T'AGRADARIA COL·LABORAR AL MANTENIMENT DEL BLOG?

Si t'agrada el blog i em vols convidar a un caf√®, o contribuir al manteniment d'aquesta p√†gina, (a partir de 1 €), pots fer-ho prement el bot√≥ DONAR que hi ha a continuaci√≥:
Gràcies!

SI EM VOLS CONVIDAR A UN CAF√ą, O AJUDAR A MANTENIR AQUEST BLOG, CLICA EL SEG√úENT BOT√ď. GR√ÄCIES !

dimarts, 30 de juliol de 2013

L'ART GIRON√ć

ūüĎČ  LLEGEIX, SISPLAU :
 
Si deixes un comentari, posa el teu nom i correu, i et podré contestar.
 
Si ho prefereixes em pots escriure directament al meu correu:

jlm_54@hotmail.com

Si et vols descarregar alguna foto, endavant! Només et demano que si la publiques, citis la font.

... I ara sí, et convido a gaudir del meu treball:


Any 1906
Cobla-orquestra de Girona fundada l’any 1903 per Eduard Rosquellas i Barcel√≥ i Joaquim Vidal i Mun√≠ ("Vila"), el qual en va ser el primer director almenys fins l'any 1925.
Veig la primera menci√≥ d'aquesta formaci√≥  a l'hemeroteca en una actuaci√≥ anunciada per la Festa Major de Salt de 1903 [La Lucha, 5 de Juliol de 1903, p√†gina 2].
El flabiolaire: crec que és Enric Sans i Salellas, nascut el 1890, que l'any 1904 marxa a la Cobla-orquestra Orfeó Cassanenc, on el seu pare Fèlix Sans i Camps s'hi havia incorporat l'any anterior.
Eduard Rosquellas, fundador, s'incorpora l'any 1905 a la Cobla-orquestra Orfe√≥ Cassanenc. √Čs possible que les dues formacions, L'Art Giron√≠ i l'Orfe√≥ Cassanenc, compartissin m√ļsics, com els Sans, pare i fill.
Consta a l'hemeroteca que Feliu Sans va pertànyer a L'Art Gironí entre 1905 i 1908.
Amb les reserves que implica la identificació tant llunyana en el temps, i comparant amb fotos posteriors, crec que els components són:
Darrere: Pere Aubert i Port, Eduard Rosquellas i Barcel√≥ (nascut l'any 1858, que aqu√≠ tindria 44 o 45 anys), Francesc Romaguera i Llaus√†s, Anton Bar√≥ i Barbosa (nascut el 1865, oncle de Josep Bar√≥ i G√ľell) i Pau Orri i Hugas
Davant: Enric Sans i Salellas, Pere Carbonell i Perich,  Feliu Sans i Camps (pare d'Enric Sans)) i Principi Romaguera i Llaus√†s.
No hi ha 2n tible, en desconec la raó. Potser aquell dia tenia pedicura.
Vull afegir algunes dades més, que d'una manera o altra estan relacionades amb els dos fundadors de L'Art Gironí:
1) L'any 1899 Joaquim Vidal ("Vila") i Eduard Rosquellas ja formaven part de l'Orquestra del Teatre Principal de Girona, el primer com a director i el segon com a cornetí solista. [La Lucha, 11 de Febrer de 1899, pàgina 3]
2) L'any 1903 es forma a Girona una Cobla-orquestra anomenada Els fluviolayres del Ter, dirigida per Joaquim Vidal ("Vila"). Podria ser que no hi toqués, i només la dirigís [El Deber, 6 de Juny de 1903, pàgina 18]
3) Durant l'any 1904 Joaquim Vidal ("Vila") forma part com a violí solista de la Cobla-orquestra Orfeó Cassanenc. No toca a la Cobla, només ho fa a l'Orquestra [La Lucha, 26 de Maig de 1904, pàgina 2]
4) L'any 1905 Eduard Rosquellas substitueix com a cornetí a Fidel González, a l'esmentada Cobla-orquestra Orfeó Cassanenc [La Lucha, 9 de Juny de 1905, pàgina 2]. Crec important remarcar que a partir d'aquest any 1905 ja no apareix a l'hemeroteca aquesta Cobla-orquestra Orfeó Cassanenc.
5) Entre 1906 i 1909 es va produir a Catalunya el primer gran moviment unitari catal√†, que va unir als diversos grups pol√≠tics nacionalistes catalans, carlins i republicans, que tenien en com√ļ el seu catalanisme. Aquesta coalici√≥ es va anomenar Solidaritat Catalana. A principis de 1907 es crea a Girona una Cobla, amb el nom de La Solidaritat Catalana, dirigida per Eduard Rosquellas [Diario de Gerona de Avisos y Noticias, 18 de Mar√ß de 1907, p√†gina 5]. Transcric literalment el text de la not√≠cia:
Se ha organizado en esta ciudad con el título de "La Solidaridad Catalana" una copla para sardanas compuesta toda de profesores, laureados en su mayoría.
Est√° encargado de las contratas D. Eduardo Rosquellas, Abeuradors 7, 3¬ļ
Podria ser que en aquells moments d'ebullició política, amb unes eleccions imminents (21 de Juliol de 1907) que van estar precedides d'una violenta campanya electoral, L'Art Gironí prengués partit pels que finalment van resultar guanyadors, i actuessin amb aquest nom -La Solidaridad Catalana- fins les eleccions.
De la lectura dels punts 3) i 4) se'n pot extreure la hipòtesi de que els anys 1904 i 1905 Joaquim Vidal ("Vila") i Eduard Rosquellas simultanejaven la seva pertinença a L'Art Gironí amb la Cobla-orquestra Orfeó Cassanenc, o van estar només en la formació cassanenca durant aquest període.
Fotos: Arxiu Jaume Saló i Soler.


