Si et vols descarregar alguna foto, endavant! Només et demano que si la publiques, citis la font.
... I ara sĂ, et convido a gaudir del meu treball:
2) La foto Ă©s feta per Alberto Kern, i revelada a l'estudi FotografĂa de ParĂs - Arnaud (Barcelona), segons consta en el revers del passepartout. TĂ© la particularitat de que a la part inferior del passepartout hi ha dos retrats-segell, signats per Kern, que els fotĂČgrafs de prestigi van posar de moda en aquell final de segle XIX, doncs es podien fer servir per franquejar cartes. Aquests dos retrats-segell sĂłn de Josep Canet i Roura (esquerra) i Magne Bosch i Vives (dreta)
3) Com deveren penjar el barret (i despenjar-lo després) que s'observa a l'esquerra, per damunt de l'arc?
4) Hi ha dues afirmacions sobre aquesta foto que durant anys ningĂș ha qĂŒestionat i que passo a rebatre tot seguit:
- La foto Ă©s de 1892: Fals. Estudiant la llista de components dels diferents anys des de la formaciĂł de La Principal de La Bisbal, la conjunciĂł dels mĂșsics que apareixen a la foto es dona l'any 1894, any en que el fiscornaire LluĂs Pastells i Pujol (fill de Baldomer Pastells i Ribera ["l'avi Rau"]) torna a la formaciĂł desprĂ©s del seu pas per l'Orquestra Escalas, de Barcelona, on coincideix amb Pau Casals i DefillĂł. En la reestructuraciĂł ocorreguda l'any 1892 (no el 1891) va entrar de fiscorn NarcĂs Cos i MenciĂł, en primera instĂ ncia i desprĂ©s Antoni Agramont i Quintana; seria prolix incorporar tota la documentaciĂł que prova aquest primer punt, perĂČ estĂ a disposciĂł de qui ho demani.
- La foto Ă©s feta a la plaça de Monells: Fals. Qualsevol que hagi estat a la Plaça Major de Monells veurĂ que no hi ha cap arcada que coincideixi amb la d'aquesta foto. El lloc podria ser una de les arcades de la Plaça del Vi de Girona (aleshores anomenada Plaça de la ConstituciĂł), on per Carnaval de 1894 hi actua una Cobla (no especificada), segons el Diario de Gerona de Avisos y NotĂcias de 6 de Febrer de 1894 (pĂ gina 2). Al fons de la imatge es pot veure una porta vidriera, molt mĂ©s prĂČpia d'una ciutat com Girona que no pas d'un poble, Monells, en aquest cas.
6) Agrair a Jaume Nonell i Juncosa que en la seva incansable recerca histĂČrica hagi compartit amb mi aquesta troballa.
Convido a qui vulgui saber molt més sobre aquests anys inicials de La Principal de La Bisbal a llegir el molt ben documentat i exhaustiu article publicat per Jaume Nonell a l'Institut d'Estudis del Baix Empordà titulat JOAN VENTURA I COLLBONI, EL SELVATà DESCONEGUT FUNDADOR DE LA COBLA LA PRINCIPAL DE LA BISBAL.
Foto: Fons Canet. Arxiu Comarcal del Baix EmpordĂ .
Ambdues formacions, La Principal i La Vella, van coexistir un temps (a la tercera columna de la pĂ gina 2 del setmanari L'Avenç del EmpordĂĄ -sic- de 18 de Setembre de 1909 es fa esment de La Vella, i l'any 1921 encara consten al ButlletĂ nÂș 4 del Sindicat d'Orquestres de Girona amb aquesta formaciĂł: Josep Canet, Rafel Godo, LluĂs Felip i Carreras, Josep MÂȘ Planas, Ramon GalĂ i Blanch, Josep Mas i SellĂ©s, MartĂ Riera i Colomer, Baldomer Amich i Pereferrer, Joan Lloveras i Josep MÂȘ GalĂ i Frigola). I segons he pogut veure en el programa de la Festa Major de 1925, aquell any encara estaven actius.
Et convido a visitar la pĂ gina web de La Principal de La Bisbal per tot el que siguin les dades mĂ©s actuals. Bevent de diverses fonts (arxiu propi, Internet, mĂșsics jubilats, etc.), i amb la inestimable ajuda d'un dels seus components actuals (i que es jubila aquest any 2017), en Josep Ramon Prats, he recollit una bona quantitat de fotos i puc identificar bona part dels mĂșsics que hi surten.
L'any 1892 hi va haver una reestructuraciĂł, de manera que van entrar mĂșsics formats a l'Escola de Joan Carreras i Dagas, i tambĂ© NarcĂs Cos i MenciĂł (1er fiscorn, que no acabaria la temporada, essent substituĂŻt per Antoni Agramont), i un de l'Escola de Peralada (MariĂ Calvet i Golobardes, 1er tenor). Van restar nomĂ©s tres dels elements fundadors: Rafel Godo i Bordas (1er tible), Jacint SolĂ i DelĂ s ["Cinto"] (2n fiscorn) i Josep Canet i Roura (flabiol i director). Dels mĂșsics que en van sortir, alguns van retornar a la Vella.
La formaciĂł que es veu a la foto Ă©s la segĂŒent:
S'observa la col·locació del flabiol en el lloc oposat d'on es posa actualment. El trombó al costat del contrabaix era habitual en aquella Úpoca.
Foto: Arxiu Comarcal del Baix EmpordĂ . Fons Canet.
Davant: Josep Canet [flabiol], Josep MÂȘ Soler [2n tible i director], Rafel Godo [1er tible], Albert MartĂ i Galceran [1er tenor] i Eduard Mercader ("Tano") [2n tenor].
Com que de 1905 no en tinc cap foto, transcric la notĂcia que apareix a la pĂ gina 3 del diari LA LUCHA, de 19 d'Abril:
La orquesta La Principal de La Bisbal ha quedado constituĂda en la siguiente forma:
D. JosĂ© Maria Soler, Director; D. Manuel CadaquĂ©s, violin solista; D. Enrique Barrera, id. primero; D. JosĂ© Canet, id. segundo; D. Adolfo Masifern, Contrabajo; D. Eduardo Mercader, Flauta; D. Alberto MartĂ, Clarinete primero; D. Rafael Godo, id. segundo; D. Pedro Llupart, CornetĂn primero; D. Magno Bosch, id. segundo; D. Emilio Claret, Fiscorno; D Jacinto SolĂ , TrombĂłn.
Ara ves a saber qui era aquest Manuel CadaquĂ©s ... De fet, la relaciĂł dels mĂșsics Ă©s en formaciĂł d'Orquestra, i podria ser que no toquĂ©s a la Cobla.
Al mig: Adolf Masifern, Josep MÂȘ Soler, Magne Bosch i Enric Barrera
Hi ha una crĂČnica ben detallada del com i el per quĂš van fer aquesta gira en el nÂș 14 de la Revista Feminal de 31 de Maig de 1908, pĂ gines 388 i 389.
Any 1908 (4)
Fotos: Josep Thomas i Bigas.
Com a curiositat, en aquesta foto no es fa esment de flabiol ni flabiolaire, que podria ser el director, Josep SalĂł. Per cert, tot i la coincidĂšncia de cognoms, Josep SalĂł i Bos i MartĂ SalĂł i Parals ("MartĂ del CornetĂ") no eren parents.
* El dia 18 de Gener de 1911 havia mort el contrabaixista Adolf Masifern, que per malaltia portava ja un temps sense tocar. Magne Bosch deixava el cornetĂ per agafar el contrabaix.
Any 1912 (1)
A dalt: Magne Bosch [contrabaix], Josep SalĂł i Bos* [violĂ solista i director] i Eduard Mercader ("Tano") [flauta i tenora]
Al mig: Gonçal JuncĂ [violĂ i tible], GenĂs Canet [violĂ i fiscorn], Albert MartĂ [clarinet i tenora], Enric Barrera ("Nardo") [violĂ i trombĂł] i Francesc Llopart [clarinet i tible]
A baix: Pere Garriga [fiscorn], MartĂ SalĂł i Parals ("MartĂ del CornetĂ") [cornetĂ solista] i Pere Llopart [cornetĂ].
Foto: Col·lecció Jordi Mestres.
Any 1912 (2)
Foto: Col·lecció Jordi Mestres.
Any 1913 (aproximadament)
La foto Ă©s feta a Calonge.
A dalt: Magne Bosch [contrabaix], GenĂs Canet [trombĂł, violĂ solista i director] i Eduard Mercader ("Tano") [flabiol i flauta solista]
Al mig: Gonçal JuncĂ [tenora i viola], Enric Barnosell i SalĂł [tible solista i violĂ], Albert MartĂ [tenora i clarinet solista], Salvador Corominas [fiscorn solista] i TomĂ s Amich i Tusell [tible i clarinet]
A baix: LluĂs JuliĂ i SellĂ©s [cornetĂ solista], Joan DarĂł i Olivet* [cornetĂ solista] i Isidre Dalmau i Perers** [fiscorn i violĂ].
