T'AGRADARIA COL·LABORAR AL MANTENIMENT DEL BLOG?

Si t'agrada el blog i em vols convidar a un caf√®, o contribuir al manteniment d'aquesta p√†gina, (a partir de 1 €), pots fer-ho prement el bot√≥ DONAR que hi ha a continuaci√≥:
Gràcies!

SI EM VOLS CONVIDAR A UN CAF√ą, O AJUDAR A MANTENIR AQUEST BLOG, CLICA EL SEG√úENT BOT√ď. GR√ÄCIES !

dijous, 11 de juliol de 2013

ELS FATXENDES

ūüĎČ  LLEGEIX, SISPLAU :
 
Si deixes un comentari, posa el teu nom i correu, i et podré contestar.
 
Si ho prefereixes em pots escriure directament al meu correu:

jlm_54@hotmail.com

Si et vols descarregar alguna foto, endavant! Només et demano que si la publiques, citis la font.

... I ara sí, et convido a gaudir del meu treball:


Any 1892
Orquestra de Sabadell, que en algun moment de la seva història (1907-1908) va ser també Cobla-orquestra. Entre 1868 i 1879 va passar a dir-se Els Fatxendes, provinent de l'evolució de les orquestres Els Nois Fidels, Els Fidels i Els Mimonets, fundada aquesta l'any 1814. Més info en aquest enllaç. De totes maneres, en el díptic publicat l'any 1923 que podem veure més avall fan constar que la seva fundació és de l'any 1840.
El nom ve del sobrenom d'un dels m√ļsics primigenis, Fidel Bosch i Llonch, que quan era jovenet i feia d'escol√† li van treure el motiu de Fatxenda, encara que altres fonts citen aquest motiu referit ja al seu pare, Francesc Bosch i Cardellach.
En aquest retrat d'estudi fet durant la Festa Major de Breda, segurament la foto més antiga que es conserva, hi tenim:
Drets: Josep Custodio (contrabaix), Joan Casademunt (cornetí), Tomàs Oliva (cornetí solista) i Esteve Lladó (fiscorn solista)
Asseguts, al mig: Nicolau Aguilar (violí), Emili Bosch (flauta solista), Jaume Brunet i Berta [Jaumet de Roses] (clarinet solista) i Baldomer Velázquez (clarinet)
Asseguts, davant: Marià Sorribas (violí), Alexandre Miró (violí solista), Manuel Madriles (violí director) i Josep Miró (violí).
Tota la informaci√≥ i gaireb√© totes les fotos d'aquesta entrada s√≥n extretes del llibre Els Fatxendes - UNA GRAN ORQUESTRA DE  SABADELL, de Jaume Nonell i Llu√≠s Subirana. El mateix Jaume Nonell m'ha assessorat quan li ho he demanat, i m'ha fet arribar les fotos en format digital.
Aquesta entrada pretén, com totes les del blog, donar una pinzellada històrica amanida amb fotos de les formacions i noms dels protagonistes; és recomanable llegir el llibre si un es vol fer càrrec de la rellevància que van tenir Els Fatxendes en el panorama musical català, espanyol i mundial; molt interessants també les biografies dels components en les diverses èpoques i les anècdotes que hi podem trobar.


Any 1901
Document extraordinari, donada la seva antiguitat ! Nom√©s aventuro alguna identitat, basant-me en la foto anterior i en les posteriors. La dato l'any 1901, any en que Josep Ferrer va deixar la Cobla-orquestra La Principal de Peralada  per incorporar-se als Fatxendes.
Darrere: Desconegut, Desconegut, Josep Ferrer i Torres, Enric Tarragó i Lavaquial, Antoni Tarragó i Sanfeliu, Desconegut, Desconegut i Desconegut
Davant: Emili Bosch, Marià Sorribas, Cassià Casademont i Busquets (director des de la temporada 1900-1901 fins la temporada 1912-1913), Desconegut, Desconegut, Alexandre Miró, Jaume Brunet ("Jaumet de Roses") i Desconegut.
Foto: Arxiu Maria Vidal i Orellana.


Anys 10
Fotografia malauradament retallada, feta probablement a Artés, doncs a l'original hi ha una inscripció que diu literalment: Coro del Cassino Artesench que cantaren las Caramellas.
Basant-me en la foto anterior i en les dues seg√ľents, puc aventurar algunes identitats; exceptuant el contrabaixista, els m√ļsics estan tots asseguts. Al mig de la imatge hi ha un personatge amb una batuta a la m√†, dret i sense barret, que podria ser el director de la Coral.
D'esquerra a dreta: Josep Ca√Īameras (contrabaix), Mari√† Sorribas (viol√≠), Enric Tarrag√≥ i Lavaquial (cornet√≠), Mag√≠ Sala (viol√≠ i director), Ramon (“Ramonet”) Tarrag√≥ i Lavaquial, Esteve Llad√≥ (fiscorn), Cassi√† Casademont (clarinet i director), Desconegut, Desconegut i Antoni Tarrag√≥ i Sanfeliu (cornet√≠).
Foto: Arxiu Maria Vidal i Orellana.


