una conferència amb el tema «Tarragona Arqueològica», serà llegida en un dels actes més importants.
Nombroses fotografies de les belleses tarragonines hi serán exposades.
A més La Principal de La Bisbal, que de tan sovint que'ns visita ja quasi considerem com a cosa propia, anirà amb els excursionistes. Amb tots aquests elements, que celebraran concerts, lluites deportives de tota mena, audicions de sardanes, exposicions, etc., Alacant semblarà per uns dies una perllongació de nostra Tarragona volguda.
I tot això, tan afalagador, tan gran, tan admirable, será obra d'uns elements escullits de la Ciutat, entre'ls quals, i devant de tots, figura en Lluís Bonet[*], sense el patriotisme, sense l'activitat i sense el desprendiment del qual, la iniciativa no hauria passat de progecte, d'un bell somni, d'efímera ilusió, destinada a esfumar-se com tantes altres.
Bon viatge als excursionistes!
[*] Lluís Bonet i Amigó.
En aquesta estada a Alacant van donar diversos concert i ballades, assolint gran èxit, tal com expliquen els diaris de l'època. Acabada l'Olimpíada i ja de tornada a Tarragona, el dia 10 de Juliol van tocar durant la festa de Sant Cristòfor, participant finalment en el dinar de gala ofert pel Montepio de xofers, amb assistència de les autoritats locals, moment que recull la foto.
Foto: Arxiu Jordi Morant i Clanxet.
Any 1925 (1)
Postal i detall, on fan servir la fotografia del quadern de 1924.
Darrere: Tomàs Garcia, Joaquim Torrent, Emili Saló i Ramell, Tomàs Amich, Conrad Saló i Ramell i Martí Saló i Parals ("Martí del Cornetí")
Davant: Josep Coll, Lluci Badosa, Genís Canet, Enric Barnosell i Emili Saló i Parals.
Foto: Emili Casas.
Any 1925 (2)
Revers de la postal anterior. Llegint bé el text es pot deduir que la postal és de 1925, amb els mateixos elements de 1924.
Postal molt igual que l'anterior, però amb el fons verd.
Darrere: Tomàs Garcia, Joaquim Torrent, Emili Saló i Ramell, Tomàs Amich, Conrad Saló i Ramell i Martí Saló i Parals ("Martí del Cornetí")
Davant: Josep Coll, Lluci Badosa, Genís Canet, Enric Barnosell i Emili Saló i Parals.
Foto: Emili Casas. Arxiu Jaume Vallmajó i Madrenas.
Revers de la postal anterior, amb alguna subtil diferència amb el revers de la de color amarronat.
Aquesta fotografia és molt curiosa: al meu entendre és l'única on en Martí del Cornetí no llueix ni barba ni bigoti ! Pel que sembla es van fer la foto a l'estudi del ja aleshores prestigiós Valentí Fargnoli i Annetta, però per la raó que fos no els hi va agradar, i varen aprofitar fotografies de la temporada anterior per fer el quadern de 1925.
Any 1926 (1)
L'any 1926, com podem veure a partir d'aquí, van editar molt material. Dóna la sensació de que va ser molt important el fet de passar de presentar-se en les dues formacions habituals, Cobla i Orquestra, a fer-ho també en formació d'Orquestrina. Si anem llegint tots els peus de foto d'aquesta temporada 1926-1927 ho anirem veient.
Aquesta postal, que presento amb un detall de la mateixa, es va editar el Març de 1926, i és exactament la mateixa de 1925, canviant el text del revers.
Darrere: Tomàs Garcia, Joaquim Torrent, Emili Saló i Ramell, Tomàs Amich, Conrad Saló i Ramell i Martí Saló i Parals ("Martí del Cornetí")
Davant: Josep Coll, Lluci Badosa, Genís Canet, Enric Barnosell i Emili Saló i Parals.
Foto: Emili Casas. A.C.A.E. (Arxiu Montserrat Mauné - Javier Gironella).
Revers de la postal anterior. A remarcar la frase: Enguany comptarem amb l'innovació d'orquestrina "Jazz-Band" per a Balls.
Aquel mateix any 1926 van editar un tríptic (veure més avall), i van aprofitar una de les fotos que hi surten per fer-ne una postal en formació de Cobla, el mes d'Octubre d'aquell any. La realització de la postal és una mica "cutre", mal enquadrada, i és estrany, doncs sempre van ser molt curosos en aquest aspecte.
Darrere: Emili Saló i Ramell (2n trompeta), Martí Saló i Parals ["Martí del Cornetí"] (1er trompeta), Tomàs Garcia (1er fiscorn), Conrad Saló i Ramell (2n fiscorn), Genís Canet (trombó) i Emili Saló i Parals (contrabaix)
Davant: Joaquim Torrent (flabiol), Lluci Badosa (2n tible), Enric Barnosell (1er tible), Josep Coll (1er tenor) i Tomàs Amich (2n tenor).
Foto: Emili Casas. Arxiu Joan Rimalló i Brugat.
Any 1926 (2)
Revers de la postal anterior. En el text es defensen de les maledicències de la competència.
