👉 LLEGEIX, SISPLAU :
Si deixes un comentari, posa el teu nom i correu, i et podré contestar.
Si ho prefereixes em pots escriure directament al meu correu:
Si et vols descarregar alguna foto, endavant! Només et demano que si la publiques, citis la font.
... I ara sí, et convido a gaudir del meu treball:
Cobla-orquestra de La Bisbal d'Empordà, anomenada a vegades també Nova Harmonia.
A les imatges veiem les parts exterior i interior del díptic editat l'any 1905, del qual en faig uns detalls a continuació.
Van debutar a la Sala Casagran, de La Bisbal d'Empordà, el diumenge dia 8 de Maig de 1898, tal com es pot llegir a la
pàgina 3 del diari
El Distrito, de 15 de Maig de 1898.
Després els veig també a les hemeroteques a la Festa Major de Casavells (1900), a la Festa de Sant Antoni, de Sant Sadurní de l'Heura (1901), i la seva participació en el concurs de cobles convocat a Olot per les Festes de La Mare de Déu del Tura de 1903, on obtingueren el segon premi. Es va dissoldre un temps després de la guerra civil, segurament acabada la temporada 1944-1945.
Pel què fa al nom Armonia, sempre ho van escriure així, sense "h", amb les excepcions següents: en un anunci publicat al setmanari Ciutadania, de La Bisbal, el 14 d'Abril de 1934, amb una foto que crec que era de 1933, escriuen Nova Harmonia, tal com veiem també en el cartell de la temporada 1935-1936. En els cartells de 1940 i 1941 ho posaven -por imperativo legal- en castellà, però malament: Nueva Harmonía. I a partir de 1942 els cartells en castellà estaven ben escrits i posaven Nueva Armonía.
Foto: Arxiu Comarcal del Baix Empordà.
Portada del díptic. A principis de segle XX es van posar de moda aquestes portades en relleu amb l'efigie de compositors famosos. En aquest cas hi podem veure
Johann Sebastian Bach.
Foto: Arxiu Comarcal del Baix Empordà.
Segona pàgina del díptic, on hi consta el nom del representant, Anton Frigola, i el nom de la Impremta Palé, de Palafrugell.
Foto: Arxiu Comarcal del Baix Empordà.
A la tercera pàgina hi trobem el text de presentació; s'indica, entre d'altres coses, que han adquirit nou repertori.
Foto: Arxiu Comarcal del Baix Empordà.
I tancant el díptic hi ha la relació del personal artístic. Remarquen que són una Cobla Ampurdanesa, segurament fent referència a que tocaven les sardanes amb els instruments típics (flabiol, tibles, tenores, etc.). Si tocaven més d'un instrument, poso primer el de cobla i després el d'orquestra.
Martí Riera i Colomer (fiscorn),
Genís Canet i Boadella* (fiscorn i violí primer), Pere Planas i Mont
** (trtombó i violí director), Anton Frigola i Vives (primer cornetí i cornetí primer), Abdó Heras i Cusí (segon cornetí i cornetí segon), Pere Barceló i Matas (primer tenor i clarinet primer), Josep Llenas i Rufí (segon tenor i flauta), Joan Bagué
*** i Rodà [
"el senzill"] (primer tible i clarinet segon), Joaquim Llenas i Rufí (segon tible i violí primer), Manel Llenas i Estragués [pare de Josep i Joaquim] (flabiol i violí segon) i Pere Avellí i Blay (contrabaix).
*** Tot i que en el díptic posa Joan Baqué, era Joan Bagué i Rodà, un terrisser de Breda que va anar a La Bisbal l'any 1899 amb la intenció de fer ceràmica modernista.
Foto: Arxiu Comarcal del Baix Empordà.
Portada del fullet de propaganda de l'any 1911*. Curiosament, aquí fan servir el mot Copla en lloc de Cobla, fet que es va repetir al díptic de 1913.