Any 1909 (1)
La composici√≥ de L'Art Giron√≠ de la temporada 1904-1905 fou la seg√ľent: Josep M¬™ Carbonell i Perich (flabiol), Pere Carbonell i Perich (tible), Narc√≠s Bustins (tible), Josep Bar√≥ i G√ľell (tenora), Principi Romaguera i Llaus√†s (tenora), Jaume ["Met"] Sal√≥ i Bos* (cornet√≠), Josep Gibert i Barris (cornet√≠), Juli Armengol i Aup√≠ (fiscorn), Ferran Prunell i Cruz (fiscorn), Joaquim Vidal i Mun√≠ ["Vila"] (tromb√≥) i Pau Orri i Hugas (contrabaix).
Llegeixo a la pàgina 4 de La Veu de Catalunya, del dia 1 d'Agost de 1907:

L'aplaudida cobla «L'Art Giron√≠» qua guany√†'l seg√≥n premi en el concurs de Barcelona, cada nit toca sardanes a la plassa del Marqu√©s de Camps, devant del gran caf√® de Novetats de la ciutat de Girona, essent molt aplaudit el triat repertori de sardanes. T√© contractades les festes del carrer de la Neu, del Nort y altres, la dels pobles de Sant Gregori, Pont [Major] y alguns altres.
A n'aquesta cobla hi ha en Félix Sans que quan toca la tenora recorda l'immortal Pep Ventura, y en Joseph Saló, el distingit professor de fiscorn.

En aquesta foto, de datació aproximada i que presento amb dos filtres diferents, hi tenim:
Darrere: Jaume ("Met") Sal√≥ i Bos*, Francesc Guasch i Poudevida, Joan March i March** (substitut de Josep Sal√≥ i Bos), Francesc Romaguera i Llaus√†s, Joaquim Vidal i Mun√≠ ("Vila")*** i Pau Orri i Hugas
Davant: Emili Figueras i Colomer, Sebasti√† Orri i Hugas, Pere Carbonell i Perich, Josep Bar√≥ i G√ľell i Principi Romaguera i Llaus√†s.
* Avi de Jaume Sal√≥ i Soler, que em proporciona for√ßa material gr√†fic i informaci√≥ de L'Art Giron√≠; era germ√† del tamb√© excel·lent m√ļsic Josep Sal√≥ i Bos, que tamb√© va ser component d'aquesta formaci√≥ fins l'any 1907; els dos germans pertanyen a una nissaga de m√ļsics provinents de Sant Mart√≠ Vell que es remunta al segle XVII.
** Joan March i March, nascut a Girona el 22 de Maig de 1890, fill de Joan March i Riuró (sastre, de Sarrià de Ter) i Antònia March i Martorell (de Puigverd de Lleida). Va morir a Girona el mes de Febrer de 1919. També era compositor.
**Hi ha una petita ressenya biogr√†fica seva en aquest enlla√ß, a l'apartat "Notes". √Čs el mateix enlla√ß on hi trobem Josep Sal√≥ i Bos..