Foto: Arxiu Joan Rimalló i Brugat.
Any 1926 (3)
Exterior del tríptic editat aquesta temporada 1926-1927, i que detallo a continuació.
Foto: Arxiu Joan Rimalló i Brugat.
Any 1926 (4)
Exterior del tríptic. Portada.
Foto: Arxiu Joan Rimalló i Brugat.
Any 1926 (5)
Exterior del tríptic. Part central, on s'especifica que va ser imprès a Impremta Gispert, de La Bisbal.
Foto: Arxiu Joan Rimalló i Brugat.
Any 1926 (6)
Exterior del tríptic. Text de presentació, on es destaca que a partir d'ara també presenten formació d'Orquestrina.
Foto: Arxiu Joan Rimalló i Brugat.
Any 1926 (7)
Interior del tríptic, que detallo a continuació.
Fotos: Emili Casas. Arxiu Joan Rimalló i Brugat.
Any 1926 (8)
Interior del tríptic. Formació de Cobla.
Aquell any 1926 van anar a Paris, actuant a la Salle Gaveau, acompanyats d'una formació coral de catalans exiliats dirigida per Josep Fontbernat i Verdaguer. També van actuar en una audició íntima al Palais des Invalides en honor del Mariscal Joffre.
Any 1926 (9)
Interior del tríptic. Formació d'Orquestra.
Darrere: Tomàs Garcia (fiscorn), Martí Saló i Parals ["Martí del Cornetí"] (trompeta), Emili Saló i Ramell (trompeta) i Emili Saló i Parals (contrabaix)
Davant: Tomàs Amich (clarinet), Lluci Badosa (clarinet), Josep Coll (flauta), Genís Canet (violí director), Joaquim Torrent (violí), Conrad Saló (violí) i Enric Barnosell (viola o violí).
Foto: Emili Casas. Arxiu Joan Rimalló i Brugat.
Any 1926 (10)
Interior del tríptic. Formació d'Orquestrina.
Darrere: Emili Saló i Parals (contrabaix), Tomàs Garcia (trombó de vares), Martí Saló i Parals ["Martí del Cornetí"] (trompeta) i Joaquim Torrent (violí)
Davant: Emili Saló i Ramell (jazz-band), Tomàs Amich (saxo tenor), Lluci Badosa (saxo alt), Josep Coll (flautí), Genís Canet (banjo), Conrad Saló i Ramell (piano) i Enric Barnosell (violoncel).
Foto: Emili Casas. Arxiu Joan Rimalló i Brugat.
Fotografia original en formació de Cobla, emprada en la postal que veiem a [Any 1926 (3)], i al tríptic: [Any 1926 (7)] i [Any 1926 (8)]. Està feta, com es pot veure, damunt de la vorera d'un carrer molt mal pavimentat, val a dir.
Una fotografia (amb detall inclós) d'una festa o aplec (no ho sé) a Calonge, l'any 1926, on La Principal de La Bisbal alternava amb la Cobla-orquestra Selvatana, en una plaça plena de gom a gom.
Foto: Fons i col·lecció Emili Massanas i Burcet. INSPAI, Centre de la Imatge. Diputació de Girona.
Foto: Arxiu Comarcal Baix Empordà/Fons Emili Casas/202.
Amb gorra i bastó, Manuel de Falla y Matheu ; somrient, al seu costat, Frank Marshall King i darrere dels dos, que gairebé no es veu, en Jaume Pahissa i Jo . (Jo era el seu segon cognom, eh! , que no sóc tan vell !). A la foto també hi hauria el pintor Joan Colom i Agustí, a la dreta de tot.
La cobla la formaven:
Darrere: Emili Saló i Ramell, Martí Saló i Parals ("Martí del Cornetí"), Tomàs Garcia, Conrad Saló i Ramell, Genís Canet i Emili Saló i Parals
Davant: Joaquim Torrent, Lluci Badosa, Enric Barnosell, Josep Coll* i Tomàs Amich*.
*Aquesta foto deu ser de finals de la temporada 1927-1928, i la foto següent deu ser de la temporada 1928-1929, on s'observa el canvi dels dos tenors.
Foto: Centre de Documentació de l'Acadèmia Marshall (CEDAM).
La primera foto es trobava en la Revista La Dansa més bella, editada pel Foment de la Sardana de Figueres, que era l'entitat que organitzava l'esdeveniment, i la segona és la foto original.
Darrere: Martí Saló i Parals ("Martí del Cornetí"), Tomàs Garcia, Emili Saló i Ramell, Joaquim Torrent, Ferran Rigau i Morató (substitut de Josep Coll, que va marxar a la Cobla-orquestra Barcelona per suplir Albert Martí) i Conrad Saló i Ramell
Davant: Joaquim Sagrera (substitut de Tomàs Amich, que va marxar a la Cobla-orquestra Palafugell), Lluci Badosa, Genís Canet, Enric Barnosell i Emili Saló i Parals.
Foto: Emili Casas i Masbernat. 1) Arxiu Carles Varela. 2) Arxiu Comarcal del Baix Empordà.
