👉 LLEGEIX, SISPLAU :
Si deixes un comentari, posa el teu nom i correu, i et podré contestar.
Si ho prefereixes em pots escriure directament al meu correu:
Si et vols descarregar alguna foto, endavant! Només et demano que si la publiques, citis la font.
... I ara sí, et convido a gaudir del meu treball:
.
Cobla-orquestra de Palafrugell fundada el mes de Maig de 1895, provinent de la
Cobla-orquestra La Nova*, tal com es pot llegir a la
pàgina 3 del setmanari
El Distrito, de 26 de Maig de 1895:
La orquesta que hasta la fecha se venía apellidando La Nueva con motivo de la reforma que acaba de experimentar con la adquisición del reputado maestro y violinista don Joaquín Costa**, ha cambiado su título con el nombre de la Ampurdanesa.
* De la
Cobla-orquestra La Nova en tinc primera notícia d'una actuació durant la Festa Major de Palafrugell a la
pàgina 3 del setmanari
El Palafrugellense, de 20 de Juliol de 1884.
** Es tracta de Joaquim Costa i Illa (1838-1913), violinista i mestre de música en diverses poblacions de les comarques gironines, del qual en podem trobar una acurada biografia en les pàgines 162 a 167 de l'article
LES COBLES D'EN COSTA I D'EN JOVANET DE CALONGE (1863 I 1866), de Jordi Bautista i Parra, publicat a ESTUDIS DEL BAIX EMPORDÀ (Sant Feliu de Guíxols, 2011). Aquest anunci va sortir a la premsa local durant el mes de Juny de 1895.
Part exterior del díptic publicat l'any 1909.
La majoria dels components eren músics joves, probablement encara en etapa d'aprenentatge, que no tenint lloc a l’orquestra local de referència, la
Cobla-orquestra La Principal de Palafrugell, a principis de la dècada de 1880 havien decidit formar-ne una de “nova”, i així era coneguda també, com
La Nova, fins l'any 1895, tal com podem veure en el peu de foto anterior.
Foto: Arxiu Municipal de Palafrugell. Fons Impremta Palé.
Part interior del díptic publicat l'any 1909. A fí de poder veure-ho bé tot plegat, a continuació faig un detall de les quatre pàgines.
Foto: Arxiu Municipal de Palafrugell. Fons Impremta Palé.
Portada del díptic publicat l'any 1909.
Foto: Arxiu Municipal de Palafrugell. Fons Impremta Palé.
Segona pàgina del díptic publicat l'any 1909, on hi consta el nom dels representants: Josep Galceran a Palafrugell i Ramon Tasis a L'Escala. L'impressor posa
Tassis, però s'escrivia amb una sola essa.
A la part inferior veiem el nom de l'Impremta Palé.
Foto: Arxiu Municipal de Palafrugell. Fons Impremta Palé.
Tercera pàgina del díptic publicat l'any 1909. Hi veiem que el director era Felip Vilaró, i que havien incorporat els músics Ramon Tasis, procedent de la
Cobla-orquestra L'Aliança, de L'Escala, que s'havia desfet, i del tenora Josep Bordas, del qual no en tinc cap informació.
Foto: Arxiu Municipal de Palafrugell. Fons Impremta Palé.
Quarta pàgina del díptic publicat l'any 1909, amb la llista del personal artístic, que també relaciono a continuació, amb expressió de l'instrument que tocaven a la Cobla i el que tocaven a l'Orquestra:
Ramon Tasis i Tutau (flabiol - 2n violí. Representant a L'Escala)
Enric Hereu i Sallés (1er tible - flauta i flautí)
Valentí Ametller i Sureda (2n tible - viola)
Josep Bordas [i Moré?] (1er tenor - 2n clarinet)
Josep Figueras i Vilallonga ["Maceu"] (2n tenor - 1er clarinet)
Lauro Alemany i Bou (1er cornetí - 1er cornetí)
Josep Carbonell i Roca (2n cornetí - 2n cornetí)
Josep Galceran i Carbó (1er fiscorn - fiscorn. Representant a Palafrugell)
Martí Molla i Sagrera (contrabaix - contrabaix).
Foto: Arxiu Municipal de Palafrugell. Fons Impremta Palé.
Any 1911 (1)
Portada del díptic d'excel·lent disseny imprès l'any 1911 per la Impremta Palé, de Palafrugell, on hi veiem, de dalt a baix:
Columna esquerra: Josep Romero i Bahí, Joaquim Talladas, Nemesi Fàbrega i Albert [
"el Gravat"] i Lauro Alemany i Bou
Columna central: Trifó Bonany i Granés
*, Sabino Gallart [i Bach?] i Josep Galceran i Carbó
Columna dreta: Valentí Ametller, Jaume Frigola i Serra, Martí Molla i Sagrera i Josep Carbonell i Roca.
* En alguns llocs he vist escrit aquest cognom com
Bonay, no sé quina és la forma correcta.