Any 1911
D'esquerra a dreta, prescindint de si estan en primer o segon terme:
Cassi√† Casademont (director), Desconegut, Desconegut, Josep Roig (viol√≠), Enric Tarrag√≥ (cornet√≠), Antoni Tarrag√≥ (cornet√≠ solista), Ramon [“Ramonet”] Tarrag√≥ (1er viol√≠), Desconegut, Juli√† Soler i Puigsech* (fiscorn), Mart√≠ Fern√°ndez i Cabello (viol√≠) i Desconegut.
Durant l'estada de Cassià Casademont com a director de la formació, concretament l'any 1907*, van adquirir instrumental de Cobla, constituint-se doncs en Cobla-orquestra. Desconec durant quant temps van tocar sardanes.
* Veure biografia a la pàgina 37 d'aquest enllaç.
** A la revista mensual SCHERZANDO, p√†gina 8 del n¬ļ 18 (1 de Desembre de 1907), se'n fan ress√≥ amb aquest text:
La notable orquestra "Fatxendes" de Sabadell, ha tingut el bon acert de constituirse també en cobla, adquirint a l'efecte instrumentació de plassa. Ab èxit gran, donà una audició de sardanes al hostatge social de la "Lliga Regionalista", executant ab justesa obres d'en Morera, Serra i de son mestre director En Cassià Casademont.


Any 1912
Columna central, de dalt a baix: Antoni Tarragó (cornetí solista), Julià Soler* (fiscorn solista) i Magí Sala (director)
Comen√ßant per dalt a l'esquerra, baixant i tornant a pujar: Enric Tarrag√≥ (cornet√≠), Josep Roig (viol√≠), E. Casanovas (clarinet), R. Grifell (flauta), Josep Ca√Īameras (contrabaix), A. Clotet (clarinet), F. Cutal (viola) i Ramon (“Ramonet”) Tarrag√≥ (1er viol√≠).
* La seg√ľent temporada va anar a la Cobla-orquestra La Principal de Palafrugell, i l'any 1914 tornaria als Fatxendes.


Any 1923 (1)
Portada del d√≠ptic editat l'any 1923. Hi consta que l'any de fundaci√≥ havia estat el 1840, i que el representant √©s Enric Tarrag√≥ i Lavaquial.
Foto: Arxiu Jaume Vallmajó i Madrenas.


Any 1923 (2)
Segona p√†gina del d√≠ptic, amb el retrat del director, Vicen√ß Petri (Vicente Petri del Corzo), un m√ļsic d'origen veneci√† que ja en el darrer quart de segle XIX dirigia una companyia d'opera italiana i que durant el primer ter√ß del segle XX tamb√© va ser director del Gran Teatre del Liceu.
Foto: Arxiu Jaume Vallmajó i Madrenas.


Any 1923 (3)
Tercera pàgina del díptic, amb el text pubicitari habitual en aquests documents, signat pel representant, Enric Tarragó.
Foto: Arxiu Jaume Vallmajó i Madrenas.


Any 1923 (4)
Darrera pàgina del díptic, on hi consta l'any, 1923, i l'impressor, Gràfica Canals, de Sabadell.
Foto: Arxiu Jaume Vallmajó i Madrenas.


Any 1927
Darrere: Pere Bofill, Salvador Corominas, Enric Tarragó i Raimon Plans
Davant: Ramon (“Ramonet”) Tarrag√≥, Medir Bruguera, Antoni Tarrag√≥, Vicen√ß Petri (director), Joan Baptista Molins i Ponsa, Joan Baptista Faus i Andreu Casanovas.


Any 1932 (1)
El dia 1 d'Abril de 1932, al Teatre Euterpe, de Sabadell, van fer la presentaci√≥ de la formaci√≥ d'Orquestrina, adaptant-se als temps que corrien, en un ball-homenatge a Teresa Daniel, que havia estat nomenada "Miss Espa√Īa". Tinc dades tamb√© d'un altre homenatge que se li va fer a Tortosa, essent la part musical a c√†rrec de l' Orquestra Bat√†via Jazz, de Tortosa.


Any 1932 (2)
En aquesta foto en formació d'Orquestrina hi trobem:
Drets: Joan Baptista Faus, Salvador Corominas, Raimon Plans, Enric Tarrag√≥, Pere Bofill, Antoni Tarrag√≥ i Medir Bruguera
Asseguts: Joan Baptista Molins, Andreu Casanovas, Ramon (“Ramonet”) Tarrag√≥ i C√†ndid Bach.
Foto: Rafael Molins. Arxiu Històric de Sabadell.


Any 1932 (3)
Amb la foto anterior es va fer aquest fulletó, decorant una mica el bombo.
Foto: Rafael Molins. Arxiu Josep Olivé i Escarré.


Any 1932 (4)
Revers del fulletó, amb expressió de l'instrument que tocaven en formació d'Orquestra.
Foto: Arxiu Josep Olivé i Escarré.


Any 1933 (Díptic) (1)
Formació d'Orquestrina.
Una de les poques imatges que tinc en color (probablement acolorida a m√†). Forma part d'un d√≠ptic, que es complementa amb les dues imatges seg√ľents.
Amb l'ajuda d'en Jaume Nonell i comparant amb fotos anteriors i posteriors, intento identificar els m√ļsics:
1 - Joan Baptista Faus
2 - Enric Tarragó
3 - Andreu Casanovas
4 - Raimon Plans
5 - Ramon (“Ramonet”) Tarrag√≥
6 - Càndid Bach
7 - Medir Bruguera
8 - Salvador Corominas
9 - Pere Bofill
10 - Adolf Carbonell ???
11 - Antoni Tarragó


Any 1933 (Díptic) (2)
Formació d'Orquestra.
Era molt important recalcar i diferenciar les dues formacions que podien adoptar de cara al p√ļblic.