Any 1931 (1)
Cartell de la temporada 1931-1932, amb un disseny neoclàssic. A continuació poso els detalls de les fotos, però abans vull fer unes consideracions referent al moviment que hi va haver a la cadira del primer tenor en aquesta època:
La temporada 1930-1931 [no tinc cap foto, encara, d'aquesta temporada] Ferran Rigau i Morató marxa a la Cobla-orquestra Llevantina, de Calella, i entra al seu lloc Pasqual Mulí i Siqués, procedent de la Cobla-orquestra L'Art Gironí.
La temporada 1931-1932 en Pasqual Mulí marxa a la Cobla-orquestra La Principal de Banyoles, i el 1er tenor d'aquesta, Francesc Giménez i Bernal ve a La Principal de La Bisbal. Tot i que no té a veure amb La Principal de La Bisbal, però sí amb el moviment de primers tenors, en Pasqual Mulí va protagonitzar un altre intercanvi: acabada la temporada 1934-1935, va sortir de Cobla-orquestra La Principal de Banyoles per anar a la Cobla-orquestra Selvatana, i el tenor d'aquesta, Francesc Pujol i Prat ("Lets") va anar amb la cobla banyolina.
Foto: Retrats i disseny d'Emili Casas. A.C.A.E. (Arxiu Montserrat Mauné - Javier Gironella).
Foto: Emili Casas.
Darrere: Tomàs Garcia, Martí Saló i Parals ("Martí del Cornetí"), Emili Saló i Ramell, Enric Barnosell i Emili Saló i Parals
Davant: Francesc Giménez, Lluci Badosa, Joaquim Sagrera, Genís Canet, Emili Poch i Conrad Saló i Ramell.
Fotos: Arxiu Comarcal Baix Empordà/Fons Emili Casas.
És una variant del cartell de 1931, amb les mateixes fotos, doncs no hi va haver canvis. El dia 1 d'Agost de 1932, a Sant Feliu de Guíxols, La Principal de la Bisbal és proclamada Cobla Oficial de la Generalitat de Catalunya per a les comarques de Girona i Lleida, al mateix temps que la Cobla Barcelona ho és per les comarques de Barcelona. Ignoro qui ostentà el títol per les comarques de Tarragona.
Darrere: Lluci Badosa, Martí Saló i Parals ("Martí del Cornetí"), Emili Poch, Emili Saló i Ramell, Conrad Saló i Ramell, Josep Colomer i Ribera* i Enric Barnosell
Davant: Tomàs Garcia, Joaquim Sagrera, Genís Canet** i Emili Saló i Parals.
* El vaig tenir com a mestre de tenora un parell d'anys
Fotografia de Josep Masana i Fargas.
Aquest anunci apareixia al programa de la Festa Major de Llagostera de 1936, que es celebrava entre el 31 de Maig i el 3 de Juny d'aquell any de mal record.
Darrere de tot: Josep Miralda i Puig i Emili Poch
Davant d'ells dos: Josep Font i Grau (substitueix Enric Barnosell, exiliat), Conrad Saló i Ramell i Ferran Rigau
Al mig: Joaquim Sagrera i Narcís Paré i Ros (substitueix Lluci Badosa)
Davant: Lliberat Juanals (substitueix Tomàs Garcia), Martí Saló i Parals ("Martí del Cornetí"), Josep ("Pepito") Vallespí i Pòlit (substitueix Emili Saló i Parals) i Joaquim Torrent (substitueix Josep Torres).
Foto: Masana.
Any 1940 (Cartell i detall)
Davant: Lliberat Juanals, Josep ("Pepito") Vallespí, Joaquim Torrent, Ferran Rigau i Emili Saló i Ramell.
Darrere de tot: Josep Miralda i Emili Poch
Davant d'ells dos: Josep Font Grau, Conrad Saló i Ramell i Ferran Rigau
Al mig: Joaquim Sagrera i Narcís Paré
Davant: Lliberat Juanals, Martí Saló i Parals ("Martí del Cornetí"), Josep ("Pepito") Vallespí i Joaquim Torrent.
Any 1943
Any 1944
Arc exterior: Josep ("Pepito") Vallespí, Lliberat Juanals, Joaquim Sagrera, Emili Poch i Martí Saló i Parals ("Martí del Cornetí")
Arc de tres músics: Ferran Rigau, Enric Barnosell (que ha tornat de l'exili) i Joaquim Torrent
Arc de dos músics: Josep Miralda i Narcís Paré
Tot sol: Conrad Saló i Ramell.
Any 1945 (1)
Poso 1945 com l'any del cançoner per la data d'estrena (1944) d'alguna de les cançons que hi apareixen. També podria ser de 1946. Hi ha molt poca informació sobre aquest vocalista, Joaquín Rossi.
Any 1945 (2)
Anunci que sortia a l'interior del cançoner esmentat en la imatge anterior. A destacar l'eslògan:
LA PRINCIPAL DE LA BISBAL
no tiene rival.