Foto: A.C.A.E. (Arxiu Montserrat Mauné - Javier Gironella).
Any 1911 (2)
A la segona pàgina, en el text de presentació, es destaca la incorporació de Trifó Bonany, Sabino Gallart i Nemesi Fàbrega (
"el Gravat"), així com la col·laboració puntual d'un destacat clarinetista, alumne de Trifó Bonany: Àngel Sastre (
"Angelet").
Foto: A.C.A.E. (Arxiu Montserrat Mauné - Javier Gironella).
Any 1911 (3)
Tercera pàgina del díptic, amb la relació del personal artístic. Poso primer l'instrument de Cobla i després el d'Orquestra.
Jaume Frigola (flabiol i violí), Valentí Ametller (tible i flauta i flautí), Josep Romero (tible i clarinet), Trifó Bonany (tenora i clarinet concertista), Joaquim Talladas (tenora i violí), Lauro Alemany (cornetí), Josep Carbonell (cornetí), Nemesi Fàbrega [
"el Gravat"] (fiscorn i viola), Josep Galceran (fiscorn), Sabino Gallart (trombó i violí director) i Martí Molla (contrabaix). A destacar que ja formaven amb onze músics, i per tant portaven trombó a la Cobla, circumstància que no es produia en totes les Cobles de l'època.
Foto: A.C.A.E. (Arxiu Montserrat Mauné - Javier Gironella).
Any 1911 (4)
I a la quarta pàgina, el representant, Josep Galceran.
Foto: A.C.A.E. (Arxiu Montserrat Mauné - Javier Gironella).
Any 1914 (1)
Portada del quadern editat l'any 1914 , imprès per la Impremta de Miquel Palé, de Palafrugell.
Foto: A.C.A.E. (Arxiu Montserrat Mauné - Javier Gironella).
Any 1914 (2)
Les pàgines interiors del quadern eren de làmines de suro.
Foto: A.C.A.E. (Arxiu Montserrat Mauné - Javier Gironella).
Any 1914 (3)
Segona pàgina, amb el text de presentació per aquella temporada, que continua a la pàgina següent.
Foto: A.C.A.E. (Arxiu Montserrat Mauné - Javier Gironella).
Any 1914 (4)
A la tercera pàgina finalitza el text de presentació, remarcant la importància de comptar amb el concertista de clarinet, Trifó Bonany, i ressaltant la incorporació per aquella temporada de
Josep Padrós i Vidal, tenora i clarinet, en el lloc de Joaquim Talladas.
Foto: A.C.A.E. (Arxiu Montserrat Mauné - Javier Gironella).
Any 1914 (5)
A la quarta pàgina, relació dels músics en formació de Cobla. A més de Josep Padrós, s'observa algun altre canvi respecte a la formació de 1911.
Sabino Gallart (flabiol), Valentí Ametller (1er tible), Josep Massanas i Bussot
* (2n tible), Josep Padrós (1er tenor), Trifó Bonany (2n tenor), Lauro Alemany (1er cornetí), Isidre Paretas i Augé (2n cornetí), Josep Galceran (1er fiscorn), Francesc Sendra i Berenguer
* (2n fiscorn), Jaume Frigola (trombó) i Martí Molla (contrabaix).
* Aquests dos músics havien entrat l'any 1913.
Foto: A.C.A.E. (Arxiu Montserrat Mauné - Javier Gironella).
Any 1914 (6)
Cinquena pàgina, amb la formació d'Orquestra:
Sabino Gallart (violí director), Jaume Frigola (violí solista), Josep Massanas (violí), Francesc Sendra (violí), Martí Molla (contrabaix solista), Valentí Ametller (flauta i flautí solista), Trifó Bonany (clarinet solista), Josep Padrós (clarinet), Lauro Alemany (cornetí solista), Isidre Paretas (cornetí) i Josep Galceran (fiscorn).
Foto: A.C.A.E. (Arxiu Montserrat Mauné - Javier Gironella).
Any 1914 (7)
A la sisena pàgina podem veure que la representació ha passat a mans d'Isidre Paretas.
Foto: A.C.A.E. (Arxiu Montserrat Mauné - Javier Gironella).
Any 1914 (8)
I la tapa posterior del quadern. Aquests quaderns devien valer un dineral ... Tot fa pensar doncs que en aquells moments
L'Empordanesa (
La Nova) era una formació de categoria, que lluitava per competir amb
La Vella, la
Cobla-orquestra La Principal de Palafrugell.
Foto: A.C.A.E. (Arxiu Montserrat Mauné - Javier Gironella).
Any 1914 (9)
Ballada de sardanes a la Plaça de Sant Pere, de Calella.
Foto: Arxiu Municipal de Palafrugell. Col·lecció Raquel Gifre.
Any 1920Llàstima no tenir la foto !
