T'AGRADARIA COL·LABORAR AL MANTENIMENT DEL BLOG?

Si t'agrada el blog i em vols convidar a un cafĂš, o contribuir al manteniment d'aquesta pĂ gina, (a partir de 1 €), pots fer-ho prement el botĂł DONAR que hi ha a continuaciĂł:
GrĂ cies!

SI EM VOLS CONVIDAR A UN CAFÈ, O AJUDAR A MANTENIR AQUEST BLOG, CLICA EL SEGÜENT BOTÓ. GRÀCIES !

diumenge, 21 d’octubre de 2012

NOVA ARMONIA

👉  LLEGEIX, SISPLAU :
 
Si deixes un comentari, posa el teu nom i correu, i et podré contestar.
 
Si ho prefereixes em pots escriure directament al meu correu:

jlm_54@hotmail.com

Si et vols descarregar alguna foto, endavant! Només et demano que si la publiques, citis la font.

... I ara sĂ­, et convido a gaudir del meu treball
:


Any 1911 (1)
Cobla-orquestra de La Bisbal d'EmpordĂ , anomenada a vegades tambĂ© Nova Harmonia.
Les primeres notícies que en tinc a les hemeroteques les trobo a la Festa Major de Casavells (1900), Festa de Sant Antoni de Sant Sadurní de l'Heura (1901), i la seva participació en el concurs de cobles convocat a Olot per les Festes de La Mare de Déu del Tura de 1903, on obtingueren el segon premi. Es va dissoldre poc temps després d'acabar la guerra civil.
AquĂ­ tenim la portada del dĂ­ptic de propaganda de la temporada 1911-1912.
Foto: Arxiu Comarcal del Baix EmpordĂ . Llibre de la Festa Major de La Bisbal, 1911, pĂ gina 43.


Any 1911 (2)
Poso l'instrument que tocaven a l'Orquestra i a la Cobla.
A dalt: Robert Renart i Mercader (clarinet solista i 2n tenor, hi va entrar l'any 1908), Josep Mas i Sellés (clarinet i 1er tible) i Josep Llenas i Rufí (flautí, flauta i flabiol)
Al mig: Pere Planas i Mont* (violĂ­ director i trombĂł), Artur Renart i Mercader (violĂ­ solista i 2n tible), Joaquim Llenas i RufĂ­ (1er violĂ­, flauta i 2n fiscorn), Manel SĂĄnchez i SolĂ  (viola i 1er tenor, havent debutat a la Nova Armonia l'any 1908) i P. AvellĂ­ (contrabaix, podria ser Pere AvellĂ­ i Blay)
A baix: Leandre Torres (cornetĂ­ solista i 2n cornetĂ­), Anton Frigola i Vives (cornetĂ­ solista, 1er cornetĂ­, i representant) i TomĂ s Garcia i Bril·li [veure bio a la pĂ gina 10 d'aquest enllaç] (fiscorn solista i 1er fiscorn).
* Pere Planas havia estat violinista a la Cobla-orquestra La Principal de La Bisbal l'any 1895, on no tocava a la Cobla.
Foto: Arxiu Comarcal del Baix EmpordĂ . Llibre de la Festa Major de La Bisbal, 1911, pĂ gina 43.


Any 1912 (1)
Postal amb un disseny força similar a la de 1911, on només s'observa el canvi del contrabaixista.
A dalt: Robert Renart (1er clarinet i 2n tenor), Josep Mas (2n clarinet i 1er tible) i Josep Llenas (flautĂ­, flauta i flabiol)
Al mig: Pere Planas (violĂ­ director i trombĂł), Artur Renart* (violĂ­ i 2n tible), Joaquim Llenas (1er violĂ­, flauta i 2n fiscorn), Manel SĂĄnchez (viola i 1er tenor) i Salvador Garcia i Duran (contrabaix)
A baix: Leandre Torres (cornetĂ­ i 2n cornetĂ­), Anton Frigola (cornetĂ­ i 1er cornetĂ­) i TomĂ s Garcia (fiscorn i 1er fiscorn).
* Artur Renart i Mercader tot i ser un bon concertista de violĂ­ va marxar a GĂšnova on portava la representaciĂł de la fĂ brica del seu oncle Robert Mercader i Sureda; l'any 1919 torna a La Bisbal, amb motiu de l'enterrament d'una seva tia, i forma part un altre cop de la Nova Armonia, tornant l'any segĂŒent a ItĂ lia.
Foto: Col·lecciĂł Jordi Mestres.


