T'AGRADARIA COL·LABORAR AL MANTENIMENT DEL BLOG?

Fons documental iniciat l'any 2012 que recull més de quinze mil imatges de Cobles, Orquestres i Conjunts de Catalunya. La més antiga és de 1876. Hi veurem la història de cada formació, i els noms i cognoms de la majoria dels músics. És un humil homenatge al gremi que ha estat el meu durant més de 40 anys. 

Diuen que no morim del tot mentre hi hagi algú que ens recordi. Llarga vida, doncs, als músics d'aquesta pàgina ! 

Josep Loredo i Moner
http://ca.wikipedia.org/wiki/Josep_Loredo_i_Moner

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Si vols contribuir al manteniment d'aquesta pàgina (a partir de 50 €), pots fer-ho prement el botó DONAR que hi ha a continuació, o també em pots fer un bizum al 650 05 12 33 (posa-hi el teu nom si ho fas així), tal com han fet en el seu moment els PATROCINADORS DEL BLOG:

Amat i Pujol, David
Boada i Silvestre, Eduard
"Burlu", de "Sant Esteve de les Roures"
Casadellà i Turon, Josep
Cobla-orquestra Maravella
Comadevall i Prat, Miquel
Lavie, Marc
Molina i Membrives, Xavi
Nonell i Juncosa, Jaume
Roig de Llobet, Rafel

Ullate i Estanyol, Margarida
Vergés i Costa, Silvestre

... a tots:

Gràcies!

SI EM VOLS CONVIDAR A UN CAFÈ, O AJUDAR A MANTENIR AQUEST BLOG, CLICA EL SEGÜENT BOTÓ. GRÀCIES !

  

diumenge, 21 d’octubre del 2012

NOVA ARMONIA

👉  LLEGEIX, SISPLAU :
 
Si deixes un comentari, posa el teu nom i correu, i et podré contestar.
 
Si ho prefereixes em pots escriure directament al meu correu:

jlm_54@hotmail.com

Si et vols descarregar alguna foto, endavant! Només et demano que si la publiques, citis la font.

... I ara sí, et convido a gaudir del meu treball
:


Any 1905 (1)
Cobla-orquestra de La Bisbal d'Empordà, anomenada a vegades també Nova Harmonia.
A les imatges veiem les parts exterior i interior del díptic editat l'any 1905, del qual en faig uns detalls a continuació.
Van debutar a la Sala Casagran, de La Bisbal d'Empordà, el diumenge dia 8 de Maig de 1898, tal com es pot llegir a la pàgina 3 del diari El Distrito, de 15 de Maig de 1898.
Després els veig també a les hemeroteques a la Festa Major de Casavells (1900), a la Festa de Sant Antoni, de Sant Sadurní de l'Heura (1901), i la seva participació en el concurs de cobles convocat a Olot per les Festes de La Mare de Déu del Tura de 1903, on obtingueren el segon premi. Es va dissoldre un temps després de la guerra civil, segurament acabada la temporada 1944-1945.
Pel què fa al nom Armonia, sempre ho van escriure així, sense "h", amb les excepcions següents: en un anunci publicat al setmanari Ciutadania, de La Bisbal, el 14 d'Abril de 1934, amb una foto que crec que era de 1933, escriuen Nova Harmonia, tal com veiem també en el cartell de la temporada 1935-1936. En els cartells de 1940 i 1941 ho posaven -por imperativo legal- en castellà, però malament: Nueva Harmonía. I a partir de 1942 els cartells en castellà estaven ben escrits i posaven Nueva Armonía.
Per tenir més informació de la Nova Armonia, recomano vivament llegir l'article publicat l'any 2019 per Jaume Nonell i Juncosa a les pàgines 329 a 361 del nº 38 dels Estudis del Baix Empordà (Institut d’Estudis del Baix Empordà), que porta per títol “Els Llenas i la Nova Armonia de la Bisbal, uns músics i una cobla històrics i oblidats pel pas del temps".
Foto: Arxiu Comarcal del Baix Empordà.


Any 1905 (2)
Portada del díptic. A principis de segle XX  es van posar de moda aquestes portades en relleu amb l'efigie de compositors famosos. En aquest cas hi podem veure Johann Sebastian Bach.
Foto: Arxiu Comarcal del Baix Empordà.


Any 1905 (3)
Segona pàgina del díptic, on hi consta el nom del representant, Anton Frigola, i el nom de la Impremta Palé, de Palafrugell.
Foto: Arxiu Comarcal del Baix Empordà.


Any 1905 (4)
A la tercera pàgina hi trobem el text de presentació; s'indica, entre d'altres coses, que han adquirit nou repertori.
Foto: Arxiu Comarcal del Baix Empordà.


Any 1905 (5)
I tancant el díptic hi ha la relació del personal artístic. Remarquen que són una Cobla Ampurdanesa, segurament fent referència a que tocaven les sardanes amb els instruments típics (flabiol, tibles, tenores, etc.). Si tocaven més d'un instrument, poso primer el de cobla i després el d'orquestra.
Martí Riera i Colomer (fiscorn), Genís Canet i Boadella* (fiscorn i violí primer), Pere Planas i Mont** (trtombó i violí director), Anton Frigola i Vives (primer cornetí i cornetí primer), Abdó Heras i Cusí (segon cornetí i cornetí segon), Pere Barceló i Matas (primer tenor i clarinet primer), Josep Llenas i Rufí (segon tenor i flauta), Joan Bagué*** i Rodà ["el senzill"] (primer tible i clarinet segon), Joaquim Llenas i Rufí (segon tible i violí primer), Manel Llenas i Estragués [pare de Josep i Joaquim] (flabiol i violí segon) i Pere Avellí i Blay (contrabaix).
* Genís Canet va serun músic precoç, que ja l'any 1900 de la Cobla-orquestra Montgrins (Pàgina 3 de La Lucha, de 20 de Juny de 1900). El mes d'Agost de 1904 es retrata amb la Cobla-orquestra La Principal de La BisbalEl mes de Desembre d'aquest mateix 1904, entra a formar part de la Cobla-orquestra Nova Armonia, de La Bisbal. Al acabar aquest any 1905, entra definitivament a La Principal de La Bisbal.
** L'any 1895 Pere Planas havia estat violinista a la Cobla-orquestra La Principal de La Bisbal, on a la cobla tocava el 2n trombó.
*** Tot i que en el díptic posa Joan Baqué, era Joan Bagué i Rodà, un terrisser de Breda que va anar a La Bisbal l'any 1899 amb la intenció de fer ceràmica modernista.
Foto: Arxiu Comarcal del Baix Empordà.


