T'AGRADARIA COL·LABORAR AL MANTENIMENT DEL BLOG?

Si vols contribuir al manteniment d'aquesta pàgina (a partir de 50 €), pots fer-ho prement el botó DONAR que hi ha a continuació, tal com han fet en el seu moment els PATROCINADORS DEL BLOG:

Amat i Pujol, David
Boada i Silvestre, Eduard
"Burlu", de "Sant Esteve de les Roures"
Casadellà i Turon, Josep
Cobla-orquestra Maravella
Comadevall i Prat, Miquel
Lavie, Marc
Molina i Membrives, Xavi
Nonell i Juncosa, Jaume
Roig de Llobet, Rafel
Vergés i Costa, Silvestre

... a tots:

Gràcies!



SI EM VOLS CONVIDAR A UN CAFÈ, O AJUDAR A MANTENIR AQUEST BLOG, CLICA EL SEGÜENT BOTÓ. GRÀCIES !

  

diumenge, 21 d’octubre del 2012

NOVA ARMONIA

👉  LLEGEIX, SISPLAU :
 
Si deixes un comentari, posa el teu nom i correu, i et podré contestar.
 
Si ho prefereixes em pots escriure directament al meu correu:

jlm_54@hotmail.com

Si et vols descarregar alguna foto, endavant! Només et demano que si la publiques, citis la font.

... I ara sĂ­, et convido a gaudir del meu treball
:


Any 1911 (1)
Cobla-orquestra de La Bisbal d'EmpordĂ , anomenada a vegades tambĂ© Nova Harmonia.
Les primeres notícies que en tinc a les hemeroteques les trobo a la Festa Major de Casavells (1900), a la Festa de Sant Antoni, de Sant Sadurní de l'Heura (1901), i la seva participació en el concurs de cobles convocat a Olot per les Festes de La Mare de Déu del Tura de 1903, on obtingueren el segon premi. Es va dissoldre un temps després d'acabar la guerra civil, segurament acabada la temporada 1943-1944.
Aquí tenim la portada del fullet de propaganda de la temporada* 1911-1912. Curiosament, utilitzaven el mot Copla en lloc de Cobla, fet que es va repetir al díptic de 1913. Pel quÚ fa al nom Armonia, sempre ho van escriure així, sense "h"; només en un cartell hi van posar la "h", i, normativament estaria malament, perquÚ aquest cartell de 1941 estava escrit en castellà, i posava Nueva Harmonia ...
Recomano vivament llegir l'article publicat l'any 2019 per Jaume Nonell i Juncosa a les pĂ gines 329 a 361 del nÂș 38 dels Estudis del Baix EmpordĂ  (Institut d’Estudis del Baix EmpordĂ ), que porta per tĂ­tol “Els Llenas i la Nova Armonia de la Bisbal, uns mĂșsics i una cobla histĂČrics i oblidats pel pas del temps"
* De fet, les temporades musicals tal com les coneixem avui dia, Ă©s a dir, de final de Carnaval d'un any a principi de Carnaval del segĂŒent, no es van començar a emprar fins els anys 20. És a dir aquesta seria la temporada 1911, i a partir de la foto Any 1927 (1) podem veure que ja posen 1927-1928.
Foto: Arxiu FamĂ­lia Costa-Renart.


Any 1911 (2)
A l'altra cara del fullet hi trobem el personal artĂ­stic. Poso l'instrument que tocaven a l'Orquestra i a la Cobla.
A dalt: Robert Renart i Mercader (clarinet solista i 2n tenor, des de 1908), Josep Mas i SellĂ©s* (clarinet i 1er tible) i Josep Llenas i RufĂ­ (flautĂ­, flauta i flabiol)
Al mig: Pere Planas i Mont**(violĂ­ director i trombĂł), Artur Renart i Mercader (violĂ­ solista i 2n tible), Joaquim Llenas i RufĂ­ (1er violĂ­, flauta i 2n fiscorn), Manel SĂĄnchez i SolĂ * (viola i 1er tenor, havent debutat a la Nova Armonia l'any 1908) i Pere AvellĂ­ i Blay (contrabaix)
A baix: Leandre Torres (cornetĂ­ solista i 2n cornetĂ­), Anton Frigola i Vives (cornetĂ­ solista, 1er cornetĂ­, i representant) i TomĂ s Garcia i Bril·li [veure bio a la pĂ gina 10 d'aquest enllaç] (fiscorn solista i 1er fiscorn).
* Josep Mas, a partir de 1888, i Manel SĂĄnchez, a partir de 1893, ja eren integrants de la Cobla-orquestra Montgrins.
* L'any 1895 Pere Planas havia estat violinista a la Cobla-orquestra La Principal de La Bisbal, on a la Cobla tocava el 2n trombĂł.
Foto: Arxiu FamĂ­lia Costa-Renart.


Any 1911 (3)
Anunci aparegut a la pĂ gina 43 del Llibre de la Festa Major de La Bisbal de 1911.
Foto: Arxiu Comarcal del Baix EmpordĂ . Llibre de la Festa Major de La Bisbal, 1911, pĂ gina 43.