Any 1912 (2)
Revers de la postal anterior, amb la relaciĂł del personal artĂ­sitc.
Foto: Col·lecciĂł Jordi Mestres.


Any 1915 (1)
Portada del dĂ­ptic de 1915.


Any 1915 (2)
Part central del dĂ­ptic.


Any 1915 (3)
Detall dels components. La font d'on extrec el material no Ă©s gaire bona, perĂČ sortosament a darrere hi ha els noms dels mĂșsics. Poso primer l'instrument d'Orquestra i desprĂ©s el de Cobla.
A dalt, a la dreta: Josep Llenas i RufĂ­ (flauta, flautĂ­ i 2n tible)
Els dos mĂșsics de sota: Bonaventura DarĂł i Olivet (violĂ­ solista de gran reputaciĂł, incorporat aquesta temporada, i que no tocava a la Cobla, de manera que aquesta formava sense trombĂł) i Robert Renart i Mercader (clarinet i 2n tenor)
A l'esquerra: Jaume SalĂł i Mercader (cornetĂ­ i 2n cornetĂ­)
A baix: Anton Frigola (cornetí solista i 1er cornetí, i representant) i Emili Cerezo i Salvat (fiscorn solista i 1er fiscorn, que també s'incorporava aquella temporada a la formació)
Al mig: Pere Planas i Mont (violí director i flabiol), Josep Mas i Sellés (clarinet i 1er tible), Joaquim Llenas i Rufí (flauta i 2n fiscorn), Manel Sånchez i Solà (viola i 1er tenor) i Esteve Bataller i Llonch (contrabaix).


Any 1915 (4)
Part posterior del dĂ­ptic, amb el personal artĂ­stic.
Era una Cobla-orquestra molt ben considerada a l'Ăšpoca, que interpretava concerts amb programes de qualitat, i els seus integrants tenien una molt bona reputaciĂł. En aquesta formaciĂł, per exemple, hi ha dos mĂșsics que podem trobar en la foto mĂ©s antiga de la Cobla-orquestra Montgrins: Josep Mas i Manel SĂĄnchez; Robert Renart i Anton Frigola serien fundadadors de la Cobla-orquestra Barcelona i la resta tenia un currĂ­culum ben prestigiĂłs, com per exemple Bonaventura DarĂł i Emili Cerezo, que procedien d'una altra formaciĂł de prestigi a l'Ăšpoca, la Cobla-orquestra Sendras.
Per cert, Robert Renart, el seu germà Artur que també havia format part de la Nova Armonia, i Jaume Saló eren familiars de Robert Mercader i Sureda, membre d'una gran nissaga celranenca, que va ser fundador i primer director de la Cobla-orquestra La Principal de La Bisbal.


Any 1921
Poso primer l'instrument de Cobla i després el d'Orquestra.
Darrere: Pere Planas (contrabaix), Jaume Saló i Mercader (2n cornetí i 1er cornetí), Manel Sånchez (1er tenor i 1er violí, i director), Robert Renart (2n tenor i 2n clarinet) i Gonçal Juncà i Bassols (2n tible i viola)
Davant: Ernest Llopart i Romaguera (1er cornetí i 2n cornetí), Joaquim Llenas (2n fiscorn i 1er violí), Josep Llenas (flabiol, flauta i flautí), DomÚnec Mas i Viñas (1er tible i 1er clarinet) i Pere Garriga i Oliver* (1er fiscorn i fiscorn).
* Incorporat a principis de 1920, segons informa el setmanari Baix Empordà, de Palafrugell, a la pàgina 2 de l'edició del 21 de març de 1920.
Foto: Emili Casas i Masbernat.