Curiós article trobat a l'hemeroteca de la Vanguardia, del 2-9-1906.
√Čs una mena de cr√≤nica d'una actuaci√≥ de la Cobla L'Art Giron√≠ el dia 30 d'Agost de 1906, en la que va interpretar sis sardanes d'en Juli Garreta en una mateixa ballada-homenatge, a la Rambla de Girona:

Sr. Director de LA VANGUARDIA.
Cualquiera que la noche del jueves se hubiese hallado en la Rambla de esta capital, al ver el bullicio y animación de la misma, se hubiera creído transportado por arte de encantamiento á un país imaginario, como el de Jauja pongo por caso, y no en una ciudad del suelo ibero, del que nos vamos á ver precisados á emigrar todos los vecinos que no hayamos logrado un asiento fijo en la mesa del presupuesto.
Si bien durante todo el verano dicho paseo se ha visto muy favorecido por las noches con motivo de bailarse la sardana, baile clásico popular de esta provincia, que se ha hecho de moda, en la que nos ocupa la concurrencia y animación eran extraordinarias, como nunca se había visto, y bien puede decirse, sin pecar más que venialmente de exagerado, que allí se hallaba congregado todo Gerona.
Y la causa que motivó que todos se salieran de sus casillas, sobre ser muy simpática, no podía ser más justificada.
Se trataba de rendir p√ļblico homenaje de admiraci√≥n al maestro compositor, laureado en varios cert√°menes de sardanas, don Julio Garreta, y dadas las simpat√≠as que el mismo goza en √©sta, el homenaje result√≥ entusiasta y un√°nime y muy superior √° las esperanzas de sus iniciadores.
Ejecut√°ronse, y por cierto con mucho cari√Īo y esmero, por la orquesta «Art Giron√≠»que con tanto acierto dirige el maestro Vidal, las seis sardanas siguientes: 
«La Rosella»,
«Somni dol√ß»,
«Agna Rosa»,
«Somni gris»,
«Anyoranca»
y «Boirinas».
Todas ellas obtuvieron ruidosas ovaciones, pero donde el entusiasmo lleg√≥ al colmo fue al ejecutarse «Somni gris», de una melod√≠a tan pura y sentimental que tuvieron que repetirla por segunda vez para corresponder al entusiasmo p√ļblico.
Que yo recuerde, es la primera vez que en √©sta se ha rendido un p√ļblico homenaje de admiraci√≥n y simpat√≠a √° un compositor, y por ello no s√≥lo felicito al se√Īor Garreta, sino tambi√©n hago votos para que se ofrezcan nuevas ocasiones de aplaudir con justicia √° otros maestros de esta tierra.

Queda de usted atento s. s. q. b. s. m.
JUAN PUIG-GAL√ć
Gerona 2 de septiembre de 1906


Foto: Arxiu Jaume Saló i Soler.


Any 1909 (2)
Foto de la mateixa sessi√≥ que l'anterior, en el que semblaria la t√≠pica tornaboda d'alguna Festa Major; √©s a dir, el darrer dia de la Festa Major de molts pobles es celebrava en algun paratge campestre, prop d'alguna font, la gent es portava el dinar (veure els cabassos en primer terme), i hi havia com un agermanament amb els m√ļsics, als quals convidaven a l'√†pat. Em comenta Llu√≠s Brugu√©s i Agust√≠ que segurament √©s a Palau-sacosta, aleshores municipi independent de Girona.
Drets (amb barret): Joan March, Josep Bar√≥, Sebasti√† Orri, Jaume ("Met") Sal√≥, Joaquim Vidal ("Vila") i Pere Carbonell
Asseguts (i gairebé ajaguts): Principi Romaguera, Emili Figueras, Francesc Romaguera, Francesc Guasch i Pau Orri.
Foto: Arxiu Jaume Saló i Soler.


Any 1910 (1)
L'any √©s aproximat, per√≤ clarament anterior a la foto que hi ha m√©s avall (Any 1915). Veiem els m√ļsics retratats a la Pla√ßa de l'Oli de Girona, a punt de comen√ßar una process√≥ acompanyant la imatge de Sant Corneli, dins els actes de la Festa Major del carrer de la Cort Reial.
Foto: Col·lecci√≥ l'Abans de Girona. Ajuntament de Girona, CRDI.


Any 1910 (2)
Amb moltes reserves, i ajudat per en Jaume Sal√≥ i Soler, poso les identitats dels m√ļsics. En el cas de que hi estiguis realment interessat, benvolgut lector, et recomano obrir la imatge (cal clicar-la amb el bot√≥ esquerra).
1.- Sebastià Orri
2.- Narcís Bustins (?)
3.- Josep Baró
4.- Jaume ("Met") Saló
5.- Francesc Romaguera
6.- Pere Carbonell
7.- Principi Romaguera (?)
8.- Josep Mª Carbonell
9.- Pau Orri
10.- Joaquim Vidal ("Vila").
Foto: Col·lecci√≥ l'Abans de Girona. Ajuntament de Girona, CRDI.