Any 1933 (Díptic) (3)
La portada del díptic.


Any 1934
A l'esquerra, dirigint: Antoni Tarragó.
A la dreta, darrere: Ramon [“Ramonet”] Tarrag√≥ (jazz-band), C√†ndid Bach (banjo) i Pere Bofill (contrabaix)
Davant: Joan Baptista Molins, Joan Baptista Faus i Andreu Casanovas (saxos); Enric Tarrag√≥ i Raimon Plans (trompetes); Llu√≠s Tarridas i Barri (tromb√≥) i Josep M¬™ Tarridas i Barri (piano). Aquest any es produiria una escissi√≥ que va durar fins l'esclat de la guerra civil.


Any 1935 (1)
Una vegada escindits, per raons que s'expliquen b√© en el llibre, aqu√≠ hi tenim l' Orchestra Fatxendes , reconstitu√Įda pels Tarrag√≥ amb la incorporaci√≥ de vuit m√ļsics nous, sabadellencs, emporadanesos, andalusos, valencians ...
La formació dels Fatxendes (dels germans Tarragó, tal com s'anunciaven), sense que correspongui l'ordre a la foto, quedà així:
Piano: Pere Torres i Tarragó
Contrabaix: Josep ("Pepet") Ballada
Bateria: Ramon (“Ramonet”) Tarrag√≥
Saxos: Pío Torrecillas, Narcís Paré i Ros, Baldomer Castelló i Plaja i Francesc Almazán
Trompetes: Enric Tarragó i Adolf Carbonell
Trombó: Lliberat Juanals
Violí: Antoni Tarragó


Any 1935 (2)
Composici√≥ fotogr√†fica novedosa, per l'√®poca, de l'Orchestra Fatxendes, amb un toc d'humor i desimboltura, que resumia b√© la filosofia d'aquesta orquestra a dalt dels escenaris.
A dalt de tot, Antoni Tarragó
Els tres de darrere: Adolf Carbonell, Enric Tarragó i Lliberat Juanals
Els quatre del mig: Ramon (“Ramonet”) Tarrag√≥, Josep ("Pepet") Ballada, Baldomer Castell√≥ i Narc√≠s Par√©
Els tres de davant: Francesc Almaz√°n, Pere (“Peret”) Torres i P√≠o Torrecillas.


Any 1935 (3)
D'esquerra a dreta: Baldomer Castell√≥, Ramon (“Ramonet”) Tarrag√≥, Lliberat Juanals, Narc√≠s Par√©, P√≠o Torrecillas, Antoni Tarrag√≥, Josep ("Pepet") Ballada, Desconegut, Adolf Carbonell, Pere (“Peret”) Torres i Enric Tarrag√≥.
Foto: Arxiu Maria Vidal i Orellana.


Any 1935 (4)
Retratats a l'estudi Molins, del Carrer Calder√≥n, de Sabadell, tenim aqu√≠ l'altra cara de la moneda, √©s a dir, els Fatxendes Orchestra , que no van tenir gaires dificultats per completar la formaci√≥, ja que van haver de cobrir menys llocs. Van comptar amb l'assessorament i direcci√≥ de Francesc Casanovas (sisplau, clica l'enlla√ß i bada la boca davant del seu curr√≠culum !) , que ja havia ajudat als Fatxendes en la seva activitat com a Orquestrina, abans de 1932.
Darrere: Francesc Graell, Josep Maria Tarridas, Pere Bofill, Joan Baptista Faus, Ramon Busquets i Bonet, Joan Baptista Molins, Andreu Casanovas i Raimon Plans.
Davant: Lluís Tarridas i Càndid Bach.
* Va ser durant aquesta ef√≠mera etapa (van durar fins l'esclat de la guerra civil, tot i comptar amb m√©s membres de la formaci√≥ original) que en Josep M¬™ Tarridas va compondre una de les seves obres m√©s famoses, el pasdoble Islas Canarias. Aquest pasdoble es va estrenar a la Sala Excelsior, a les Rambles de Barcelona, el mes de Novembre de 1935, interpretat per l' Orquestra de Francesc Casanovas, i el mes de Febrer de 1936, la Fatxendes Orchestra el va enregistrar pel segell discogr√†fic Odeon. I si et fa gr√†cia, pots escoltar aqu√≠ una versi√≥ que en va fer el D√ļo Din√°mico, sota la direcci√≥ del mateix Tarridas, l'any 1964.


Any 1940
La família Tarragó va ser pal de paller durant molts anys dels Fatxendes.
D'esquerra a dreta: Ramon ("Ramonet") Tarragó i Lavaquial, Enric Tarragó i Lavaquial, Francesc Tarragó i Lavaquial*, Antoni Tarragó i Lavaquial i Pere ("Peret") Torres i Tarragó.
* En Francesc no era m√ļsic.
Foto: Arxiu Maria Vidal i Orellana.


Any 1941 (1)
Dues versions del mateix cartell publicitari. L'escissi√≥ ja era cosa passada, i nom√©s hi havia, novament, una Orquestra Fatxendes (malgrat la piiip immersi√≥ ling√ľ√≠stica a la que estavem sotmesos ... us sona d'alguna cosa, aix√≤?)
A dalt i d’esquerra a dreta: Pere (“Peret”) Torres, Joan Oller i Pons i Josep (“Pepet") Ballada
Al mig. Emili Puig i Vi√Īals, Antoni Tarrag√≥ i Francesc Tarr√©s
A baix: Desconegut, Aleix Rosell, Enric Tarrag√≥, Ramon (“Ramonet”) Tarrag√≥ i Josep Jubert.