Any 1922 (1)
Postal que dato l'any 1922*. L'any anterior (1921) no pot ser, doncs en Joan Grau encara estava a la Cobla-orquestra La Principal de Bordils, i Joaquim Escura l'any 1919 estava amb la Cobla-orquestra La Principal de Santa Coloma de Farners, on l'any 1923 ja no hi Ă©s. Per altra banda, Robert Renart, que apareix a la foto anterior, havia marxat a formar part, com a membre fundador, de la Cobla-orquestra Barcelona (1922). I per acabar el raonament, Ernest Llopart, que surt a les fotos anterior i posterior a aquesta, l'any 1922 va estar amb la Cobla-orquestra La Principal de La Bisbal, substituint a MartĂ­ SalĂł i Parals ("MartĂ­ del CornetĂ­") que va marxar una temporada a la Cobla-orquestra Selvatana.
Poso primer l'instrument de Cobla, i després el d'Orquestra:
Drets: Jaume SalĂł (cornetĂ­), Joaquim Escura (cornetĂ­), Joan Grau i Capdeferro (fiscorn), Joaquim Llenas (2n fiscorn i violĂ­) i Pere Planas (contrabaix)
Asseguts: Josep Llenas (flabiol i flauta), Gonçal Juncà (2n tible i viola), DomÚnec Mas (1er tible i clarinet), Manel Sånchez (1er tenor i violí) i Salvador Batlle i Font (2n tenor i clarinet).
* Tinc algun dubte al respecte: el diari El Programa, de Sant Feliu de GuĂ­xols, en la seva ediciĂł del 25 de Febrer de 1922, pĂ gina 2, publica aquesta altra alineaciĂł:
Pere Planas (contrabaix), Joan Grau (fiscorn solista), Joan Lloveras [i Martinell] (cornetí), Jaume Saló (cornetí), Manel Sånchez (violi director i tenora), Joaquim Llenas (violí primer i fiscorn), Josep Llenas (flauta i flabiol), Joan Ribas [i Serra] (clarinet solista i tible), DomÚnec Mas (clarinet i tible), i Gonçal Juncà (viola i tenora).
Les discrepĂ ncies:
Joan Lloveras (cornetĂ­) en lloc de Joaquim Escura
Joan Ribas (clarinet i tible) que desplaçaria a Gonçal Juncà a 2n tenor, que aquí en aquesta foto el fa en Salvador Batlle.
Explicacions possibles:
1) M'he equivocat en algun lloc, possiblement en l'any de la foto; podria ser 1924?
2) Potser l'alineaciĂł prevista era aquesta segona i per causes que desconec va passar a ser la primera.
Foto: Emili Casas. A.C.A.E. (Arxiu Montserrat Mauné - Javier Gironella).


Any 1922 (2)
Revers de la postal anterior, amb la relaciĂł del personal artĂ­stic.
Foto: A.C.A.E. (Arxiu Montserrat Mauné - Javier Gironella).


Any 1925 (1)
Darrere: Joan Poch i Ferrer (cornetĂ­), Ernest Llopart (cornetĂ­), Joan Grau (fiscorn), Joaquim Llenas (violĂ­ i fiscorn) i Pere Planas (contrabaix)
Davant: Josep Llenas (flauta i flabiol), Joaquim Carreras (clarinet i tible), DomĂšnec Mas (clarinet i tible), Manel SĂĄnchez (violĂ­, tenora i representant) i Gonçal JuncĂ  (violĂ­ i tenora).
Foto: Emili Casas.


Any 1925 (2)
Revers de la postal anterior.


Any 1926
Darrere: Joan Poch (cornetĂ­), Ernest Llopart (cornetĂ­), Joan Grau (fiscorn), Joaquim Llenas (violĂ­ i fiscorn) i Pere Planas (contrabaix)
Davant: Josep Llenas (flauta i flabiol), Joaquim Carreras (clarinet i tible), DomĂšnec Mas (clarinet i tible), Manel SĂĄnchez (violĂ­ i tenora) i Amadeu FaixĂł i Casamort (violĂ­ i tenora).
Foto: Emili Casas.


Any 1927 (1)
Darrere: Joan Poch (2n cornetĂ­), Ernest Llopart (1er cornetĂ­), Joan Grau (1er fiscorn), Joaquim Llenas (2n fiscorn) i Manuel Nicolau i Vicens (contrabaix)
Davant: Josep Llenas (flabiol), Josep Mas (2n tible), DomĂšnec Mas (1er tible), Manel SĂĄnchez (1er tenor) i Gonçal JuncĂ  (2n tenor).
Foto: Valentí Fargnoli i Anneta. A.C.A.E. (Arxiu Montserrat Mauné - Javier Gironella).


