👉 LLEGEIX, SISPLAU :
Si deixes un comentari, posa el teu nom i correu, i et podré contestar.
Si ho prefereixes em pots escriure directament al meu correu:
Si et vols descarregar alguna foto, endavant! Només et demano que si la publiques, citis la font.
... I ara sí, et convido a gaudir del meu treball:
A finals dels anys 50 i principis dels 60 hi va haver una sèrie de poblacions turístiques de la Costa Brava i el Maresme que van aprofitar el boom turístic per obrir Sales de Festa amb ambientació flamenca, donant servei de restaurant i també ball de saló. Entre d'altres hi va haver: Los Almendros (Palafrugell), La Palmera (L'Escala), El Rancho (Cadaqués), La Arboleda (Palamós), Savoy (Palamós) El Cortijo (Pineda de Mar), Las Cuevas (Calella), Las Vegas (Sant Feliu de Guíxols), La Raqueta (Tamariu), Bahía (Roses), El Toril (Tossa de Mar), Cubanacán (Lloret de Mar), La Masía del Pinar (Lloret de Mar) i El Lido (Lloret de Mar).
En aquest entorn, i sota l'impuls de
Xavier Macià i Andreu, un recongut modelista naval, va néixer a Lloret de Mar
El Relicario, que al cap de poc temps va encarregar a
Francesc Mas i Jené (que deixava la formació de la qual havia estat fundador, la
Cobla-orquestra Amoga) que formés un Conjunt estable. No li va costar gaire, doncs hi va haver molts músics que veient la possibilitat de guanyar-se millor la vida en un lloc de treball fixe i no haver d'anar de poble en poble durant tot l'estiu aviat ho van tenir clar. Tot i així, també van fer actuacions arreu de Catalunya, quan s'acabava la temporada de Lloret, que solia durar d'Abril a Octubre. Em consta també que van estar uns mesos a Mallorca.
Sempre sota la direcció de Francesc Mas, fins l'any 1972 van anar passant diversos músics per Francisco Mas y su Conjunto, com veurem a continuació.
Foto: Arxiu Anna Mª Mas.
Acabada doncs la seva etapa com a músic i director de la Cobla-orquestra Amoga, com explicava a la imatge anterior, en Francesc Mas forma aquest Conjunt, i és molt probable que aquesta sigui la primera fotografia d'aquesta formació.
D'esquerra a dreta:
Joaquim Costa i Horts, trompeta i violí, de Sant Jordi Desvalls, procedent del
Conjunt Camps y su Ritmo, de Cassà de la Selva.
Miquel Ballesta i Quirch, vocalista, trombó i violí, de Cadaqués, procedent de l'
Orquestra Ritmos, de Figueres.
Desconegut, saxo [?].
Pere Anton Clapés i Juanhuix, bateria, d'Arbúcies.
Una de les primeres actuacions que van fer va ser a la Sala de Festes del Certamen de Figueres el dia 5 de Maig de 1959.
Foto: Arxiu Anna Mª Mas.
Per raons que desconec, en Joaquim Costa va marxar abans d'acabar la temporada, i al seu lloc va entrar en Joaquim Nualart, que ja havia coincidit amb Francesc Mas a la Cobla-orquestra Amoga.
Darrere: Francesc Mas
Foto: Arxiu Anna Mª Mas.
A l'esquerra, amb vestit negre: Francesc Mas.
Enlairats: Pere Anton Clapés i Salvador Riumalló i Salagran
Ajupits: Josep Riumalló i Salagran*, Joaquim Nualart i Manel Rodríguez.
Aquesta fotografia, i d'altres molt interessants, apareixen al Calendari de 2013 (que es pot adquirir aquí), editat per Vitraris (Grup de Cultura i Tradició), de Vidreres.
D'esquerra a dreta: Francesc Mas, Salvador Riumalló, Josep Riumalló, Manel Rodríguez, Joaquim Nualart i Pere Anton Clapés.
Foto: Arxiu Anna Mª Mas.
D'esquerra a dreta: Francesc Mas, Pere Anton Clapés, Josep Riumalló, Manel Rodríguez, Salvador Riumalló, Manuel Xxx ("Manolo")* i Joaquim Nualart.
* Segons m'explica en Josep Riumalló, aquest vocalista, que també tocava la guitarra, només va estar uns mesos amb ells.
Foto: Arxiu Fe Nualart.
Any 1962D'esquerra a dreta: Francesc Mas, Josep Riumalló,
Nina Bardés (una cantant llogada per la Sala on tocaven molt sovint,
El Relicario, a la qual acompanyaven), Salvador Riumalló, Pere Anton Clapés,
Jaume Cristau i Brunet i Joaquim Nualart.
Foto: Arxiu Josep Riumalló.
Any 1963 (1)Actuant a l'Hotel Monterrey, de Lloret de Mar, acompanyant una actuació folklòrica, el 25 d'Abril de 1963. Es celebrava la IIª Festa Hotelera, organitzada pel Sindicat Provincial d'Hostaleria i Activitats Turístiques.
D'esquerra a dreta: Pere Anton Clapés (bateria), Salvador Riumalló (saxo), Rafel Rovira i Vidal (contrabaix de pal), Joaquim Nualart (trompeta) i
Josep Quer i Agustí (violí i trombó). No surt a la foto el director i pianista, Francesc Mas.
Fotos: Narcís Sans. CRDI. Ajuntament de Girona.
Any 1963 (2)En Josep Riumalló va anar a fer la
mili, i potser en Pere Anton Clapés també, i al seu lloc varen entrar en Joaquim Riumalló i l'Antoni Mas.
D'esquerra dreta: Joaquim Riumalló (saxo)
Antoni Mas i Bou (bateria), Salvador Riumalló, Jaume Cristau, Joaquim Nualart [sense bigoti !] i Francesc Mas.
Foto: Arxiu Anna Mª Mas.
Darrere: Jaume Cristau i Pere Anton Clapés
Al mig: Josep Riumalló i Salvador Riumalló
Davant: Francesc Mas i Joaquim Nualart.
Per aquesta època van gravar un parell de discos pel segell Sandiego, com veiem a continuació.
Foto: Arxiu Josep Riumalló.
Darrere: Jaume Cristau i Francesc Mas
Davant, els dos germans: Josep i Salvador Riumalló.
Foto: Arxiu Fe Nualart.
Salvador Riumalló i Joaquim Nualart tocant el violí.
Foto: Arxiu Fe Nualart..
Portades i contraportades dels dos discos que van gravar l'any 1965 per a la discogràfica Sandiego, que dirigia en Jaume Cristau. A les contraportades hi ha la foto de 1964.
D'esquenes, tocant el piano, Francesc Mas, amb una partitura que sembla un llençol !
Els que no surten a la foto són Miquel Gimeno i Saderra (bateria i vocalista, al lloc de Pere Anton Clapés) i Jaume Cristau (guitarra, guitarra baixa i marimba).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
PER RAONS LOGÍSTIQUES NOMÉS PUBLICARÉ COMENTARIS EN ELS QUALS S'INDIQUI UN CORREU DE CONTACTE
Gràcies!