* De fet, les temporades musicals tal com les coneixem avui dia, és a dir, de final de Carnaval d'un any a principi de Carnaval del següent, no es van començar a emprar fins els anys 20. És a dir aquesta seria la temporada 1911, i a partir de la foto Any 1927 (1) podem veure que ja posen 1927-1928.
Foto: Arxiu Família Costa-Renart.
Any 1911 (2)A l'altra cara del fullet hi trobem el personal artístic. Poso l'instrument que tocaven a l'orquestra i a la cobla.
A dalt: Robert Renart i Mercader (clarinet solista i 2n tenor, des de 1908), Josep Mas i Sellés
* (clarinet i 1er tible) i Josep Llenas (flautí, flauta i flabiol)
Al mig: Pere Planas (violí director i trombó), Artur Renart i Mercader (violí solista i 2n tible), Joaquim Llenas (1er violí, flauta i 2n fiscorn), Manel Sánchez i Solà* (viola i 1er tenor, havent debutat a la Nova Armonia l'any 1908) i Pere Avellí (contrabaix)
A baix: Leandre Torres (cornetí solista i 2n cornetí), Anton Frigola (cornetí solista, 1er cornetí, i representant) i Tomàs Garcia i Bril·li [veure bio a la pàgina 10 d'
aquest enllaç] (fiscorn solista i 1er fiscorn).
Foto: Arxiu Família Costa-Renart.
Anunci aparegut a la pàgina 43 del Llibre de la Festa Major de La Bisbal de 1911.
Foto: Arxiu Comarcal del Baix Empordà. Llibre de la Festa Major de La Bisbal, 1911, pàgina 43.
Acompanyant una processó pels carrer Valls i Vic de Sant Hilari Sacalm. Veiem un rètol al fons a la dreta que posa TARTANA DE Sn HILARIO A VICH. A l'esquerra hi ha la PANADERÍA MODERNA, que venien una mica de tot.
L'any 1911 la Nova Armonia va estar present a les dues festes de Sant Hilari Sacalm: la Festa Major Petita, per Sant Joan (24, 25 i 26 de Juny de 1911), i la Festa Major d'estiu (29, 30 i 31 d'Agost de 1911). La foto doncs, és de Juny o Agost de 1911.
Aquesta informació tan precisa me la proporciona la Rosa Andreu, de l'Arxiu Municipal de Sant Hilari Sacalm, que també m'envia tres exemplars del setmanari L'ESTIUADA, els números 36 (22-6-1911), 37 (30-6-1911) i 45 (25-8-1911), on hi consta la presència de la Nova Armonia en les dues festes.
Veiem millor els components de l'Orquestra en la imatge següent.
Foto: Arxiu Família Costa-Renart.
Detall de la foto anterior.
De darrere cap a davant, i d'esquerra a dreta hi tenim: Pere Planas (violí), Artur Renart (violí), Manel Sánchez (viola), Josep Llenas (flautí), Robert Renart (clarinet), Josep Mas (clarinet), Anton Frigola (cornetí), Leandre Torres (cornetí), Tomàs Garcia (fiscorn) i Joaquim Llenas (fiscorn).
Foto: Arxiu Família Costa-Renart.
Any 1912 (1)
Exterior i interior del díptic editat per a la temporada 1912-1913, del qual en faig uns detalls a continuació. Fotos: Arxiu Família Costa-Renart.
Any 1912 (2)Portada del díptic editat per a la temporada 1912-1913.
Foto: Arxiu Família Costa-Renart.
Any 1912 (3)Segona pàgina del díptic editat per a la temporada 1912-1913, amb el text de presentació.
F
oto: Arxiu Família Costa-Renart.
Any 1912 (4)Tercera pàgina del díptic editat per a la temporada 1912-1913, de la qual en faig un detall per veure millor els components. Comparant amb la fotografia de 1911, només canvia el contrabaixista.