Any 1915
En aquesta foto, feta el 17 de Juliol de 1915, festa del Carme i del Carrer Ciutadans, de Girona, els m√ļsics estan col·locats d'esquenes al n¬ļ 18 d'aquest carrer, que √©s l'edifici conegut com Casa Solterra, seu actual (2017) dels Serveis Territorials de Cultura de Girona. En moltes fotos de principis de segle XX he vist barrets dels m√ļsics penjats a la paret de darrere seu.
Darrere: Josep Gibert, Jaume ("Met") Saló, Juli Armengol, Ferran Prunell i Joaquim Vidal ("Vila")
Davant: Josep Mª Carbonell, Narcís Bustins, Pere Carbonell, Josep Baró, Principi Romaguera i Pau Orri.
En aquests primers anys del segle XX tocaven assiduament als Jardins del Teatre Novedades, a la Pla√ßa Marqu√®s de Camps de Girona (barri que aleshores es coneixia com "L'Havana petita"). Alternaven amb diverses projeccions de pel·l√≠cules (on a vegades tamb√© hi posaven m√ļsica), i en un dels molts programes que he pogut consultar a la Biblioteca P√ļblica Carles Rahola, de Girona, els dies 6 i 7 de Juliol de 1912 van estrenar una s√®rie de sardanes (el programa parla d'estrenes, de manera concreta) d'autors ben coneguts encara avui dia; escric els t√≠tols tal com estan en el programa:
La Font del Cubil√† (Ramon Serrat i Fajula), Lo Firater (Felip Vilar√≥ i Carbonell), La Montanyenca (Josep Vicens i Juli ["Xaxu"]), Les goges del Montgr√≠ (Vicen√ß Bou i Geli), Companyerisme (Felip Vilar√≥ i Carbonell), El repunteig (Josep Serra i Bonal) i Anyoranses (Josep Serra i Bonal).
Foto: Arxiu Jaume Saló i Soler.


Any 1917 (1)
Celebració de la festivitat de Santa Anna al Carrer Ballesteries, de Girona, el 26 de Juliol de 1917.
Foto: Ajuntament de Girona, CRDI.


Any 1917 (2)
Curi√≥s que el flabiol es col·loqui al costat dels cornetins. Tamb√© sembla que nom√©s hi ha un tible.
Identificacions, amb alguna reserva, basades en la foto de 1915:
Darrere: Josep Mª Carbonell (flabiol), Jaume ("Met") Saló (2n cornetí), Josep Gibert (1er cornetí), Juli Armengol (1er fiscorn), Ferran Prunell (2n fiscorn) i Joaquim Vidal ("Vila") (trombó)
Davant: Pere Carbonell (1er i √ļnic tible), Josep Bar√≥ (1er tenor), Principi Romaguera (2n tenor) i Pau Orri (contrabaix).
Foto: Ajuntament de Girona, CRDI.


Any 1920 (1)
Dues versions del mateix retrat d'estudi.
Darrere: Josep Mª Carbonell, Jaume ("Met") Saló, Juli Armengol, Anton Fortuny i Vernis i Ferran Prunell
Davant: Narcís Fullà, Rafel Roig i Ventós, Josep Baró, Pau Orri, Joaquim Vidal ("Vila") i Principi Romaguera.
Foto: Valent√≠ Fargnoli.


Any 1920 (2)
Revers de la foto, on es ressalta la incorporaci√≥ dels m√ļsics Rafel Roig, Anton Fortuny i Narc√≠s Full√†.


Any 1921
Segons consta al Diario de Gerona de Avisos y Noticias, en la seva edici√≥ del 20 de Maig de 1921, van actuar a la Festa Major del Barri de Les Pedreres, a Girona, el diumenge dia 22 de Maig d'aquell any. Aqu√≠ els veiem, en plena audici√≥ (algun m√ļsic mirant a c√†mera), amb la Torre d'Alfons XII de fons.
Darrere: Anton Fortuny (2n cornetí), Jaume ["Met"] Saló (1er cornetí), Juli Armengol (1er fiscorn, només se li veu la campana de l'instrument, però consta al Butlletí del Sindicat d'aquell any, segons m'informa en Jordi Gallegos), Ferran Prunell (2n fiscorn) i Josep Planells i Blanch (contrabaix)
Davant: Josep Mª Carbonell (flabiol), Baldomer Fontané (2n tible, procedent de la Cobla-orquestra La Farnense), Rafel Roig (1er tible), Josep Baró (1er tenor, primera fotografia on el veiem sense mostatxo!) i Principi Romaguera (2n tenor).
Aquella temporada no portaven tromb√≥. L'√ļnic nom de la llista del Sindicat que no he pogut adjudicar a la imatge √©s el de Joaquim Vidal, podria ser que nom√©s exerc√≠s el c√†rrec de director.
Foto: Museu d'Arqueologia de Catalunya (Girona). Col·lecci√≥ Enric Botet i Sis√≥.