Any 1911 (4)
Acompanyant una processó pels carrer Valls i Vic de Sant Hilari Sacalm. Veiem un rùtol al fons a la dreta que posa TARTANA DE Sn HILARIO A VICH. A l'esquerra hi ha la PANADERÍA MODERNA, que venien una mica de tot.
L'any 1911 la Nova Armonia va estar present a les dues festes de Sant Hilari Sacalm: la Festa Major Petita, per Sant Joan (24, 25 i 26 de Juny de 1911), i la Festa Major d'estiu (29, 30 i 31 d'Agost de 1911). La foto doncs, Ă©s de Juny o Agost de 1911.
Aquesta informaciĂł tan precisa me la proporciona la Rosa Andreu, de l'Arxiu Municipal de Sant Hilari Sacalm, que tambĂ© m'envia tres exemplars del setmanari L'ESTIUADA, els nĂșmeros 36 (22-6-1911), 37 (30-6-1911) i 45 (25-8-1911), on hi consta la presĂšncia de la Nova Armonia en les dues festes.
Veiem millor els components de l'Orquestra en la imatge segĂŒent.
Foto: Arxiu FamĂ­lia Costa-Renart.


Any 1911 (5)
Detall de la foto anterior.
De darrere cap a davant, i d'esquerra a dreta hi tenim: Pere Planas (violĂ­), Artur Renart (violĂ­), Manel SĂĄnchez (viola), Josep Llenas (flautĂ­), Robert Renart (clarinet), Josep Mas (clarinet), Anton Frigola (cornetĂ­), Leandre Torres (cornetĂ­), TomĂ s Garcia (fiscorn) i Joaquim Llenas (fiscorn).
Foto: Arxiu FamĂ­lia Costa-Renart.


Any 1912 (1)

Exterior i interior del dĂ­ptic editat per a la temporada 1912-1913, del qual en faig uns detalls a continuaciĂł.
Fotos: Arxiu FamĂ­lia Costa-Renart


Any 1912 (2)

Portada del dĂ­ptic editat per a la temporada 1912-1913.
Foto: Arxiu FamĂ­lia Costa-Renart.


Any 1912 (3)

Segona pĂ gina del dĂ­ptic editat per a la temporada 1912-1913, amb el text de presentaciĂł.
Foto: Arxiu FamĂ­lia Costa-Renart.


Any 1912 (4)

Tercera pàgina del díptic editat per a la temporada 1912-1913, de la qual en faig un detall per veure millor els components. Comparant amb la fotografia de 1911, només canvia el contrabaixista.
A dalt: Robert Renart (1er clarinet i 2n tenor), Josep Mas (2n clarinet i 1er tible) i Josep Llenas (flautĂ­, flauta i flabiol)
Al mig: Pere Planas (violĂ­ director i trombĂł), Artur Renart* (violĂ­ i 2n tible), Joaquim Llenas (1er violĂ­, flauta i 2n fiscorn), Manel SĂĄnchez (viola i 1er tenor) i Salvador Garcia i Duran (contrabaix)
A baix: Leandre Torres (cornetĂ­ i 2n cornetĂ­), Anton Frigola (cornetĂ­ i 1er cornetĂ­, i representant) i TomĂ s Garcia (fiscorn i 1er fiscorn).
* Artur Renart i Mercader tot i ser un bon concertista de violĂ­ va marxar a GĂšnova on portava la representaciĂł de la fĂ brica del seu oncle Robert Mercader i Sureda; l'any 1919 torna a La Bisbal, amb motiu de l'enterrament d'una seva tia, i forma part eventualment de la Nova Armonia, tot i que no surt a la llista de components d'aquell any, com veurem mĂ©s endavant. Va tornar a ItĂ lia l'any segĂŒent.
Fotos: Arxiu FamĂ­lia Costa-Renart.


Any 1912 (5)
Contraportada del dĂ­ptic editat per a la temporada 1912-1913, amb la relaciĂł del personal artĂ­stic.
Foto: Arxiu FamĂ­lia Costa-Renart.


Any 1913 (1)
Anvers del fullet editat per a la temporada 1913-1914, amb els componets en formaciĂł d'Orquestra:
Pere Planas (violĂ­ director), NarcĂ­s Cla i Vilar* (violĂ­ solista), Joaquim Llenas (1er violĂ­), Manel SĂĄnchez (viola), Josep Llenas (flauta i flautĂ­ solista), Robert Renart (clarinet solista), Josep Mas (2n clarinet), Anton Frigola (cornetĂ­ solista), Joan Amat (2n cornetĂ­), TomĂ s Garcia (fiscorn solista) i Salvador Garcia (contrabaix).
* El cognom estĂ  equivocat, Ă©s Cla, no Pla.
Foto: Arxiu FamĂ­lia Costa-Renart.


Any 1913 (2)
Revers del fullet editat per a la temporada 1913-1914, amb els componets en formaciĂł de Cobla:
Josep Llenas (flabiol), Josep Mas (1er tible), NarcĂ­s Cla (2n tible), Manel SĂĄnchez (1er tenor), Robert Renart (2n tenor), Anton Frigola (1er cornetĂ­ i representant), Joan Amat (2n cornetĂ­), TomĂ s Garcia (1er fiscorn), Joaquim Llenas (2n fiscorn), Pere Planas (trombĂł) i Salvador Garcia (contrabaix).
Foto: Arxiu FamĂ­lia Costa-Renart.


Any 1914 (1)
Anvers del fullet editat per a la temporada 1914-1915.
Foto: Arxiu FamĂ­lia Costa-Renart.


