T'AGRADARIA COL·LABORAR AL MANTENIMENT DEL BLOG?

NOTES:

Si deixas un comentari, posa el teu nom i correu, sisplau, i et podré contestar.

Si et vols descarregar alguna foto, endavant!
Només et demano que si la publiques, citis la font.

Si t'agrada el blog i em vols convidar a un cafè, o contribuir al manteniment d'aquesta pàgina,
(a partir de 1 €), pots fer-ho prement el botó DONAR que hi ha a continuació.

Gràcies!

SI EM VOLS CONVIDAR A UN CAFÈ, O AJUDAR A MANTENIR AQUEST BLOG, CLICA EL SEGÜENT BOTÓ. GRÀCIES !

martes, 21 de mayo de 2013

L'EMPORDANESA (Palafrugell)



NOTA PRÈVIA (escric això el dia 8 de Maig de 2015):
Les circumstàncies personals fan que posi a la venda la casa on visc, en una petita urbanització al mig del bosc, a 10 km d'Amer o La Cellera de Ter (comarca de La Selva), anant cap el Pantà de Susqueda; si algú hi està interessat o coneix algú que ho pogués estar, en aquest enllaç trobarà la descripció, forma de contacte, fotos i tota mena de detalls (la muntanyeta que es veu darrere la tercera foto forma part del terreny de la finca, uns 2000 m2)

COORDINADES GEOGRÀFIQUES :
41º 59’ 4.81” N
02º 33’ 5.71” E

COORDINADES GPS:
Latitud: 41.984669
Longitud: 2.551585

Gràcies per la teva atenció, i ara sí, et convido a gaudir del meu treball:


Any 1911 (1)
La data de fundació de la Cobla-orquestra L’Empordanesa, de Palafrugell, és incerta, però totes les informacions indiquen que seria vora el 1895. L’orquestra estava formada per músics joves, probablement encara en etapa de formació, que no tenint lloc a l’orquestra local de referència, la Cobla-orquestra La Principal de Palafrugell, van decidir formar-ne una de “nova”, i així era coneguda també, com La Nova.
Tot i disposar en nombroses ocasions de reputats músics i directors, L’Empordanesa mai no va assolir la volada de La Principal. L’arribada del jazz ballable, a principis dels anys vint, i possibles discrepàncies en el si de l’orquestra van provocar-ne la desaparició l’any 1925. Alguns dels seus membres serien els impulsors de la formació de la Cobla-orquestra Palafrugell (no confondre amb La Principal), l'any 1927.
A la portada del díptic d'excel·lent disseny imprès l'any 1911 per la Impremta Palé, de Palafrugell, hi tenim, de dalt a baix:
Columna esquerra: Josep Romero, Joaquim Talladas, Nemesi Fàbregas i Albert** ["el Gravat"] i Lauro Alemany
Columna central: Trifó Bonany*, Sabino Gallart i Josep Galceran
Columna dreta: Valentí Ametller, Jaume Frigola i Serra, Martí Molla i Sagrera i Josep Carbonell i Roca.
* En alguns llocs he vist escrit aquest cognom com Bonay, no sé quina és la forma correcta.
** Malgrat que en aquesta portada i a les pàgines 2 i 3 d'aquest díptic s'escriu Fàbrega, en totes les altres aparicions d'aquest músic que hi ha en aquest blog l'he vist escrit Fàbregas.
Foto: A.C.A.E. (Arxiu Montserrat Mauné - Javier Gironella).


Any 1911 (2)
A la segona pàgina, en el text de presentació, es destaca la incorporació de Trifó Bonany, Sabino Gallart i Nemesi Fàbregas ("el Gravat"), així com la col·laboració puntual d'un destacat clarinetista, alumne de Trifó Bonany: Àngel Sastre ("Angelet").
Foto: A.C.A.E. (Arxiu Montserrat Mauné - Javier Gironella).


