Si et vols descarregar alguna foto, endavant! Només et demano que si la publiques, citis la font.
... I ara sĂ, et convido a gaudir del meu treball:
Es van presentar oficialment davant del pĂșblic guixolenc els dies 1 i 2 d'Agost de 1939, a la terrassa del Casino "El Guixolense", resultant poc desprĂ©s com una de les formacions mĂ©s contractades a les sales de ball de les comarques gironines.
Va estar activa fins l'any 1957.
A la fotografia podem veure l'Orquestra VĂctors a la terrassa de Can Rius, dels Banys de Sant Elm, de Sant Feliu de GuĂxols, l'any 1940.
A dalt: Arcadi Berga i Viladevall, Josep Isern i Arseni Roig i Ponsjoan.
Foto: Col·lecció Arcadi Berga.
Davant: Joan DispĂšs (trombĂł), Arseni Roig (piano) i Josep Isern (jazz-band).
Foto: Col·lecció Arcadi Berga.
Any 1948 (1)
A baix: Josep Planas, Ramon Pla, Josep Isern, Pere Pijoan i Joan Pujol.
Foto: Col·lecció Josep Roig i Rigau.
Any 1948 (2)
En primer terme: SerĂ pi LladĂł i Balateu (violĂ, mĂșsic de PalamĂłs), Roser Roig i Rigau (filla de l'Arseni, i unes de les dones pioneres en el paper de cantant d'orquestra) i Joan Pujol (violĂ)
Darrere, a l'esquerra, el trio de ritme: Arseni Roig (piano), Rafel Figueras (contrabaix) i Arcadi Berga (jazz-band)
Al fons: Josep Roig i Rigau (trompeta), Josep Planas (trompeta), Pere Pijoan (clarinet) i Antoni Carbonell i Cosp (trombĂł de vares)
Al mig: Francesc Loubat (violĂ) i Joan Caner i Casanovas (violĂ, mĂșsic de Calonge)
Foto (blanc i negre): Col·lecció Gerard Bussot.
Any 1949 (1)
Darrere: Josep Roig, Joan Pujol, Joan DispĂšs, Josep Isern i Arcadi Berga
Davant: Josep Planas, Santiago Irla, Arseni Roig, Ramon Pla i Rafel Figueras.
Foto: Col·lecció Josep Roig i Rigau.
Any 1949 (2)
A dalt del camiĂł de la Brigada d'Obres de l'Ajuntament de Sant Feliu de GuĂxols, una manera mĂ©s cĂČmoda de fer la Cercavila ... encara que una mica perillosa a l'hora de tenir l'instrument a la boca (ho dic per experiĂšncia)
Drets: Josep Planas, Ramon Pla i Josep Isern
Asseguts: Arcadi Berga, Arseni Roig, Francesc Loubat, Joan Pujol, Antoni Carbonell, Santiago Irla i Rafel Figueras.
Foto cedida per en Manel Planas, fill d'en Josep Planas, i que em fa arribar en Joan Carbonell i Carreras, nét de l'Antoni Carbonell.
Any 1949 (3)
Foto del mateix esdeveniment que l'anterior.
Foto: Arxiu Joan Carbonell i Carreras.
A dalt: SerĂ pi LladĂł, Pere Pijoan, Arcadi Berga, Francesc Loubat i Pere Carreras
Al mig: Josep Planas, Arseni Roig, Roser Roig, Rafel Figueras i Santiago Torrent i MagriĂ
A baix: Joan Pujol i Antoni Carbonell.
Foto: Col·lecció Carles Carbonell i Fornós.
A l'esquerra, en diagonal, de dalt a baix: Arseni Roig, Rafel Figueras, Francesc Loubat i Arcadi Berga
Al mig, en diagonal, de dalt a baix: Pere Carreras, Pere Pijoan i Santiago Torrent
Destacada en primer terme: Roser Roig
A la dreta, de dalt a baix: Antoni Carbonell, Josep Planas, Joan Fontanella i Joan Pujol
Foto (blanc i negre): Arxiu Joan Carbonell i Carreras.
En primer terme: Rafel Figueras (saxo)
En segon terme: Desconegut (tapat) i Pere Pijoan (saxo)
En tercer terme: Antoni Carbonell (fiscorn), Josep Roig i Joan Fontanella (fiscorn)
A darrere: Arseni Roig (mirant cap a un costat), Arcadi Berga (bombo) i Josep Isern (caixa)
A darrere de l'Arcadi Berga hi ha un mĂșsic tambĂ©, que no es pot identificar.