Any 1914 (2)
Revers del fullet editat per a la temporada 1914-1915, amb expressiĂł del personal artĂ­stic:
Pere Planas (violĂ­ director i trombĂł) NarcĂ­s Cla (violĂ­ solista i 2n tible), Joaquim Llenas (1er violĂ­ i 2n fiscorn), Manel SĂĄnchez (viola i 1er tenor), Josep Llenas (flauta i flautĂ­ solista i  flabiol), Robert Renart (clarinet solista i 2n tenor), Josep Mas (2n clarinet i 1er tible), Antoni Frigola (cornetĂ­ solista i 1er cornetĂ­), Joan Amat (2n cornetĂ­), Pere Teixidor i Rosell (fiscorn solista i 1er fiscorn) i Esteve Bataller i Llonch (contrabaix).
Foto: Arxiu FamĂ­lia Costa-Renart.


Any 1915 (1)

Exterior i interior del dĂ­ptic editat per a la temporada 1915-1916, del qual en faig uns detalls a continuaciĂł.
Fotos: Arxiu FamĂ­lia Costa-Renart.


Any 1915 (2)

Portada del dĂ­ptic editat per a la temporada 1915-1916.
Foto: Arxiu FamĂ­lia Costa-Renart.


Any 1915 (3)

Segona pĂ gina del dĂ­ptic editat per a la temporada 1915-1916, amb el text de presentaciĂł, on es destaca la incorporaciĂł de Bonaventura DarĂł i Olivet (violĂ­ solista de gran reputaciĂł, que no tocava a la Cobla, de manera que aquesta formava sense trombĂł), i Emili Cerezo i Salvat, fiscornaire de renom. AmbdĂłs procedien de la Cobla-orquestra Sendras, de Granollers.
Foto: Arxiu FamĂ­lia Costa-Renart.


Any 1915 (4)

Tercera pĂ gina del dĂ­ptic editat per a la temporada 1915-1916, amb el personal artĂ­stic ben retratat:
A dalt, a la dreta: 
Pere Planas i Mont (violĂ­ director i flabiol)
Els dos mĂșsics de sota: Bonaventura DarĂł i Olivet (violĂ­ solista de gran reputaciĂł, incorporat aquesta temporada, que no tocava a la Cobla, de manera que aquesta formava sense trombĂł) i Joaquim Llenas i RufĂ­ (1er violĂ­ i 2n fiscorn)
Al mig: Robert Renart i Mercader (clarinet solista i 2n tenor), Josep Mas i SellĂ©s (2n clarinet i 1er tible), Josep Llenas i RufĂ­ (flauta, flautĂ­ i 2n tible), Manel SĂĄnchez i SolĂ  (viola i 1er tenor) i Esteve Bataller i Llonch (contrabaix)
A sota: Jaume Saló i Mercader (2n cornetí, cosí de Robert i Artur Renart), Anton Frigola i Vives (cornetí solista i 1er cornetí, i representant) i Emili Cerezo i Salvat (fiscorn solista i 1er fiscorn, que també s'incorporava aquella temporada a la formació).
Foto: Arxiu FamĂ­lia Costa-Renart.


Any 1915 (5)
Contraportada del dĂ­ptic editat per a la temporada 1915-1916, amb la relaciĂł del personal artĂ­stic.
Era una Cobla-orquestra molt ben considerada a l'Ăšpoca, que interpretava concerts amb programes de qualitat, i els seus integrants tenien una molt bona reputaciĂł. En aquesta formaciĂł, per exemple, hi ha dos mĂșsics que podem trobar en la foto mĂ©s antiga de la Cobla-orquestra Montgrins: Josep Mas i Manel SĂĄnchez; Robert Renart i Anton Frigola serien fundadors de la Cobla-orquestra Barcelona i la resta tenia un currĂ­culum ben prestigiĂłs, com per exemple Bonaventura DarĂł i Emili Cerezo.
Per cert, Robert Renart, el seu germà Artur que també havia format part de la Nova Armonia, i Jaume Saló eren cosins, familiars de Robert Mercader i Sureda, membre d'una gran nissaga celranenca, que va ser fundador i primer director de la Cobla-orquestra La Principal de La Bisbal.
Foto: Arxiu FamĂ­lia Costa-Renart.


Any 1916 (1)
Exterior i interior del dĂ­ptic editat per a la temporada 1916-1917, del qual en faig uns detalls a continuaciĂł.
Fotos: Arxiu FamĂ­lia Costa-Renart.


Any 1916 (2)
Portada del dĂ­ptic editat per a la temporada 1916-1917.
Foto: Arxiu FamĂ­lia Costa-Renart.


Any 1916 (3)
Segona pàgina del díptic editat per a la temporada 1916-1917, amb el text de presentació. Insisteixen en remarcar la contractació de Bonaventura Daró (incorporat la temporada anterior), i destaquen també la incorporació del fiscornaire Teodor Vilallonga i Sendra.
Foto: Arxiu FamĂ­lia Costa-Renart.