Any 1911 (1)
Portada del fullet de propaganda de l'any 1911*. Curiosament, aquí fan servir el mot Copla en lloc de Cobla, fet que es va repetir al díptic de 1913. 
* De fet, les temporades musicals tal com les coneixem avui dia, és a dir, de final de Carnaval d'un any a principi de Carnaval del següent, no es van començar a emprar fins els anys 20. És a dir aquesta seria la temporada 1911, i a partir de la foto Any 1927 (1) podem veure que ja posen 1927-1928.
Foto: Arxiu Família Costa-Renart.


Any 1911 (2)
A l'altra cara del fullet hi trobem el personal artístic. Poso l'instrument que tocaven a l'orquestra i a la cobla.
A dalt: Robert Renart i Mercader (clarinet solista i 2n tenor, des de 1908), Josep Mas i Sellés* (clarinet i 1er tible) i Josep Llenas (flautí, flauta i flabiol)
Al mig: Pere Planas (violí director i trombó), Artur Renart i Mercader (violí solista i 2n tible), Joaquim Llenas (1er violí, flauta i 2n fiscorn), Manel Sánchez i Solà* (viola i 1er tenor, havent debutat a la Nova Armonia l'any 1908) i Pere Avellí (contrabaix)
A baix: Leandre Torres (cornetí solista i 2n cornetí), Anton Frigola (cornetí solista, 1er cornetí, i representant) i Tomàs Garcia i Bril·li [veure bio a la pàgina 10 d'aquest enllaç] (fiscorn solista i 1er fiscorn).
* Josep Mas, a partir de 1888, i Manel Sánchez, a partir de 1893, havien estat integrants de la Cobla-orquestra Montgrins.
Foto: Arxiu Família Costa-Renart.


Any 1911 (3)
Anunci aparegut a la pàgina 43 del Llibre de la Festa Major de La Bisbal de 1911.
Foto: Arxiu Comarcal del Baix Empordà. Llibre de la Festa Major de La Bisbal, 1911, pàgina 43.


Any 1911 (4)
Acompanyant una processó pels carrer Valls i Vic de Sant Hilari Sacalm. Veiem un rètol al fons a la dreta que posa TARTANA DE Sn HILARIO A VICH. A l'esquerra hi ha la PANADERÍA MODERNA, que venien una mica de tot.
L'any 1911 la Nova Armonia va estar present a les dues festes de Sant Hilari Sacalm: la Festa Major Petita, per Sant Joan (24, 25 i 26 de Juny de 1911), i la Festa Major d'estiu (29, 30 i 31 d'Agost de 1911). La foto doncs, és de Juny o Agost de 1911.
Aquesta informació tan precisa me la proporciona la Rosa Andreu, de l'Arxiu Municipal de Sant Hilari Sacalm, que també m'envia tres exemplars del setmanari L'ESTIUADA, els números 36 (22-6-1911), 37 (30-6-1911) i 45 (25-8-1911), on hi consta la presència de la Nova Armonia en les dues festes.
Veiem millor els components de l'Orquestra en la imatge següent.
Foto: Arxiu Família Costa-Renart.


Any 1911 (5)
Detall de la foto anterior.
De darrere cap a davant, i d'esquerra a dreta hi tenim: Pere Planas (violí), Artur Renart (violí), Manel Sánchez (viola), Josep Llenas (flautí), Robert Renart (clarinet), Josep Mas (clarinet), Anton Frigola (cornetí), Leandre Torres (cornetí), Tomàs Garcia (fiscorn) i Joaquim Llenas (fiscorn).
Foto: Arxiu Família Costa-Renart.


Any 1912 (1)

Exterior i interior del díptic editat per a la temporada 1912-1913, del qual en faig uns detalls a continuació.
Fotos: Arxiu Família Costa-Renart


Any 1912 (2)

Portada del díptic editat per a la temporada 1912-1913.
Foto: Arxiu Família Costa-Renart.


Any 1912 (3)

Segona pàgina del díptic editat per a la temporada 1912-1913, amb el text de presentació.
Foto: Arxiu Família Costa-Renart.


Any 1912 (4)

Tercera pàgina del díptic editat per a la temporada 1912-1913, de la qual en faig un detall per veure millor els components. Comparant amb la fotografia de 1911, només canvia el contrabaixista.
A dalt: Robert Renart (1er clarinet i 2n tenor), Josep Mas (2n clarinet i 1er tible) i Josep Llenas (flautí, flauta i flabiol)
Al mig: Pere Planas (violí director i trombó), Artur Renart* (violí i 2n tible), Joaquim Llenas (1er violí, flauta i 2n fiscorn), Manel Sánchez (viola i 1er tenor) i Salvador Garcia i Duran (contrabaix)
A baix: Leandre Torres (cornetí i 2n cornetí), Anton Frigola (cornetí i 1er cornetí, i representant) i Tomàs Garcia (fiscorn i 1er fiscorn).
* Artur Renart i Mercader tot i ser un bon concertista de violí va marxar a Gènova on portava la representació de la fàbrica del seu oncle Robert Mercader i Sureda; l'any 1919 torna a La Bisbal, amb motiu de l'enterrament d'una seva tia, i forma part eventualment de la Nova Armonia, tot i que no surt a la llista de components d'aquell any, com veurem més endavant. Va tornar a Itàlia l'any següent.
Fotos: Arxiu Família Costa-Renart.


