T'AGRADARIA COL·LABORAR AL MANTENIMENT DEL BLOG?

Si t'agrada el blog i em vols convidar a un cafĂš, o contribuir al manteniment d'aquesta pĂ gina, (a partir de 1 €), pots fer-ho prement el botĂł DONAR que hi ha a continuaciĂł:
GrĂ cies!

SI EM VOLS CONVIDAR A UN CAFÈ, O AJUDAR A MANTENIR AQUEST BLOG, CLICA EL SEGÜENT BOTÓ. GRÀCIES !

dijous, 3 de novembre de 2016

THE NIGHTINGALE BOYS

👉  LLEGEIX, SISPLAU :
 
Si deixes un comentari, posa el teu nom i correu, i et podré contestar.
 
Si ho prefereixes em pots escriure directament al meu correu:

jlm_54@hotmail.com

Si et vols descarregar alguna foto, endavant! Només et demano que si la publiques, citis la font.

... I ara sĂ­, et convido a gaudir del meu treball
:


Any 1933 (1)
Cobla-orquestra d'Igualada formada l'any 1933. En un principi, i nomĂ©s com a Orquestra, els seus components solien reunir-se a l’avui desaparegut CafĂš Goya d’Igualada (a la Rambla Sant Isidre, 19 -veure cartell a la imatge Any 1933 (3)-), on van debutar, extraoficialment, el 2 de Gener de 1933 en un concert per als seus familiars i amics. En el mateix CafĂš hi feren algunes actuacions mĂ©s, de caire informal, i els seus seguidors els animaren a convertir-se en una formaciĂł estable i a presentar-se oficialment al pĂșblic, cosa que van fer en un concert a l’encara existent Ateneu IgualadĂ­ de la Classe Obrera (al carrer de Sant Pau, 9), el dia 9 de Març de 1933.
La fotografia correspon a aquesta actuaciĂł. L’ocell de paper era el sĂ­mbol de l’orquestra, en consonĂ ncia amb el seu nom.
Per a aquest concert de presentaciĂł varen contractar una Companyia d’Espectacles, de Barcelona, formada bĂ sicament per la vedette mulata Elsie Bayron (coneguda com La Venus de Ébano), cinc coristes mĂ©s i un elemnt masculĂ­. Degut al gran Ăšxit que obtingueren, feren noves actuacions amb aquesta Companyia; sembla ser que a Sant Celoni, al Cercle BarcelonĂšs i repetiren a Igualada, a l’esmentat Ateneu IgualadĂ­ i al ja desaparegut Cine Mundial (que estava situat, mĂ©s o menys, a l’entorn de l’actual nĂșmero 36 del Passeig MossĂšn Cinto Verdaguer).
Darrere: AdelĂ­ Casulleras i GassĂł (piano, que tambĂ© esdevindria un conegut fotĂČgraf), Josep ["Pepet"] Mestre i Llacuna (banjo), MagĂ­ Robert (bateria) i Joan Servitje (contrabaix)
Davant: Salvador Riera (trombĂł), Manuel Cotanda (trompeta), Ramon Pujol (trompeta), Bartomeu BorrĂ s i Codina (violĂ­), Pere Morera i PerellĂł (saxo alt), Baldiri Sala (saxo tenor) i Bonaventura CastellĂ  (saxo alt)
Dret i de costat, a la dreta de la fotografia, darrera les coristes: Joan Xaus i Olivé (animador)
En primer terme, els set components de la Companyia d’Espectacles de Barcelona, de la qual nomĂ©s sabem el nom de la vedette mulata, Elsie Bayron, la segona de l’esquerra. Aquesta artista va cantar i ballar amb les millors orquestres dels anys 30 i 40.
Foto: Arxiu Comarcal de l'Anoia.
El meu agraĂŻment a Josep Montaner per les fotos i la informaciĂł d'aquesta entrada.


Any 1933 (2)
Foto feta en el mateix escenari i dia que l'anterior, ara nomĂ©s amb els mĂșsics.
Darrere: AdelĂ­ Casulleras i GussĂł (piano), Josep ["Pepet"] Mestre i Llacuna (banjo), MagĂ­ Robert (bateria) i Joan Servitje (contrabaix)
Davant: Salvador Riera (trombĂł), Manuel Cotanda (trompeta), Ramon Pujol (trompeta), Bartomeu BorrĂ s (violĂ­), Pere Morera (saxo alt), Baldiri Sala (saxo tenor) i Bonaventura CastellĂ  (saxo alt)
En primer terme, a l'esquerra: Joan Xaus (animador). En Joan Xaus era també violoncelista.
Foto: Arxiu Comarcal de l'Anoia.