Any 1911 (3)
Tercera pàgina del díptic, amb la relació del personal artístic. Poso primer l'instrument de Cobla i després el d'Orquestra.
Jaume Frigola (flabiol i violí), Valentí Ametller (tible i flauta i flautí), Josep Romero (tible i clarinet), Trifó Bonany (tenora i clarinet concertista), Joaquim Talladas (tenora i violí), Lauro Alemany (cornetí), Josep Carbonell (cornetí), Nemesi Fàbregas ["el Gravat"] (fiscorn i viola), Josep Galceran (fiscorn), Sabino Gallart (trombó i violí director) i Martí Molla (contrabaix). A destacar que ja formaven amb onze músics, i per tant portaven trombó a la Cobla, circumstància que no es produia en totes les Cobles de l'època.
Foto: A.C.A.E. (Arxiu Montserrat Mauné - Javier Gironella).


Any 1911 (4)
I a la quarta pàgina, el representant, Josep Galceran.
Foto: A.C.A.E. (Arxiu Montserrat Mauné - Javier Gironella).


Any 1914 (1)
Portada del quadern editat l'any 1914 , imprès per la Impremta de Miquel Palé, de Palafrugell.
Foto: A.C.A.E. (Arxiu Montserrat Mauné - Javier Gironella).


Any 1914 (2)
Les pàgines interiors del quadern eren de làmines de suro.
Foto: A.C.A.E. (Arxiu Montserrat Mauné - Javier Gironella).


Any 1914 (3)
Segona pàgina, amb el text de presentació per aquella temporada, que continua a la pàgina següent.
Foto: A.C.A.E. (Arxiu Montserrat Mauné - Javier Gironella).


Any 1914 (4)
A la tercera pàgina finalitza el text de presentació, remarcant la importància de comptar amb el concertista de clarinet, Trifó Bonany, i ressaltant la incorporació per aquella temporada de Josep Padrós i Vidal, tenora i clarinet, en el lloc de Joaquim Talladas.
Foto: A.C.A.E. (Arxiu Montserrat Mauné - Javier Gironella).


Any 1914 (5)
A la quarta pàgina, relació dels músics en formació de Cobla. A més de Josep Padrós, s'observa algun altre canvi respecte a la formació de 1911.
Sabino Gallart (flabiol), Valentí Ametller (1er tible), Josep Massanas (2n tible), Josep Padrós (1er tenor), Trifó Bonany (2n tenor), Lauro Alemany (1er cornetí), Isidre Paretas i Augé (2n cornetí), Josep Galceran (1er fiscorn), Francesc Sendra (2n fiscorn), Jaume Frigola (trombó) i Martí Molla (contrabaix).
Foto: A.C.A.E. (Arxiu Montserrat Mauné - Javier Gironella).


Any 1914 (6)
Cinquena pàgina, amb la formació d'Orquestra:
Sabino Gallart (violí director), Jaume Frigola (violí solista), Josep Massanas (violí), Francesc Sendra (violí), Martí Molla (contrabaix solista), Valentí Ametller (flauta i flautí solista), Trifó Bonany (clarinet solista), Josep Padrós (clarinet), Lauro Alemany (cornetí solista), Isidre Paretas (cornetí) i Josep Galceran (fiscorn).
Foto: A.C.A.E. (Arxiu Montserrat Mauné - Javier Gironella).


Any 1914 (7)
A la sisena pàgina podem veure que la representació ha passat a mans d'Isidre Paretas.
Foto: A.C.A.E. (Arxiu Montserrat Mauné - Javier Gironella).


Any 1914 (8)
I la tapa posterior del quadern. Aquests quaderns devien valer un dineral ... Tot fa pensar doncs que en aquells moments L'Empordanesa (La Nova) era una formació de categoria, que lluitava per competir amb La Vella, la Cobla-orquestra La Principal de Palafrugell.
Foto: A.C.A.E. (Arxiu Montserrat Mauné - Javier Gironella).