En el cartell s'hi pot veure diferents seccions (Cobla, Orquestra, secció de saxos, secció de metall i secció de ritme, amb el cantant). En aquells anys era habitual que les formacions que volien competir tinguessin tres seccions: Cobla, per les Sardanes; Orquestra, pels Concerts; i Orquestrina, pel Ball.
En aquest detall apareix destacada, per primera vegada, la figura del cantant, en Martí Teixidor i Tomàs, del meu poble, Amer, una persona encantadora, simpàtica i amable, elegant i bon músic (violí, trombó de vares i trombó de pistons; també substituïa eventualment a Conrad Saló quan aquest dirigia els concerts de Cobla). Jo no l'havia vist cantar, però sí recordo haver vist actuar l'Orquestra, i ell de tant en tant agafava el micro, des del seu lloc a la secció de metall, per presentar algun tema. Segons m'explica el seu fill, Josep Mª Teixidor, el va "fitxar" l'Enric Barnosell, doncs feia poc que s'havia desvinculat de la Cobla-orquestra L'As, d'Anglès (si vas a l'enllaç, mira la foto de la temporada 1946-1947, on s'explica la raó de que marxés...).
A la foto podem veure, d'esquerra a dreta: Conrad Saló, Martí Teixidor, Joaquim Sagrera, Joaquim Torrent i Josep ("Pepito") Vallespí.
Any 1947 (2) (Detall Cobla)
Darrere: Martí Saló i Parals ("Martí del Cornetí"), Pere Pruñonosa i Costa ("Trumfa") [crec que és l'única foto de LPDLB on hi surt aquest famós trompetista], Joaquim Torrent, Martí Teixidor, Lliberat Juanals, Conrad Saló i Josep ("Pepito") Vallespí
Davant: Emili Poch, Narcís Paré, Enric Barnosell, Ferran Rigau i Joaquim Sagrera.
Foto: Arxiu Comarcal del Baix Empordà/Fons Francesc Pibernat/116.
Any 1948 (1)
A dalt de tot: Àngel Blanch i Reynalt, Enric Barnosell, Joaquim Sagrera, Francesc ("Paco") Capellas i Maydeu, Laureà Vilà, Lliberat Juanals, Ferran Rigau, Josep ("Pepito") Vallespí i Emili Poch.
Al mig: Conrad Saló, Martí Teixidor i Josep Miralda.
Any 1948 (2)
El mateix cartell es feia servir per a l'edició de sardanes impreses.
Any 1948 (4)
En un Aplec, posant per a la posteritat:
Darrere: Martí Saló i Parals ("Martí del Cornetí"), Francesc ("Paco") Capellas, Josep Miralda, Martí Teixidor, Àngel Blanch, Lliberat Juanals, Conrad Saló i Josep ("Pepito") Vallespí
Davant: Emili Poch, Laureà Vilà, Enric Barnosell, Ferran Rigau i Joaquim Sagrera.
Foto: Arxiu Josep Mª Teixidor.
Foto: Arxiu Pere Roura.
Al mig: Martí Teixidor, Laureà Vilà, Emili Poch, Conrad Saló i Joaquim Sagrera
Davant, a banda i banda d'en Conrad Saló: Francesc ("Paco") Capellas i Francesc Felip i Girona**
Darrere: Joaquim Ribas ("en Quim de Serra"), Conrad Saló, Àngel Blanch i Lliberat Juanals
Davant: Francesc Felip i Girona (només se li veu la meitat o menys del cos), Josep Miralda, Emili Poch, Francesc ("Paco") Capellas, Pau Casals, Laureà Vilà, Martí Teixidor i Joaquim Sagrera.
Any 1949 (4)
Darrere: Francesc Felip, Josep Miralda, Francesc ("Paco") Capellas, Àngel Blanch, Martí Teixidor, Lliberat Juanals, Conrad Saló i Josep ("Pepito") Vallespí
Davant: Emili Poch, Laureà Vilà, Madeleine Carroll, Joaquim Ribas ("en Quim de Serra") i Joaquim Sagrera.
Any 1949 (5)
Darrere: Josep Miralda, Francesc ("Paco") Capellas, Martí Teixidor, Àngel Blanch i Lliberat Juanals
Davant: Emili Poch, Laureà Vilà, Francesc Felip, Joaquim Ribas ("en Quim de Serra"), Joaquim Sagrera i Josep ("Pepito") Vallespí.
Any 1949 (6)
En primer terme: Emili Poch, Laureà Vilà, Francesc Felip i Joaquim Ribas ("en Quim de Serra"). Darrere es veu en Francesc ("Paco") Capellas i en Martí Teixidor.
(I darrere de tot, unes balladores ben formoses, una de les quals està mirant a càmera).
Any 1950 (1)
A l'esquerra hi tenim en Martí Teixidor, vocalista
Darrere: Conrad Saló, Francesc ("Paco") Capellas, Josep Miralda, Josep ("Pepito") Vallespí, Àngel Blanch i Lliberat Juanals
Al mig, tot sol: Joaquim Sagrera
Davant: Francesc Felip, Joaquim Ribas ("en Quim de Serra"), Laureà Vilà i Emili Poch.