Any 1912 (5)
Contraportada del díptic editat per a la temporada 1912-1913, amb la relació del personal artístic.
Foto: Arxiu Família Costa-Renart.


Any 1913 (1)
Anvers del fullet editat per a la temporada 1913-1914, amb els componets en formació d'Orquestra:
Pere Planas (violí director), Narcís Cla i Vilar* (violí solista), Joaquim Llenas (1er violí), Manel Sánchez (viola), Josep Llenas (flauta i flautí solista), Robert Renart (clarinet solista), Josep Mas (2n clarinet), Anton Frigola (cornetí solista), Joan Amat (2n cornetí), Tomàs Garcia (fiscorn solista) i Salvador Garcia (contrabaix).
* El cognom està equivocat, és Cla, no Pla.
Foto: Arxiu Família Costa-Renart.


Any 1913 (2)
Revers del fullet editat per a la temporada 1913-1914, amb els componets en formació de Cobla:
Josep Llenas (flabiol), Josep Mas (1er tible), Narcís Cla (2n tible), Manel Sánchez (1er tenor), Robert Renart (2n tenor), Anton Frigola (1er cornetí i representant), Joan Amat (2n cornetí), Tomàs Garcia (1er fiscorn), Joaquim Llenas (2n fiscorn), Pere Planas (trombó) i Salvador Garcia (contrabaix).
Foto: Arxiu Família Costa-Renart.


Any 1914 (1)
Anvers del fullet editat per a la temporada 1914-1915.
Foto: Arxiu Família Costa-Renart.


Any 1914 (2)
Revers del fullet editat per a la temporada 1914-1915, amb expressió del personal artístic:
Pere Planas (violí director i trombó) Narcís Cla (violí solista i 2n tible), Joaquim Llenas (1er violí i 2n fiscorn), Manel Sánchez (viola i 1er tenor), Josep Llenas (flauta i flautí solista i  flabiol), Robert Renart (clarinet solista i 2n tenor), Josep Mas (2n clarinet i 1er tible), Anton Frigola (cornetí solista i 1er cornetí), Joan Amat (2n cornetí), Pere Teixidor i Rosell (fiscorn solista i 1er fiscorn) i Esteve Bataller i Llonch (contrabaix).
Foto: Arxiu Família Costa-Renart.


Any 1915 (1)

Exterior i interior del díptic editat per a la temporada 1915-1916, del qual en faig uns detalls a continuació.
Fotos: Arxiu Família Costa-Renart.


Any 1915 (2)

Portada del díptic editat per a la temporada 1915-1916.
Foto: Arxiu Família Costa-Renart.


Any 1915 (3)

Segona pàgina del díptic editat per a la temporada 1915-1916, amb el text de presentació, on es destaca la incorporació de Bonaventura Daró i Olivet (violí solista de gran reputació, que no tocava a la Cobla, de manera que aquesta formava sense trombó), i Emili Cerezo i Salvat, fiscornaire de renom. Ambdós procedien de la Cobla-orquestra Sendras, de Granollers.
Foto: Arxiu Família Costa-Renart.


Any 1915 (4)

Tercera pàgina del díptic editat per a la temporada 1915-1916, amb el personal artístic ben retratat:
A dalt, a la dreta: 
Pere Planas i Mont (violí director i flabiol)
Els dos músics de sota: Bonaventura Daró i Olivet (violí solista de gran reputació, incorporat aquesta temporada, que no tocava a la Cobla, de manera que aquesta formava sense trombó) i Joaquim Llenas i Rufí (1er violí i 2n fiscorn)
Al mig: Robert Renart i Mercader (clarinet solista i 2n tenor), Josep Mas i Sellés (2n clarinet i 1er tible), Josep Llenas i Rufí (flauta, flautí i 2n tible), Manel Sánchez i Solà (viola i 1er tenor) i Esteve Bataller i Llonch (contrabaix)
A sota: Jaume Saló i Mercader (2n cornetí, cosí de Robert i Artur Renart), Anton Frigola i Vives (cornetí solista i 1er cornetí, i representant) i Emili Cerezo i Salvat (fiscorn solista i 1er fiscorn, que també s'incorporava aquella temporada a la formació).
Foto: Arxiu Família Costa-Renart.


Any 1915 (5)
Contraportada del díptic editat per a la temporada 1915-1916, amb la relació del personal artístic.
Era una Cobla-orquestra molt ben considerada a l'època, que interpretava concerts amb programes de qualitat, i els seus integrants tenien una molt bona reputació. En aquesta formació, per exemple, hi ha dos músics que podem trobar en la foto més antiga de la Cobla-orquestra Montgrins: Josep Mas i Manel Sánchez; Robert Renart i Anton Frigola serien fundadors de la Cobla-orquestra Barcelona i la resta tenia un currículum ben prestigiós, com per exemple Bonaventura Daró i Emili Cerezo.
Per cert, Robert Renart, el seu germà Artur que també havia format part de la Nova Armonia, i Jaume Saló eren cosins, familiars de Robert Mercader i Sureda, membre d'una gran nissaga celranenca, que va ser fundador i primer director de la Cobla-orquestra La Principal de La Bisbal.
Foto: Arxiu Família Costa-Renart.


Any 1916 (1)
Exterior i interior del díptic editat per a la temporada 1916-1917, del qual en faig uns detalls a continuació.
Fotos: Arxiu Família Costa-Renart.