Any 1927 (2)
Revers de la postal anterior, amb la relaciĂł del personal artĂ­stic.
Foto: A.C.A.E. (Arxiu Montserrat Mauné - Javier Gironella).


Any 1928 (1)
Postal i detall. Poso primer l'instrument d'Orquestra i després el de Cobla.
Darrere: Josep Llenas (flauta i flabiol), Gonçal Juncà (viola i 2n tenor), Joan Grau (fiscorn i 1er fiscorn), Manel Sånchez (violí i 1er tenor), Joaquim Carreras i Simon (clarinet i 2n tible) i Joan Poch (2n cornetí)
Davant: Ernest Llopart (1er cornetĂ­), Joan TurrĂł i Valls (violĂ­ i trombĂł), DomĂšnec Mas (clarinet i 1er tible), Joaquim Llenas (violĂ­ i 2n fiscorn) i Manuel Nicolau (contrabaix).
Foto: Emili Casas.
1) A.C.A.E. (Arxiu Montserrat Mauné - Javier Gironella)
2) Arxiu Comarcal del Baix EmpordĂ /Fons Emili Casas/206.


Any 1928 (2)
Revers de la postal anterior.
Foto: A.C.A.E. (Arxiu Montserrat Mauné - Javier Gironella)


Any 1929
Darrere: Joan Poch (2n cornetĂ­), Ernest Llopart (1er cornetĂ­), Joan Grau (1er fiscorn), Joaquim Llenas (2n fiscorn), Joan Guillaume i CostejĂ  (trombĂł, que havia entrat el mes de Novembre de 1928 al lloc de Joan TurrĂł) i Manuel Nicolau (contrabaix)
Davant: Josep Llenas (flabiol), DomĂšnec Mas (2n tible), Joaquim Carreras (1er tible), Manel SĂĄnchez (1er tenor) i Gonçal JuncĂ  (2n tenor).
Foto: Emili Casas [?].


Any 1930 (1)
Per fer aquesta postal de la temporada 1930-1931 van fer servir la mateixa foto de 1929, al no haver-hi canvis.
Foto: Emili Casas. Arxiu Joan RimallĂł i Brugat.


Any 1930 (2)
Revers de la postal anterior, amb el personal artĂ­stic.
Foto: Arxiu Joan RimallĂł i Brugat.


Any 1931 (1)
El dia 21 de Juny de 1931, el President de la Generalitat Francesc MaciĂ  i LlussĂ  (en el detall de la foto el podem veure a la part superior esquerra, amb el barret a la mĂ ) fa una viatge per terres gironines enmig de grans mobilitzacions. AquĂ­ es troba a La Bisbal d'EmpordĂ , desprĂ©s d'haver passat per Girona, i camĂ­ de Palafrugell.
Es pot identificar, d'esquerra a dreta, i de darrere cap a davant: DomĂšnec Mas (tible), Jaume PonsatĂ­ (tenora), Joaquim Carreras (tible), TomĂ s Garcia i Bril·li [veure bio a la pĂ gina 10 d'aquest enllaç] (fiscorn), Ernest Llopart (cornetĂ­) i Joan Poch (cornetĂ­).
Foto: Josep MÂȘ Sagarra i Plana. Arxiu Nacional de Catalunya.


Any 1931 (2)
Foto i detall del mateix esdeveniment.
D'esquerra a dreta, i de darrere cap a davant: DomĂšnec Mas (tible), Jaume PonsatĂ­ (tenora), Joaquim Carreras (tible), TomĂ s Garcia (fiscorn), Ernest Llopart (cornetĂ­), Manel SĂĄnchez (tenora) i Joan Poch (cornetĂ­).
Foto: Josep MÂȘ Sagarra i Plana. Arxiu Nacional de Catalunya..