Darrere: Francesc Felip i Saguer ("Paco Xeto"), el trompeta més a l'esquerra (amb qui vaig coincidir unes quantes temporades a la Cobla-orquestra Atlàntida)
Davant: Àngel Pont i Montaner, primer tible, i Ricard Viladesau i Caner, primer tenor (Ricard Viladesau va ser el meu primer mestre de tenora. Guardo molts bons records d'aquelles tardes a la Casa de Cultura de Girona, on anavem una bona colla d'aprenents a passar la lliçó amb el mestre).
Any 1950 (4)
Típic Concert de Festa Major a l'Envelat. Dato la foto l'any 1950 per aproximació, però podria ser un any més tard.
Al mig, dirigint: Conrad Saló
Formant un arc al seu voltant, començant per l'esquerra i seguint en sentit horari, identifico els músics als quals se'ls hi veu la cara: Emili Poch (violí), Josep Miralda (violí), Ricard Viladesau (viola), Josep ["Pepito"] Vallespí (contrabaix), Martí Teixidor (violí), Francesc Felip ["Paco Xeto"] (trompeta), Àngel Pont (clarinet), Laureà Vilà (clarinet) i Joaquim Sagrera (flauta).
Any 1950 (6)
Fila superior:
Conrad Saló i Ramell: Director, piano, violí, acordió i fiscorn. Component des de 1923.
Francesc ("Paco") Capellas i Maideu: trompeta i violí. Component des de 1947.
Joaquim Sagrera i Budallé: flauta, flautí, bateria i tenora. Component des de 1928.
Laureà Vilà i Quintà: clarinet, saxo, violí i tible. Component des de 1948.
Àngel Blanch i Reynalt: violí, piano, compositor i trombó. Component des de 1948.
Fila central:
Emili Poch i Garriga: violí, saxo, clarinet i flabiol. Component des de 1930.
Lliberat Juanals i Homs: trombó, violí i fiscorn. Component des de 1936.
Josep ("Pepito") Vallespí i Pòlit: contrabaix. Component des de 1939.
Àngel Pont i Montaner: saxo, clarinet, violí, compositor i tible. Component des d'aquest any 1950.
Ricard Viladesau i Caner: saxo, clarinet, viola, violí, compositor, arranjador i tenora. Component des d'aquest any 1950.
Fila inferior:
Josep Miralda i Puig: trompeta i violí. Component des de 1941.
Martí Teixidor i Tomàs: cantant, violí, tímpanis i trombó. Component des de 1947.
Francesc Felip i Saguer ("Paco Xeto"): trompeta, piano i violí. Component des d'aquest any 1950.
Any 1951 (1)
Arc superior:
Josep ("Pepito") Vallespí, Lliberat Juanals, Francesc Felip ("Paco Xeto"), Josep Miralda i Laureà Vilà.
Arc central:
Àngel Blanch, Àngel Pont, Francesc ("Paco") Capellas, Joaquim Sagrera i Emili Poch.
Arc inferior:
Ricard Viladesau, Martí Teixidor i Conrad Saló.
Any 1951 (1 bis)
Arc superior:
Josep ("Pepito") Vallespí, Lliberat Juanals, Francesc Felip ("Paco Xeto"), Josep Miralda i Laureà Vilà
Arc central:
Àngel Blanch, Àngel Pont*, Francesc ("Paco") Capellas, Joaquim Sagrera i Emili Poch
Arc inferior:
Ricard Viladesau, Martí Teixidor* i Conrad Saló.
* En Lluís Cairó també era músic, i si anem a l'entrada de l'Orquestra de la Presó de Girona, podem veure'l en algunes fotos, juntament amb dos músics que també surten en aquest cartell: Martí Teixidor i Àngel Pont.
Dalt de l'autocar: Laureà Vilà, Francesc Felip ("Paco Xeto"), Ricard Viladesau i Francesc ("Paco") Capellas
A baix: Lliberat Juanals, Josep ("Pepito") Vallespí [porta en braços un gosset amb barret!)], Emili Poch, Martí Teixidor, Conrad Saló, Àngel Pont, Joaquim Sagrera i Josep Miralda.
No veig a l'Àngel Blanch ...
Foto: Photo J. Torrent.
Any 1951 (3)
Complementant la foto anterior, aquí els veiem a punt de tocar sardanes davant de les Caves Byrrh, el 18 (o 14) de Novembre de 1951, amb una taula plena d'ampolles del conegut aperitiu francès; sembla que n'hi ha una per a cada músic.
Drets: Josep Miralda, Francesc ("Paco") Capellas, Francesc Felip ("Paco Xeto"), Martí Teixidor, Àngel Blanch, Lliberat Juanals, Conrad Saló i Josep ("Pepito") Vallespí
Asseguts: Emili Poch, Laureà Vilà, Àngel Pont, Ricard Viladesau i Joaquim Sagrera.
Foto: Photo J. Torrent.