Any 1922
Darrere: Anton Fortuny, Jaume ("Met") Saló, Juli Armengol, Ferran Prunell, Joaquim Vidal ("Vila") i Josep Planells
Davant: Josep Mª Carbonell, Baldomer Fontané, Rafel Roig, Josep Baró i Principi Romaguera.
Foto: Arxiu Jaume Saló i Soler.


Any 1923 (1)
Portada del díptic editat l'any 1923.
Foto: Biblioteca P√ļblica Carles Rahola (Girona).


Any 1923 (2)
M'agrada tant la portada d'aquest díptic que no he pogut resistir la temptació de fer-ne un detall que es podria titular: Angelets del Cel ballant (i tocant i fins i tot cantant) sardanes a Girona. Em sap greu no saber-ne l'autor.
Foto: Biblioteca P√ļblica Carles Rahola (Girona).


Any 1923 (3)
A la part central del díptic hi consta el personal artístic llistat a l'esquerra en formació d'Orquestra i de Cobla. A la dreta, el text de presentació de rigor. S'especifica que Joaquim Vidal ("Vila") era el director de l'Orquestra, i Josep Baró director de la Cobla, i ambdós eren els representants.
Relaciono els m√ļsics amb expressi√≥ dels instruments que tocaven, primer el d'Orquestra i despr√©s el de Cobla:
Joaquim Vidal i Mun√≠ ["Vila"] (viol√≠ i tromb√≥; tamb√© era el director); Principi Romaguera i Llaus√†s (viol√≠ i 2n tenor); Josep M¬™ Carbonell i Perich (viol√≠ i flabiol); Ferran Prunell i Cruz (viol√≠ i 2n fiscorn); Rafel Roig i Vent√≥s (flauta i 1er tible); Josep Bar√≥ i G√ľell (1er clarinet i 1er tenor); Baldomer Fontan√© (2n clarinet i 2n tible); Anton Fortuny i Vernis (1er cornet√≠ en les dues modalitats); Jaume ["Met"] Sal√≥ i Bos (2n cornet√≠ en les dues modalitats); Juli Armengol i Aup√≠ (fiscorn i 1er fiscorn) i Josep Planells (contrabaix en les dues modalitats).
Foto: Biblioteca P√ļblica Carles Rahola (Girona).


Any 1923 (4)
I la pàgina que tanca el díptic, on hi consta el nom dels impressors: Dalmau Carles Pla, S.A.
Foto: Biblioteca P√ļblica Carles Rahola (Girona).


Any 1924
Segons es pot veure en l'instrumental davant a peu dels m√ļsics, nom√©s fan una t√≠mida aproximaci√≥ a la formaci√≥ d'Orquestrina que comen√ßava a popularitzar-se: podem veure una caixa i una pandereta (√©s a dir, no era encara el "revolucionari" jazzband, i un embut amb ansa, per cantar algun tema. Els cornetins encara no ha sigut substitu√Įts per les trompetes, no hi ha saxos, ni banjos, ni tromb√≥ de vares.
Drets: Jaume ("Met") Sal√≥, Desconegut, Juli Armengol, Antoni Ferrer, Baldomer Fontan√© i Ferran Prunell
Asseguts: Principi Romaguera, Josep Planells, Joaquim Vidal ("Vila"), Josep Bar√≥ i Rafel Roig.
Foto: Valentí Fargnoli. Arxiu Jaume Saló i Soler.


Any 1925 (1)
Darrere: Jaume ("Met") Sal√≥, Principi Romaguera, Rafel Roig, Ferran Prunell, Juli Armengol, Antoni Ferrer i Josep M¬™ Boix i Risech
Davant: Josep Planells, Baldomer Fontané, Joaquim Vidal i Josep Baró.
Foto: Valentí Fargnoli. Arxiu Constantí Turró i Fontclara.