Any 1941 (2)
Carta promocional amb la que s'oferien com a Orquestra i Espectacle a les Comissions de Festes.
Foto: Arxiu Maria Vidal i Orellana.


Any 1941 (3)
En concert, al Teatre Euterpe, de Sabadell. Per coses de l'atzar, en el llibre està publicada la primera foto, però la bona (mal m'està el dir-ho) és la meva, la segona: si t'hi fixes bé, la posició de les mans damunt dels instruments n'és la clau.
Darrere: Pere (“Peret”) Torres i Tarrag√≥, Josep ("Pepet") Ballada, Ramon (“Ramonet”) Tarrag√≥, Vicen√ß Galiana, Enric Tarrag√≥ i Emili Puig
Davant: Nemesi Martínez ("Clotets"), Pío Torrecillas, Joan Oller i Josep Jubert
Dirigint, d'esquenes: Antoni Tarragó.


Any 1942 (1)
Amb la copa que els acreditava com a guanyadors del primer premi del Concurs d'Orquestres celebrat al Cine Roxy, a la plaça Lesseps de Barcelona, el dia 23 d'Agost de 1942.
D'esquerra a dreta: Josep (“Pepet") Ballada, Nemesi Mart√≠nez ("Clotets"), Joan Oller, Ramon Codina i Cervera, Enric Tarrag√≥, Antoni Tarrag√≥, Ramon (“Ramonet”) Tarrag√≥, P√≠o Torrecillas, Josep Jubert, Pere (“Peret”) Torres i Adolf Carbonell.


Any 1942 (2)
Una foto més amb sentit de l'humor, sintonitzant la ràdio. I les cigarretes, que no faltin !
Els cinc m√ļsics de darrere: Pere (“Peret”) Torres, Josep Jubert, Josep (“Pepet") Ballada, P√≠o Torrecillas i Ramon (“Ramonet”) Tarrag√≥
Els tres m√ļsics del mig, a la dreta: Adolf Carbonell, Enric Tarrag√≥ i Joan Oller
Els tres m√ļsics de davant, a l'esquerra i al mig: Antoni Tarrag√≥, Ramon Codina i Nemesi Mart√≠nez ("Clotets").


Any 1943 (1)
Tocant en un local del Paral·lel de Barcelona.
Darrere: Josep (“Pepet") Ballada, Adolf Carbonell, Joan Past√≥ i Xapelli i Agust√≠ Monn√© i Vilajosana
Davant: Ramon (“Ramonet”) Tarrag√≥, Pere (“Peret”) Torres, Nemesi Mart√≠nez ("Clotets"), Antoni Tarrag√≥, P√≠o Torrecillas, Joan Oller i Josep Jubert
En primer terme: Rosa Julia*
* El seu nom real era Rosa Juli√† i Seser, i tenia formaci√≥ l√≠rica. Quan va entrar als Fatxendes ja tenia una llarga experi√®ncia amb altres orquestres, i havia realitzat gires per Espanya com a solista. L'any 1947 es casaria amb Pere (“Peret”) Torres i deixaria d'actuar.
Foto: Estudi fotogràfic M. Folcrà, Barcelona. Arxiu Maria Vidal i Orellana.


Any 1943 (2)
Retratats en la mateixa sessió de la foto anterior, canviant només el cantant.
Darrere: Josep (“Pepet") Ballada, Adolf Carbonell, Joan Past√≥ i Xapelli i Agust√≠ Monn√©
Davant: Ramon (“Ramonet”) Tarrag√≥, Pere (“Peret”) Torres, Nemesi Mart√≠nez ("Clotets"), Antoni Tarrag√≥, P√≠o Torrecillas, Joan Oller i Josep Jubert
En primer terme: Julio Medina*, cantant, que fa broma fent veure que dirigeix.
* El seu nom real era Jeroni Medina, i procedia de l'Orquestra Bruach, de Gavà. Al cap de poc temps, i per a no ser confós amb un altre cantant de moda anomenat Rafael Medina, es va posar Julio de la Torre de nom artístic.
Foto: Estudi fotogràfic M. Folcrà, Barcelona. Arxiu Maria Vidal i Orellana.


Any 1943 (3)

Fotografia promocional de Julio de la Torre que porta una dedicat√≤ria a August Alguer√≥ i Alguer√≥ i Ramon Vives i Vi√Īals, autors de la m√ļsica i la lletra de la can√ß√≥ que li van escriure: Canci√≥n de Amor.


Any 1943 (4)
Encara la mateixa sessi√≥ de les fotos Any 1943 (1) (2) en un escenari d'algun local del Paral·lel.
Darrere: Josep (“Pepet") Ballada, Adolf Carbonell, Joan Past√≥ i Xapelli i Agust√≠ Monn√©
Davant: Antoni Tarrag√≥, Pere (“Peret”) Torres, Nemesi Mart√≠nez ("Clotets"), Ramon (“Ramonet”) Tarrag√≥, P√≠o Torrecillas, Joan Oller i Josep Jubert.
Foto: Estudi fotogràfic M. Folcrà, Barcelona. Arxiu Maria Vidal i Orellana.


Any 1946
Aquesta foto apareixia al programa de la Festa Major de Palam√≥s, de 1946, on Els Fatxendes feien diverses sessions de Ball i Concert.. En una de les p√†gines del programa s'explicava el seg√ľent:

IMPORTANTE.- En los conciertos donde act√ļe la Orquesta FACHENDAS la animadora y cantante l√≠rica ROSA JULIA nos deleitar√° con su voz de oro, durante los intermedios.