Any 1916 (2)
Portada del díptic editat per a la temporada 1916-1917.
Foto: Arxiu Família Costa-Renart.


Any 1916 (3)
Segona pàgina del díptic editat per a la temporada 1916-1917, amb el text de presentació. Insisteixen en remarcar la contractació de Bonaventura Daró (incorporat la temporada anterior), i destaquen també la incorporació del fiscornaire Teodor Vilallonga i Sendra.
Foto: Arxiu Família Costa-Renart.


Any 1916 (4)
Tercera pàgina del díptic editat per a la temporada 1916-1917, amb els retrats del personal artístic:
A dalt, a la dreta: 
Pere Planas (violí director i flabiol)
Els dos músics de sota: Bonaventura Daró (violí solista) i Joaquim Llenas (1er violí i 2n fiscorn)
Al mig: Robert Renart (clarinet solista i 2n tenor), Josep Mas (2n clarinet i 1er tible), Josep Llenas (flauta, flautí i 2n tible), Manel Sánchez (viola i 1er tenor) i Esteve Bataller (contrabaix)
A sota: Jaume Saló (2n cornetí), Anton Frigola (cornetí solista i 1er cornetí, i representant) i Teodor Villallonga i Sendra (fiscorn solista i 1er fiscorn).
Foto: Arxiu Família Costa-Renart.


Any 1916 (5)
Contraportada del díptic editat per a la temporada 1916-1917, amb la relació del personal artístic.
Foto: Arxiu Família Costa-Renart.


Any 1917 (1)
Exterior i interior del díptic editat per a la temporada 1917-1918, del qual en faig uns detalls a continuació.
Fotos: Arxiu Família Costa-Renart.


Any 1917 (2)
Portada del díptic editat per a la temporada 1917-1918.
Foto: Arxiu Família Costa-Renart.


Any 1917 (3)
Segona pàgina del díptic editat per a la temporada 1917-1918, amb el text de presentació. S'indica que el conegut concertista de violí incorporat feia dues temporades, Bonaventura Daró, passa a exercir les funcions de Director de la Nova Armonia, en detriment de Pere Planas, que agafa el contrabaix. Com veurem en la imatge següent, es va produir algun moviment pel què fa al la distribució dels diversos instruments, doncs també hi havia una nova incorporació (tot i que en aquesta presentació no se'n fa esment), el jove violinista Joaquim Roldós i Marsillach
Foto: Arxiu Família Costa-Renart.


Any 1917 (4)
Tercera pàgina del díptic editat per a la temporada 1917-1918, amb els retrats del personal artístic, on veiem els canvis respecte a la temporada anterior, tant per l'entrada d'un nou component com per la reassignació d'alguns instruments:
A dalt, a la dreta: 
Bonaventura Daró (violí solista i Director)
Els dos músics de sota: Joaquim Roldós i Marsillach (violí solista i 2n tible) i Joaquim Llenas (1er violí i 2n fiscorn)
Al mig: Robert Renart (clarinet solista i 2n tenor), Josep Mas (2n clarinet i 1er tible), Josep Llenas (flauta, flautí i flabiol), Manel Sánchez (viola i 1er tenor) i Pere Planas (contrabaix)
A sota: Jaume Saló (2n cornetí), Anton Frigola (cornetí solista i 1er cornetí, i representant) i Teodor Villallonga (fiscorn solista i 1er fiscorn).
Foto: Arxiu Família Costa-Renart.


Any 1917 (5)
Contraportada del díptic editat per a la temporada 1917-1918, amb la relació del personal artístic.
Foto: Arxiu Família Costa-Renart.


Any 1917 (6)
És difícil datar aquesta foto, que és una postal publicitària, perquè Pere Planas havia agafat el contrabaix aquest any, però Tomàs Garcia (1er fiscorn) va estar amb la Cobla-orquestra La Principal de Palafrugell entre 1914 i 1920, i el 2n tible d'aquesta temporada va ser Joaquim Roldós. Podria ser que aquestes dues places, 1er fiscorn i 2n tible, fossin substituts eventuals.
Darrere: Jaume Saló, Anton Frigola, Tomàs Garcia, Joaquim Llenas i Pere Planas
Davant: Josep Llenas, Desconegut, Josep Mas, Manel Sánchez i Robert Renart.
Foto: Arxiu Família Costa-Renart. La versió acolorida és obra de Joaquim Roldós i Arespa.


Any 1917 (7)
Revers de la postal anterior.
Foto: Arxiu Família Costa-Renart


Any 1918 (1)
Exterior i interior del díptic editat per a la temporada 1918-1919, del qual en faig uns detalls a continuació.
Fotos: Arxiu Família Costa-Renart.


Any 1918 (2)
Portada del díptic editat per a la temporada 1918-1919.
Foto: Arxiu Família Costa-Renart.


Any 1918 (3)
Segona pàgina del díptic editat per a la temporada 1918-1919, amb el text de presentació, on es fa esment de que Bonaventura Daró continua essent el Director, i de que hi ha dues noves incorporacions: Lluís Rovira i Santamaria (fiscorn), de la nissaga dels Rovira de Bordils, i Domènec Mas i Viñas (tible i clarinet, fill i substitut d'en Josep Mas i Sellés, veterà component de la formació que havia deixat la formació, tot i que hi tornaria més endavant).
Foto: Arxiu Família Costa-Renart.