Any 1925 (2)
Anunci publicat el dia 1 d'Octubre de 1925 al Suplement Literari de L'Autonomista, p√†gina 36. Donat que uns quants m√ļsics ja s'estaven preparant per marxar i fundar la Cobla-orquestra Girona la temporada 1926-1927, van fer una reestructuraci√≥, i l'anuncien uns quants mesos abans d'acabar la temporada en curs.
Hi ha un parell d'errors: posen M. Paulís, quan hauria de ser N. Paulís (Narcís); i posen Salvi Company, el nom del qual era Ignasi, que no procedia de la Cobla-orquestra La Farnense, perquè aquesta havia perdut el nom al fusionar-se l'any anterior amb la Cobla-orquestra La Principal de Santa Coloma de Farners, on el podem veure retratat l'any 1925.


Any 1926 (1)
Portada del díptic de la temporada 1926-1927.
Foto: Biblioteca P√ļblica Carles Rahola (Girona).


Any 1926 (2)
I aquest √©s el personal que va comen√ßar la temporada 1926-1927. Dos d'ells, per√≤, van plegar abans d'acabar la temporada, com explico m√©s endavant. Poso l'instrument de Cobla i d'Orquestra, i la proced√®ncia dels m√ļsics que debutaven:
A dalt: Narc√≠s Costa i Horts [2n tible i 1er clarinet, procedent de la Cobla-orquestra Iluro, de Matar√≥], Principi Romaguera i Llaus√†s [2n tenor i viol√≠],  Jaume ("Met") Sal√≥ i Bos [2n cornet√≠] i Narc√≠s Paul√≠s i Vila [flabiol i viol√≠, procedent de la Cobla-orquestra Barcelona]
Al mig: Josep Bar√≥ i G√ľell [1er tenor i 2n clarinet], Agust√≠ Cervera i Marqu√®s [tromb√≥ i viol√≠; antic membre de la Cobla-orquestra Antiga Pep, era el director] i Rafel Roig i Vent√≥s [1er tible i flauta]
A baix: Ignasi Company i Falc√≥ [1er cornet√≠, procedent de la Cobla-orquestra La Principal de Santa Coloma de Farners], Vicen√ß Peric√†s de la Encina [1er fiscorn i fiscorn -en formaci√≥ d'Orquestra nom√©s n'hi havia un-, procedent de la Cobla-orquestra La Moderna, de Granollers], Gen√≠s Mi√†s [contrabaix, procedent de la Cobla-orquestra La Principal de Peralada] i Joan Costa i Barbosa [2n fiscorn i viola; procedent de la Cobla-orquestra La Principal de Bordils, on havia coincidit amb el seu fill Narc√≠s Costa i Horts de 1918 a 1920].
Foto: Biblioteca P√ļblica Carles Rahola (Girona).


Any 1926 (3)
En aquesta tercera pàgina del díptic hi tenim el text de presentació de la nova temporada, on podem veure que els representants eren Josep Baró i Rafel Roig, i també Joan Noguera Solé, a Barcelona. Aquest a més, va ser un gran divulgador de la sardana, també compositor, i va promoure l'Arxiu de la Sardana. Va ser el representant a Barcelona de moltíssimes formacions gironines.
Foto: Biblioteca P√ļblica Carles Rahola (Girona).


Any 1926 (4)
I la pàgina que tanca el díptic, on hi consta el nom dels impressors: Dalmau Carles Pla, S.A.
Foto: Biblioteca P√ļblica Carles Rahola (Girona).


Any 1926 (5)
Tal com avan√ßava a la foto [Any 1926 (2)], abans d'acabar l'any hi va haver dos canvis. La temporada l'havia comen√ßat com a 1er tenor en Josep Bar√≥, per√≤ va haver de deixar la formaci√≥ per les diverses ocupacions musicals i acad√®miques que tenia, essent substitu√Įt per Pasqual Mul√≠, segons explica el Diario de Gerona de Avisos y Noticias de 28-11-1926, a la p√†gina 5En Pasqual Mul√≠ va debutar el 29 de Novembre de 1926 en una audici√≥ que van fer a la Rambla de Girona.
Més breu va ser l'estada d'Agustí Cervera, fins i tot, encara que surti a la foto [Any 1926 (2)] no crec que arribés a començar la temporada, doncs segons es pot llegir al Diario de Gerona de Avisos y Noticias el 20 d'Abril de 1926: ... La orquesta cobla l'Art Gironí ha confiado la dirección de la misma al notable violinista y compositor A. Sagols.
Darrere: Principi Romaguera, Rafel Roig, Vicen√ß Peric√†s, Joan Costa, Jaume ("Met") Sal√≥ i Pasqual Mul√≠ i Siqu√©s [1er tenor i 2n clarinet]
Davant: Narc√≠s Paul√≠s, Narc√≠s Costa, Alfred Sagols i Rubau [tromb√≥ -a la Cobla-, viol√≠ i director, com el seu ef√≠mer predecessor], Ignasi Company i Gen√≠s Mi√†s.
Foto: Arxiu Jaume Saló i Soler.