Any 1916
Darrere: Joan DarĂł (2n cornetĂ), LluĂs JuliĂ (1er cornetĂ), Joan Grau i Capdeferro (1er fiscorn, no porta el mateix vestit, potser acabava d'entrar? Potser hi anava de bolo?), Isidre Dalmau (2n fiscorn) i GenĂs Canet (trombĂł)
Davant: Desconegut (flabiol, potser hi anava de bolo?), Tomàs Amich (2n tible), Enric Barnosell (1er tible), Albert Martà (1er tenor), Gonçal Juncà (2n tenor) i Magne Bosch (contrabaix).
Al mig: Albert MartĂ [tenora i clarinet solista], Gonçal JuncĂ [tenor i viola], Enric Barnosell [tible solista i violĂ], Tomas Amich [tible i clarinet] i Eduard Mercader ("Tano") [flabiol i flauta solista]
A baix: Magne Bosch [cornetĂ 1er], MartĂ SalĂł i Parals ("MartĂ del CornetĂ") [cornetĂ solista], Pere Garriga [fiscorn solista], Isidre Dalmau [fiscorn i violĂ 1er] i Emili SalĂł i Parals [contrabaix solista].
AquĂ tenim una foto que Pau Casals i DefillĂł va dedicar a Enric Barnosell durant l'estada a Sant Salvador de La Principal de La Bisbal l' Agost de 1918; el text diu, en un catalĂ encara no gaire normatiu :
Nota: tant aquesta foto com la segĂŒent, podrien ser de 1919.
AquĂ es podria jugar al joc de les diferĂšncies amb la foto anterior !
Ăbviament, ambdues sĂłn de la mateixa sessiĂł, amb segons de diferĂšncia, i s'observa petits canvis de posiciĂł en els mĂșsics.
Foto: extreta del llibre LA BISBAL, ANYS ENRERA (1900-1939), de Pere Lloberas, publicat l'any 1974.
Una curiositat: si mires la postal de 1918 de la Cobla-orquestra La Principal de Bordils, veurĂ s que Ă©s exactament la mateixa, substituint les fotos i canviant La Bisbal per Bordils i Albert MartĂ per TomĂ s Grau: Qui va copiar a qui? Va ser l'impressor que va tirar pel dret, i va aprofitar el disseny per les dues formacions?
Hi poso dues fotos, una retolada i l'altra no.
Fotos: Emili Casas. Arxiu Comarcal del Baix EmpordĂ .
Fotos: Emili Casas. Arxiu Comarcal del Baix EmpordĂ .
En tot cas, la foto aquĂ presentada correspon a una estada que va fer LPDLB a Valls, suposo que a finals de la temporada 1919-1920, on van comptar amb la col·laboraciĂł com a 2n tenor d'un excel·lent mĂșsic, com era l'Enric Riera i Bolasell, 1er tenor de la Cobla-orquestra Els Rossinyols, de CastellĂł d'EmpĂșries.
A la imatge hi podem veure, juntament amb una colla de simpatitzants (els mĂșsics tots porten barret):
Drets: Joan Grau, TomĂ s Garcia, Francesc Teixidor ("Paco de la Flauta"), Isidre Dalmau, Enric Barnosell, Magne Bosch (treient fum com una xemeneia), Emili SalĂł i Parals, Enric Riera i Bolasell ("Enriquet") i GenĂs Canet
Asseguts (custodiant les noies!): TomĂ s Amich i Albert MartĂ.
Foto: Arxiu ConstantĂ TurrĂł i Fontclara.
Darrere: Magne Bosch [2n cornetĂ], MartĂ SalĂł i Parals ("MartĂ del CornetĂ") [1er cornetĂ], TomĂ s Garcia i Bril·li (veure bio a la pĂ gina 10 d'aquest enllaç) [1er fiscorn], Isidre Dalmau [2n fiscorn], GenĂs Canet [trombĂł] i Emili SalĂł i Parals [contrabaix]
Davant: Francesc Teixidor ("Paco de la Flauta") [flabiol], TomĂ s Amich [2n tible], Enric Barnosell [1er tible], Albert MartĂ [1er tenor] i Joaquim RoldĂłs i Marsillach [2n tenor].
Hi ha un personatge en el centre de la fila posterior que no Ă©s mĂșsic, o en tot cas no formava part de la cobla (un compositor? un capitost? un escriptor? un periodista? ... chi lo sĂ ... ).
Darrere: Magne Bosch [2n cornetĂ], MartĂ SalĂł i Parals ("MartĂ del CornetĂ") [1er cornetĂ], TomĂ s Garcia i Bril·li [1er fiscorn], Desconegut, Isidre Dalmau [2n fiscorn], GenĂs Canet [trombĂł] i Emili SalĂł i Parals [contrabaix]
Davant: Francesc Teixidor ("Paco de la Flauta") [flabiol], TomĂ s Amich [2n tible], Enric Barnosell [1er tible], Albert MartĂ [1er tenor] i Joaquim RoldĂłs [2n tenor].
Foto: Extreta del llibre LA SARDANA A CATALUNYA, d'Aureli Capmany i Farrés.
Darrere: Joaquim Torrent i Llosent (violĂ solista i flabiol), Isidre Dalmau (violĂ i 2n fiscorn), Ramon Rosell i Mestres (clarinet i 1e tenor), Magne Bosch (2n cornetĂ), Francesc Teixidor ["Paco de la Flauta"] (flauta i 2n tenor) i TomĂ s Garcia (1er fiscorn).
Davant: Emili SalĂł i Parals (contrabaix), Enric Barnosell (violĂ i 1er tible), GenĂs Canet (director i trombĂł), TomĂ s Amich (clarinet i 2n tible) i Ernest Llopart i Romaguera (1er cornetĂ).
En el revers de la postal (imatge segĂŒent), que suposo que correspon a la temporada 1922-1923, s'especifica que, degut a causes especialĂssimes, van deixar la formaciĂł tres dels components fins aleshores, essent substituĂŻts per Ramon Rosell (al lloc d'Albert MartĂ, que havia marxat a formar part, com a fundador, de la Cobla-orquestra Barcelona), Joaquim Torrent (ocupant la plaça de violĂ que havia deixat Joaquim RoldĂłs, tocant el flabiol a la Cobla, de manera que Francesc Teixidor ["Paco de la Flauta"] passava a tocar el 2n tenor) i Ernest Llopart (fill de Pere Llopart i Frou, substitut al cornetĂ de MartĂ SalĂł i Parals ["MartĂ del CornetĂ"], que havia marxat a la Cobla-orquestra Selvatana, on nomĂ©s hi romandria un any).
Al final d'aquesta temporada alguns mĂșsics, encapçalats per Magne Bosch, van marxar per formar la Cobla-orquestra Antiga Principal de La Bisbal: Magne Bosch, Isidre Dalmau, Ernest Llopart i Francesc Teixidor ("Paco de la Flauta") ... eren temps convulsos!
Fotos:
1) Arxiu ConstantĂ TurrĂł i Fontclara.
2) A.C.A.E. (Arxiu Montserrat Mauné - Javier Gironella).
Revers de la postal anterior.
En un afany de normalitzaciĂł de la llengua, a la postal s'escriu Ramon Rossell. PerĂČ el cognom Ă©s i va ser sempre amb una sola "s": Rosell. TambĂ© estĂ mal escrit el cognom Llupart, el qual sĂ que tenia el seu nom registrat en catalĂ correcte, Ă©s a dir: tant Pere Llopart i Frou com Ernest Llopart i Romaguera i tambĂ© Francesc Llopart i Serra, que surten en diverses entrades d'aquest blog estaven registrats com Llopart, amb "o".
Fotos:
1) Arxiu ConstantĂ TurrĂł i Fontclara.
2) A.C.A.E. (Arxiu Montserrat Mauné - Javier Gironella).
A punt per tocar una audiciĂł de sardanes. Aquesta imatge que penjo avui (31-5-2021) Ă©s molt poc coneguda.
Aquesta fotografia (un mar de barrets, la podriem subtitular) es va publicar a la pĂ gina 15 de la Revista Catalunya GrĂ fica, la primera quinzena de Juny de 1922, i reprodueixo a continuaciĂł -literalment- el peu de foto que l'acompanyava:
Any 1923 (1)
Si llegim el peu de la foto Any 1922 (1), veiem que Magne Bosch i d'altres mĂșsics van marxar per fundar la Cobla-orquestra Antiga Principal de La Bisbal. Segons aquest text, els van fer fora ... Durant molts anys la rivalitat va ser extrema, amb textos creuats desqualificant-se mĂștuament.