Any 1916 (4)
Tercera pĂ gina del dĂ­ptic editat per a la temporada 1916-1917, amb els retrats del personal artĂ­stic:
A dalt, a la dreta: 
Pere Planas (violĂ­ director i flabiol)
Els dos mĂșsics de sota: Bonaventura DarĂł (violĂ­ solista) i Joaquim Llenas (1er violĂ­ i 2n fiscorn)
Al mig: Robert Renart (clarinet solista i 2n tenor), Josep Mas (2n clarinet i 1er tible), Josep Llenas (flauta, flautĂ­ i 2n tible), Manel SĂĄnchez (viola i 1er tenor) i Esteve Bataller (contrabaix)
A sota: Jaume SalĂł (2n cornetĂ­), Anton Frigola (cornetĂ­ solista i 1er cornetĂ­, i representant) i Teodor Villallonga i Sendra (fiscorn solista i 1er fiscorn).
Foto: Arxiu FamĂ­lia Costa-Renart.


Any 1916 (5)
Contraportada del dĂ­ptic editat per a la temporada 1916-1917, amb la relaciĂł del personal artĂ­stic.
Foto: Arxiu FamĂ­lia Costa-Renart.


Any 1917 (1)
Exterior i interior del dĂ­ptic editat per a la temporada 1917-1918, del qual en faig uns detalls a continuaciĂł.
Fotos: Arxiu FamĂ­lia Costa-Renart.


Any 1917 (2)
Portada del dĂ­ptic editat per a la temporada 1917-1918.
Foto: Arxiu FamĂ­lia Costa-Renart.


Any 1917 (3)
Segona pĂ gina del dĂ­ptic editat per a la temporada 1917-1918, amb el text de presentaciĂł. S'indica que el conegut concertista de violĂ­ incorporat feia dues temporades, Bonaventura DarĂł, passa a exercir les funcions de Director de la Nova Armonia, en detriment de Pere Planas, que agafa el contrabaix. Com veurem en la imatge segĂŒent, es va produir algun moviment pel quĂš fa al la distribuciĂł dels diversos instruments, doncs tambĂ© hi havia una nova incorporaciĂł (tot i que en aquesta presentaciĂł no se'n fa esment), el jove violinista Joaquim RoldĂłs i Marsillach
Foto: Arxiu FamĂ­lia Costa-Renart.


Any 1917 (4)
Tercera pĂ gina del dĂ­ptic editat per a la temporada 1917-1918, amb els retrats del personal artĂ­stic, on veiem els canvis respecte a la temporada anterior, tant per l'entrada d'un nou component com per la reassignaciĂł d'alguns instruments:
A dalt, a la dreta: 
Bonaventura DarĂł (violĂ­ solista i Director)
Els dos mĂșsics de sota: Joaquim RoldĂłs i Marsillach (violĂ­ solista i 2n tible) i Joaquim Llenas (1er violĂ­ i 2n fiscorn)
Al mig: Robert Renart (clarinet solista i 2n tenor), Josep Mas (2n clarinet i 1er tible), Josep Llenas (flauta, flautĂ­ i flabiol), Manel SĂĄnchez (viola i 1er tenor) i Pere Planas (contrabaix)
A sota: Jaume SalĂł (2n cornetĂ­), Anton Frigola (cornetĂ­ solista i 1er cornetĂ­, i representant) i Teodor Villallonga (fiscorn solista i 1er fiscorn).
Foto: Arxiu FamĂ­lia Costa-Renart.


Any 1917 (5)
Contraportada del dĂ­ptic editat per a la temporada 1917-1918, amb la relaciĂł del personal artĂ­stic.
Foto: Arxiu FamĂ­lia Costa-Renart.


Any 1917 (6)
És difĂ­cil datar aquesta foto, que Ă©s una postal publicitĂ ria, perquĂš Pere Planas havia agafat el contrabaix aquest any, perĂČ TomĂ s Garcia (1er fiscorn) va estar amb la Cobla-orquestra La Principal de Palafrugell entre 1914 i 1920, i el 2n tible d'aquesta temporada va ser Joaquim RoldĂłs. Podria ser que aquestes dues places, 1er fiscorn i 2n tible, fossin substituts eventuals.
Darrere: Jaume SalĂł, Anton Frigola, TomĂ s Garcia, Joaquim Llenas i Pere Planas
Davant: Josep Llenas, Desconegut, Josep Mas, Manel SĂĄnchez i Robert Renart.
Foto: Arxiu FamĂ­lia Costa-Renart. La versiĂł acolorida Ă©s obra de Joaquim RoldĂłs i Arespa.


Any 1917 (7)
Revers de la postal anterior.
Foto: Arxiu FamĂ­lia Costa-Renart


Any 1918 (1)
Exterior i interior del dĂ­ptic editat per a la temporada 1918-1919, del qual en faig uns detalls a continuaciĂł.
Fotos: Arxiu FamĂ­lia Costa-Renart.


Any 1918 (2)
Portada del dĂ­ptic editat per a la temporada 1918-1919.
Foto: Arxiu FamĂ­lia Costa-Renart.


Any 1918 (3)
Segona pàgina del díptic editat per a la temporada 1918-1919, amb el text de presentació, on es fa esment de que Bonaventura Daró continua essent el Director, i de que hi ha dues noves incorporacions: Lluís Rovira i Santamaria (fiscorn), de la nissaga dels Rovira de Bordils, i DomÚnec Mas i Viñas (tible i clarinet, fill i substitut d'en Josep Mas i Sellés, veterà component de la formació que havia deixat la formació, tot i que hi tornaria més endavant).
Foto: Arxiu FamĂ­lia Costa-Renart.