A dalt: Robert Renart (1er clarinet i 2n tenor), Josep Mas (2n clarinet i 1er tible) i Josep Llenas (flautí, flauta i flabiol)
Al mig: Pere Planas (violí director i trombó), Artur Renart
* (violí i 2n tible), Joaquim Llenas (1er violí, flauta i 2n fiscorn), Manel Sánchez (viola i 1er tenor) i Salvador Garcia i Duran (contrabaix)
A baix: Leandre Torres (cornetí i 2n cornetí), Anton Frigola (cornetí i 1er cornetí, i representant) i Tomàs Garcia (fiscorn i 1er fiscorn).
* Artur Renart i Mercader tot i ser un bon concertista de violí va marxar a Gènova on portava la representació de la fàbrica del seu oncle
Robert Mercader i Sureda; l'any 1919 torna a La Bisbal, amb motiu de l'enterrament d'una seva tia, i forma part eventualment de la
Nova Armonia, tot i que no surt a la llista de components d'aquell any, com veurem més endavant. Va tornar a Itàlia l'any següent.
Fotos: Arxiu Família Costa-Renart.
Contraportada del díptic editat per a la temporada 1912-1913, amb la relació del personal artístic.
Foto: Arxiu Família Costa-Renart.
Anvers del fullet editat per a la temporada 1913-1914, amb els componets en formació d'Orquestra:
Pere Planas (violí director), Narcís Cla i Vilar* (violí solista), Joaquim Llenas (1er violí), Manel Sánchez (viola), Josep Llenas (flauta i flautí solista), Robert Renart (clarinet solista), Josep Mas (2n clarinet), Anton Frigola (cornetí solista), Joan Amat (2n cornetí), Tomàs Garcia (fiscorn solista) i Salvador Garcia (contrabaix).
* El cognom està equivocat, és Cla, no Pla.
Foto: Arxiu Família Costa-Renart.
Revers del fullet editat per a la temporada 1913-1914, amb els componets en formació de Cobla:
Josep Llenas (flabiol), Josep Mas (1er tible), Narcís Cla (2n tible), Manel Sánchez (1er tenor), Robert Renart (2n tenor), Anton Frigola (1er cornetí i representant), Joan Amat (2n cornetí), Tomàs Garcia (1er fiscorn), Joaquim Llenas (2n fiscorn), Pere Planas (trombó) i Salvador Garcia (contrabaix).
Foto: Arxiu Família Costa-Renart.
Anvers del fullet editat per a la temporada 1914-1915.
Foto: Arxiu Família Costa-Renart.
Revers del fullet editat per a la temporada 1914-1915, amb expressió del personal artístic:
Pere Planas (violí director i trombó) Narcís Cla (violí solista i 2n tible), Joaquim Llenas (1er violí i 2n fiscorn), Manel Sánchez (viola i 1er tenor), Josep Llenas (flauta i flautí solista i flabiol), Robert Renart (clarinet solista i 2n tenor), Josep Mas (2n clarinet i 1er tible), Anton Frigola (cornetí solista i 1er cornetí), Joan Amat (2n cornetí), Pere Teixidor i Rosell (fiscorn solista i 1er fiscorn) i Esteve Bataller i Llonch (contrabaix).
Foto: Arxiu Família Costa-Renart.
Any 1915 (1)Exterior i interior del díptic editat per a la temporada 1915-1916, del qual en faig uns detalls a continuació.
Fotos: Arxiu Família Costa-Renart.
Any 1915 (2)Portada del díptic editat per a la temporada 1915-1916.
Foto: Arxiu Família Costa-Renart.
Any 1915 (3)
Segona pàgina del díptic editat per a la temporada 1915-1916, amb el text de presentació, on es destaca la incorporació de Bonaventura Daró i Olivet (violí solista de gran reputació, que no tocava a la Cobla, de manera que aquesta formava sense trombó), i Emili Cerezo i Salvat, fiscornaire de renom. Ambdós procedien de la
Cobla-orquestra Sendras, de Granollers.