Foto: Arxiu VĂdua de MartĂ Lliuret.
Darrere: Emili SalĂł i Ramell [cornetĂ], MartĂ SalĂł i Parals ("MartĂ del CornetĂ") [cornetĂ], TomĂ s Garcia [fiscorn], Conrad SalĂł i Ramell [violĂ i 2n fiscorn]*, GenĂs Canet [director, violĂ i trombĂł] i Emili SalĂł i Parals [contrabaix]
* Aquesta era la primera temporada del mestre Conrad SalĂł a la formaciĂł. Tardaria encara un temps a ser-ne el director (en aquests moments ho era en GenĂs Canet), perĂČ el que sĂ va ser de seguida va ser el xofer ! S'havia tret el carnet de conduir aquell mateix any i portava a la Principal en un vell autocar Chevrolet.
Hi ha un programa de NYDIA (TV3) dedicat a Conrad SalĂł, que pots veure aquĂ.
Foto: ValentĂ Fargnoli. Arxiu Comarcal del Baix EmpordĂ ..
Any 1923 (2)
Revers de la postal anterior, amb una distribuciĂł ben original dels noms dels mĂșsics.
Foto: Arxiu VĂdua de MartĂ Lliuret.
Any 1923 (3)
Aquesta foto sembla feta el mateix dia que l'anterior, posant ara sense instruments (les cadires de balca sĂłn les mateixes).
Darrere: MartĂ SalĂł i Parals ("MartĂ del CornetĂ"), Joaquim Torrent, Ramon Rosell, TomĂ s Amich, Emili SalĂł i Ramell i Conrad SalĂł i Ramell
Davant: Emili SalĂł i Parals, Lluci Badosa, GenĂs Canet, Enric Barnosell i TomĂ s Garcia.
Per fortes desavinences en Ramon Rosell va plegar abans d'acabar la temporada, havent de ser substituĂŻt per mĂșsics de bolo fins l'inici de la segĂŒent. Un dels substituts podria haver estat, per les informacions que en tinc, MartĂ Deprius i Ribera, a qui la Cobla li havia estrenat ja diverses sardanes a partir de 1917.
Foto: ValentĂ Fargnoli.
Any 1923 (4)
Aquesta foto es va fer l'any 1923. A mitja temporada, com explico en el peu de foto anterior, va plegar Ramon Rosell*, i van fitxar Josep Coll i Ligora, que en aquells moments es trobava a la Cobla-orquestra Selvatana, i van editar un fullet, amb aquesta imatge a l'anvers i un text explicatiu al revers (imatge segĂŒent). Aquesta mateixa foto serviria pel quadern editat l'any 1924 i la postal de 1925, on veiem els noms dels components.
Foto: Arxiu VĂdua de MartĂ Lliuret.
Portada del quadern editat l'any 1924. Com que és molt fosca, la presento també passada per un filtre, a fi de que es pugui veure una mica millor.
Foto: A.C.A.E. (Arxiu Montserrat Mauné - Javier Gironella).
Primera pĂ gina del quadern.
Foto: A.C.A.E. (Arxiu Montserrat Mauné - Javier Gironella).
Any 1924 (3)
A la segona pĂ gina podem veure la formaciĂł d'aquella temporada.
Darrere: TomĂ s Garcia, Joaquim Torrent, Emili SalĂł i Ramell, TomĂ s Amich, Conrad SalĂł i Ramell i MartĂ SalĂł i Parals ("MartĂ del CornetĂ")
Davant: Josep Coll i Ligora, Lluci Badosa, GenĂs Canet, Enric Barnosell i Emili SalĂł i Parals.
Aquesta mateixa fotografia, donat que no hi va haver canvis, la van fer servir per a la postal de 1925.
Foto: Emili Casas i Masbernat. A.C.A.E. (Arxiu Montserrat Mauné - Javier Gironella).
Carta de presentaciĂł en la tercera pĂ gina.
Foto: A.C.A.E. (Arxiu Montserrat Mauné - Javier Gironella).
Any 1924 (5)
En aquesta quarta pĂ gina relacionen les formacions mes rellevants del moment, dividides per Categories.
Foto: A.C.A.E. (Arxiu Montserrat Mauné - Javier Gironella).
Darrere: Emili SalĂł i Ramell, MartĂ SalĂł i Parals ("MartĂ del CornetĂ"), TomĂ s Garcia, Conrad SalĂł i Ramell, GenĂs Canet i Emili SalĂł i Parals
Per identificar els retratats ho faig en dos arcs, drets i asseguts, sense incloure la fila dels que estan drets en darrer terme, a la dreta:
Drets: Desconegut 1, Desconegut 2, Emili SalĂł i Parals (contrabaix), TomĂ s Garcia (fiscorn), Desconegut 3, MartĂ SalĂł i Parals ["MartĂ del CornetĂ"] (cornetĂ), Emili SalĂł i Ramell (cornetĂ), TomĂ s Amich (clarinet), Desconegut 4, Lluci Badosa (clarinet), Josep Coll (flauta), Desconegut 5, Desconegut 6, Desconegut 7, Desconegut 8, Desconegut 9 (darrere) i GenĂs Canet (director, amb un bon puro a la mĂ dreta).
Asseguts: Desconegut 11, Manel MirĂł i Esplugas (advocat i secretari del Montepio), Enric Barnosell (violĂ), Antoni MarinĂ© i Redon (alcalde de Tarragona, nomĂ©s aquell any), comandant Oleaga (representant del Governador Civil), Conrad SalĂł i Ramell (violĂ) i Joaquim Torrent (violĂ).
Pels desconeguts tinc uns quants noms: SebastiĂ Masdeu i Menansanch (president del Montepio), Salvador (o Josep) Maset (vicepresident del Montepio), Guillem GabaldĂłn (vicepresident del Montepio) i Joan de la Creu Cuadrada (tresorer del Montepio).
AquĂ va culminar una petita gira de La Principal de La Bisbal, ben habitual a Tarragona aquells anys, que havia començat els dies 1 i 2 de Juliol actuant a Tarragona. El dia 3 van sortir cap Alacant amb el vaixell Jaume II (14 hores de viatge, durant les quals tambĂ© van tocar sardanes perquĂš ballĂ©s el passatge) amb tota una expediciĂł tarragonina que participava en una trobada esportiva i cultural anomenada OlimpĂada Llevantina, una mena de Jocs de la MediterrĂ nia, que va tenir lloc els dies 5, 6 i 7 de Juliol.
El dia 28 de Juny, el diari La Veu de Tarragona ho anunciava aixĂ a la pĂ gina 2 (transcric literalment):
L'ANADA A ALACANT
Quasi podriem dir que la setmana vinenta es celebrarĂ a Alacant la setmana tarragonina, ja que valiosos elements deportius, culturals i artĂstics de nostra ciutat, estan a punt d'empendre una excursiĂł col·lectiva a la bella capital del Mitjorn.
Tan bella representaciĂł de casa nostra, sortirĂ el dia 2 de juliol, a les cinc del matĂ, amb el vapor
Rei Jaume II, noliejat expresament.
El Club GimnĂ stic, envia a Alacant ses seccions de futbol, hockey, atletisme, gimnasia i tenis, amb la senyera de l'entitat.
El NĂ utic, les de rem i nataciĂł, amb son gallaret.
La Societat de Tir Nacional, una lluida representaciĂł.
L'OrfeĂł TarragonĂ, ses tres seccions, amb senyera, ben preparades per a donar concerts esplĂšndits.
L'Ajuntament també hi porta sos representants.
Un grop d'artistes del pinzell, les més triades de llurs teles.
La major part dels treballs que figuraren en l'Exposició feta en el Centre Industrial arrel del Concurs d'aprenents, també hi seran portats.
Una conferĂšncia amb el tema «Tarragona ArqueolĂČgica», serĂ llegida en un dels actes mĂ©s importants.
Nombroses fotografies de les belleses tarragonines hi serĂĄn exposades.
A més La Principal de La Bisbal, que de tan sovint que'ns visita ja quasi considerem com a cosa propia, anirà amb els excursionistes. Amb tots aquests elements, que celebraran concerts, lluites deportives de tota mena, audicions de sardanes, exposicions, etc., Alacant semblarà per uns dies una perllongació de nostra Tarragona volguda.
I tot aixĂČ, tan afalagador, tan gran, tan admirable, serĂĄ obra d'uns elements escullits de la Ciutat, entre'ls quals, i devant de tots, figura en LluĂs Bonet[*], sense el patriotisme, sense l'activitat i sense el desprendiment del qual, la iniciativa no hauria passat de progecte, d'un bell somni, d'efĂmera ilusiĂł, destinada a esfumar-se com tantes altres.
Bon viatge als excursionistes!
[*] LluĂs Bonet i AmigĂł.