La foto és molt similar a la de Any 1942 (2), amb algun canvi a l'alineació.
Drets: Josep Jubert, Pere (“Peret”) Torres, Vicen√ß Galiana, Josep (“Pepet”) Ballada, Ramon (“Ramonet”) Tarrag√≥, Francesc ("Paco") Monz√≥, Josep Puig i Castell√≥ ("Moreno") i Joan Oller
Asseguts: Antoni Tarragó, Joan Abelló i Pio Torrecillas.


Any 1947
Actuant al Salón Lamoga, de Barcelona, un dels night-club més distingits de l'època.
Darrere: Josep (“Pepet") Ballada
Davant: Pere (“Peret”) Torres, Francesc ("Paco") Monz√≥, Joan Oller, Josep Puig ("Moreno"), Josep Jubert, P√≠o Torrecillas, Antoni Tarrag√≥, Joan Abell√≥, Vicen√ß Galiana i Antoni Vidal.


Any 1948 (1)
Cartell publicitari de la temporada 1948-1949, on s'expressa que el representant √©s Enric Tarrag√≥ i Lavaquial, que l'any 1944 va deixar de formar part dels Fatxendes com a m√ļsic, per√≤ hi continuava vinculat.
Foto: Guirau. Arxiu Maria Vidal i Orellana.


Any 1948 (2)
Detall del cartell, la foto es va fer a la Sala de Festes Pasapoga, de Madrid.
Darrere: Vicenç Galiana i Josep Jubert
Al mig: P√≠o Torrecillas, Pere (“Peret”) Torres, Joan Oller, Francesc ("Paco") Monz√≥ i Josep Puig ("Moreno")
Davant: Antoni Vidal, Antoni Tarrag√≥, Joan Abell√≥ i Josep (“Pepet") Ballada.
M'apunta en Jaume Nonell que alguns dels m√ļsics no surten a la foto amb l’instument que habitualment tocava. Aqu√≠ la foto √©s per ensenyar que podien fer una orquestra amb molts violins. Per exemple, en "Paco" Monz√≥ era el bateria i aqu√≠ toca el viol√≠; i en P√≠o Torrecillas tocava el saxo tenor i aqu√≠ est√† al piano, quan era en "Peret" Torres el pianista ...
Foto: Guirau. Arxiu Maria Vidal i Orellana.


Any 1948 (3)
Retratats al mateix escenari de la Sala de Festes Pasapoga, amb instrumental diferent.
A dalt: P√≠o Torrecillas, Joan Oller i Josep (“Pepet”) Ballada
Al mig: Vicenç Galiana, Joan Abelló i Josep Jubert
A baix: Josep Puig (“Moreno”), Antoni Tarrag√≥ i Antoni Vidal
A l'esquerra: Pere (“Peret”) Torres
A la dreta: Francesc (“Paco”) Monz√≥.
Foto: Guirau. Arxiu Maria Vidal i Orellana.


Any 1948 (4)
Els dies 4 i 5 de Setembre de 1948 van actuar a la Sala de Ball "La Bombilla", de la localitat asturiana de Moreda, per l'astronòmic preu de 100.000 Ptes. de l'època ! Segons s'explica en el blog d'aquest local asturià:
En este a√Īo, por el Carmen, Jos√© S√°nchez, propietario de la Bombilla, contrat√≥ para su popular sal√≥n de Baile, a la famosa "Orquesta Fachendas" de Barcelona. Doce m√ļsicos*, que seg√ļn los entendidos dec√≠an, era una de las mejores orquestas de Espa√Īa. Fu√© una conmoci√≥n en la villa de Moreda, pues rompi√≥ los l√≠mites de la modestia local y atrajo a muchos forasteros, m√°s de los habituales. Y hasta los ni√Īos, que no pasabamos del entorno de los caballitos, lleg√≥ el rumor de que su contrataci√≥n hab√≠a costado cien mil pesetas, una cifra que se escapaba a la dimensi√≥n de nuestra modestia econ√≥mica, ya que contabamos real a real de aquellos del agujero en medio.
Alguna de les frases publicitàries del Cartell:
En honor a las tradicionales Fiestas del Carmen, esta Casa
tiene el gusto de presentar a Moreda:
- La mejor Orquesta de Espa√Īa
- Ganadora del primer concurso de Jazz-Hot celebrado en Barcelona
* √Čs curi√≥s que mencionen dotze m√ļsics ... en el cartell nom√©s n'hi ha onze.
Per fer el cartell hi van posar la foto que veiem a Any 1948 (2).