Foto: Arxiu Família Costa-Renart.
Any 1915 (4)Tercera pàgina del díptic editat per a la temporada 1915-1916, amb el personal artístic ben retratat:
A dalt, a la dreta: Pere Planas i Mont (violí director i flabiol)
Els dos músics de sota: Bonaventura Daró i Olivet (violí solista de gran reputació, incorporat aquesta temporada, que no tocava a la Cobla, de manera que aquesta formava sense trombó) i Joaquim Llenas i Rufí (1er violí i 2n fiscorn)
Al mig: Robert Renart i Mercader (clarinet solista i 2n tenor), Josep Mas i Sellés (2n clarinet i 1er tible), Josep Llenas i Rufí (flauta, flautí i 2n tible), Manel Sánchez i Solà (viola i 1er tenor) i Esteve Bataller i Llonch (contrabaix)
A sota: Jaume Saló i Mercader (2n cornetí, cosí de Robert i Artur Renart), Anton Frigola i Vives (cornetí solista i 1er cornetí, i representant) i Emili Cerezo i Salvat (fiscorn solista i 1er fiscorn, que també s'incorporava aquella temporada a la formació).Foto: Arxiu Família Costa-Renart.
Contraportada del díptic editat per a la temporada 1915-1916, amb la relació del personal artístic.
Era una Cobla-orquestra molt ben considerada a l'època, que interpretava concerts amb programes de qualitat, i els seus integrants tenien una molt bona reputació. En aquesta formació, per exemple, hi ha dos músics que podem trobar en la foto més antiga de la
Cobla-orquestra Montgrins: Josep Mas i Manel Sánchez; Robert Renart i Anton Frigola serien fundadors de la
Cobla-orquestra Barcelona i la resta tenia un currículum ben prestigiós, com per exemple Bonaventura Daró i Emili Cerezo.
Per cert, Robert Renart, el seu germà Artur que també havia format part de la
Nova Armonia, i Jaume Saló eren cosins, familiars de Robert Mercader i Sureda, membre d'una
gran nissaga celranenca, que va ser fundador i primer director de la
Cobla-orquestra La Principal de La Bisbal.
Foto: Arxiu Família Costa-Renart.
Exterior i interior del díptic editat per a la temporada 1916-1917, del qual en faig uns detalls a continuació.
Fotos: Arxiu Família Costa-Renart.
Portada del díptic editat per a la temporada 1916-1917.
Foto: Arxiu Família Costa-Renart.
Segona pàgina del díptic editat per a la temporada 1916-1917, amb el text de presentació. Insisteixen en remarcar la contractació de Bonaventura Daró (incorporat la temporada anterior), i destaquen també la incorporació del fiscornaire Teodor Vilallonga i Sendra.
Foto: Arxiu Família Costa-Renart.
Tercera pàgina del díptic editat per a la temporada 1916-1917, amb els retrats del personal artístic:
A dalt, a la dreta: Pere Planas (violí director i flabiol)
Els dos músics de sota: Bonaventura Daró (violí solista) i Joaquim Llenas (1er violí i 2n fiscorn)
Al mig: Robert Renart (clarinet solista i 2n tenor), Josep Mas (2n clarinet i 1er tible), Josep Llenas (flauta, flautí i 2n tible), Manel Sánchez (viola i 1er tenor) i Esteve Bataller (contrabaix)
A sota: Jaume Saló (2n cornetí), Anton Frigola (cornetí solista i 1er cornetí, i representant) i Teodor Villallonga i Sendra (fiscorn solista i 1er fiscorn).
Foto: Arxiu Família Costa-Renart.
Contraportada del díptic editat per a la temporada 1916-1917, amb la relació del personal artístic.
Foto: Arxiu Família Costa-Renart.
Exterior i interior del díptic editat per a la temporada 1917-1918, del qual en faig uns detalls a continuació.
Fotos: Arxiu Família Costa-Renart.