En aquesta estada a Alacant van donar diversos concert i ballades, assolint gran Ăšxit, tal com expliquen els diaris de l'Ăšpoca. Acabada l'OlimpĂada i ja de tornada a Tarragona, el dia 10 de Juliol van tocar durant la festa de Sant CristĂČfor, participant finalment en el dinar de gala ofert pel Montepio de xofers, amb assistĂšncia de les autoritats locals, moment que recull la foto.
Foto: Arxiu Jordi Morant i Clanxet.
![]() |
Emili Saló i Parals i Tomàs Garcia i Bril·li |
![]() |
Emili SalĂł i Ramell i Joaquim Torrent i Llosent |
![]() |
Enric Barnosell i SalĂł i GenĂs Canet i Boadella |
![]() |
Lluci Badosa i Compte i TomĂ s Amich i Tusell |
Any 1925 (1)
Postal i detall, on fan servir la fotografia del quadern de 1924.
Darrere: TomĂ s Garcia, Joaquim Torrent, Emili SalĂł i Ramell, TomĂ s Amich, Conrad SalĂł i Ramell i MartĂ SalĂł i Parals ("MartĂ del CornetĂ")
Davant: Josep Coll, Lluci Badosa, GenĂs Canet, Enric Barnosell i Emili SalĂł i Parals.
Foto: Emili Casas.
Any 1925 (2)
Revers de la postal anterior. Llegint bé el text es pot deduir que la postal és de 1925, amb els mateixos elements de 1924.
Postal molt igual que l'anterior, perĂČ amb el fons verd.
Darrere: TomĂ s Garcia, Joaquim Torrent, Emili SalĂł i Ramell, TomĂ s Amich, Conrad SalĂł i Ramell i MartĂ SalĂł i Parals ("MartĂ del CornetĂ")
Davant: Josep Coll, Lluci Badosa, GenĂs Canet, Enric Barnosell i Emili SalĂł i Parals.
Foto: Emili Casas. Arxiu Jaume VallmajĂł i Madrenas.
Revers de la postal anterior, amb alguna subtil diferĂšncia amb el revers de la de color amarronat.
Aquesta fotografia Ă©s molt curiosa: al meu entendre Ă©s l'Ășnica on en MartĂ del CornetĂ no llueix ni barba ni bigoti ! Pel que sembla es van fer la foto a l'estudi del ja aleshores prestigiĂłs ValentĂ Fargnoli i Annetta, perĂČ per la raĂł que fos no els hi va agradar, i varen aprofitar fotografies de la temporada anterior per fer el quadern de 1925.
Any 1926 (1)
L'any 1926, com podem veure a partir d'aquĂ, van editar molt material. DĂłna la sensaciĂł de que va ser molt important el fet de passar de presentar-se en les dues formacions habituals, Cobla i Orquestra, a fer-ho tambĂ© en formaciĂł d'Orquestrina. Si anem llegint tots els peus de foto d'aquesta temporada 1926-1927 ho anirem veient.
Aquesta postal, que presento amb un detall de la mateixa, es va editar el Març de 1926, i és exactament la mateixa de 1925, canviant el text del revers.
Darrere: TomĂ s Garcia, Joaquim Torrent, Emili SalĂł i Ramell, TomĂ s Amich, Conrad SalĂł i Ramell i MartĂ SalĂł i Parals ("MartĂ del CornetĂ")
Davant: Josep Coll, Lluci Badosa, GenĂs Canet, Enric Barnosell i Emili SalĂł i Parals.
Foto: Emili Casas. A.C.A.E. (Arxiu Montserrat Mauné - Javier Gironella).
Revers de la postal anterior. A remarcar la frase: Enguany comptarem amb l'innovaciĂł d'orquestrina "Jazz-Band" per a Balls.
Aquel mateix any 1926 van editar un trĂptic (veure mĂ©s avall), i van aprofitar una de les fotos que hi surten per fer-ne una postal en formaciĂł de Cobla, el mes d'Octubre d'aquell any. La realitzaciĂł de la postal Ă©s una mica "cutre", mal enquadrada, i Ă©s estrany, doncs sempre van ser molt curosos en aquest aspecte.
Darrere: Emili SalĂł i Ramell (2n trompeta), MartĂ SalĂł i Parals ["MartĂ del CornetĂ"] (1er trompeta), TomĂ s Garcia (1er fiscorn), Conrad SalĂł i Ramell (2n fiscorn), GenĂs Canet (trombĂł) i Emili SalĂł i Parals (contrabaix)
Davant: Joaquim Torrent (flabiol), Lluci Badosa (2n tible), Enric Barnosell (1er tible), Josep Coll (1er tenor) i TomĂ s Amich (2n tenor).
Foto: Emili Casas. Arxiu Joan RimallĂł i Brugat.
Any 1926 (2)
Revers de la postal anterior. En el text es defensen de les maledicĂšncies de la competĂšncia.
Foto: Arxiu Joan RimallĂł i Brugat.
Any 1926 (3)
Exterior del trĂptic editat aquesta temporada 1926-1927, i que detallo a continuaciĂł.
Foto: Arxiu Joan RimallĂł i Brugat.
Any 1926 (4)
Exterior del trĂptic. Portada.
Foto: Arxiu Joan RimallĂł i Brugat.
Any 1926 (5)
Exterior del trĂptic. Part central, on s'especifica que va ser imprĂšs a Impremta Gispert, de La Bisbal.
Foto: Arxiu Joan RimallĂł i Brugat.
Any 1926 (6)
Exterior del trĂptic. Text de presentaciĂł, on es destaca que a partir d'ara tambĂ© presenten formaciĂł d'Orquestrina.
Foto: Arxiu Joan RimallĂł i Brugat.
Any 1926 (7)
Interior del trĂptic, que detallo a continuaciĂł.
Fotos: Emili Casas. Arxiu Joan RimallĂł i Brugat.
Any 1926 (8)
Interior del trĂptic. FormaciĂł de Cobla.
Aquell any 1926 van anar a Paris, actuant a la Salle Gaveau, acompanyats d'una formaciĂł coral de catalans exiliats dirigida per Josep Fontbernat i Verdaguer. TambĂ© van actuar en una audiciĂł Ăntima al Palais des Invalides en honor del Mariscal Joffre.
Any 1926 (9)
Interior del trĂptic. FormaciĂł d'Orquestra.
Darrere: TomĂ s Garcia (fiscorn), MartĂ SalĂł i Parals ["MartĂ del CornetĂ"] (trompeta), Emili SalĂł i Ramell (trompeta) i Emili SalĂł i Parals (contrabaix)
Davant: TomĂ s Amich (clarinet), Lluci Badosa (clarinet), Josep Coll (flauta), GenĂs Canet (violĂ director), Joaquim Torrent (violĂ), Conrad SalĂł (violĂ) i Enric Barnosell (viola o violĂ).
Foto: Emili Casas. Arxiu Joan RimallĂł i Brugat.
Any 1926 (10)
Interior del trĂptic. FormaciĂł d'Orquestrina.
Darrere: Emili SalĂł i Parals (contrabaix), TomĂ s Garcia (trombĂł de vares), MartĂ SalĂł i Parals ["MartĂ del CornetĂ"] (trompeta) i Joaquim Torrent (violĂ)
Davant: Emili SalĂł i Ramell (jazz-band), TomĂ s Amich (saxo tenor), Lluci Badosa (saxo alt), Josep Coll (flautĂ), GenĂs Canet (banjo), Conrad SalĂł i Ramell (piano) i Enric Barnosell (violoncel).
Foto: Emili Casas. Arxiu Joan RimallĂł i Brugat.
Fotografia original en formaciĂł de Cobla, emprada en la postal que veiem a [Any 1926 (3)], i al trĂptic: [Any 1926 (7)] i [Any 1926 (8)]. EstĂ feta, com es pot veure, damunt de la vorera d'un carrer molt mal pavimentat, val a dir.
Una fotografia (amb detall inclós) d'una festa o aplec (no ho sé) a Calonge, l'any 1926, on La Principal de La Bisbal alternava amb la Cobla-orquestra Selvatana, en una plaça plena de gom a gom.
Foto: Fons i col·lecció Emili Massanas i Burcet. INSPAI, Centre de la Imatge. Diputació de Girona.
![]() |
Darrere: Emili SalĂł i Ramell Davant: MartĂ SalĂł i Parals i Emili SalĂł i Parals |
![]() |
Darrere: Joaquim Torrent i Llosent Davant: GenĂs Canet i Boadella i Lluci Badosa i Compte |
![]() |
Darrere: Tomàs Garcia i Bril·li i Tomàs Amich i Tusell Davant: Enric Barnosell i Saló i Josep Coll i Ligora |
Foto: Arxiu Comarcal Baix EmpordĂ /Fons Emili Casas/202.