Any 1918 (4)
Tercera pàgina del díptic editat per a la temporada 1918-1919, amb els retrats del personal artístic, amb algun canvi respecte a la temporada anterior:
A dalt, a la dreta: 
Bonaventura Daró (violí solista i Director)
Els dos músics de sota: Joaquim Roldós (violí solista i 2n tible) i Joaquim Llenas (1er violí i 2n fiscorn)
Al mig: Robert Renart (clarinet solista i 2n tenor), Domènec Mas i Viñas Mas (2n clarinet i 1er tible), Josep Llenas (flauta, flautí i flabiol), Manel Sánchez (viola i 1er tenor) i Pere Planas (contrabaix)
A sota: Jaume Saló (2n cornetí), Anton Frigola (cornetí solista i 1er cornetí, i representant) i Lluís Rovira i Santamaria (fiscorn solista i 1er fiscorn).
Foto: Arxiu Família Costa-Renart.


Any 1918 (5)
Contraportada del díptic editat per a la temporada 1918-1919, amb la relació del personal artístic.
Foto: Arxiu Família Costa-Renart.


Any 1918 (6)
Postal feta amb una fotografia tocant a la Festa Major de Madremanya, de la qual en faig un detall.
Darrere: Jaume Saló, Anton Frigola, Lluís Rovira i Joaquim Llenas
Davant: Josep Llenas, Joaquim Roldós, Domènec Mas, Manel Sánchez, Robert Renart i Pere Planas.
Foto: Arxiu Família Costa-Renart.


Any 1918 (7)
Revers de la postal anterior.
Foto: Arxiu Família Costa-Renart.


Any 1919 (1)
Exterior i interior del díptic editat per a la temporada 1919-1920, del qual en faig uns detalls a continuació.
Fotos: Arxiu Família Costa-Renart.


Any 1919 (2)
Portada del díptic editat per a la temporada 1919-1920. Aquest disseny amb el relleu de Richard Wagnerés molt semblant al que havia fet servir la Cobla-orquestra Antiga Pep l'any 1906.
Foto: Arxiu Família Costa-Renart.


Any 1919 (3)
Segona pàgina del díptic editat per a la temporada 1919-1920, en la qual obsevem que el representant és Manel Sánchez, en lloc d'Anton Frigola, que havia deixat la formació.
Foto: Arxiu Família Costa-Renart.


Any 1919 (4)
Tercera pàgina del díptic editat per a la temporada 1919-1920, on hi consta que el Director continua essent Bonaventura Daró, però on no es fa esment de que ha entrat Ernest Llopart i Romaguera, cornetí solista, ni que Manel Sánchez és el nou representant, substituint ambdós en aquestes dues funcions (cornetí solista i representant) a Anton Frigola, que poc temps després (1922) seria un dels membres fundadors de la Cobla-orquestra Barcelona.
Foto: Arxiu Família Costa-Renart.


Any 1919 (5)
Contraportada del díptic editat per a la temporada 1919-1920, amb la relació del personal artístic. Aquella temporada no van fer cap fotografia. Poso primer l'instrument de Cobla i després el d'Orquestra:
Bonaventura Daró: no tocava a la Cobla - violí solista i Director de la formació
Josep Llenas: flabiol - flauta i flautí
Domènec Mas: 1er tible - 2n clarinet
Joaquim Roldós: 2n tible - violí solista
Manel Sánchez: 1er tenor - viola. També era el representant
Robert Renart: 2n tenor - clarinet solista
Ernest Llopart i Romaguera: 1er cornetí - cornetí solista 
Jaume Saló: 2n cornetí - 2n cornetí
Lluís Rovira: 1er fiscorn - fiscorn solista    
Joaquim Llenas: 2n fiscorn - 1er violí
Pere Planas: contrabaix - contrabaix solista
Foto: Arxiu Família Costa-Renart.


Any 1921 (1)
Postal editada l'any 1921
Poso primer l'instrument de Cobla i després el d'Orquestra.
Darrere: Pere Planas (contrabaix), Jaume Saló (2n cornetí i 1er cornetí), Manel Sánchez (1er tenor i 1er violí, i director; també era el representant), Robert Renart (2n tenor i 2n clarinet) i Gonçal Juncà i Bassols (2n tible i viola)
Davant: Ernest Llopart (1er cornetí i 2n cornetí), Joaquim Llenas (2n fiscorn i 1er violí), Josep Llenas (flabiol, flauta i flautí), Domènec Mas (1er tible i 1er clarinet) i Pere Garriga i Oliver* (1er fiscorn i fiscorn).
* Incorporat a principis de 1920, segons informa el setmanari Baix Empordà, de Palafrugell, a la pàgina 2 de l'edició del 21 de març de 1920. Ja havia format part de la Nova Armonia la temporada de 1908, segons es pot llegir a la pàgina 3 del setmanari L'Avenç del Empordà de 13 de Juny de 1908.
Foto: Emili Casas i Masbernat. Arxiu Família Costa-Renart.


Any 1921 (2)

Revers de la postal anterior, amb la relació del personal artístic. En aquesta postal, si la comparem amb els díptics anteriors, s'observa un canvi d'estil pel què fa a la publicitat, potser per motius econòmics i/o estilístics.
Foto: Arxiu Família Costa-Renart. 


Any 1922 (1)