Destacats, a l'esquerra, a banda i banda del rĂštol que els proclama com a vocalistes: Francesc Reixach i SamĂ i Arcadi Berga
Al mig, en diagonal, de dalt a baix: Antoni Carbonell, Rafel Figueras, Arseni Roig, Joan Pujol, Josep Planas, Pere Pijoan i Juli Esteve i Homs
A la dreta, en diagonal, de dalt a baix: Pere Carreras, Amadeu Cuadrado i Santiago Torrent.
Foto: Arxiu Joan Carbonell i Carreras.
Any 1953 (2)
Davant: Pere Carreras, Arseni Roig, Juli Esteve, Rafel Figueres i Pere Pijoan.
La informació sobre els components que surten a la foto m'ha estat amablement proporcionada per en Joan Carbonell Carreras, nét de l'Antoni Carbonell.
Al mig: Arseni Roig (tible, piano i violĂ, i tambĂ© representant)
Començant per dalt a l'esquerra, baixant i tornant a pujar: Arcadi Berga (contrabaix i cantant), Josep Planas (trompeta i violĂ), Pere Pijoan (tenora, saxo i clarinet), Pere Carreras (flabiol, saxo i clarinet), Antoni Carbonell (trombĂł de pistons i de vares, fiscorn al concert), Rafel Figueras (tenora, saxo, flauta, flautĂ i clarinet, i tambĂ© director), Joan Pujol (fiscorn, violĂ i trombĂł de vares), Santiago Torrent (trompeta), Amadeu Cuadrado (fiscorn, violĂ i bateria), Joaquim NoguĂ© i Xirgo ["el Nunci"] (trompeta) i Joan Coll i Alsina (tible, saxo, violĂ i cantant).
Foto: Arxiu Joan Carbonell i Carreras.
Any 1954 (2)
Darrere: Josep Planas (trompeta i violĂ), Joaquim NoguĂ© ["el Nunci"] (trompeta), Pere Carreras (flabiol, saxo i clarinet), Joan Pujol (fiscorn, violĂ i trombĂł de vares), Santiago Torrent (trompeta), Arcadi Berga (contrabaix i cantant) i Antoni Carbonell (trombĂł de pistons i de vares, fiscorn al concert)
Davant: Joan Coll (tible, saxo, violĂ i cantant), Arseni Roig (tible, piano i violĂ, i tambĂ© representant), Xxx Sarreta (el xofer que els duia, en desconec el nom), Pere Pijoan (tenora, saxo i clarinet), Rafel Figueras (tenora, saxo, flauta, flautĂ i clarinet, i tambĂ© director) i Amadeu Cuadrado (fiscorn, violĂ i bateria).
(*) La rubia era una furgoneta de passatgers, amb part de la carrosseria de fusta.
![]() |
Foto nÂș 1 (Revista Destino) Cole Porter col·locant les mans sota lâatenta mirada de Pere Pijoan |
![]() |
Foto nÂș 2 (Revista Destino) Cole Porter fent com si toquĂ©s la tenora |
![]() |
Foto nÂș 3 (Revista Destino) Les quatre parelles de l'Esbart Dansaire del Centre Excursionista Montclar |
![]() |
Foto nÂș 4 (Revista Destino) Aplaudint des dâun balcĂł de La Gavina, dâesquerra a dreta: Jaime Arias, Cole Porter i Josep Ensesa |
Any 1954 (3)
COLE PORTER, LA SARDANA I LA COBLA VĂCTORS (Article meu publicat a la Revista SOM nÂș 359, pĂ gines 16 i 17)
Estic segur de que la majoria de lectors haureu sentit a parlar de Cole Porter (Peru, Indiana, 9 de Juny de 1891 - Santa MĂČnica, CalifĂČrnia, 15 d'Octubre de 1964), o si mĂ©s no haureu escoltat alguna de les seves cançons, com per exemple Beguin The Beguine. Dramaturg, compositor de cançons i bandes sonores, mĂșsic, pianista, lletristaâŠ, va tenir una vida plena d'Ăšxits i reconeixements de tota mena. Era de famĂlia benestant, de manera que la seva posiciĂł econĂČmica li va permetre fer llargues estades a diversos llocs d'Europa, relacionant-se amb el bo i millor de la intel·lectualitat i l'aristocrĂ cia de l'Ăšpoca.
A les pĂ gines 33 i 34 de la revista Destino, ediciĂł del 2 d'Abril de 1955, el periodista barcelonĂ Jaime Arias i Zimerman li feia una entrevista, amanida amb una petita histĂČria que per la seva originalitat i relaciĂł amb el mĂłn de la Sardana crec que pot ser del vostre interĂšs.