Any 1927 (1)
Postal de la temporada 1927-1928. Poso primer l'instrument d'Orquestra i després el de Cobla.
Darrere: Jaume ("Met") Sal√≥ [trompeta], Vicen√ß Peric√†s [fiscorn], Narc√≠s Costa [clarinet i tible], Ignasi Company [trompeta], Joan Costa [viola i fiscorn] i Pasqual Mul√≠ [clarinet i tenora]
Davant: Narc√≠s Paul√≠s [viol√≠ i flabiol], Rafel Roig [flauta i tible], Alfred Sagols [director, viol√≠ solista i tromb√≥]*, Principi Romaguera [viol√≠ i tenora] i Gen√≠s Mi√†s [contrabaix].
Sembla que hi havia certa inestabilitat en el lloc de director, doncs Alfred Sagols només hi va estar de l'Abril de 1926 a l'Abril de 1927 (veure aquest enllaç). O sigui que devia ser: fer-se la foto ... i cap a casa !
Foto: Valentí Fargnoli. Arxiu Jaume Saló i Soler.


Any 1927 (2)
Revers de la postal anterior. Conté una dada important que vull destacar, i és que ja han fet el canvi que van anar fent totes les formacions de finals dels anys 20 i principis dels anys 30: substitueixen el cornetí per la trompeta.
Foto: Arxiu Jaume Saló i Soler.


Any 1927 (3)
Segons informa el Diario de Avisos y Noticias de 15 de Juliol de 1927, el dia 9 d'aquell mes van començar una petita gira pel sud de França que els va dur a Narbona i Tolosa, havent-la d'escurçar, doncs tenien possibilitat d'actuar en més llocs del Llenguadoc i la Provença. El cas és que el dia 17 tenien contracte a Celrà i van haver de tornar. Llegeixo que també tenien projectada una anada a Paris, el mes de Novembre, que no sé si van portar a terme.
A la foto i detall els trobem a Narbona, envoltats de gent, moltes noies amb vestits folkl√≤rics i p√ļblic en general, devia ser una mena de festival.
Darrere: Jaume ("Met") Sal√≥, Ignasi Company, Vicen√ß Peric√†s i Joan Costa
Davant: Narcís Cla i Vilar*, Narcís Costa, Rafel Roig, Pasqual Mulí, Principi Romaguera i Genís Miàs.
* En Narc√≠s Cla, que acabava de fer una llarga estada a Londres com a violinista, substitu√Įa Narc√≠s Paul√≠s, que la seg√ľent temporada aniria com a director de la Cobla-orquestra Montgrins, i que potser per aquest motiu ja havia deixat la formaci√≥.
Fotos: Arxiu Jaume Saló i Soler.


Any 1928 (1)
L'any 1928 es va organitzar al Parc Bosc Municipal de Figueres (inaugurat feia vuit anys) un Festival per recollir fons per fer un monument a Pep Ventura, amb l'actuaci√≥ de sis Cobles: Antiga PepLa Principal de Peralada, MontgrinsLa Principal de La BisbalL'Art Giron√≠ i Selvatana. Hi va haver una sardana de Conjunt, que va ser dirigida pel mestre Eduard Toldr√†.
Drets: Jaume ("Met") Sal√≥, Ignasi Company, Salvi Pumareda i Ferrer, Joan Costa, Llu√≠s Abella i Gen√≠s Mi√†s
Asseguts: Narc√≠s Cla (director a partir d'aquesta temporada, i nom√©s aquesta temporada, doncs l'any seg√ľent formar√† part de la Cobla-orquestra Barcelona-Albert Mart√≠), Narc√≠s Costa, Rafel Roig, Pasqual Mul√≠ i Principi Romaguera.