Any 1951 (4)
La fotografia no té molta qualitat, però serveix per veure els músics tocant tots amb instruments de corda i acordió, tots drets ... segur que la imatge impactava, a l'època.
Foto: Arxiu Anna Mª Pont i Soler.
En la cinquena foto hi veiem, d'esquerra a dreta: Josep Miralda, Joaquim Sagrera, Laureà Vilà, Francesc ("Paco") Capellas, Àngel Pont, Desconegut (crec que no és cap músic); al centre, Pau Casals, i seguint cap a la dreta, Ricard Viladesau, Martí Teixidor, Francesc Felip ("Paco Xeto"), Josep ("Pepito") Vallespí; darrere de tot, amb bigoti, Conrad Saló, a la dreta de tot Emili Poch, i a davant seu, Àngel Blanch. No hi surt en Lliberat Juanals.
Fotos 2 i 4: Arxiu Anna Mª Pont i Soler.
Davant: Emili Poch, Laureà Vilà, Àngel Pont, Ricard Viladesau, Joaquim Sagrera i Josep ("Pepito") Vallespí.
Darrere: Francesc Felip ("Paco Xeto"), Francesc ("Paco") Capellas, Pau Francesch ("Pauet"), Martí Teixidor, Àngel Blanch, Lliberat Juanals i Conrad Saló*
Davant: Emili Poch, Laureà Vilà, Àngel Pont, Ricard Viladesau, Joaquim Sagrera i Josep ("Pepito") Vallespí.
* Estudiant bé la foto, arribo a deduir que en Conrad Saló s'ha assegut un moment i parla amb algú de darrere l'escenari o esta tocant d'esquena a la Cobla.
Foto: Arxiu Jaume Nonell.
Davant: Àngel Pont, Conrad Saló, Josep ("Pepito") Vallespí i Francesc Felip ("Paco Xeto")
Davant de tot: Laureà Vilà i Ricard Viladesau.
Cartell: Lluís Cairó.
Any 1954 (2)
Ricard Viladesau a tota màquina !
Any 1954 (3)
Sembla el mateix escenari de la foto anterior, retratats des d'un altre angle. Podria ser de 1953, doncs els músics estan col·locats una mica diferents. Tot i que no se'ls veu a tots, l'alineació més probable seria:
Darrere: Francesc Felip i Saguer ("Paco Xeto") [2n trompeta], Francesc ("Paco") Capellas i Maydeu [1er trompeta], Pau Francesch i Barberà ("Pauet") [3er trompeta, queda amagat], Martí Teixidor i Tomàs [trombó], Àngel Blanch i Reynalt [trombó], Lliberat Juanals i Homs [1er fiscorn], Conrad Saló i Ramell [2n fiscorn] i Josep ("Pepito") Vallespí i Pòlit [contrabaix]
Davant: Emili Poch i Garriga [flabiol], Laureà Vilà i Quintà [2n tible], Àngel Pont i Montaner [1er tible], Ricard Viladesau i Caner [1er tenor] i Joaquim Sagrera i Budallé [2n tenor].
Foto: Arxiu Anna Mª Pont i Soler.
Sessió de Ball, que amb la incorporació de Josep Mª Casademunt, percussionista de carrera, els permetia tocar amb bateria, a diferència dels anys anteriors en que aquest instrument era encarregat a qualsevol músic que tant sols hi tingués una mica de traça ...
Darrere: Pau Francesch i Barberà ("Pauet") [trompeta], Francesc Felip i Saguer ("Paco Xeto") [trompeta], Francesc ("Paco") Capellas i Maydeu [trompeta] i Josep Mª Casademunt i Pannon [bateria]
Al mig: Lliberat Juanals i Homs [trombó], Àngel Blanch i Reynalt [trombó], Martí Teixidor i Tomàs [trombó] i Josep ("Pepito") Vallespí i Pòlit [contrabaix]
Davant: Àngel Pont i Montaner [saxo tenor], Emili Poch i Garriga [saxo alt], Laureà Vilà i Quintà [clarinet, fent un solo], Ricard Viladesau i Caner [saxo tenor], Joaquim Sagrera i Budallé [saxo baríton] i Conrad Saló i Ramell (piano).
Foto: Arxiu Anna Mª Pont i Soler.
Les dues fotos agafades amb pocs segons de diferència. La segona (amb els instruments de corda en repós), va ser escollida per fer el cartell de la temporada 1955-1956, que podem veure immediatament abans d'aquestes.
Darrere: Josep Mª Casademunt [timbales], Josep Puig i Castelló ("Moreno") [1er fiscorn], Francesc ("Paco") Capellas [trompeta], Francesc Felip ("Paco Xeto") [trompeta], Àngel Pont [clarinet], Laureà Vilà [clarinet], Joaquim Sagrera [clarinet], Emili Poch [violí], Martí Teixidor [violí], Ricard Viladesau [viola], Àngel Blanch [violí] i Pau Francesch ("Pauet") [violoncel]
Davant: Conrad Saló [director] i Josep ("Pepito") Vallespí [contrabaix].