A finals de Març de 1955 Cole Porter es trobava viatjant per Espanya, ja ho havia fet temps enrere, els anys 1919 i 1927. Tal com explicava ell mateix, el proper mes de Juny havia d'estrenar una opereta i voltava una mica per Europa per inspirar-se i trobar noves idees musicals. Durant uns pocs dies es va allotjar a l'Hostal de la Gavina, de S'AgarĂł, i el periodista que l'entrevistava allĂ , i mentre parlaven de mĂșsica espanyola, li va preguntar si coneixia la Sardana. El mĂșsic va dir-li que no, i Jaime Arias li va explicar tant bĂ© com va poder, remarcant-li les peculiaritats de la dansa i la mĂșsica, aixĂ com dels instruments de la Cobla. A la conversa s'hi va afegir un altre conegut periodista catalĂ -i reconegut gastrĂČnom- NĂšstor LujĂĄn i FernĂĄndez, i entre tots dos li van despertar la curiositat envers una mĂșsica que Cole Porter desconeixia.
Interessat i intrigat, Cole Porter els va preguntar quan i on es feia una ballada de sardanes, perĂČ desprĂ©s d'unes quantes trucades van constatar que no hi havia cap ballada prevista a curt termini. PerquĂš Cole Porter no se n'anĂ©s de l'EmpordĂ sense haver escoltat una sardana, es va haver d'improvisar: van demanar ajuda al propietari de l'Hostal de La Gavina, Josep Ensesa i Gubert, i al cap de poca estona arribaven de Sant Feliu de GuĂxols Vicenç Gandol i JordĂ , que regentava el complex dels Banys de Sant Pol, i Arseni Roig i Ponsjoan, mĂșsic i representant de la Cobla-orquestra VĂctors, de la poblaciĂł ganxona. Arseni Roig va proposar fer una audiciĂł l'endemĂ al matĂ als jardins de la Senya Blanca, el xalet de Josep Ensesa, perĂČ el mĂșsic americĂ tenia uns compromisos ineludibles el dia segĂŒent; aixĂČ passava cap a les vuit del vespre, i ho van arreglar de manera que els mĂșsics van venir cap a l'Hostal, van assajar una mica (espero que els servissin un bon sopar!), es va fer venir quatre parelles de l'Esbart Dansaire del Centre Excursionista Montclar, amb vestits tĂpics catalans, i es va preparar un cadafal a la Plaça del Roserar, davant de l'Hostal.
Quan Cole Porter i els seus acompanyants americans estaven acabant de sopar se'ls va acostar Pere Pijoan, 2n tenor de la cobla, amb la tenora a les mans, perquĂš la veiĂ©s de prop. Pere Pijoan va tocar un parell de passatges perquĂš sentĂs com sonava lâinstrument, i l'home estava entusiasmat com si es trobĂ©s davant de l'estrena d'una de les seves operetes en un teatre de Broadway!
L'audiciĂł va començar de seguida, amb un repertori ben vibrant: Per tu ploro (Josep MÂȘ Ventura i Casas [Pep Ventura]), Marinada (Antoni PĂ©rez i Moya), La rosada (Juli Garreta i Arboix), La sardana de les monges (Enric Morera i Viura), Els dansaires del Montclar (Rafael Figueras i Auladell, 1er tenor de la cobla) i Aura d'Abril (Joaquim Serra i Corominas, que amb aquesta sardana havia guanyat el Concurs de S'AgarĂł de 1954).
Cole Porter, que ho gaudia des d'un balcĂł de La Gavina juntament amb Josep Ensesa i Jaime Arias, exclamava: "Marvelous! How delicate! What a dignity!..."
Va voler retratar-se amb la tenora a les mans, i va demanar a la Cobla si podien repetir "Marinada". TambĂ© va dir que li agradaria tenir alguna mostra sonora d'aquella mĂșsica que acabava d'escoltar, i quina no seria la seva sorpresa quan l'industrial guixolenc Josep Sibils i Gros se li va acostar amb una cinta magnetofĂČnica amb tota l'audiciĂł gravada! Cole Porter no sabia com reaccionar ... "The Spanish hospitality!"
I tal com afirmava el periodista al tancar l'article: L'"OperaciĂł Sardana" havia conclĂČs amb un Ăšxit rotund!.
Any 1956
Columna esquerra, de dalt a baix: Pere Carreras, Santiago Torrent, Josep Planas, Pere Pijoan i Arseni Roig
Al mig: Arcadi Berga i Joan ("Nitu") Pallarols i Abella
Columna dreta, de dalt a baix: Amadeu Cuadrado, Josep Cullell i SallĂ©s, Joan Pujol, Antoni Carbonell i Francesc SebastiĂĄn i Perxachs (trompeta i violĂ).
Foto: Arxiu Joan Carbonell i Carreras.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
PER RAONS LOGĂSTIQUES NOMĂS PUBLICARĂ COMENTARIS EN ELS QUALS S'INDIQUI UN CORREU DE CONTACTE
GrĂ cies!