Si et vols descarregar alguna foto, endavant! Només et demano que si la publiques, citis la font.
... I ara sĂ, et convido a gaudir del meu treball:
Passats uns anys la va dirigir en Joan Duran i Deulofeu, fill del fundador.
En aquesta Ășnica foto existent dels Reis, s'identifica els mĂșsics, d'esquerra a dreta: Josep Pineda i Comas ["Pep LlĂșdrigo"] (no sĂ© quin instrument tocava), Joan Armengol i Forcada (fiscorn i d'ofici fuster), NarcĂs Casanovas i EstraguĂ©s (fiscorn, contrabaix i d'ofici esparter), Joan Duran i Deulofeu ["el Rei"] (tible, tenora, clarinet, director i barber d'ofici, com el seu pare), Miquel VilĂ i Colombrera ["Miquel Uan"] (flabiol, flautĂ i d'ofici paleta) i Desconegut (podria ser el pare o l'oncle del director).
Altres components dels Reis van ser: Pere Ferrer ("Peret Sabater"), pare de l'excel·lent tiblaire Josep MÂȘ Ferrer i Font i Miquel Albert, de Viladamat que a mĂ©s de tocar la tenora sembla que tenia molt bona veu, cosa que el feia destacar quan acompanyaven els Oficis.
Tota la informaciĂł d'aquesta entrada Ă©s deutora de la Revista El CarbassĂł, de L'Armentera, que en el seus nĂșmeros 2 (Desembre de 2005) i 6 (Desembre de 2008) publicava sengles reportatges, amb textos de Joan Ramon Inglada i Gimeno, Pere Ros i Aulet i Joaquim Armengol i Llach, molt ben documentats, sobre Els Reis. Agraeixo tambĂ© la col·laboraciĂł de l'armenterenc Josep Oliveras i Tubert, alcalde durant uns quants anys.
A continuaciĂł poso un detall de cada mĂșsic, per ordre d'apariciĂł, amb alguna dada mĂ©s.
Foto: Arxiu Joaquima Alsina i CornellĂ .
Finals de segle XIX (2)
Josep Pineda i Comas ["Pep LlĂșdrigo"] (no sĂ© quin instrument tocava). Era germĂ de Margarida Pineda, assassinada l'any 1894 juntament amb un dels seus fills pel mosso del molĂ que regentaven, en els que es coneixen com "els crims del MolĂ de L'Armentera".
Foto: Arxiu Joaquima Alsina i CornellĂ .
Finals de segle XIX (3)
Joan Armengol i Forcada (fiscorn), pare de Juli Armengol i AupĂ, a qui podem veure en aquest blog formant part de les Cobles-orquestres L'Art GironĂ, Girona (en va ser fundador) i Bolero.
Foto: Arxiu Joaquima Alsina i CornellĂ .
NarcĂs Casanovas i EstraguĂ©s (fiscorn).
Foto: Arxiu Joaquima Alsina i CornellĂ .
Finals de segle XIX (5)
Joan Duran i Deulofeu ["el Rei", "L'avi Duran", "Duran Barber", "Duran de la barba"] (tible, tenora, clarinet, director i barber d'ofici, com el seu pare).
Va rebre les primeres lliçons de mĂșsica del seu pare, i desprĂ©s, del mestre Francesc Mundi i Olivet o del seu germĂ Ramon, que ensenyaven mĂșsica a l’Escala (veure aquest article de Jaume Nonell i Juncosa) on, a la vegada que aprenia l’ofici de barber a Can VilabrĂș, feia els seus primers passos musicals tocant a la Sala de Ball La Cargolera d’aquesta poblaciĂł*.
De jove, en Joan s'incorporĂ als Reis junt amb el seu pare i el seu oncle i començà la tasca que el faria mĂ©s popular a L'Armentera, el mestratge de mĂșsica: durant mĂ©s de 50 anys va formar una gran quantitat d'instrumentistes i compositors.
El sistema emprat per ensenyar els alumnes passava per complementar les lliçons prĂ ctiques de l'instrument escollit per cada alumne amb classes teĂČriques de cĂČpia a mĂ de les partitures de La Eslava (sarsuela, ĂČpera?), mentre a qui li tocava, la cantava. El mestre Duran deia que reproduir la partitura ajudava a saber llegir-la, a la vegada que n'estalviava la compra. Iniciava els deixebles fins que s'especialitzaven en instruments tan diversos com la trompeta, el clarinet, el saxofon, la tenora, el tible, el fiscorn, el trombĂł i potser algun altre. No obstant, als alumnes que volien estudiar instruments de corda els enviava a d'altres mestres, com per exemple Enric Sans i Salellas.
De la seva escola en sorgiren multitud d'alumnes que van ser mĂșsics notables, molt ben preparats i tambĂ© algun compositor de sardanes. Es va dedicar a l'ensenyament musical fins als anys cinquanta, quan ell ja en tenia cap a vuitanta.
AssolĂ alt prestigi, popularitat i estimaciĂł entre l'estament musical i durant uns anys rara era la cobla o formaciĂł en que no hi toquessin alumnes seus, alguns dels quals els podem trobar en aquest blog: Josep MÂȘ VilĂ i Saliner, Josep Coll i Ligora, Baldiri Coll i Ligora, Joan SalinĂ© i Duran, LluĂs Ripoll (de nom artĂstic: Luis Tamayo), Josep MasĂł i Quer, Josep Lafont i Gallart, NarcĂs Prats, etc.
* Nota: Aquest detall de l'article de Joan Ramon Inglada (Revista El CarbassĂł, L'Armentera, NÂș 2 - Desembre de 2005) que diu que Joan Duran "feia els seus primers passos musicals a la Sala de Ball La Cargolera" Ă©s anacrĂČnic, i per tant errĂČni. Segons m'explica l'historiador escalenc Jordi Gallegos, La Cargolera o Centre Protector de la InfĂ ncia no es crea fins a finals de la dĂšcada de 1910.
Foto: Arxiu Joaquima Alsina i CornellĂ .
Finals de segle XIX (6)
Miquel VilĂ i Colombrera ["Miquel Uan"] (flabiol i flautĂ).
Foto: Arxiu Joaquima Alsina i CornellĂ , descendent d'aquest mĂșsic, no tinc clar si nĂ©ta o besnĂ©ta.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
PER RAONS LOGĂSTIQUES NOMĂS PUBLICARĂ COMENTARIS EN ELS QUALS S'INDIQUI UN CORREU DE CONTACTE
GrĂ cies!