Any 1918 (4)
Tercera pĂ gina del dĂ­ptic editat per a la temporada 1918-1919, amb els retrats del personal artĂ­stic, amb algun canvi respecte a la temporada anterior:
A dalt, a la dreta: 
Bonaventura DarĂł (violĂ­ solista i Director)
Els dos mĂșsics de sota: Joaquim RoldĂłs (violĂ­ solista i 2n tible) i Joaquim Llenas (1er violĂ­ i 2n fiscorn)
Al mig: Robert Renart (clarinet solista i 2n tenor), DomĂšnec Mas i Viñas Mas (2n clarinet i 1er tible), Josep Llenas (flauta, flautĂ­ i flabiol), Manel SĂĄnchez (viola i 1er tenor) i Pere Planas (contrabaix)
A sota: Jaume SalĂł (2n cornetĂ­), Anton Frigola (cornetĂ­ solista i 1er cornetĂ­, i representant) i LluĂ­s Rovira i Santamaria (fiscorn solista i 1er fiscorn).
Foto: Arxiu FamĂ­lia Costa-Renart.


Any 1918 (5)
Contraportada del dĂ­ptic editat per a la temporada 1918-1919, amb la relaciĂł del personal artĂ­stic.
Foto: Arxiu FamĂ­lia Costa-Renart.


Any 1918 (6)
Postal feta amb una fotografia tocant a la Festa Major de Madremanya, de la qual en faig un detall.
Darrere: Jaume SalĂł, Anton Frigola, LluĂ­s Rovira i Joaquim Llenas
Davant: Josep Llenas, Joaquim RoldĂłs, DomĂšnec Mas, Manel SĂĄnchez, Robert Renart i Pere Planas.
Foto: Arxiu FamĂ­lia Costa-Renart.


Any 1918 (7)
Revers de la postal anterior.
Foto: Arxiu FamĂ­lia Costa-Renart.


Any 1919 (1)
Exterior i interior del dĂ­ptic editat per a la temporada 1919-1920, del qual en faig uns detalls a continuaciĂł.
Fotos: Arxiu FamĂ­lia Costa-Renart.


Any 1919 (2)
Portada del díptic editat per a la temporada 1919-1920. Aquest disseny amb el relleu de Richard Wagnerés molt semblant al que havia fet servir la Cobla-orquestra Antiga Pep l'any 1906.
Foto: Arxiu FamĂ­lia Costa-Renart.


Any 1919 (3)
Segona pĂ gina del dĂ­ptic editat per a la temporada 1919-1920, en la qual obsevem que el representant Ă©s Manel SĂĄnchez, en lloc d'Anton Frigola, que havia deixat la formaciĂł.
Foto: Arxiu FamĂ­lia Costa-Renart.


Any 1919 (4)
Tercera pĂ gina del dĂ­ptic editat per a la temporada 1919-1920, on hi consta que el Director continua essent Bonaventura DarĂł, perĂČ on no es fa esment de que ha entrat Ernest Llopart i Romaguera, cornetĂ­ solista, ni que Manel SĂĄnchez Ă©s el nou representant, substituint ambdĂłs en aquestes dues funcions (cornetĂ­ solista i representant) a Anton Frigola, que poc temps desprĂ©s (1922) seria un dels membres fundadors de la Cobla-orquestra Barcelona.
Foto: Arxiu FamĂ­lia Costa-Renart.


Any 1919 (5)
Contraportada del díptic editat per a la temporada 1919-1920, amb la relació del personal artístic. Aquella temporada no van fer cap fotografia. Poso primer l'instrument de Cobla i després el d'Orquestra:
Bonaventura DarĂł: no tocava a la Cobla - violĂ­ solista i Director de la formaciĂł
Josep Llenas: flabiol - flauta i flautĂ­
DomĂšnec Mas: 1er tible - 2n clarinet
Joaquim RoldĂłs: 2n tible - violĂ­ solista
Manel Sånchez: 1er tenor - viola. També era el representant
Robert Renart: 2n tenor - clarinet solista
Ernest Llopart i Romaguera: 1er cornetĂ­ - cornetĂ­ solista 
Jaume SalĂł: 2n cornetĂ­ - 2n cornetĂ­
LluĂ­s Rovira: 1er fiscorn - fiscorn solista    
Joaquim Llenas: 2n fiscorn - 1er violĂ­
Pere Planas: contrabaix - contrabaix solista
Foto: Arxiu FamĂ­lia Costa-Renart.


Any 1921 (1)
Postal editada l'any 1921
Poso primer l'instrument de Cobla i després el d'Orquestra.
Darrere: Pere Planas (contrabaix), Jaume Saló (2n cornetí i 1er cornetí), Manel Sånchez (1er tenor i 1er violí, i director; també era el representant), Robert Renart (2n tenor i 2n clarinet) i Gonçal Juncà i Bassols (2n tible i viola)
Davant: Ernest Llopart (1er cornetĂ­ i 2n cornetĂ­), Joaquim Llenas (2n fiscorn i 1er violĂ­), Josep Llenas (flabiol, flauta i flautĂ­), DomĂšnec Mas (1er tible i 1er clarinet) i Pere Garriga i Oliver* (1er fiscorn i fiscorn).
* Incorporat a principis de 1920, segons informa el setmanari Baix Empordà, de Palafrugell, a la pàgina 2 de l'edició del 21 de març de 1920.
Foto: Emili Casas i Masbernat. Arxiu FamĂ­lia Costa-Renart.