Any 1936
Darrera foto d'aquesta formaciĂł abans de la guerra civil.
Drets: Manuel Nicolau, Josep Llenas, Pere Pardo i Rustey*, TomĂ s Garcia i Bril·li [veure bio a la pĂ gina 10 d'aquest enllaç], Joan Poch i Manel SĂĄnchez
Asseguts: DomĂšnec Mas, Joaquim Llenas, Joan Guillaume, Jaume PonsatĂ­ i Cabarrocas i Ernest Llopart.
En Pere Pardo, a més de joier i rellotger, va ser, com el seu pare Fidel, luthier, construint tibles, tenores i flabiols. Jo vaig tocar més de 30 anys amb una tenora feta per ell, i quan tenia alguna reparació o revisió a fer, anava al seu taller que tenia a sota de la joieria, i mentre feia el seu treball m'anava explicant anÚcdotes de la seva vida musical, o peculiaritats de la construcció i afinació d'aquests instruments. Era un home de tracte afable quan hi tenies una mica de confiança, i gran conversador.
Foto: Emili Casas.


Any 1940 (1)
DesprĂ©s de la guerra civil van reprendre l'activitat. Tres detalls que vull destacar en aquest cartell d'excel·lent disseny, de la Impremta Gispert, de La Bisbal:
1) Bandera espanyola: calia ser simpĂ tic amb els guanyadors.
2) Idioma: castellà ... el català, senyores i senyors, per si no ho sabien, estava prohibit en els mitjans escrits, en tots, i a la ràdio també.
3) Aquesta formaciĂł no va escriure mai correctament el seu nom (naturalment, el catalĂ  normatiu, vigent a partir de 1932, no era d'Ășs corrent): quan es podia fer en catalĂ , escrivien NOVA ARMONÍA, i quan ho van haver de fer en castellĂ , van posar en els cartells NUEVA HARMONIA. Òbviament, no Ă©s un retret, sino la constataciĂł d'un fet.
Cartell: Impremta Gispert. Arxiu Maria Margarit.


Any 1940 (2)
Detall del cartell. Per les identificacions, hi ha quatre mĂșsics a darrere, quatre en segon terme i tres a davant.
Darrere: Gonçal JuncĂ , Arcadi Margarit i Casadevall, Josep Llenas i Jaume PonsatĂ­
En segon terme: Desconegut, Desconegut, Jaume Puig i Lleonart ("Met dels ocells") i TomĂ s Garcia
Davant: Desconegut, DomĂšnec Mas i Joaquim Llenas.
Foto: Emili Casas. Arxiu Maria Margarit.


Any 1941 (1)
Un disseny ben modern, per l'Ăšpoca !  Tan aquest com l'anterior ens fan saber que es presenten, igual que  la majoria de formacions des dels anys 30, com a Cobla, Orquestra (instrumentaciĂł clĂ ssica) i Orquestrina (instrumentaciĂł del quĂš aleshores en deien Jazz: saxos, clarinets, banjo, trompetes, trombĂł, contrabaix i sobretot: jazzband)
Cartell: Impremta Gispert. Arxiu Maria Margarit.


Any 1941 (2)
Detall del cartell. Tal com es pot veure, Ă©s la mateixa foto de 1940, doncs no hi devia haver hagut cap canvi. La poso perquĂš si algĂș la vol descarregar aquesta tĂ© millor resoluciĂł que la primera.
Per les identificacions, hi ha quatre mĂșsics a darrere, quatre en segon terme i tres a davant.
Darrere: Gonçal JuncĂ , Arcadi Margarit i Casadevall, Josep Llenas i Jaume PonsatĂ­
En segon terme: Desconegut, Desconegut, Jaume Puig ("Met dels ocells") i TomĂ s Garcia
Davant: Desconegut, DomĂšnec Mas i Joaquim Llenas.
Foto: Emili Casas. Arxiu Maria Margarit.


Any 1941 (3)
Aquesta seria la darrera temporada, passant alguns dels seus membres a formar la Cobla-orquestra Moderna. Tancaven aixĂ­ una trajectĂČria iniciada a principis del segle XX i que va sobreviure, encara que breument, als avatars d'una guerra.
Darrere: Desconegut, Desconegut, Desconegut, TomĂ s Garcia, Joaquim Llenas i Gonçal JuncĂ 
Davant: Josep Llenas, Desconegut, Jaume PonsatĂ­, Arcadi Margarit i Desconegut.
Foto: Arxiu Maria Margarit.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

PER RAONS LOGÍSTIQUES NOMÉS PUBLICARÉ COMENTARIS EN ELS QUALS S'INDIQUI UN CORREU DE CONTACTE (el correu no sortirà en el comentari)

GrĂ cies!