Any 1949
Abans d'acabar el contracte que els lligava a la Sala Pasapoga, van decidir canviar-se el nom, i van començar a actuar amb la denominació de "Orquesta Río Club", sobretot per raons econòmiques i de propietat del nom (Enric Tarragó), tot i que un dels germans de l'Enric, l'Antoni, formava part de l'orquestra, dirigida ara per Pío Torrecillas. Van estar gairebé dos anys girant per Espanya, Portugal i altres llocs d'Europa, sense passar per Catalunya.
Darrere (violins): Josep (“Pepet”) Ballada, ... ... ...
Davant (acordió, flauta, guitarra i acordió)::


Any 1950 (1)
El 18 de Febrer de 1950 arriben a L'Havana (Cuba) de la m√† del representant Diego Ortiz L√≥pez, contractats pel Cabaret Sans Souci, seguint l'empremta que havien marcat l'Orquestra Gran Casino (Los Chavales de Espa√Īa, que estaven al Tropicana) o Los Churumbeles de Espa√Īa (que estaven al Montmartre). Alguns m√ļsics havien decidit no fer la gira, i la formaci√≥, rebatejada ara com "Casino de Sevilla" (els primers sorpresos per aquest nou nom van ser els m√ļsics, acabats d'aterrar, amb roba d'hivern, i que debutaven aquell mateix dia!) quedava aix√≠, d'esquerra a dreta:
Josep Puig (“Moreno”), Joan Oller, Pere (“Peret”) Torres, Manuel ("Manolo") Liz√°ndara, Eduard Casanovas, Antoni Vidal, P√≠o Torrecillas, Desconegut, Josep (“Pepet”) Ballada, Antoni Tarrag√≥, Ra√ľl Roqueta, Joan Abell√≥ i Josep Jubert.


Any 1950 (2)
Actuant a Radio Progreso. D'esquerra a dreta:
Antoni Tarrag√≥, Pere (“Peret”) Torres -assegut al piano- , Josep Jubert, Joan Oller, Miguel Bodegas, P√≠o Torrecillas, Josep (“Pepet”) Ballada, Eduard Casanovas -queda tapat- , Antoni Vidal, Joan Abell√≥, Manuel ("Manolo") Liz√°ndara i Josep Puig (“Moreno”).


Any 1950 (3)
A l' Hotel Nacional de L' Havana, amb el compositar Irving Berlin .


Any 1950 (4)
L' Havana, any 1950. M'explica en Jaume Nonell que el bateria Eduard Casanovas ja havia estat substitu√Įt per Manuel Rosell. Tamb√© hi ha la baixa del cantant Ra√ľl Roqueta rellevat per Miguel Bodegas.
Esquerra, de baix a dalt: Josep Puig ("Moreno"), Antoni Vidal, Josep ("Pepet") Ballada i Antoni Tarragó
A darrere, al centre, Miguel Bodegas
A la dreta, de dalt a baix: Joan Oller, Manuel ("Manolo") Liz√°ndara i Manuel Rosell
En primer terme: Pere ("Peret") Torres Tarragó (acordió), i els clarinetistes Pío Torrecillas (el de sobre) i Josep Jubert (el de sota).


Any 1950 (5)
La teatralitat no va faltar mai en les seves actuacions, i per tant, en les seves fotos promocionals. Aquí intento identificar-los de dalt a baix, en vertical:
Columna esquerra: Manuel Rosell, Joan Oller i Pere ("Peret") Torres
Tot sol: Antoni Vidal
Columna central: Josep Jubert, Pío Torrecillas i Josep ("Pepet") Ballada
Tot sol: Miguel Bodegas
Columna dreta: Josep Puig ("Moreno"), Joan Abelló i Antoni Tarragó
Tot sol: Manuel ("Manolo") Liz√°ndara.


Any 1950 (6)
A dalt a l'esquerra (violins):
A baix a l'esquerra (violins):
Al mig (acordió):
A la dreta (2 clarinets, a dalt i a baix):
A la dreta de tot (cantant):


Any 1951
En la seva estada a Mèxic.
A dalt de tot, Joan Abelló i Manuel Rosell
A baix, en segon terme: Josep Jubert, Joan Oller, Pío Torrecillas, Antoni Vidal i Pere ("Peret") Torres
En primer terme: Isidro C√°mara, "El Ni√Īo de Madrid" , Josep ("Pepet") Ballada i Antoni Tarrag√≥.


Any 1952
I aqu√≠ els tenim al Per√ļ.
D'esquerra a dreta: José Luis Rodríguez, Joan Oller, Pío Torrecillas, Pere ("Peret") Torres, Antonio Prieto , Francisco Armenta, Odón Escoté, Josep Jubert, Rafael Oviedo, Antoni Tarragó i Josep ("Pepet") Ballada. Ajupit: José Mª Madrid.


Any 1953
Durant la seva estada a l'Argentina, cap a finals de 1953 van intervenir en la pel·l√≠cula La edad del amor* , amb la cantant i actriu argentina Lolita Torres de protagonista.
A davant, els dos cantants en aquella escena: Morenita Gal√© (l'altra protagonista del film, la "dolenta") i  Jos√© M¬™ Madrid.
La resta de l'orquestra, d'esquerra a dreta:
Josep Jubert, Joan Oller, Joan Pijoan, Pío Torrecillas, Antoni Tarragó, Rafael Oviedo, José Luis Rodríguez, Josep ("Pepet") Ballada, Alfredo ("Lelé") Molina i Manuel ("Manolo") Sánchez.
* Et convido a veure'n un fragment, amb la intervenci√≥ dels Fatxendes (Casino de Sevilla, √©s clar !) acompanyant Lolita Torres; concretament, la can√ß√≥ que porta per nom Chulona . En els comentaris hi ha un agra√Įment d' Armand Tarrag√≥ i Serra, fill d'Antoni Tarrag√≥.


Any 1954 (1)
Brasil: una escena que triomfava: el Duel d'espases , amb els arquets dels violins.
Darrere: Luis Elizalde i Josep Rué.
Davant, els "duelistes", d'esquerra a dreta: Josep ("Pepet") Ballada, Joan Pijoan, Antoni Tarrag√≥, Manuel ("Manolo") S√°nchez, Joan Oller i Jos√© Luis Rodr√≠guez.