Any 1914 (9)
Ballada de sardanes a la Plaça de Sant Pere, de Calella. 
La cobla que està a l'esquerra és L'Empordanesa, i la de la dreta Cobla-orquestra La Principal de Palafrugell.


Any 1921
Lamentablement no tinc la foto, però em sembla interessant publicar aquesta ressenya del setmanari Baix Empordà, de Palafrugell, que en la seva pàgina 2 de l'edició del 10 d'Abril de 1921 publica la relació de components, després d'una reforma en el si de la Cobla-orquestra. Poso primer l'instrument d'Orquestra i després el de Cobla:
Sabino Gallart (violí i flabiol, i director), Jaume Frigola (violí i trombó), Francesc Sendra (violí i fiscorn), Emili Alemany i Planas (flauta i tible), Josep Mª Dalmau (clarinet i tenora), Joan Ribas (clarinet i tible), Martí Jonama i Vergoñós (cornetí), Lauro Alemany (cornetí), Ricard Monguilod (fiscorn) i Joan Esponellà i Saballs (contrabaix)


Any 1923 (1)
Llegeixo en el Diario de Gerona de Avisos y Noticias, pàgina 3 de l'edició de 13 d'Abril de 1921:
PALAFRUGELL.- Se ha constituído en esta población una nueva orquesta que llevará por nombre "La Empordanesa". Será su director Don Sabino Gallart.
Això donaria a entendre que la primigènia Empordanesa s'havia desfet en algun moment entre 1914 i 1923, i que ara es tornava a reconstituir.
Aquell any 1921 també havia debutat una formació rival a Palafrugell, era la Cobla-orquestra La Nova Empordanesa.
En aquesta postal, que presento amb els noms i sense, hi tenim:
Darrere: Amadeu Jofra, Lauro Alemany, Nemesi Fàbregas ("el Gravat"), Josep Galceran i Frederic Torrent
Davant: Sabino Gallart, Joan Ribas i Serra, Emili Alemany i Planas, Sebastià Carreras i Mauri i Sebastià Bonany i Rigau.
Foto: A.C.A.E. (Arxiu Montserrat Mauné - Javier Gironella).


Any 1923 (2)
Revers de la postal anterior, on es destaca la incorporació de Joan Ribas i Sebastià Bonany. El representant torna a ser en Josep Galceran.
Foto: A.C.A.E. (Arxiu Montserrat Mauné - Javier Gironella).


Any 1924 (1)
Darrere: Lauro Alemany, Amadeu Jofra, Nemesi Fàbregas ("el Gravat"), Josep Galceran, Jaume Frigola i Frederic Torrent
Davant: Sabino Gallart, Joan Ribas, Emili Alemany, Gonçal Juncà i Bassols i Sebastià Bonany.
Aquesta alineació, així com la informació precedent, em ve proporcionada per l'Oriol Oller, autor del llibre "Música i Festa a Palafrugell".


Any 1924 (2)
Revers de la postal anterior, on s'indica la incorporació de Gonçal Juncà. I a baix, la nota imprescindible perquè no se'ls confongués amb la Cobla-orquestra La Nova Empordanesa, formada l'any 1921.
Tal com esmento al principi de l'entrada, l’arribada del jazz ballable, a principis dels anys vint, i possibles discrepàncies en el si de l’orquestra van provocar la desaparició de la Cobla-orquestra L'Empordanesa l’any 1925. Alguns dels seus membres serien els impulsors de la formació de la Cobla-orquestra Palafrugell (no confondre amb La Principal), l'any 1927.
Foto: A.C.A.E. (Arxiu Montserrat Mauné - Javier Gironella).

No hay comentarios:

Publicar un comentario

PER RAONS LOGÍSTIQUES NOMÉS PUBLICARÉ COMENTARIS EN ELS QUALS S'INDIQUI UN CORREU DE CONTACTE (el correu no sortirà en el comentari)

Gràcies!