Postal que dato l'any 1922*, que presento en tres versions. L'any anterior (1921) no pot ser, doncs en Joan Grau encara estava a la Cobla-orquestra La Principal de Bordils, i Joaquim Escura l'any 1919 estava amb la Cobla-orquestra La Principal de Santa Coloma de Farners, on l'any 1923 ja no hi és. Per altra banda, Robert Renart, que apareix a la foto anterior, havia marxat a formar part, com a membre fundador, de la Cobla-orquestra Barcelona (1922). I per acabar el raonament, Ernest Llopart, que surt a les fotos anterior i posterior a aquesta, l'any 1922 va estar amb la Cobla-orquestra La Principal de La Bisbal, substituint Martí Saló i Parals ("Martí del Cornetí") que va marxar una temporada a la Cobla-orquestra Selvatana.
Poso primer l'instrument de Cobla, i després el d'Orquestra:
Drets: Jaume Saló (cornetí), Joaquim Escura i Sala (cornetí), Joan Grau i Capdeferro (fiscorn), Joaquim Llenas (2n fiscorn i violí) i Pere Planas (contrabaix)
Asseguts: Josep Llenas (flabiol i flauta), Gonçal Juncà (2n tible i viola), Domènec Mas (1er tible i clarinet), Manel Sánchez (1er tenor i violí) i Salvador Batlle i Font (2n tenor i clarinet).
* Tinc algun dubte al respecte: el diari El Programa, de Sant Feliu de Guíxols, en la seva edició del 25 de Febrer de 1922, pàgina 2, publica aquesta altra alineació:
Pere Planas (contrabaix), Joan Grau (fiscorn solista), Joan Lloveras [i Martinell] (cornetí), Jaume Saló (cornetí), Manel Sánchez (violi director i tenora), Joaquim Llenas (violí primer i fiscorn), Josep Llenas (flauta i flabiol), Joan Ribas [i Serra] (clarinet solista i tible), Domènec Mas (clarinet i tible), i Gonçal Juncà (viola i tenora).
Les discrepàncies:
A la foto hi ha Joaquim Escura (cornetí) en lloc de Joan Lloveras (cornetí)
En el diari citen a Joan Ribas (clarinet solista i tible). No obstant, no va entrar a formar part de la Nova Armonia. Sí que hi va entrar en Salvador Batlle (clarinet i tenora), de manera que en Gonçal Juncà va passar a tocar el 2n tible i la viola.
Explicació possible: Segurament l'alineació prevista era la que posa el diari, i per causes que desconec va passar a ser la que veiem en primer lloc en aquest peu de foto.
Foto: Emili Casas. A.C.A.E. (Arxiu Montserrat Mauné - Javier Gironella). La tercera la va acolorir en Joaquim Roldós i Arespa.


Any 1922 (2)
Revers de la postal anterior, amb la relació del personal artístic.
Foto: A.C.A.E. (Arxiu Montserrat Mauné - Javier Gironella).


Any 1925 (1)

Darrere: Joan Poch i Ferrer (cornetí), Ernest Llopart (cornetí), Joan Grau (fiscorn), Joaquim Llenas (violí i fiscorn) i Pere Planas (contrabaix)
Davant: Josep Llenas (flauta i flabiol), Joaquim Carreras i Simon (clarinet i tible), Domènec Mas (clarinet i tible), Manel Sánchez (violí, tenora i representant) i Gonçal Juncà (violí i tenora).
Foto: Emili Casas i Masbernat. ACBE.


Any 1925 (2)
Revers de la postal anterior.


Any 1926
Darrere: Joan Poch (cornetí), Ernest Llopart (cornetí), Joan Grau (fiscorn), Joaquim Llenas (violí i fiscorn) i Pere Planas (contrabaix)
Davant: Josep Llenas (flauta i flabiol), Joaquim Carreras (clarinet i tible), Domènec Mas (clarinet i tible), Manel Sánchez (violí i tenora) i Amadeu Faixó i Casamort (violí i tenora).
Foto: Emili Casas. La segona és acolorida per Joaquim Roldós i Arespa.


Any 1927 (1)
Curiosament, per fer aquesta postal van canviar el fotògraf habitual (Emili Casas) i van provar Valentí Fargnoli i Anneta.
Darrere: Joan Poch (2n cornetí), Ernest Llopart (1er cornetí), Joan Grau (1er fiscorn), Joaquim Llenas (2n fiscorn) i Manuel Nicolau i Vicens (contrabaix)
Davant: Josep Llenas (flabiol), Josep Mas* (2n tible), Domènec Mas (1er tible), Manel Sánchez (1er tenor) i Gonçal Juncà (2n tenor).
* Josep Mas i Sellés, un dels membres dels inicis de la Nova Armonia, pare d'en Domènec Mas, retornava per una temporada a la formació, suplint a Joaquim Carreras, que l'a propera temporada ja es va reincorporar.
Foto: Valentí Fargnoli. Arxiu Jaume Vallmajó i Madrenas.


Any 1927 (2)
Revers de la postal anterior, amb la relació del personal artístic.
Foto: A.C.A.E. (Arxiu Montserrat Mauné - Javier Gironella).


Any 1928 (1)
Postal i detall. Poso primer l'instrument d'Orquestra i després el de Cobla.
Darrere: Josep Llenas (flauta i flabiol), Gonçal Juncà (viola i 2n tenor), Joan Grau (fiscorn i 1er fiscorn), Manel Sánchez (violí i 1er tenor), Joaquim Carreras (clarinet i 2n tible) i Joan Poch (2n cornetí)
Davant: Ernest Llopart (1er cornetí), Joan Turró i Valls (violí i trombó), Domènec Mas (clarinet i 1er tible), Joaquim Llenas (violí i 2n fiscorn) i Manuel Nicolau (contrabaix).
Foto: Emili Casas.
1) A.C.A.E. (Arxiu Montserrat Mauné - Javier Gironella)
2) Arxiu Comarcal del Baix Empordà/Fons Emili Casas/206.


Any 1928 (2)
Revers de la postal anterior.
Foto: A.C.A.E. (Arxiu Montserrat Mauné - Javier Gironella)


Any 1928 (3)

Retratat alternatiu que també podia haver servit per fer la postal.
Drets: Joan Poch, Josep Llenas, Joan Grau, Domènec Mas, Gonçal Juncà i Manel Sánchez
Asseguts: Ernest Llopart, Josep Mas, Joaquim Llenas i Manuel Nicolau.
Foto: Emili Casas. ACBE.