Amb gorra i bastĂł, Manuel de Falla y Matheu ; somrient, al seu costat, Frank Marshall King i darrere dels dos, que gairebĂ© no es veu, en Jaume Pahissa i Jo . (Jo era el seu segon cognom, eh! , que no sĂłc tan vell !). A la foto tambĂ© hi hauria el pintor Joan Colom i AgustĂ, a la dreta de tot.
La cobla la formaven:
Darrere: Emili SalĂł i Ramell, MartĂ SalĂł i Parals ("MartĂ del CornetĂ"), TomĂ s Garcia, Conrad SalĂł i Ramell, GenĂs Canet i Emili SalĂł i Parals
Davant: Joaquim Torrent, Lluci Badosa, Enric Barnosell, Josep Coll* i TomĂ s Amich*.
*Aquesta foto deu ser de finals de la temporada 1927-1928, i la foto segĂŒent deu ser de la temporada 1928-1929, on s'observa el canvi dels dos tenors.
Foto: Centre de DocumentaciĂł de l'AcadĂšmia Marshall (CEDAM).
La primera foto es trobava en la Revista La Dansa més bella, editada pel Foment de la Sardana de Figueres, que era l'entitat que organitzava l'esdeveniment, i la segona és la foto original.
Darrere: MartĂ SalĂł i Parals ("MartĂ del CornetĂ"), TomĂ s Garcia, Emili SalĂł i Ramell, Joaquim Torrent, Ferran Rigau i MoratĂł (substitut de Josep Coll, que va marxar a la Cobla-orquestra Barcelona per suplir Albert MartĂ) i Conrad SalĂł i Ramell
Davant: Joaquim Sagrera i BudallĂ© (substitut de TomĂ s Amich, que va marxar a la Cobla-orquestra Palafugell), Lluci Badosa, GenĂs Canet, Enric Barnosell i Emili SalĂł i Parals.
Foto: Emili Casas i Masbernat. 1) Arxiu Carles Varela. 2) Arxiu Comarcal del Baix EmpordĂ .
Any 1931 (1)
Cartell de la temporada 1931-1932, amb un disseny neoclĂ ssic. A continuaciĂł poso els detalls de les fotos, perĂČ abans vull fer unes consideracions referent al moviment que hi va haver a la cadira del primer tenor en aquesta Ăšpoca:
La temporada 1930-1931 [no tinc cap foto, encara, d'aquesta temporada] Ferran Rigau i MoratĂł marxa a la Cobla-orquestra Llevantina, de Calella, i entra al seu lloc Pasqual MulĂ i SiquĂ©s, procedent de la Cobla-orquestra L'Art GironĂ.
La temporada 1931-1932 en Pasqual MulĂ marxa a la Cobla-orquestra La Principal de Banyoles, i el 1er tenor d'aquesta, Francesc GimĂ©nez i Bernal ve a La Principal de La Bisbal. Tot i que no tĂ© a veure amb La Principal de La Bisbal, perĂČ sĂ amb el moviment de primers tenors, en Pasqual MulĂ va protagonitzar un altre intercanvi: acabada la temporada 1934-1935, va sortir de Cobla-orquestra La Principal de Banyoles per anar a la Cobla-orquestra Selvatana, i el tenor d'aquesta, Francesc Pujol i Prat ("Lets") va anar amb la cobla banyolina.
Foto: Retrats i disseny d'Emili Casas. A.C.A.E. (Arxiu Montserrat Mauné - Javier Gironella).
Foto: Emili Casas.
Darrere: TomĂ s Garcia, MartĂ SalĂł i Parals ("MartĂ del CornetĂ"), Emili SalĂł i Ramell, Enric Barnosell i Emili SalĂł i Parals
Davant: Francesc GimĂ©nez, Lluci Badosa, Joaquim Sagrera, GenĂs Canet, Emili Poch i Conrad SalĂł i Ramell.
Fotos: Arxiu Comarcal Baix EmpordĂ /Fons Emili Casas.
Ăs una variant del cartell de 1931, amb les mateixes fotos, doncs no hi va haver canvis. El dia 1 d'Agost de 1932, a Sant Feliu de GuĂxols, La Principal de la Bisbal Ă©s proclamada Cobla Oficial de la Generalitat de Catalunya per a les comarques de Girona i Lleida, al mateix temps que la Cobla Barcelona ho Ă©s per les comarques de Barcelona. Ignoro qui ostentĂ el tĂtol per les comarques de Tarragona.
Darrere: Lluci Badosa, MartĂ SalĂł i Parals ("MartĂ del CornetĂ"), Emili Poch, Emili SalĂł i Ramell, Conrad SalĂł i Ramell, Josep Colomer i Ribera* i Enric Barnosell
Davant: TomĂ s Garcia, Joaquim Sagrera, GenĂs Canet** i Emili SalĂł i Parals.
* El vaig tenir com a mestre de tenora un parell d'anys
Fotografia de Josep Masana i Fargas.
Aquest anunci apareixia al programa de la Festa Major de Llagostera de 1936, que es celebrava entre el 31 de Maig i el 3 de Juny d'aquell any de mal record.
Darrere de tot: Josep Miralda i Puig i Emili Poch
Davant d'ells dos: Josep Font i Grau (substitueix Enric Barnosell, exiliat), Conrad SalĂł i Ramell i Ferran Rigau
Al mig: Joaquim Sagrera i NarcĂs ParĂ© i Ros (substitueix Lluci Badosa)
Davant: Lliberat Juanals (substitueix TomĂ s Garcia), MartĂ SalĂł i Parals ("MartĂ del CornetĂ"), Josep ("Pepito") VallespĂ i PĂČlit (substitueix Emili SalĂł i Parals) i Joaquim Torrent (substitueix Josep Torres).
Foto: Masana.
Any 1940 (Cartell i 2 detalls)
Davant: Lliberat Juanals, Josep ("Pepito") VallespĂ, Joaquim Torrent, Ferran Rigau i Emili SalĂł i Ramell.
Darrere de tot: Josep Miralda i Emili Poch
Davant d'ells dos: Josep Font Grau, Conrad SalĂł i Ramell i Ferran Rigau
Al mig: Joaquim Sagrera i NarcĂs ParĂ©
Davant: Lliberat Juanals, MartĂ SalĂł i Parals ("MartĂ del CornetĂ"), Josep ("Pepito") VallespĂ i Joaquim Torrent.
Any 1943
Any 1944 (1)
Arc exterior: Josep ("Pepito") VallespĂ, Lliberat Juanals, Joaquim Sagrera, Emili Poch i MartĂ SalĂł i Parals ("MartĂ del CornetĂ")
Arc de tres mĂșsics: Ferran Rigau, Enric Barnosell (que ha tornat de l'exili) i Joaquim Torrent
Arc de dos mĂșsics: Josep Miralda i NarcĂs ParĂ©
Tot sol: Conrad SalĂł i Ramell.
![]() |
Conrad SalĂł i Ramell |
![]() |
Emili Poch i Garriga |
![]() |
Emili SalĂł i Parals |
![]() |
Ferran Rigau i MoratĂł |
![]() |
Joaquim Sagrera i Budallé |
![]() |
Josep Miralda i Puig |
![]() |
Josep VallespĂ i PĂČlit |
Any 1945 (1)
Poso 1945 com l'any del cançoner per la data d'estrena (1944) d'alguna de les cançons que hi apareixen. TambĂ© podria ser de 1946. Hi ha molt poca informaciĂł sobre aquest vocalista, JoaquĂn Rossi.
Any 1945 (2)
Anunci que sortia a l'interior del cançoner esmentat en la imatge anterior. A destacar l'eslĂČgan:
LA PRINCIPAL DE LA BISBAL
no tiene rival.
En el cartell s'hi pot veure diferents seccions (Cobla, Orquestra, secciĂł de saxos, secciĂł de metall i secciĂł de ritme, amb el cantant). En aquells anys era habitual que les formacions que volien competir tinguessin tres seccions: Cobla, per les Sardanes; Orquestra, pels Concerts; i Orquestrina, pel Ball.
En aquest detall apareix destacada, per primera vegada, la figura del cantant, en MartĂ Teixidor i TomĂ s, del meu poble, Amer, una persona encantadora, simpĂ tica i amable, elegant i bon mĂșsic (violĂ, trombĂł de vares i trombĂł de pistons; tambĂ© substituĂŻa eventualment a Conrad SalĂł quan aquest dirigia els concerts de Cobla). Jo no l'havia vist cantar, perĂČ sĂ recordo haver vist actuar l'Orquestra, i ell de tant en tant agafava el micro, des del seu lloc a la secciĂł de metall, per presentar algun tema. Segons m'explica el seu fill, Josep MÂȘ Teixidor, el va "fitxar" l'Enric Barnosell, doncs feia poc que s'havia desvinculat de la Cobla-orquestra L'As, d'AnglĂšs (si vas a l'enllaç, mira la foto de la temporada 1946-1947, on s'explica la raĂł de que marxĂ©s...).