Any 1954 (2) - Fatxendes
Atenci√≥ ara, tornem a Catalunya: l'any 1953 en Pere ("Peret") Torres Tarrag√≥, que havia retornat a Sabadell l'any 1952, deixant la Casino de Sevilla (que continuava la seva carrera amb seu al Brasil), va reorganitzar, amb el vist-i-plau del seu oncle Enric Tarrag√≥, propietari del nom, l' Orquestra Fatxendes, debutant a Sabadell en aquesta segona √®poca catalana el dia 10 de maig de 1953, amb una formaci√≥ no gaire diferent de la que veiem a la foto:
Al piano, Pere ("Peret") Torres, també director i representant
En segon terme: Mart√≠n Sosa, Josep Calvet i Blanch , Manuel Fern√°ndez i Agust√≠ Monn√©
Davant: Eduard Casanovas, Joaquín Andrés, Desconegut, Agustí Costa i Grau, Florenci Trullàs Vila i Antoni Layes.


Any 1955 - Fatxendes (1)
Darrere: Josep Calvet, Eduard Casanovas, Mart√≠n Sosa, Pere ("Peret") Torres, Agust√≠ Costa, Florenci Trull√†s i Vila, Desconegut i Manuel Fern√°ndez
Davant: Agustí Monné, Antoni Layes i Joaquín Andrés.


Any 1955 - Fatxendes (2)
Fotografia que apareixia al programa de la Festa Major de Gelida de 1955.
Darrere: Josep Calvet (trombó), Desconegut (trompeta), Florenci Trullàs i Altimira (trompeta), Pere ["Peret"] Torres (acordió) i Martin Sosa (contrabaix)
Davant: Antoni Layes, Desconegut, Desconegut, Florenci Trullàs i Vila i Agustí Costa.


Any 1956 - Casino de Sevilla
Darrere (bateria):
En segon terme (trompeta, flauta i trompeta):
Davant: (2 violins, contrabaix i 2 violins):


Any 1957 - Fatxendes
Al complexe Villa Rosa, de Madrid.
El trio de ritme (a l'esquerra, de davant cap a darrere): Agust√≠ Garcia (piano); Pere Pru√Īonosa i Costa ["Trumfa"] (gran trompetista, que aqu√≠ toca el contrabaix) i Joan Mart√≠ i Sol (bateria)
Davant: vuit violins i un acordi√≥: Florenci Trull√†s i Vila, Llu√≠s Vivas i Felices, Mart√≠n Sosa, Agust√≠ Costa, Florenci Trull√†s i Altimira* (fill de Florenci Trull√†s i Vila), Llu√≠s Tarridas i Barri (retornant als or√≠gens), Josep Ballester i Sch√ľren, Adolf Soro i Olivar i Pere ("Peret") Torres.
* No et perdis aquestes czardes interpretades per Florenci Trullàs i Altimira, acompanyat de la Blanes Orquestra.


Any 1958 (1) - Fatxendes
Arribada al port d'Alexandria (Egipte), el 8 de Novembre de 1958.
Darrere: Florenci Trull√†s i Vila, Joan Mart√≠ i Sol, Mart√≠n Sosa, Josep Ballester i Sch√ľren, Josep Calvet, Pere ("Peret") Torres, H√©ctor D. Arbib (agent art√≠stic), Adolf Soro i Olivar i Ramon Amor√≥s
Davant: Florenci Trullàs i Altimira, Lluís Vivas i Antoni ("Toni") Cirera i Forradellas.


Any 1958 (2) - Fatxendes
Encara a Egipte.
Darrere: Antoni ("Toni") Cirera i Joan Martí
Davant: Llu√≠s Vivas, Florenci Trull√†s Vila, Josep Calvet, Mart√≠n Sosa, Florenci Trull√†s Altimira, Josep Ballester Sch√ľren, Adolf Soro i Ramon Amor√≥s
En primer terme, al piano, Pere ("Peret") Torres.


Any 1959 - Casino de Sevilla
Mentrestant, la Casino de Sevilla seguia a Sudamèrica. Aquí concretament els veiem en una foto promocional a Xile.
Drets: Josep ("Pepet") Ballada, Josep Rué, Joan Oller, Josep Cunill, Manuel ("Manolo") Sánchez, Antoni Tarragó, Joan Pijoan, Josep Jubert, Luis Elizalde i José Luis Rodríguez
Davant: Gonzalo Cortez i Agustín Dávila.


Any 1960 (1) - Casino de Sevilla
Si t'hi fixes b√©, estant tots xiulant: concretament el tema central ("Marcha del Coronel Bogey") de la pel·l√≠cula "El puente sobre el Rio Kwai" , de gran √®xit a tot el m√≥n.
Darrere: Joan Pijoan (piano), Josep ("Pepet") Ballada i Josep Rué
Al mig: Joan Oller, Josep Cunill, Narcís Paré, José Luís Rodríguez, Enric Alemany i Víctor Ferrer
Davant: Agust√≠n D√°vila, Antoni Tarrag√≥ i Enrique Espa√Īa.


Any 1960 (2) - Casino de Sevilla
Nova edició del Duel d'espases
A l'esquerra, de baix a dalt: Enric Alemany, Joan Oller i José Luis Rodríguez
A la dreta, de baix a dalt: Antoni Tarragó, Víctor Ferrer i Josep ("Pepet") Ballada.