Any 1929 (1)
Postal de la temporada 1929-1930, i fotografia original. Poso els instruments que tocaven a l'Orquestra i a la Cobla.
Darrere: Joan Poch (cornetí), Ernest Llopart (cornetí), Joan Grau (fiscorn), Joaquim Llenas (violí i fiscorn), Joan Guillaume i Costejà (violí i trombó, que havia entrat el mes de Novembre de 1928 al lloc de Joan Turró) i Manuel Nicolau (contrabaix)
Davant: Josep Llenas (flauta i flabiol), Domènec Mas (clarinet i tible), Joaquim Carreras (clarinet i tible), Manel Sánchez (violí i tenora) i Gonçal Juncà (viola i tenora).
Fotos: Emili Casas. 1) Arxiu Jaume Vallmajó i Madrenas. 2) ACBE.


Any 1929 (2)
Revers de la postal anterior.
Foto: Arxiu Jaume Vallmajó i Madrenas.


Any 1930 (1)
Per fer aquesta postal de la temporada 1930-1931 van fer servir la mateixa foto de 1929, al no haver-hi canvis.
Foto: Emili Casas. Arxiu Joan Rimalló i Brugat.


Any 1930 (2)

Revers de la postal anterior, amb el personal artístic.
Foto: Arxiu Joan Rimalló i Brugat.


Any 1931 (1)
El dia 21 de Juny de 1931, el President de la Generalitat Francesc Macià i Llussà (en el detall de la foto el podem veure a la part superior esquerra, amb el barret a la mà) fa una viatge per terres gironines enmig de grans mobilitzacions. Aquí es troba a La Bisbal d'Empordà, després d'haver passat per Girona, i camí de Palafrugell.
Es pot identificar, d'esquerra a dreta, i de darrere cap a davant: Domènec Mas (tible), Jaume Ponsatí (tenora), Joaquim Carreras (tible), Joan Grau (fiscorn), Ernest Llopart (cornetí) i Joan Poch (cornetí).
Foto: Josep Mª Sagarra i Plana. Arxiu Nacional de Catalunya.


Any 1931 (2)
Foto i detall del mateix esdeveniment.
D'esquerra a dreta, i de darrere cap a davant: Domènec Mas (tible), Jaume Ponsatí (tenora), Joaquim Carreras (tible), Joan Grau (fiscorn), Ernest Llopart (cornetí), Manel Sánchez (tenora) i Joan Poch (cornetí).
Foto: Josep Mª Sagarra i Plana. Arxiu Nacional de Catalunya.


Any 1932 (1)
Retrat en formació de Cobla per a la temporada 1932-1933.
Com a curiositat estilística, podem veure en aquesta imatge i en la següent que el fotògraf va deixar entrar el sol per una porta lateral de l'estudi, creant una il·luminació ben original.
També es pot observar que han substituït els cornetins per les trompetes, seguint la tendència general d'aquells primers anys 30.
Darrere: Joan Poch, Desconegut, Joan Grau, Joaquim Llenas, Joan Guillaume i Manuel Nicolau
Davant: Josep Llenas, Domènec Mas, Joaquim Carreras, Manel Sánchez i Jaume Ponsatí.
Foto: Emili Casas. ACBE.


Any 1932 (2)
Retrat en formació d'Orquestrina per a la temporada 1932-1933, adaptant-se a les noves corrents musicals.
Drets: Joaquim Roldós (violinòfon), Desconegut (trompeta), Joan Poch (trompeta), Joan Grau (trombó) i Manuel Nicolau (contrabaix)
Asseguts: Josep Llenas (jazz-band), Jaume Ponsatí (piano), Domènec Mas (saxo alt), Joaquim Carreras (saxo tenor), Joaquim Llenas (banjo) i Manel Sánchez (banjo).
Foto: Emili Casas. ACBE.


Any 1933 (1)
Aquest anunci, on veiem per primera vegada el nom de la formació en un català correcte i normatiu, apareixia el dia 14 d'Abril de 1934 al setmanari Ciutadania, de La Bisbal. Mirant fotografies anteriors i posteriors, arribo a la conclusió de que la foto era de 1933.
Foto: Arxiu Comarcal del Baix Empordà.


Any 1933 (2)
Retrat d'estudi per a la temporada 1933-1934, que va sortir al setmanari citat en la imatge anterior.
Darrere: Joan Poch, Ernest Llopart, Joan Grau, Joaquim Llenas, Joan Guillaume i Manuel Nicolau
Davant: Josep Llenas, Domènec Mas, Joaquim Carreras, Manel Sánchez i Jaume Ponsatí i Cabarrocas.
Foto: Emili Casas. ACBE.


Any 1934
Retrat d'estudi de la temporada 1934-1935.
Drets: Manuel Nicolau, Josep Llenas, Jaume Puig i Lleonart ("Met dels ocells") [?], Joan Grau, Joan Poch i Manel Sánchez
Asseguts: Domènec Mas, Joaquim Llenas, Joan Guillaume, Jaume Ponsatí i Ernest Llopart.
Foto: Emili Casas. ACBE.


Any 1935 (1)
Cartell de la temporada 1935-1936 on posen, com feien ja l'any 1933, Nova Harmonia. Seria la darrera vegada que es donaria aquesta circumstància.
El cartell es va fer a la Impremta Gispert de La Bisbal, i el retrat dels músics, que identifico a la imatge següent, és d'Emili Casas.
Foto: Arxiu Comarcal del Baix Empordà.


Any 1935 (2)
Fotografia original que van fer servir pel cartell de la temporada 1935-1936.
Drets: Josep Llenas, Ernest Llopart, Joan Grau, Jaume Puig i Lleonart ("Met dels ocells"), Manel Sánchez, Domènech Mas i Joan Poch
Asseguts:Jaume Ponsatí, Joan Guillaume, Joaquim Llenas i Manuel Nicolau.
És probable que l'any 1936 fessin servir aquesta mateixa fotografia.
Foto: Emili Casas. ACBE.