A la foto podem veure, d'esquerra a dreta: Conrad SalĂł, MartĂ Teixidor, Joaquim Sagrera, Joaquim Torrent i Josep ("Pepito") VallespĂ.
Any 1947 (2) (Detall Cobla)
Darrere: MartĂ SalĂł i Parals ("MartĂ del CornetĂ"), Pere Pruñonosa i Costa ("Trumfa") [crec que Ă©s l'Ășnica foto de LPDLB on hi surt aquest famĂłs trompetista], Joaquim Torrent, MartĂ Teixidor, Lliberat Juanals, Conrad SalĂł i Josep ("Pepito") VallespĂ
Davant: Emili Poch, NarcĂs ParĂ©, Enric Barnosell, Ferran Rigau i Joaquim Sagrera.
Foto: Arxiu Comarcal del Baix EmpordĂ /Fons Francesc Pibernat/116.
Any 1948 (1)
A dalt de tot: Ăngel Blanch i Reynalt, Enric Barnosell, Joaquim Sagrera, Francesc ("Paco") Capellas i Maydeu, LaureĂ VilĂ , Lliberat Juanals, Ferran Rigau, Josep ("Pepito") VallespĂ i Emili Poch.
Al mig: Conrad SalĂł, MartĂ Teixidor i Josep Miralda.
Any 1948 (2)
El mateix cartell es feia servir per a l'ediciĂł de sardanes impreses.
Any 1948 (4)
En un Aplec, posant per a la posteritat:
Darrere: MartĂ SalĂł i Parals ("MartĂ del CornetĂ"), Francesc ("Paco") Capellas, Josep Miralda, MartĂ Teixidor, Ăngel Blanch, Lliberat Juanals, Conrad SalĂł i Josep ("Pepito") VallespĂ
Davant: Emili Poch, LaureĂ VilĂ , Enric Barnosell, Ferran Rigau i Joaquim Sagrera.
Foto: Arxiu Josep MÂȘ Teixidor.
Foto: Arxiu Pere Roura.
Al mig: MartĂ Teixidor, LaureĂ VilĂ , Emili Poch, Conrad SalĂł i Joaquim Sagrera
Davant, a banda i banda d'en Conrad SalĂł: Francesc ("Paco") Capellas i Francesc Felip i Girona**
Darrere: Joaquim Ribas ("en Quim de Serra"), Conrad SalĂł, Ăngel Blanch i Lliberat Juanals
Davant: Francesc Felip i Girona (només se li veu la meitat o menys del cos), Josep Miralda, Emili Poch, Francesc ("Paco") Capellas, Pau Casals, Laureà Vilà , Martà Teixidor i Joaquim Sagrera.
Any 1949 (4)
Darrere: Francesc Felip, Josep Miralda, Francesc ("Paco") Capellas, Ăngel Blanch, MartĂ Teixidor, Lliberat Juanals, Conrad SalĂł i Josep ("Pepito") VallespĂ
Davant: Emili Poch, LaureĂ VilĂ , Madeleine Carroll, Joaquim Ribas ("en Quim de Serra") i Joaquim Sagrera.
Any 1949 (5)
Darrere: Josep Miralda, Francesc ("Paco") Capellas, MartĂ Teixidor, Ăngel Blanch i Lliberat Juanals
Davant: Emili Poch, LaureĂ VilĂ , Francesc Felip, Joaquim Ribas ("en Quim de Serra"), Joaquim Sagrera i Josep ("Pepito") VallespĂ.
Any 1949 (6)
En primer terme: Emili Poch, LaureĂ VilĂ , Francesc Felip i Joaquim Ribas ("en Quim de Serra"). Darrere es veu en Francesc ("Paco") Capellas i en MartĂ Teixidor.
(I darrere de tot, unes balladores ben formoses, una de les quals estĂ mirant a cĂ mera).
Any 1950 (1)
A l'esquerra hi tenim en MartĂ Teixidor, vocalista
Darrere: Conrad SalĂł, Francesc ("Paco") Capellas, Josep Miralda, Josep ("Pepito") VallespĂ, Ăngel Blanch i Lliberat Juanals
Al mig, tot sol: Joaquim Sagrera
Davant: Francesc Felip, Joaquim Ribas ("en Quim de Serra"), LaureĂ VilĂ i Emili Poch.
Darrere: Francesc Felip i Saguer ("Paco Xeto"), el trompeta més a l'esquerra (amb qui vaig coincidir unes quantes temporades a la Cobla-orquestra Atlà ntida)
Davant: Ăngel Pont i Montaner, primer tible, i Ricard Viladesau i Caner, primer tenor (Ricard Viladesau va ser el meu primer mestre de tenora. Guardo molts bons records d'aquelles tardes a la Casa de Cultura de Girona, on anavem una bona colla d'aprenents a passar la lliçó amb el mestre).
Any 1950 (4)
TĂpic Concert de Festa Major a l'Envelat. Dato la foto l'any 1950 per aproximaciĂł, perĂČ podria ser un any mĂ©s tard.
Al mig, dirigint: Conrad SalĂł
Formant un arc al seu voltant, començant per l'esquerra i seguint en sentit horari, identifico els mĂșsics als quals se'ls hi veu la cara: Emili Poch (violĂ), Josep Miralda (violĂ), Ricard Viladesau (viola), Josep ["Pepito"] VallespĂ (contrabaix), MartĂ Teixidor (violĂ), Francesc Felip ["Paco Xeto"] (trompeta), Ăngel Pont (clarinet), LaureĂ VilĂ (clarinet) i Joaquim Sagrera (flauta).
Any 1950 (6)
Fila superior:
Conrad SalĂł i Ramell: Director, piano, violĂ, acordiĂł i fiscorn. Component des de 1923.
Francesc ("Paco") Capellas i Maideu: trompeta i violĂ. Component des de 1947.
Joaquim Sagrera i BudallĂ©: flauta, flautĂ, bateria i tenora. Component des de 1928.
LaureĂ VilĂ i QuintĂ : clarinet, saxo, violĂ i tible. Component des de 1948.
Ăngel Blanch i Reynalt: violĂ, piano, compositor i trombĂł. Component des de 1948.
Fila central:
Emili Poch i Garriga: violĂ, saxo, clarinet i flabiol. Component des de 1930.
Lliberat Juanals i Homs: trombĂł, violĂ i fiscorn. Component des de 1936.
Josep ("Pepito") VallespĂ i PĂČlit: contrabaix. Component des de 1939.
Ăngel Pont i Montaner: saxo, clarinet, violĂ, compositor i tible. Component des d'aquest any 1950.
Ricard Viladesau i Caner: saxo, clarinet, viola, violĂ, compositor, arranjador i tenora. Component des d'aquest any 1950.
Fila inferior:
Josep Miralda i Puig: trompeta i violĂ. Component des de 1941.
MartĂ Teixidor i TomĂ s: cantant, violĂ, tĂmpanis i trombĂł. Component des de 1947.
Francesc Felip i Saguer ("Paco Xeto"): trompeta, piano i violĂ. Component des d'aquest any 1950.
Any 1951 (1)
Arc superior:
Josep ("Pepito") VallespĂ, Lliberat Juanals, Francesc Felip ("Paco Xeto"), Josep Miralda i LaureĂ VilĂ .
Arc central:
Ăngel Blanch, Ăngel Pont, Francesc ("Paco") Capellas, Joaquim Sagrera i Emili Poch.
Arc inferior:
Ricard Viladesau, MartĂ Teixidor i Conrad SalĂł.
Any 1951 (1 bis)
Arc superior:
Josep ("Pepito") VallespĂ, Lliberat Juanals, Francesc Felip ("Paco Xeto"), Josep Miralda i LaureĂ VilĂ
Arc central:
Ăngel Blanch, Ăngel Pont*, Francesc ("Paco") Capellas, Joaquim Sagrera i Emili Poch
Arc inferior:
Ricard Viladesau, MartĂ Teixidor* i Conrad SalĂł.
* En LluĂs CairĂł tambĂ© era mĂșsic, i si anem a l'entrada de l'Orquestra de la PresĂł de Girona, podem veure'l en algunes fotos, juntament amb dos mĂșsics que tambĂ© surten en aquest cartell: MartĂ Teixidor i Ăngel Pont.
Dalt de l'autocar: LaureĂ VilĂ , Francesc Felip ("Paco Xeto"), Ricard Viladesau i Francesc ("Paco") Capellas
A baix: Lliberat Juanals, Josep ("Pepito") VallespĂ [porta en braços un gosset amb barret!)], Emili Poch, MartĂ Teixidor, Conrad SalĂł, Ăngel Pont, Joaquim Sagrera i Josep Miralda.