Portada del díptic editat per a la temporada 1917-1918.
Foto: Arxiu Família Costa-Renart.
Segona pàgina del díptic editat per a la temporada 1917-1918, amb el text de presentació. S'indica que el conegut concertista de violí incorporat feia dues temporades, Bonaventura Daró, passa a exercir les funcions de Director de la Nova Armonia, en detriment de Pere Planas, que agafa el contrabaix. Com veurem en la imatge següent, es va produir algun moviment pel què fa al la distribució dels diversos instruments, doncs també hi havia una nova incorporació (tot i que en aquesta presentació no se'n fa esment), el jove violinista Joaquim Roldós i Marsillach
Foto: Arxiu Família Costa-Renart.
Tercera pàgina del díptic editat per a la temporada 1917-1918, amb els retrats del personal artístic, on veiem els canvis respecte a la temporada anterior, tant per l'entrada d'un nou component com per la reassignació d'alguns instruments:
A dalt, a la dreta: Bonaventura Daró (violí solista i Director)Els dos músics de sota: Joaquim Roldós i Marsillach (violí solista i 2n tible) i Joaquim Llenas (1er violí i 2n fiscorn)
Al mig: Robert Renart (clarinet solista i 2n tenor), Josep Mas (2n clarinet i 1er tible), Josep Llenas (flauta, flautí i flabiol), Manel Sánchez (viola i 1er tenor) i Pere Planas (contrabaix)
A sota: Jaume Saló (2n cornetí), Anton Frigola (cornetí solista i 1er cornetí, i representant) i Teodor Villallonga (fiscorn solista i 1er fiscorn).
Foto: Arxiu Família Costa-Renart.
Contraportada del díptic editat per a la temporada 1917-1918, amb la relació del personal artístic.
Foto: Arxiu Família Costa-Renart.
És difícil datar aquesta foto, que és una postal publicitària, perquè Pere Planas havia agafat el contrabaix aquest any, però Tomàs Garcia (1er fiscorn) va estar amb la Cobla-orquestra La Principal de Palafrugell entre 1914 i 1920, i el 2n tible d'aquesta temporada va ser Joaquim Roldós. Podria ser que aquestes dues places, 1er fiscorn i 2n tible, fossin substituts eventuals. Darrere: Jaume Saló, Anton Frigola, Tomàs Garcia, Joaquim Llenas i Pere Planas
Davant: Josep Llenas, Desconegut, Josep Mas, Manel Sánchez i Robert Renart.
Foto: Arxiu Família Costa-Renart. La versió acolorida és obra de Joaquim Roldós i Arespa.
Revers de la postal anterior.
Foto: Arxiu Família Costa-Renart.
Exterior i interior del díptic editat per a la temporada 1918-1919, del qual en faig uns detalls a continuació.
Fotos: Arxiu Família Costa-Renart.
Portada del díptic editat per a la temporada 1918-1919.
Foto: Arxiu Família Costa-Renart.
Segona pàgina del díptic editat per a la temporada 1918-1919, amb el text de presentació, on es fa esment de que Bonaventura Daró continua essent el Director, i de que hi ha dues noves incorporacions: Lluís Rovira i Santamaria (fiscorn), de la nissaga dels Rovira de Bordils, i Domènec Mas i Viñas (tible i clarinet, fill i substitut d'en Josep Mas i Sellés, veterà component de la formació que havia deixat la formació, tot i que hi tornaria més endavant).
Foto: Arxiu Família Costa-Renart.
Tercera pàgina del díptic editat per a la temporada 1918-1919, amb els retrats del personal artístic, amb algun canvi respecte a la temporada anterior:
A dalt, a la dreta: Bonaventura Daró (violí solista i Director)Els dos músics de sota: Joaquim Roldós (violí solista i 2n tible) i Joaquim Llenas (1er violí i 2n fiscorn)
Al mig: Robert Renart (clarinet solista i 2n tenor), Domènec Mas i Viñas Mas (2n clarinet i 1er tible), Josep Llenas (flauta, flautí i flabiol), Manel Sánchez (viola i 1er tenor) i Pere Planas (contrabaix)
A sota: Jaume Saló (2n cornetí), Anton Frigola (cornetí solista i 1er cornetí, i representant) i Lluís Rovira i Santamaria (fiscorn solista i 1er fiscorn).