Any 1940 (1)
Després de la guerra civil van reprendre l'activitat. Tres detalls que vull destacar en aquest cartell d'excel·lent disseny, de la Impremta Gispert, de La Bisbal:
1) Bandera espanyola: calia ser simpàtic amb els guanyadors.
2) Idioma: castellà ... el català, senyores i senyors, per si no ho sabien, estava prohibit en els mitjans escrits, en tots, i a la ràdio també.
3) Per imperatiu legal escriuen el nom de la formació en castellà, però incorrectament: Nueva Harmonía.
Cartell: Impremta Gispert. Arxiu Maria Margarit.


Any 1940 (2)
Fotografia original que van fer servir pel cartell. Per les identificacions, hi ha quatre músics a darrere, quatre en segon terme i tres a davant.
Darrere: Gonçal Juncà, Arcadi Margarit i Casadevall, Josep Llenas i Jaume Puig ("Met dels ocells")
En segon terme: Jaume Ponsatí, Joan Poch, Desconegut i Tomàs Garcia
Davant: Desconegut, Domènec Mas i Joaquim Llenas.
Foto: Emili Casas. ACBE.


Any 1941 (1)
Un disseny ben modern, per l'època !  Tant en aquest cartell com en l'anterior ens fan saber que es presenten, igual que la majoria de formacions des dels anys 30, com a Cobla, Orquestra (instrumentació clàssica) i Orquestrina (instrumentació del què aleshores en deien Jazz: saxos, clarinets, banjo, trompetes, trombó, contrabaix i sobretot: jazzband).
El nom de la formació que veiem en castellà, també és incorrecte.
Cartell: Impremta Gispert. Arxiu Maria Margarit.


Any 1941 (2)
Detall del cartell. Tal com es pot veure, és la mateixa foto de 1940.
Per les identificacions, hi ha quatre músics a darrere, quatre en segon terme i tres a davant.
Darrere: Gonçal Juncà, Arcadi Margarit, Josep Llenas i Jaume Puig ("Met dels ocells")
En segon terme: Jaume Ponsatí, Joan Poch, Desconegut i Tomàs Garcia
Davant: Desconegut, Domènec Mas i Joaquim Llenas.
Foto: Emili Casas. Arxiu Maria Margarit.


Any 1941 (3)
És l'única foto que tinc d'ells actuant en directe.
Darrere: Desconegut, Desconegut, Desconegut, Tomàs Garcia, Joaquim Llenas i Gonçal Juncà
Davant: Josep Llenas, Desconegut, Jaume Puig ("Met dels ocells")*, Arcadi Margarit* i Jaume Ponsatí.
* Aquests dos músics la temporada 1942-1943 van passar a formar part de la Cobla-orquestra L'As d'Anglès. L'Arcadi Margarit retornaria a La Bisbal la temporada 1943-1944, formant part de la Cobla-orquestra Moderna.
Foto: Arxiu Maria Margarit.


Any 1942 (1)
Cartell de la temporada 1942-1943, fet a la impremta Gispert, de La Bisbal, amb fotografia d'Emili Casas, i ara sí, en correcte castellà.
Foto: Arxiu Comarcal del Baix Empordà.


Any 1942 (2)
Fotografia original emprada per fer el cartell anterior.
Darrere: Salvi Bach i Planas i Desconegut
Al mig: Joaquim Llenas, Josep Llenas, Cecili Duran i Desconegut
Davant: Joan Poch, Desconegut, Pere Pardo i Rustey* i Desconegut.
* En Pere Pardo, a més de joier i rellotger, va ser, com el seu pare Fidel, luthier, construint tibles, tenores i flabiols. Jo vaig tocar més de 30 anys amb una tenora feta per ell, i quan tenia alguna reparació o revisió a fer, anava al seu taller que tenia a sota de la joieria, i mentre feia el seu treball m'anava explicant anècdotes de la seva vida musical, o peculiaritats de la construcció i afinació d'aquests instruments. Era un home de tracte afable quan hi tenies una mica de confiança, i gran conversador. Trobo estrany que no hi hagi cap pàgina a internet amb la seva biografia ...
Foto: Emili Casas. Arxiu Comarcal del Baix Empordà.


Any 1943 (1)
Cartell de la temporada 1943-1944, fet a la impremta Gispert, de La Bisbal, amb fotografia d'Emili Casas.
Foto: Arxiu Comarcal del Baix Empordà.


Any 1943 (2)
Fotografia original emprada per fer el cartell anterior.
Darrere: Desconegut i Josep Llenas
Al mig: Desconegut, Desconegut, Joaquim Llenas i Cecili Duran
Davant: Ferriol Vidal i Illa, Desconegut, Emili Alemany i Planas i Desconegut.
Foto: Emili Casas. Arxiu Comarcal del Baix Empordà.


Any 1944
Aquesta podria ser la darrera fotografia de la Nova Armonia en formació de Cobla. Només quedaven els germans Llenas dels músics fundadors.
Aviat es desfarien, tancant així una trajectòria que havia començat a finals del segle XIX, havent sobreviscut encara uns anys als avatars de la Guerra Civil.
Darrere: Joaquim Costa i Horts [?], Desconegut, Josep Nierga, Joaquim Llenas i Gonçal Juncà
Davant: Josep Llenas, Desconegut, Jacint Ferriol i Giraut, Josep Font i Turró ("Pitu Esparter") i Josep Mª Bofill i Casas.
Foto: Emili Casas. Arxiu Comarcal del Baix Empordà.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

PER RAONS LOGÍSTIQUES NOMÉS PUBLICARÉ COMENTARIS EN ELS QUALS S'INDIQUI UN CORREU DE CONTACTE

Gràcies!