Any 1921 (2)

Revers de la postal anterior, amb la relaciĂł del personal artĂ­stic. En aquesta postal, si la comparem amb els dĂ­ptics anteriors, s'observa un canvi d'estil pel quĂš fa a la publicitat, potser per motius econĂČmics i/o estilĂ­stics.
Foto: Arxiu FamĂ­lia Costa-Renart. 


Any 1922 (1)

Postal que dato l'any 1922*, que presento en tres versions. L'any anterior (1921) no pot ser, doncs en Joan Grau encara estava a la Cobla-orquestra La Principal de Bordils, i Joaquim Escura l'any 1919 estava amb la Cobla-orquestra La Principal de Santa Coloma de Farners, on l'any 1923 ja no hi Ă©s. Per altra banda, Robert Renart, que apareix a la foto anterior, havia marxat a formar part, com a membre fundador, de la Cobla-orquestra Barcelona (1922). I per acabar el raonament, Ernest Llopart, que surt a les fotos anterior i posterior a aquesta, l'any 1922 va estar amb la Cobla-orquestra La Principal de La Bisbal, substituint MartĂ­ SalĂł i Parals ("MartĂ­ del CornetĂ­") que va marxar una temporada a la Cobla-orquestra Selvatana.
Poso primer l'instrument de Cobla, i després el d'Orquestra:
Drets: Jaume SalĂł (cornetĂ­), Joaquim Escura i Sala (cornetĂ­), Joan Grau i Capdeferro (fiscorn), Joaquim Llenas (2n fiscorn i violĂ­) i Pere Planas (contrabaix)
Asseguts: Josep Llenas (flabiol i flauta), Gonçal Juncà (2n tible i viola), DomÚnec Mas (1er tible i clarinet), Manel Sånchez (1er tenor i violí) i Salvador Batlle i Font (2n tenor i clarinet).
* Tinc algun dubte al respecte: el diari El Programa, de Sant Feliu de GuĂ­xols, en la seva ediciĂł del 25 de Febrer de 1922, pĂ gina 2, publica aquesta altra alineaciĂł:
Pere Planas (contrabaix), Joan Grau (fiscorn solista), Joan Lloveras [i Martinell] (cornetí), Jaume Saló (cornetí), Manel Sånchez (violi director i tenora), Joaquim Llenas (violí primer i fiscorn), Josep Llenas (flauta i flabiol), Joan Ribas [i Serra] (clarinet solista i tible), DomÚnec Mas (clarinet i tible), i Gonçal Juncà (viola i tenora).
Les discrepĂ ncies:
A la foto hi ha Joaquim Escura (cornetĂ­) en lloc de Joan Lloveras (cornetĂ­)
En el diari citen a Joan Ribas (clarinet solista i tible). No obstant, no va entrar a formar part de la Nova Armonia. Sí que hi va entrar en Salvador Batlle (clarinet i tenora), de manera que en Gonçal Juncà pa passar a tocar el 2n tible i la viola.
ExplicaciĂł possible: Segurament l'alineaciĂł prevista era la que posa el diari, i per causes que desconec va passar a ser la que veiem en primer lloc en aquest peu de foto.
Foto: Emili Casas. A.C.A.E. (Arxiu Montserrat Mauné - Javier Gironella). La tercera la va acolorir en Joaquim Roldós i Arespa.


Any 1922 (2)
Revers de la postal anterior, amb la relaciĂł del personal artĂ­stic.
Foto: A.C.A.E. (Arxiu Montserrat Mauné - Javier Gironella).


Any 1925 (1)
Darrere: Joan Poch i Ferrer (cornetĂ­), Ernest Llopart (cornetĂ­), Joan Grau (fiscorn), Joaquim Llenas (violĂ­ i fiscorn) i Pere Planas (contrabaix)
Davant: Josep Llenas (flauta i flabiol), Joaquim Carreras i Simon (clarinet i tible), DomĂšnec Mas (clarinet i tible), Manel SĂĄnchez (violĂ­, tenora i representant) i Gonçal JuncĂ  (violĂ­ i tenora).
Foto: Emili Casas.


Any 1925 (2)
Revers de la postal anterior.


Any 1926
Darrere: Joan Poch (cornetĂ­), Ernest Llopart (cornetĂ­), Joan Grau (fiscorn), Joaquim Llenas (violĂ­ i fiscorn) i Pere Planas (contrabaix)
Davant: Josep Llenas (flauta i flabiol), Joaquim Carreras (clarinet i tible), DomĂšnec Mas (clarinet i tible), Manel SĂĄnchez (violĂ­ i tenora) i Amadeu FaixĂł i Casamort (violĂ­ i tenora).
Foto: Emili Casas. La segona Ă©s acolorida per Joaquim RoldĂłs i Arespa.