Foto: Arxiu Família Costa-Renart.
Contraportada del díptic editat per a la temporada 1918-1919, amb la relació del personal artístic.
Foto: Arxiu Família Costa-Renart.
Postal feta amb una fotografia tocant a la Festa Major de Madremanya, de la qual en faig un detall.
Darrere: Jaume Saló, Anton Frigola, Lluís Rovira i Joaquim Llenas
Davant: Josep Llenas, Joaquim Roldós, Domènec Mas, Manel Sánchez, Robert Renart i Pere Planas.
Foto: Arxiu Família Costa-Renart.
Revers de la postal anterior.
Foto: Arxiu Família Costa-Renart.
Exterior i interior del díptic editat per a la temporada 1919-1920, del qual en faig uns detalls a continuació.
Fotos: Arxiu Família Costa-Renart.
Foto: Arxiu Família Costa-Renart.
Segona pàgina del díptic editat per a la temporada 1919-1920, en la qual obsevem que el representant és Manel Sánchez, en lloc d'Anton Frigola, que havia deixat la formació.
Foto: Arxiu Família Costa-Renart.
Tercera pàgina del díptic editat per a la temporada 1919-1920, on hi consta que el Director continua essent Bonaventura Daró, però on no es fa esment de que ha entrat Ernest Llopart i Romaguera, cornetí solista, ni que Manel Sánchez és el nou representant, substituint ambdós en aquestes dues funcions (cornetí solista i representant) a Anton Frigola, que poc temps després (1922) seria un dels membres fundadors de la
Cobla-orquestra Barcelona.
Foto: Arxiu Família Costa-Renart.
Contraportada del díptic editat per a la temporada 1919-1920, amb la relació del personal artístic. Aquella temporada no van fer cap fotografia. Poso primer l'instrument de Cobla i després el d'Orquestra:
Bonaventura Daró: no tocava a la Cobla - violí solista i Director de la formació
Josep Llenas: flabiol - flauta i flautí
Domènec Mas: 1er tible - 2n clarinet
Joaquim Roldós: 2n tible - violí solista
Manel Sánchez: 1er tenor - viola. També era el representant
Robert Renart: 2n tenor - clarinet solista
Ernest Llopart i Romaguera: 1er cornetí - cornetí solista
Jaume Saló: 2n cornetí - 2n cornetí
Lluís Rovira: 1er fiscorn - fiscorn solista
Joaquim Llenas: 2n fiscorn - 1er violí
Pere Planas: contrabaix - contrabaix solista
Foto: Arxiu Família Costa-Renart.
.jpg)
Any 1921 (1)Postal editada l'any 1921
Poso primer l'instrument de Cobla i després el d'Orquestra.
Darrere: Pere Planas (contrabaix), Jaume Saló (2n cornetí i 1er cornetí), Manel Sánchez (1er tenor i 1er violí, i director; també era el representant), Robert Renart (2n tenor i 2n clarinet) i Gonçal Juncà i Bassols (2n tible i viola)
Davant: Ernest Llopart (1er cornetí i 2n cornetí), Joaquim Llenas (2n fiscorn i 1er violí), Josep Llenas (flabiol, flauta i flautí), Domènec Mas (1er tible i 1er clarinet) i Pere Garriga i Oliver
* (1er fiscorn i fiscorn).
* Incorporat a principis de 1920, segons informa el setmanari
Baix Empordà, de Palafrugell, a la
pàgina 2 de l'edició del 21 de març de 1920. Ja havia format part de la
Nova Armonia la temporada de 1908, segons es pot llegir a la
pàgina 3 del setmanari
L'Avenç del Empordà de 13 de Juny de 1908.