Any 1960 (3) - Casino de Sevilla
Darrere (piano, bateria, contrabaix que no es veu i davant seu el trompeta):
Davant: Josep ("Pepet") Ballada, Desconegut, Desconegut, Desconegut i Enric Alemany.


Any 1961 (1) - Casino de Sevilla
En una platja de Río de Janeiro.
Davant, amb la capa: Agust√≠n D√°vila i Enrique Espa√Īa
Darrere: Rossend Motas*, Joan Pijoan, Antoni Tarragó, Víctor Ferrer, Agustín Herrero, Joan Oller, Luis Rosende, José Luis Rodríguez i Josep ("Pepet") Ballada.
* El dia 15 de Novembre de 2013 vaig tenir l'agradable sorpresa de que en Rossend, assabentat de l'exist√®ncia del meu blog, em truqu√©s. Vam estar xerrant una mitja horeta, ell amb un admirable accent catal√† de Rupi√†, tot i fer 55 anys que viu fora de Catalunya. Si vas a l'enlla√ß que hi ha una mica m√©s amunt, veur√†s que ha anat vinguent regularment, i les raons per les quals es va incorporar als Fatxendes (aleshores ja Casino de Sevilla) aquell any 1961. Havia esta abans a la Cobla-orquestra Catalunya i a la Cobla-orquestra La Principal de Cass√†.


Any 1961 (2) - Casino de Sevilla
Acordi√≥: Lu√≠s Rosende; Cantant: Enrique Espa√Īa; a dalt de tot: Rafael Granados; saxo darrere el viol√≠: Rossend Motas.


Any 1962 - Fatxendes
Versi√≥ redu√Įda de l'Orquestra, que feien a vegades quan viatjaven una mica lluny, per exemple a Accra, capital de Ghana, on els hi feien saber en el moment del contracte que tant cobrarien si hi anaven vuit, com onze, com sis m√ļsics ...
Darrere: Martín Sosa, Miquel Riera i Adolf Soro
Davant: Joan Ollé, Pere ("Peret") Torres i Pere Serra.


Any 1969 (1) - Casino de Sevilla
Darrere: Luis Rosende, Jos√© Lachica, Enrique Espa√Īa, Leonardo Fraga, Jes√ļs Pereira, Jorge Garc√≠a i Jos√© Luis Rodr√≠guez
Al mig: Agustín Herrero, José Amigo i Rossend Motas
Davant: Amo Hern√°ndez ("Mandrake") i Julio Gracia.


Any 1969 (2) - Fatxendes
D'esquerra a dreta: Josep Mª Luque, Mela, Pere ("Peret") Torres, Juan Diego Granados i Sánchez, Ramon Montserrat, Joan Puig, Ricard Arnabat, Agustí Monné, Joan Oller, Josep Dansa, Emili Biel, Martín Sosa i Josep Mª Marcos.


Any 1970 - Casino de Sevilla
Al mig, el cantant José Mª Madrid.


Any 1972 - Fatxendes (1)
Una de les darreres formacions dels Fatxendes (que lluny queda aquella foto de 1892 !)
En primer terme, els cantants, Francis i Stela
Darrere: Antoni Lizándara i Magallón ("Bota"), Joan Oller, Martín Sosa, Josep Mª Marcos, Ricard Arnabat, Joan Puig, Agustí Monné, Ramon Montserrat, Emili Bello, Pere ("Peret") Torres i Josep Dansa.


Any 1972 - Fatxendes (2)
Acompanyant Antonio Machín al Pavelló, durant les Festes de Sant Magí i Santa Tecla de Tarragona.
D'esquerra a dreta:


Any 1978 (1) - Casino de Sevilla
Darrere: Enrique Espa√Īa (no es veu), Jos√© M¬™ Madrid, Luis Rosende, Amo Hern√°ndez ("Mandrake") i Agust√≠n Herrero
Davant: Julio Gracia, Jos√© Amigo (una mica avan√ßat, portant la melodia o solejant), Jes√ļs Pereira, Rossend Motas, Jos√© Luis Rodr√≠guez, Leonardo Fraga, Jorge Garc√≠a i Rafael Merch√°n.


Any 1978 (2) - Casino de Sevilla


Any 1978 (3) - Casino de Sevilla
A la dreta de tot, el cantant José Mª Madrid.


Any 1978 (4) - Casino de Sevilla



Any 1979 - Casino de Sevilla

3 comentaris:

  1. Me gustaria saber si el cantante Isidro Camara que paso por la Casino de Sevilla en 1951 era
    el cantante cubano ?

    ResponElimina
    Respostes
    1. Efectivamente, Roberto: Isidro Cámara Rodríguez era un cantante cubano al que la orquesta conoció en el Orfeón Catlan de Guantánamo. Sólo estuvo con la Orquesta Casino de Sevilla durante los meses que duró la gira mejicana. Posteriormente se instaló en Puerto Rico.
      Espero que la información te haya sido de utilidad.

      Elimina
  2. Anònim15/5/22 11:28

    Antoni Lizandara Magallon “Bota” i Manuel Lizandara Magall√≥n eres tiets meus. Molt bons m√ļsics. Gr√†cies per les fotos. joanmarce_007@hotmail.com

    ResponElimina

PER RAONS LOG√ćSTIQUES NOM√ČS PUBLICAR√Č COMENTARIS EN ELS QUALS S'INDIQUI UN CORREU DE CONTACTE (el correu no sortir√† en el comentari)

Gràcies!