No veig a l'Ăngel Blanch ...
Foto: Photo J. Torrent.
Any 1951 (3)
Complementant la foto anterior, aquĂ els veiem a punt de tocar sardanes davant de les Caves Byrrh, el 18 (o 14) de Novembre de 1951, amb una taula plena d'ampolles del conegut aperitiu francĂšs; sembla que n'hi ha una per a cada mĂșsic.
Drets: Josep Miralda, Francesc ("Paco") Capellas, Francesc Felip ("Paco Xeto"), MartĂ Teixidor, Ăngel Blanch, Lliberat Juanals, Conrad SalĂł i Josep ("Pepito") VallespĂ
Asseguts: Emili Poch, LaureĂ VilĂ , Ăngel Pont, Ricard Viladesau i Joaquim Sagrera.
Foto: Photo J. Torrent.
Any 1951 (4)
La fotografia no tĂ© molta qualitat, perĂČ serveix per veure els mĂșsics tocant tots amb instruments de corda i acordiĂł, tots drets ... segur que la imatge impactava, a l'Ăšpoca.
Foto: Arxiu Anna MÂȘ Pont i Soler.
En la cinquena foto hi veiem, d'esquerra a dreta: Josep Miralda, Joaquim Sagrera, LaureĂ VilĂ , Francesc ("Paco") Capellas, Ăngel Pont, Desconegut (crec que no Ă©s cap mĂșsic); al centre, Pau Casals, i seguint cap a la dreta, Ricard Viladesau, MartĂ Teixidor, Francesc Felip ("Paco Xeto"), Josep ("Pepito") VallespĂ; darrere de tot, amb bigoti, Conrad SalĂł, a la dreta de tot Emili Poch, i a davant seu, Ăngel Blanch. No hi surt en Lliberat Juanals.
Fotos 2 i 4: Arxiu Anna MÂȘ Pont i Soler.
Davant: Emili Poch, LaureĂ VilĂ , Ăngel Pont, Ricard Viladesau, Joaquim Sagrera i Josep ("Pepito") VallespĂ.
Darrere: Francesc Felip ("Paco Xeto"), Francesc ("Paco") Capellas, Pau Francesch ("Pauet"), MartĂ Teixidor, Ăngel Blanch, Lliberat Juanals i Conrad SalĂł*
Davant: Emili Poch, LaureĂ VilĂ , Ăngel Pont, Ricard Viladesau, Joaquim Sagrera i Josep ("Pepito") VallespĂ.
* Estudiant bĂ© la foto, arribo a deduir que en Conrad SalĂł s'ha assegut un moment i parla amb algĂș de darrere l'escenari o esta tocant d'esquena a la Cobla.
Foto: Arxiu Jaume Nonell.
Davant: Ăngel Pont, Conrad SalĂł, Josep ("Pepito") VallespĂ i Francesc Felip ("Paco Xeto")
Davant de tot: LaureĂ VilĂ i Ricard Viladesau.
Cartell: LluĂs CairĂł.
Any 1954 (2)
Ricard Viladesau a tota mĂ quina !
Any 1954 (3)
Sembla el mateix escenari de la foto anterior, retratats des d'un altre angle. Podria ser de 1953, doncs els mĂșsics estan col·locats una mica diferents. Tot i que no se'ls veu a tots, l'alineaciĂł mĂ©s probable seria:
Darrere: Francesc Felip i Saguer ("Paco Xeto") [2n trompeta], Francesc ("Paco") Capellas i Maydeu [1er trompeta], Pau Francesch i BarberĂ ("Pauet") [3er trompeta, queda amagat], MartĂ Teixidor i TomĂ s [trombĂł], Ăngel Blanch i Reynalt [trombĂł], Lliberat Juanals i Homs [1er fiscorn], Conrad SalĂł i Ramell [2n fiscorn] i Josep ("Pepito") VallespĂ i PĂČlit [contrabaix]
Davant: Emili Poch i Garriga [flabiol], LaureĂ VilĂ i QuintĂ [2n tible], Ăngel Pont i Montaner [1er tible], Ricard Viladesau i Caner [1er tenor] i Joaquim Sagrera i BudallĂ© [2n tenor].
Foto: Arxiu Anna MÂȘ Pont i Soler.
SessiĂł de Ball, que amb la incorporaciĂł de Josep MÂȘ Casademunt, percussionista de carrera, els permetia tocar amb bateria, a diferĂšncia dels anys anteriors en que aquest instrument era encarregat a qualsevol mĂșsic que tant sols hi tinguĂ©s una mica de traça ...
Darrere: Pau Francesch i BarberĂ ("Pauet") [trompeta], Francesc Felip i Saguer ("Paco Xeto") [trompeta], Francesc ("Paco") Capellas i Maydeu [trompeta] i Josep MÂȘ Casademunt i Pannon [bateria]
Al mig: Lliberat Juanals i Homs [trombĂł], Ăngel Blanch i Reynalt [trombĂł], MartĂ Teixidor i TomĂ s [trombĂł] i Josep ("Pepito") VallespĂ i PĂČlit [contrabaix]
Davant: Ăngel Pont i Montaner [saxo tenor], Emili Poch i Garriga [saxo alt], LaureĂ VilĂ i QuintĂ [clarinet, fent un solo], Ricard Viladesau i Caner [saxo tenor], Joaquim Sagrera i BudallĂ© [saxo barĂton] i Conrad SalĂł i Ramell (piano).
Foto: Arxiu Anna MÂȘ Pont i Soler.
Les dues fotos agafades amb pocs segons de diferĂšncia. La segona (amb els instruments de corda en repĂłs), va ser escollida per fer el cartell de la temporada 1955-1956, que podem veure immediatament abans d'aquestes.
Darrere: Josep MÂȘ Casademunt [timbales], Josep Puig i CastellĂł ("Moreno") [1er fiscorn], Francesc ("Paco") Capellas [trompeta], Francesc Felip ("Paco Xeto") [trompeta], Ăngel Pont [clarinet], LaureĂ VilĂ [clarinet], Joaquim Sagrera [clarinet], Emili Poch [violĂ], MartĂ Teixidor [violĂ], Ricard Viladesau [viola], Ăngel Blanch [violĂ] i Pau Francesch ("Pauet") [violoncel]
Davant: Conrad SalĂł [director] i Josep ("Pepito") VallespĂ [contrabaix].
Fotos:
1) Arxiu Anna MÂȘ Pont i Soler
2) Arxiu Josep MÂȘ Teixidor i MartĂ.
Any 1955 (3)
Aquesta foto, les dues anteriors, i la segĂŒent estan fetes al mateix lloc.
Darrere: Josep ("Pepito") VallespĂ [contrabaix], Francesc ("Paco") Capellas [violĂ], Francesc Felip ("Paco Xeto") [violĂ] i Pau Francesch ("Pauet") [violĂ]
Al mig: Conrad SalĂł (piano), Josep MÂȘ Casademunt (percussiĂł), MartĂ Teixidor (violĂ), Ăngel Blanch (violĂ) i Josep Puig ("Moreno") [violĂ]
Davant: Joaquim Sagrera (violĂ), Ricard Viladesau (violĂ), LaureĂ VilĂ (violĂ), Emili Poch (violĂ) i Ăngel Pont (violĂ).
Resumint: trio de ritme i onze violins: aixĂČ ja no es troba, avui dia, en una Cobla-orquestra !
Foto: Arxiu Anna MÂȘ Pont i Soler.
Any 1955 (4)
Mateix escenari que la foto anterior. En aquells anys encara hi havia una diferenciaciĂł clara entre la formaciĂł d'Orquestra (bĂ sicament instruments de corda) i la d'Orquestrina (bĂ sicament instruments de vent), tot i que moltes vegades tocaven amb una combinaciĂł d'ambdues. Si ens hi fixem, els mĂșsics no han canviat de lloc, nomĂ©s d'instrument (excepte piano i contrabaix).
Darrere: Josep ("Pepito") VallespĂ [contrabaix], Francesc ("Paco") Capellas [trompeta], Francesc Felip ("Paco Xeto") [trompeta] i Pau Francesch ("Pauet") [trompeta]
Al mig: Conrad SalĂł (piano), Josep MÂȘ Casademunt (bateria), MartĂ Teixidor (trombĂł), Ăngel Blanch (trombĂł) i Josep Puig ("Moreno") [trombĂł]
Davant: Joaquim Sagrera (saxo barĂton), Ricard Viladesau (saxo tenor), LaureĂ VilĂ (saxo alt), Emili Poch (saxo alt) i Ăngel Pont (saxo tenor).
Foto: Arxiu Anna MÂȘ Pont i Soler.
Any 1955 (5)
L'anotaciĂł de la propietĂ ria de la foto diu que estan tocant a BesalĂș. Particularment no reconec l'indret.