Foto: Emili Casas i Masbernat. Arxiu Família Costa-Renart.
Any 1921 (2)Revers de la postal anterior, amb la relació del personal artístic. En aquesta postal, si la comparem amb els díptics anteriors, s'observa un canvi d'estil pel què fa a la publicitat, potser per motius econòmics i/o estilístics.
Foto: Arxiu Família Costa-Renart.
Any 1922 (1)
Postal que dato l'any 1922
*, que presento en tres versions. L'any anterior (1921) no pot ser, doncs en Joan Grau encara estava a la
Cobla-orquestra La Principal de Bordils, i Joaquim Escura l'any 1919 estava amb la
Cobla-orquestra La Principal de Santa Coloma de Farners, on l'any 1923 ja no hi és. Per altra banda, Robert Renart, que apareix a la foto anterior, havia marxat a formar part, com a membre fundador, de la
Cobla-orquestra Barcelona (1922). I per acabar el raonament, Ernest Llopart, que surt a les fotos anterior i posterior a aquesta, l'any 1922 va estar amb la
Cobla-orquestra La Principal de La Bisbal, substituint Martí Saló i Parals (
"Martí del Cornetí") que va marxar una temporada a la
Cobla-orquestra Selvatana.
Poso primer l'instrument de Cobla, i després el d'Orquestra:
Drets: Jaume Saló (cornetí), Joaquim Escura i Sala (cornetí), Joan Grau i Capdeferro (fiscorn), Joaquim Llenas (2n fiscorn i violí) i Pere Planas (contrabaix)
Asseguts: Josep Llenas (flabiol i flauta), Gonçal Juncà (2n tible i viola), Domènec Mas (1er tible i clarinet), Manel Sánchez (1er tenor i violí) i Salvador Batlle i Font (2n tenor i clarinet).
* Tinc algun dubte al respecte: el diari
El Programa, de Sant Feliu de Guíxols, en la seva edició del 25 de Febrer de 1922, pàgina 2, publica aquesta altra alineació:
Pere Planas (contrabaix), Joan Grau (fiscorn solista), Joan Lloveras [i Martinell]
(cornetí), Jaume Saló (cornetí), Manel Sánchez (violi director i tenora), Joaquim Llenas (violí primer i fiscorn), Josep Llenas (flauta i flabiol), Joan Ribas [i Serra]
(clarinet solista i tible), Domènec Mas (clarinet i tible), i Gonçal Juncà (viola i tenora).
Les discrepàncies:A la foto hi ha Joaquim Escura (cornetí) en lloc de Joan Lloveras (cornetí)
En el diari citen a Joan Ribas (clarinet solista i tible). No obstant, no va entrar a formar part de la
Nova Armonia. Sí que hi va entrar en Salvador Batlle (clarinet i tenora), de manera que en Gonçal Juncà va passar a tocar el 2n tible i la viola.
Explicació possible: Segurament l'alineació prevista era la que posa el diari, i per causes que desconec va passar a ser la que veiem en primer lloc en aquest peu de foto.
Foto: Emili Casas. A.C.A.E. (Arxiu Montserrat Mauné - Javier Gironella). La tercera la va acolorir en Joaquim Roldós i Arespa.
Any 1922 (2)
Revers de la postal anterior, amb la relació del personal artístic.
Foto: A.C.A.E. (Arxiu Montserrat Mauné - Javier Gironella).
Any 1925 (1)
Darrere: Joan Poch i Ferrer (cornetí), Ernest Llopart (cornetí), Joan Grau (fiscorn), Joaquim Llenas (violí i fiscorn) i Pere Planas (contrabaix)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
PER RAONS LOGÍSTIQUES NOMÉS PUBLICARÉ COMENTARIS EN ELS QUALS S'INDIQUI UN CORREU DE CONTACTE
Gràcies!