Any 1927 (1)
Darrere: Joan Poch (2n cornetĂ­), Ernest Llopart (1er cornetĂ­), Joan Grau (1er fiscorn), Joaquim Llenas (2n fiscorn) i Manuel Nicolau i Vicens (contrabaix)
Davant: Josep Llenas (flabiol), Josep Mas* (2n tible), DomĂšnec Mas (1er tible), Manel SĂĄnchez (1er tenor) i Gonçal JuncĂ  (2n tenor).
* Josep Mas i Sellés, un dels membres dels inicis de la Nova Armonia, pare d'en DomÚnec Mas, retornava per una temporada a la formació, suplint a Joaquim Carreras, que l'a propera temporada ja es va reincorporar.
Foto: ValentĂ­ Fargnoli i Anneta. Arxiu Jaume VallmajĂł i Madrenas.


Any 1927 (2)
Revers de la postal anterior, amb la relaciĂł del personal artĂ­stic.
Foto: A.C.A.E. (Arxiu Montserrat Mauné - Javier Gironella).


Any 1928 (1)
Postal i detall. Poso primer l'instrument d'Orquestra i després el de Cobla.
Darrere: Josep Llenas (flauta i flabiol), Gonçal Juncà (viola i 2n tenor), Joan Grau (fiscorn i 1er fiscorn), Manel Sånchez (violí i 1er tenor), Joaquim Carreras (clarinet i 2n tible) i Joan Poch (2n cornetí)
Davant: Ernest Llopart (1er cornetĂ­), Joan TurrĂł i Valls (violĂ­ i trombĂł), DomĂšnec Mas (clarinet i 1er tible), Joaquim Llenas (violĂ­ i 2n fiscorn) i Manuel Nicolau (contrabaix).
Foto: Emili Casas.
1) A.C.A.E. (Arxiu Montserrat Mauné - Javier Gironella)
2) Arxiu Comarcal del Baix EmpordĂ /Fons Emili Casas/206.


Any 1928 (2)
Revers de la postal anterior.
Foto: A.C.A.E. (Arxiu Montserrat Mauné - Javier Gironella)


Any 1929 (1)
Postal de la temporada 1929-1930, de la qual també en faig un detall.
Darrere: Joan Poch (2n cornetĂ­), Ernest Llopart (1er cornetĂ­), Joan Grau (1er fiscorn), Joaquim Llenas (2n fiscorn), Joan Guillaume i CostejĂ  (trombĂł, que havia entrat el mes de Novembre de 1928 al lloc de Joan TurrĂł) i Manuel Nicolau (contrabaix)
Davant: Josep Llenas (flabiol), DomĂšnec Mas (2n tible), Joaquim Carreras (1er tible), Manel SĂĄnchez (1er tenor) i Gonçal JuncĂ  (2n tenor).
Fotos: Emili Casas [?]. Arxiu Jaume VallmajĂł i Madrenas.


Any 1929 (2)
Revers de la postal anterior.
Foto: Arxiu Jaume VallmajĂł i Madrenas.


Any 1930 (1)
Per fer aquesta postal de la temporada 1930-1931 van fer servir la mateixa foto de 1929, al no haver-hi canvis.
Foto: Emili Casas. Arxiu Joan RimallĂł i Brugat.


Any 1930 (2)
Revers de la postal anterior, amb el personal artĂ­stic.
Foto: Arxiu Joan RimallĂł i Brugat.


Any 1931 (1)
El dia 21 de Juny de 1931, el President de la Generalitat Francesc MaciĂ  i LlussĂ  (en el detall de la foto el podem veure a la part superior esquerra, amb el barret a la mĂ ) fa una viatge per terres gironines enmig de grans mobilitzacions. AquĂ­ es troba a La Bisbal d'EmpordĂ , desprĂ©s d'haver passat per Girona, i camĂ­ de Palafrugell.
Es pot identificar, d'esquerra a dreta, i de darrere cap a davant: DomĂšnec Mas (tible), Jaume PonsatĂ­ (tenora), Joaquim Carreras (tible), TomĂ s Garcia i Bril·li [veure bio a la pĂ gina 10 d'aquest enllaç] (fiscorn), Ernest Llopart (cornetĂ­) i Joan Poch (cornetĂ­).
Foto: Josep MÂȘ Sagarra i Plana. Arxiu Nacional de Catalunya.


Any 1931 (2)
Foto i detall del mateix esdeveniment.
D'esquerra a dreta, i de darrere cap a davant: DomĂšnec Mas (tible), Jaume PonsatĂ­ (tenora), Joaquim Carreras (tible), TomĂ s Garcia (fiscorn), Ernest Llopart (cornetĂ­), Manel SĂĄnchez (tenora) i Joan Poch (cornetĂ­).
Foto: Josep MÂȘ Sagarra i Plana. Arxiu Nacional de Catalunya..


Any 1936
Darrera foto d'aquesta formaciĂł abans de la guerra civil.
Drets: Manuel Nicolau, Josep Llenas, Pere Pardo i Rustey*, TomĂ s Garcia i Bril·li [veure bio a la pĂ gina 10 d'aquest enllaç], Joan Poch i Manel SĂĄnchez
Asseguts: DomĂšnec Mas, Joaquim Llenas, Joan Guillaume, Jaume PonsatĂ­ i Cabarrocas i Ernest Llopart.
En Pere Pardo, a més de joier i rellotger, va ser, com el seu pare Fidel, luthier, construint tibles, tenores i flabiols. Jo vaig tocar més de 30 anys amb una tenora feta per ell, i quan tenia alguna reparació o revisió a fer, anava al seu taller que tenia a sota de la joieria, i mentre feia el seu treball m'anava explicant anÚcdotes de la seva vida musical, o peculiaritats de la construcció i afinació d'aquests instruments. Era un home de tracte afable quan hi tenies una mica de confiança, i gran conversador.
Foto: Emili Casas.