Darrere: Francesc Felip i Saguer ("Paco Xeto") [2n trompeta], Francesc ("Paco") Capellas i Maydeu [1er trompeta], Pau Francesch i BarberĂ ("Pauet") [3er trompeta], MartĂ Teixidor i TomĂ s [trombĂł], Ăngel Blanch i Reynalt [trombĂł], Josep Puig i CastellĂł ("Moreno") [1er fiscorn], i Conrad SalĂł i Ramell [2n fiscorn]
Davant: Emili Poch i Garriga [flabiol], LaureĂ VilĂ i QuintĂ [2n tible], Ăngel Pont i Montaner [1er tible], Ricard Viladesau i Caner [1er tenor], Joaquim Sagrera i BudallĂ© [2n tenor] i Josep ("Pepito") VallespĂ i PĂČlit [contrabaix].
Foto: Arxiu Anna MÂȘ Pont i Soler.
Un primer pla de LaureĂ VilĂ (2n tible), i darrere seu hi tenim a Francesc Felip ("Paco Xeto") i Francesc ("Paco") Capellas.
Darrere: Francesc Felip ("Paco Xeto"), Francesc ("Paco") Capellas, Pau Francesch ("Pauet"), MartĂ Teixidor, Ăngel Blanch, Josep Puig ("Moreno"), Conrad SalĂł i Josep ("Pepito") VallespĂ
Davant: Emili Poch, LaureĂ VilĂ , Ăngel Pont, Ricard Viladesau i Joaquim Sagrera.
Darrere: Francesc Felip i Saguer ("Paco Xeto") [2n trompeta], Francesc ("Paco") Capellas i Maydeu [1er trompeta], Pau Francesch i BarberĂ ("Pauet") [3er trompeta], MartĂ Teixidor i TomĂ s [trombĂł], Ăngel Blanch i Reynalt [trombĂł], Josep Puig i CastellĂł ("Moreno") [1er fiscorn], i Conrad SalĂł i Ramell [2n fiscorn]
Davant: Emili Poch i Garriga [flabiol], LluĂs Turet i Soler [2n tible], Ăngel Pont i Montaner [1er tible], Ricard Viladesau i Caner [1er tenor], Joaquim Sagrera i BudallĂ© [2n tenor] i Josep ("Pepito") VallespĂ i PĂČlit [contrabaix].
Foto: Studio Libold. Arxiu Anna MÂȘ Pont i Soler.
Foto: Studio Libold. Arxiu Anna MÂȘ Pont i Soler.
Davant: Emili Poch, LluĂs Turet, Ăngel Pont, Ricard Viladesau, Joaquim Sagrera i Josep ("Pepito") VallespĂ.
Foto: Arxiu Anna MÂȘ Pont i Soler.
Any 1956 (4)
A BesalĂș.
Darrere: Francesc Felip ("Paco Xeto"), Francesc ("Paco") Capellas, Pau Francesch ("Pauet"), MartĂ Teixidor, Ăngel Blanch, Josep Puig ("Moreno") i Conrad SalĂł
Davant: Emili Poch, LluĂs Turet i Soler (substitut de LaureĂ VilĂ ), Ăngel Pont, Ricard Viladesau, Joaquim Sagrera i Josep ("Pepito") VallespĂ.
Foto: Arxiu Anna MÂȘ Pont i Soler.
Davant: Joaquim Sagrera, Ricard Viladesau, LluĂs Turet, Emili Poch i Ăngel Pont.
Any 1956 (7)
El mateix dia 3 de Novembre de 1956 també varen fer ball a HyÚres.
Darrere: Francesc ("Paco") Capellas, Francesc Felip ("Paco Xeto") i Pau Francesch ("Pauet")
Al mig: Ăngel Blanch, Josep Puig ("Moreno") i MartĂ Teixidor
Davant: Ăngel Pont, Emili Poch, LluĂs Turet, Ricard Viladesau, Joaquim Sagrera, Josep ("Pepito") VallespĂ i Conrad SalĂł.
Un parell de detalls: en aquesta foto no hi ha bateria, i el contrabaixista toca amb un instrument de tres cordes (el contrabaix de quatre cordes es veu arraconat al costat dels trombons).
Foto: Arxiu Anna MÂȘ Pont i Soler.
Foto: Arxiu Conxa Poch.
Any 1957 (2)
A darrere, si cliques damunt la primera foto la pots veure ampliada , els mĂșsics estan marcats amb un asterisc, i sĂłn:
Ăngel Pont, MartĂ Teixidor, Ăngel Blanch, Josep Puig ("Moreno") i Josep ("Pepito") VallespĂ.
A davant, numerats de l'1 al 7:
Pau Francesch ("Pauet"), Francesc Felip ("Paco Xeto"), LluĂs Turet, Francesc ("Paco") Capellas, Ricard Viladesau, Joaquim Sagrera i Conrad SalĂł.
Segona foto: Arxiu Anna MÂȘ Pont i Soler.
Any 1957 (4)
Foto: Arxiu Josep MÂȘ Teixidor.
Any 1959 (1)
Darrere: Pau Francesch ("Pauet"), Francesc Felip ("Paco Xeto") i Francesc ("Paco") [trompetes] i Josep MÂȘ Casademunt [percussiĂł]
Davant: Joaquim Sagrera, Ăngel Pont, Emili Poch, LluĂs Turet i Ricard Viladesau [saxos]
A la dreta: Conrad SalĂł [piano i director] i FĂ©lix Horcajo Viejo [contrabaix].
SessiĂł de ball a Palafolls. Els mĂșsics, que sĂłn els mateixos de la foto anterior, reposen mentre es fan uns parlaments.
Foto: Arxiu Ajuntament de Palafolls.
Darrere: Joan SadurnĂ i PagĂšs (en el seu primer any a la formaciĂł), Francesc ("Paco") Capellas, Pau Francesch ("Pauet"), Joaquim Coma, Josep Puig ("Moreno") i Conrad SalĂł
Entre les dues linies de vents: FĂ©lix Horcajo
Davant: Emili Poch, LluĂs Turet, Ăngel Pont, Ricard Viladesau i Joaquim Sagrera.
Darrere: Joan SadurnĂ, Francesc ("Paco") Capellas, Pau Francesch ("Pauet"), MartĂ Teixidor, Joaquim Coma, Josep Puig ("Moreno"), Conrad SalĂł i FĂ©lix Horcajo
Davant: Emili Poch, LluĂs Turet, Ăngel Pont, Ricard Viladesau i Joaquim Sagrera.
Any 1962 (3)
Actuant a Manresa.
En primer terme: Ricard Viladesau. Al seu costat, Joaquim Sagrera i a la dreta FĂšlix Horcajo.
Foto: Arxiu FamĂlia Argelich Iglesias.
En aquesta primera es pot identificar:
Darrere: Joan SadurnĂ, Francesc ("Paco") Capellas, Pau Francesch ("Pauet"), MartĂ Teixidor i el trombĂł d'en Joaquim Coma
Davant: LluĂs Turet, Ăngel Pont, Ricard Viladesau i Joaquim Sagrera.
AnÚcdota: M'explica el tenorista Jaume Call, de Mataró, que la campana da la tenora de Ricard Viladesau havia estat de Josep Coll i Ligora, i que més endavant li va vendre a ell (i que pesa molt !).
Foto: Arxiu Ignasi Muntada.
Foto: Arxiu Ignasi Muntada.
Foto: Arxiu Ignasi Muntada.
Darrere: Francesc ("Paco") Capellas, Pau Francesch ("Pauet"), MartĂ Teixidor, Joaquim Coma i Josep Puig ("Moreno"). No es veu a Conrad SalĂł i FĂ©lix Horcajo.
Davant: Emili Poch, LluĂs Turet, Ăngel Pont, Ricard Viladesau i Joaquim Sagrera.
Foto: Arxiu Eduard Boada.
Foto: Arxiu Anna MÂȘ Pont i Soler.
Any 1964 (4)
Any 1964 (5)
A punt de tocar una audiciĂł, a peu de carrer.
Darrere: Joan SadurnĂ, Francesc ("Paco") Capellas, Pau Francesch ("Pauet"), MartĂ Teixidor, Joaquim Coma, Josep Puig ("Moreno") i Conrad SalĂł
Davant: Emili Poch, LluĂs Turet, Ăngel Pont, Ricard Viladesau, Joaquim Sagrera i FĂ©lix Horcajo.
Foto: Ricard SolĂ i Carles. Arxiu Comarcal del Baix EmpordĂ . Llibre de l'Aplec de La Bisbal, 1964, pĂ gina 22.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
PER RAONS LOGĂSTIQUES NOMĂS PUBLICARĂ COMENTARIS EN ELS QUALS S'INDIQUI UN CORREU DE CONTACTE
GrĂ cies!