Fotos:
1) Arxiu Anna Mª Pont i Soler
2) Arxiu Josep Mª Teixidor i Martí.
Any 1955 (3)
Aquesta foto, les dues anteriors, i la següent estan fetes al mateix lloc.
Darrere: Josep ("Pepito") Vallespí [contrabaix], Francesc ("Paco") Capellas [violí], Francesc Felip ("Paco Xeto") [violí] i Pau Francesch ("Pauet") [violí]
Al mig: Conrad Saló (piano), Josep Mª Casademunt (percussió), Martí Teixidor (violí), Àngel Blanch (violí) i Josep Puig ("Moreno") [violí]
Davant: Joaquim Sagrera (violí), Ricard Viladesau (violí), Laureà Vilà (violí), Emili Poch (violí) i Àngel Pont (violí).
Resumint: trio de ritme i onze violins: això ja no es troba, avui dia, en una Cobla-orquestra !
Foto: Arxiu Anna Mª Pont i Soler.
Any 1955 (4)
Mateix escenari que la foto anterior. En aquells anys encara hi havia una diferenciació clara entre la formació d'Orquestra (bàsicament instruments de corda) i la d'Orquestrina (bàsicament instruments de vent), tot i que moltes vegades tocaven amb una combinació d'ambdues. Si ens hi fixem, els músics no han canviat de lloc, només d'instrument (excepte piano i contrabaix).
Darrere: Josep ("Pepito") Vallespí [contrabaix], Francesc ("Paco") Capellas [trompeta], Francesc Felip ("Paco Xeto") [trompeta] i Pau Francesch ("Pauet") [trompeta]
Al mig: Conrad Saló (piano), Josep Mª Casademunt (bateria), Martí Teixidor (trombó), Àngel Blanch (trombó) i Josep Puig ("Moreno") [trombó]
Davant: Joaquim Sagrera (saxo baríton), Ricard Viladesau (saxo tenor), Laureà Vilà (saxo alt), Emili Poch (saxo alt) i Àngel Pont (saxo tenor).
Foto: Arxiu Anna Mª Pont i Soler.
Any 1955 (5)
L'anotació de la propietària de la foto diu que estan tocant a Besalú. Particularment no reconec l'indret.
Darrere: Francesc Felip i Saguer ("Paco Xeto") [2n trompeta], Francesc ("Paco") Capellas i Maydeu [1er trompeta], Pau Francesch i Barberà ("Pauet") [3er trompeta], Martí Teixidor i Tomàs [trombó], Àngel Blanch i Reynalt [trombó], Josep Puig i Castelló ("Moreno") [1er fiscorn], i Conrad Saló i Ramell [2n fiscorn]
Davant: Emili Poch i Garriga [flabiol], Laureà Vilà i Quintà [2n tible], Àngel Pont i Montaner [1er tible], Ricard Viladesau i Caner [1er tenor], Joaquim Sagrera i Budallé [2n tenor] i Josep ("Pepito") Vallespí i Pòlit [contrabaix].
Foto: Arxiu Anna Mª Pont i Soler.
Un primer pla de Laureà Vilà (2n tible), i darrere seu hi tenim a Francesc Felip ("Paco Xeto") i Francesc ("Paco") Capellas.
Darrere: Francesc Felip i Saguer ("Paco Xeto") [2n trompeta], Francesc ("Paco") Capellas i Maydeu [1er trompeta], Pau Francesch i Barberà ("Pauet") [3er trompeta], Martí Teixidor i Tomàs [trombó], Àngel Blanch i Reynalt [trombó], Josep Puig i Castelló ("Moreno") [1er fiscorn], i Conrad Saló i Ramell [2n fiscorn]
Davant: Emili Poch i Garriga [flabiol], Lluís Turet i Soler [2n tible], Àngel Pont i Montaner [1er tible], Ricard Viladesau i Caner [1er tenor], Joaquim Sagrera i Budallé [2n tenor] i Josep ("Pepito") Vallespí i Pòlit [contrabaix].
Foto: Studio Libold. Arxiu Anna Mª Pont i Soler.
Foto: Studio Libold. Arxiu Anna Mª Pont i Soler.
Davant: Emili Poch, Lluís Turet, Àngel Pont, Ricard Viladesau, Joaquim Sagrera i Josep ("Pepito") Vallespí.
Foto: Arxiu Anna Mª Pont i Soler.
Any 1956 (4)
A Besalú.
Darrere: Francesc Felip ("Paco Xeto"), Francesc ("Paco") Capellas, Pau Francesch ("Pauet"), Martí Teixidor, Àngel Blanch, Josep Puig ("Moreno") i Conrad Saló
Davant: Emili Poch, Lluís Turet i Soler (substitut de Laureà Vilà), Àngel Pont, Ricard Viladesau, Joaquim Sagrera i Josep ("Pepito") Vallespí.
Foto: Arxiu Anna Mª Pont i Soler.
Davant: Joaquim Sagrera, Ricard Viladesau, Lluís Turet, Emili Poch i Àngel Pont.