Any 1928 (2)
Entre el 28 d'Octubre i el 5 de Novembre de 1928, durant les Fires de Girona, hi va haver diversos actes i exhibicions folkl√≤riques, tal com es pot veure en aquest reportatge del Centre de Recerca i Difusi√≥ de la Imatge (CRDI) del Servei de Gesti√≥ Documental, Arxius i Publicacions (SGDAP) de l'Ajuntament de Girona. En aquestes cinc imatges preses a la Pla√ßa de Braus podem veure les Cobles L'Art Giron√≠ i La Principal de Peralada tocant una sardana de conjunt (en el v√≠deo es pot veure les seq√ľ√®ncies en el minut 36:07 i el minut 36:39).
S'hi pot identificar gaireb√© la majoria de components indicats en la foto Any 1928 (1).
El mes de Setembre de 1929 s'anunciava la dissoluci√≥ d'aquesta formaci√≥, tal com es pot llegir en aquest article del Diario de Gerona de Avisos y Noticias, de 10 de Setembre de 1929. No obstant, en not√≠cia apareguda el 10 d'Octubre en el mateix diari, s'anunciava la seva continu√Įtat.
Tinc documentades actuacions durant l'any 1930, cap durant l'any 1931, i una sola actuaci√≥ anunciada en el Diario de Gerona de Avisos y Noticias, de 2 de Novembre de 1932 (en un certament musical i literari on van interpretar una sardana de Xavier Montsalvatge i Bassols titulada Puigsacalm); possiblement ja s'havien dissolt l'any 1931, i aqu√≠ col·laboraven en una reaparici√≥ puntual.
L'any 1930 Rafel Roig marxa a la Cobla-orquestra Selvatana, i entren els seus dos fills Rafel i Miquel Roig i Gimeno. Al Diario de Gerona de Avisos y Noticias, p√†gina 1 de la seva edici√≥ de 22 de Gener de 1930 hi ha el seg√ľent escrit:

La orquesta-cobla "L'Art Gironi" ha quedado integrada por el  profesorado siguiente:
Orquesta:

[Josep] Reus, Abella, [Narcís] Cassà [i Tarinas, conegut també com "Tutut"] y [Pere] Magret [i Alsina]: violines; [Jaume] Puig [i Lleonart]: flauta; [Eleuteri] Alou [i Masanas] y [Josep] García [i Serra]: clarinetes; [Joaquim] Sais [i Fabrellas] y [Rafel] Roig [i Gimeno]: trompetas; [Salvi] Pumareda: fiscorno; y [Miquel] Roig [i Gimeno]: contrabajo.
Cobla:
García y Alou: tenores; Magret y Puig: tiples; Reus: flaviol; Sais y Roca: trompetas; Pumareda y Cassà: fiscornos; Abella: trombón; y Roig: contrabajo.
Con la nueva formación de nuestra entidad, pasará a ser esta, registrada en el Sindicato como a orquesta-cobla de segunda categoría, empezando su actuación, pasado el próximo Carnaval. Seria de desear que la constitución actual de "'L'Art Gironí", fuese una cosa transitoria y que muy pronto, recobrara aquel prestigio que por su notable actuación se habia conquistado.
Nuestra ciudad bien ha de contar en que lo mismo la aplaudida cobla "Girona" que "L'Art Gironí", se mantengan siempre al nivel que les corresponde haciendo que su labor artística, sea inspirada cada día más y más, hacia una progresión francamente ascendente
.

No obstant els bon desitjos de la crònica, no van anar gaire més enllà de 1930. Sic transit gloria mundi !

5 comentaris:

  1. Hola Josep,

    t√ļ no em coneixes, per√≤ he arribat al teu blog i nom√©s volia dir que √©s molt intereressant per recuperar la mem√≤ria " oblidada " i que gr√†cies a la gent que ens interessem, jo des de la meva vessant d'arxivera musical, anem aclarint aquests aspectes.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Molt bé, Anna, moltes gràcies pel teu comentari. Si ho creus convenient, escriu-me a jlm_54@hotmail.com a veure si podem intercanviar material !
      Josep

      Elimina
  2. Anónimo6/3/17 18:37

    Hola Josep,
    Sóc en Josep Freixas del conjunt Robert's de Girona, he arribat al teu blog gràcies a les indicacions del meu bon amic Paco Camarasa.
    Veig que també tens informació meva de l'Orquetra de Càmara, La Brasil i la Ferrer.
    M'ha fet molta il·lusi√≥ de veure-ho, et felicito i et dono les gr√†cies.

    ResponElimina
  3. Gràcies, Josep.
    Si vols pots contactar-me al correu jlm_54@hotmail.com
    Potser pots aportar alguna foto.

    ResponElimina
  4. Felicitats pel blog Josep!
    N'hem fet ressò al compte de Twitter de l'Arxiu
    https://twitter.com/AHGirona/status/1105409017667571713

    ahg.cultura@gencat.cat

    ResponElimina

PER RAONS LOG√ćSTIQUES NOM√ČS PUBLICAR√Č COMENTARIS EN ELS QUALS S'INDIQUI UN CORREU DE CONTACTE (el correu no sortir√† en el comentari)

Gràcies!