Text publicat en el setmanari
Baix Empordà, de Palafrugell, a la
pàgina 2 de l'edició del 16 de Maig de 1920, on detalla els components d'aquella temporada: Sabino Gallart (violí i flabiol, i director), Jaume Frigola (violí i trombó), Teodor Plaja i Pigem [
"Doro"], Francesc Sendra (violí i fiscorn), Ricard Anglada i Bou, Josep Mª Dalmau (clarinet i tenora), Joan Anglada i Bou, Lauro Alemany (cornetí), Isidre Paretas i Augé (2n cornetí), Josep Ventura i Martí Molla (contrabaix).
Any 1921
Lamentablement tampoc tinc la foto, però em sembla interessant publicar aquesta ressenya del setmanari
Baix Empordà, de Palafrugell, que en la seva
pàgina 2 de l'edició del 10 d'Abril de 1921 publica la relació de components, després d'una reforma en el si de la Cobla-orquestra. Alguns dels components havian marxat aquella temporada a formar part d'una debutant formació rival a Palafrugell: la
Cobla-orquestra La Nova Empordanesa.
Referent al retall de diari, poso primer l'instrument d'Orquestra i després el de Cobla:
Sabino Gallart (violí i flabiol, i director), Jaume Frigola (violí i trombó), Francesc Sendra (violí i fiscorn), Emili Alemany i Planas (flauta i tible), Josep Mª Dalmau (clarinet i tenora), Joan Ribas (clarinet i tible), Martí Jonama i Vergoñós (cornetí), Lauro Alemany (cornetí), Ricard Monguilod i Papaceit (fiscorn) i Joan Esponellà i Saballs (contrabaix).
Llegeixo també en el
Diario de Gerona de Avisos y Noticias,
pàgina 3 de l'edició de 13 d'Abril de 1921:
PALAFRUGELL.- Se ha constituído en esta población una nueva orquesta que llevará por nombre "La Empordanesa". Será su director Don Sabino Gallart.
Això donaria a entendre que la primigènia
Empordanesa s'havia desfet en algun moment entre 1914 i 1921, i que ara es tornava a reconstituir.
En aquesta postal, que presento amb els noms i sense, hi tenim:
Darrere: Amadeu Jofra i Carreras, Lauro Alemany i Bou, Nemesi Fàbrega i Albert ["el Gravat"], Josep Galceran i Carbó i Frederic Torrent i Carreras
Davant: Sabino Gallart [i Bach?], Joan Ribas i Serra, Emili Alemany i Planas, Sebastià Carreras i Mauri i Sebastià Bonany i Rigau.
La temporada anterior havien entrat: Amadeu Jofra (cornetí), Nemesi Fàbrega* ["el Gravat"] (fiscorn i violí), Josep Galceran (fiscorn) i Frederic Torrent (contrabaix)
* Malgrat que en aquesta postal escriuen
Fàbregas, segons la documentació trobada per Jaume Nonell en els llibres de baptisme de Palafrugell el cognom real és tal com es posa en el carnet de 1911 que veiem al principi de l'entrada, és a dir:
Fàbrega.
Foto: A.C.A.E. (Arxiu Montserrat Mauné - Javier Gironella).
Any 1923 (2)
Revers de la postal anterior, on es destaca la incorporació de Joan Ribas i Sebastià Bonany. El representant torna a ser en Josep Galceran.
Foto: A.C.A.E. (Arxiu Montserrat Mauné - Javier Gironella).
Any 1924 (1)
Darrere: Lauro Alemany, Amadeu Jofra, Nemesi Fàbrega ("el Gravat"), Josep Galceran, Jaume Frigola i Frederic Torrent
Davant: Sabino Gallart, Joan Ribas, Emili Alemany, Gonçal Juncà i Bassols i Sebastià Bonany.
Aquesta alineació, així com la informació precedent, em ve proporcionada per l'
Oriol Oller, autor del llibre "Música i Festa a Palafrugell".
Revers de la postal anterior, on s'indica la incorporació de Gonçal Juncà. I a baix, la nota imprescindible perquè no se'ls confongués amb la
Cobla-orquestra La Nova Empordanesa, formada l'any 1921.
Foto: A.C.A.E. (Arxiu Montserrat Mauné - Javier Gironella).
Anunci aparegut a la
pàgina 2 del diari
Baix Empordà, del 21 de Desembre de 1924, on s'informa de la incorporació de Joan Gelabert i Planas (solista de cornetí), Martí Jonama i Vergoñós (cornetí), Pere Vilà i Casademont (violí) i
Agustí Cervera i Marquès (concertista de violí).
Tot i disposar en nombroses ocasions de reputats músics i directors,
L’Empordanesa mai no va assolir la volada de
La Principal. L’arribada del jazz ballable, a principis dels anys vint, i possibles discrepàncies en el si de l’orquestra van provocar-ne la desaparició l’any 1925. Alguns dels seus membres serien els impulsors l'any 1927 de la formació de la
Cobla-orquestra Palafrugell (no confondre amb
La Principal).