Any 1940 (1)
DesprĂ©s de la guerra civil van reprendre l'activitat. Tres detalls que vull destacar en aquest cartell d'excel·lent disseny, de la Impremta Gispert, de La Bisbal:
1) Bandera espanyola: calia ser simpĂ tic amb els guanyadors.
2) Idioma: castellà ... el català, senyores i senyors, per si no ho sabien, estava prohibit en els mitjans escrits, en tots, i a la ràdio també.
3) Aquesta formaciĂł no va escriure mai correctament el seu nom (naturalment, el catalĂ  normatiu, vigent a partir de 1932, no era d'Ășs corrent): quan es podia fer en catalĂ , escrivien NOVA ARMONÍA, i quan ho van haver de fer en castellĂ , van posar en els cartells NUEVA HARMONIA. Òbviament, no Ă©s un retret, sino la constataciĂł d'un fet.
Cartell: Impremta Gispert. Arxiu Maria Margarit.


Any 1940 (2)
Detall del cartell. Per les identificacions, hi ha quatre mĂșsics a darrere, quatre en segon terme i tres a davant.
Darrere: Gonçal JuncĂ , Arcadi Margarit i Casadevall, Josep Llenas i Jaume PonsatĂ­
En segon terme: Desconegut, Desconegut, Jaume Puig i Lleonart ("Met dels ocells") i TomĂ s Garcia
Davant: Desconegut, DomĂšnec Mas i Joaquim Llenas.
Foto: Emili Casas. Arxiu Maria Margarit.


Any 1941 (1)
Un disseny ben modern, per l'Ăšpoca !  Tan aquest com l'anterior ens fan saber que es presenten, igual que  la majoria de formacions des dels anys 30, com a Cobla, Orquestra (instrumentaciĂł clĂ ssica) i Orquestrina (instrumentaciĂł del quĂš aleshores en deien Jazz: saxos, clarinets, banjo, trompetes, trombĂł, contrabaix i sobretot: jazzband)
Cartell: Impremta Gispert. Arxiu Maria Margarit.


Any 1941 (2)
Detall del cartell. Tal com es pot veure, Ă©s la mateixa foto de 1940, doncs no hi devia haver hagut cap canvi. La poso perquĂš si algĂș la vol descarregar aquesta tĂ© millor resoluciĂł que la primera.
Per les identificacions, hi ha quatre mĂșsics a darrere, quatre en segon terme i tres a davant.
Darrere: Gonçal JuncĂ , Arcadi Margarit i Casadevall, Josep Llenas i Jaume PonsatĂ­
En segon terme: Desconegut, Desconegut, Jaume Puig ("Met dels ocells") i TomĂ s Garcia
Davant: Desconegut, DomĂšnec Mas i Joaquim Llenas.
Foto: Emili Casas. Arxiu Maria Margarit.


Any 1941 (3)
És l'Ășnica foto que tinc d'ells actuant en directe.
Darrere: Desconegut, Desconegut, Desconegut, TomĂ s Garcia, Joaquim Llenas i Gonçal JuncĂ 
Davant: Josep Llenas, Desconegut, Jaume Puig ("Met dels ocells")*, Arcadi Margarit* i Jaume PonsatĂ­.
* Aquests dos mĂșsics la temporada 1942-1943 van passar a formar part de la Cobla-orquestra L'As d'AnglĂšs. L'Arcadi Margarit retornaria a La Bisbal la temporada 1943-1944, formant part de la Cobla-orquestra Moderna.
Foto: Arxiu Maria Margarit.


Any 1942 (1)
Cartell de la temporada 1942-1943, fet a la impremta Gispert, de La Bisbal, amb fotografia d'Emili Casas.
Foto: Arxiu Comarcal del Baix EmpordĂ .


Any 1942 (2)
Detall del cartell anterior.
Darrere: Salvi Bach i Planas i Jaume PonsatĂ­
Al mig: Joaquim Llenas, Josep Llenas, Cecili Duran i Josep Cals i Serra
Davant: Joan Poch [?], Desconegut, Pere Pardo [?] i Desconegut.
Foto: Emili Casas. Arxiu Comarcal del Baix EmpordĂ .


Any 1943 (1)
Cartell de la temporada 1943-1944, fet a la impremta Gispert, de La Bisbal, amb fotografia d'Emili Casas.
Crec que va ser la darrera temporada. Tancaven aixĂ­ una trajectĂČria iniciada a finals del segle XIX, sobrevivint encara uns anys als avatars de la guerra civil.
Foto: Arxiu Comarcal del Baix EmpordĂ .


Any 1943 (2)
Detall del cartell anterior.
Darrere: Desconegut i Josep Llenas
Al mig: Desconegut, Desconegut, Joaquim Llenas i Cecili Duran
Davant: Ferriol Vidal i Illa, Jaume PonsatĂ­, Emili Alemany i Planas i Desconegut.
Foto: Emili Casas. Arxiu Comarcal del Baix EmpordĂ .

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

PER RAONS LOGÍSTIQUES NOMÉS PUBLICARÉ COMENTARIS EN ELS QUALS S'INDIQUI UN CORREU DE CONTACTE

GrĂ cies!