Any 1956 (7)
El mateix dia 3 de Novembre de 1956 també varen fer ball a Hyères.
Darrere: Francesc ("Paco") Capellas, Francesc Felip ("Paco Xeto") i Pau Francesch ("Pauet")
Al mig: Àngel Blanch, Josep Puig ("Moreno") i Martí Teixidor
Davant: Àngel Pont, Emili Poch, Lluís Turet, Ricard Viladesau, Joaquim Sagrera, Josep ("Pepito") Vallespí i Conrad Saló.
Un parell de detalls: en aquesta foto no hi ha bateria, i el contrabaixista toca amb un instrument de tres cordes (el contrabaix de quatre cordes es veu arraconat al costat dels trombons).
Foto: Arxiu Anna Mª Pont i Soler.
Foto: Arxiu Conxa Poch.
Any 1957 (2)
A darrere, si cliques damunt la primera foto la pots veure ampliada , els músics estan marcats amb un asterisc, i són:
Àngel Pont, Martí Teixidor, Àngel Blanch, Josep Puig ("Moreno") i Josep ("Pepito") Vallespí.
A davant, numerats de l'1 al 7:
Pau Francesch ("Pauet"), Francesc Felip ("Paco Xeto"), Lluís Turet, Francesc ("Paco") Capellas, Ricard Viladesau, Joaquim Sagrera i Conrad Saló.
Segona foto: Arxiu Anna Mª Pont i Soler.
Any 1957 (4)
Foto: Arxiu Josep Mª Teixidor.
Any 1959 (1)
Darrere: Pau Francesch ("Pauet"), Francesc Felip ("Paco Xeto") i Francesc ("Paco") [trompetes] i Josep Mª Casademunt [percussió]
Davant: Joaquim Sagrera, Àngel Pont, Emili Poch, Lluís Turet i Ricard Viladesau [saxos]
A la dreta: Conrad Saló [piano i director] i Félix Horcajo Viejo [contrabaix].
Sessió de ball a Palafolls. Els músics, que són els mateixos de la foto anterior, reposen mentre es fan uns parlaments.
Foto: Arxiu Ajuntament de Palafolls.
Darrere: Joan Sadurní i Pagès (en el seu primer any a la formació), Francesc ("Paco") Capellas, Pau Francesch ("Pauet"), Joaquim Coma, Josep Puig ("Moreno") i Conrad Saló
Entre les dues linies de vents: Félix Horcajo
Davant: Emili Poch, Lluís Turet, Àngel Pont, Ricard Viladesau i Joaquim Sagrera.
Darrere: Joan Sadurní, Francesc ("Paco") Capellas, Pau Francesch ("Pauet"), Martí Teixidor, Joaquim Coma, Josep Puig ("Moreno"), Conrad Saló i Félix Horcajo
Davant: Emili Poch, Lluís Turet, Àngel Pont, Ricard Viladesau i Joaquim Sagrera.
Any 1962 (3)
Actuant a Manresa.
En primer terme: Ricard Viladesau. Al seu costat, Joaquim Sagrera i a la dreta Fèlix Horcajo.
Foto: Arxiu Família Argelich Iglesias.
En aquesta primera es pot identificar:
Darrere: Joan Sadurní, Francesc ("Paco") Capellas, Pau Francesch ("Pauet"), Martí Teixidor i el trombó d'en Joaquim Coma
Davant: Lluís Turet, Àngel Pont, Ricard Viladesau i Joaquim Sagrera.
Anècdota: M'explica el tenorista Jaume Call, de Mataró, que la campana da la tenora de Ricard Viladesau havia estat de Josep Coll i Ligora, i que més endavant li va vendre a ell (i que pesa molt !).
Foto: Arxiu Ignasi Muntada.
Foto: Arxiu Ignasi Muntada.
Foto: Arxiu Ignasi Muntada.
Darrere: Francesc ("Paco") Capellas, Pau Francesch ("Pauet"), Martí Teixidor, Joaquim Coma i Josep Puig ("Moreno"). No es veu a Conrad Saló i Félix Horcajo.
Davant: Emili Poch, Lluís Turet, Àngel Pont, Ricard Viladesau i Joaquim Sagrera.
Foto: Arxiu Eduard Boada.
Foto: Arxiu Anna Mª Pont i Soler.
Any 1964 (4)
Any 1964 (5)
A punt de tocar una audició, a peu de carrer.
Darrere: Joan Sadurní, Francesc ("Paco") Capellas, Pau Francesch ("Pauet"), Martí Teixidor, Joaquim Coma, Josep Puig ("Moreno") i Conrad Saló
Davant: Emili Poch, Lluís Turet, Àngel Pont, Ricard Viladesau, Joaquim Sagrera i Félix Horcajo.
Foto: Ricard Solà i Carles. Arxiu Comarcal del Baix Empordà. Llibre de l'Aplec de La Bisbal, 1964, pàgina 22.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
PER RAONS LOGÍSTIQUES NOMÉS PUBLICARÉ COMENTARIS EN ELS QUALS S'INDIQUI UN CORREU DE CONTACTE
Gràcies!