Any 1933 (3)
Aquesta foto va ser publicada en el nÂș 1 (Abril de 1983) de la Revista Ponent, pĂ gines 10 a 14, en un article de Ramon RaĂŻc, on es diu que la foto Ă©s de la Cobla-orquestra Triunfal, i de 1933. No pot ser que sigui la Triunfal, refundada amb aquest nom l'any 1939 com a continuaciĂł de la Cobla-orquestra The Bird Boys. Si que semblaria de 1933: encara no s'havia produĂŻt l'escissiĂł que comento en el peu de foto [Any 1934 (1), i no hi apareix Miquel Prim.
Drets: Ramon Pujol, Josep ["Pepet"] Mestre, Pere Morera, Joan Servitje i Baldiri Sala
Ajupits: Bonaventura CastellĂ , Desconegut, Salvador Riera, Joan Xaus i Bartomeu BorrĂ s.



Any 1933 (4)
Cartell amb el quĂš s'anunciaven, amb la seu al CafĂš Goya. A sota del nom en anglĂšs, la traducciĂł: Els Nois Rossinyols.
Poso dues imatges: la primera Ă©s el quĂš hi ha guardat a l'Arxiu Comarcal de l'Anoia; la segona Ă©s una reconstrucciĂł que em va costar un parell d'horetes.


Any 1934 (1)
Fotografia promocional, amb tres distĂ ncies diferents, presa a l’escenari del Cercle Mercantil d'Igualada.
Hi ha dos canvis respecte a la formaciĂł inicial. Van cessar el trompeta Manuel Cotanda i el bateria MagĂ­ Robert, i van passar de 12 a ser 11 components.
Darrere: AdelĂ­ Casulleras (piano), Miquel Jordana i Xaubet (bateria) i Joan Servitje (contrabaix i helicĂł)
Davant: Salvador Riera (trombĂł), Ramon Pujol (trompeta), Josep ["Pepet"] Mestre (trompeta), Bonaventura CastellĂ  (saxo), Pere Morera (saxo alt), Baldiri Sala (saxo tenor) i Bartomeu BorrĂ s (saxo)
Dret, dirigint: Joan Xaus.
A partir d’aquĂ­, hi va haver desavinences entre el trompeta Ramon Pujol i la resta de mĂșsics, la qual cosa provocĂ  que Ramon Pujol formĂ©s una nova orquestra amb altres mĂșsics, i com sia que amb els inicials no havien registrat el nom de The Nightingale Boys (Els Nois Rossinyols), ho va fer Ramon Pujol pel seu compte i el va utilitzar legalment amb la nova formaciĂł. AixĂČ va obligar als excompanys a emprar un nom diferent, que va ser The Bird Boys (Els Nois Ocells), a partir de 1935.
De la nova formaciĂł de The Nightingale Boys amb Ramon Pujol no en tinc cap dada, ni he llegit mai cap article o ressenya que citi el nom dels nous mĂșsics que va contractar, ni que expliqui la seva singladura. NomĂ©s s’ha comentat que va existir una forta i crispada rivalitat entre les dues formacions fins que va esclatar la guerra civil.
Sembla que la nova formaciĂł de Ramon Pujol no va reprendre les activitats acabada la contesa bĂšl·lica.
Foto: Arxiu Comarcal de l'Anoia.


Any 1934 (2)
A Santa Coloma de Queralt el dia 19 d'Agost de 1934, diumenge de la Festa Major, va tenir lloc el primer Concert de l'OrfeĂł Santa Coloma.
Es va fer al Centre DemocrĂ tic Catalanista, una de les cinc societats que hi havia aleshores al poble.
Acompanyats per la Cobla Els Nois Rossinyols van interpretar el segĂŒent programa:

PRIMERA PART
El cant de la Senyera (Millet)
El maridet (PĂ©rez Moya)
La gata i el belitre (P ujol)
Els tres tambors (Lambert)
El caçador i la pastoreta (Botey)
Estudiantina (]ust)
Els remers del Volga (Popular russa)
La gent de fora (Canteloube)

SEGONA PART
L'emigrant (Vives)
Humoresca (Frömmer)
PregĂ ria a la Verge del Rernei (Millet)
Coral de la PassiĂł segons Sant Mateu (J.S. Bach)
Avui a les dotze (Pomés)
Brindis (Mozart)
L'hivern (Lully)
La sardana de les Monges (Morera)

TERCERA PART
La segada (Just)
Els contrabandistes (Pujol)
La Balanguera (Vives)
Marinada (PĂ©rez Moya)
Els Segadors (Popular)

La reproducciĂł del cartell i la informaciĂł sĂłn extrets de l'article Cent anys de records de Santa Coloma de Queralt, de MÂȘ Rosa Boladeras i Calaf.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

PER RAONS LOGÍSTIQUES NOMÉS PUBLICARÉ COMENTARIS EN ELS QUALS S'INDIQUI UN CORREU DE CONTACTE (el correu no sortirà en el comentari)

GrĂ cies!