đ LLEGEIX, SISPLAU :
Si deixes un comentari, posa el teu nom i correu, i et podré contestar.
Si ho prefereixes em pots escriure directament al meu correu:
Si et vols descarregar alguna foto, endavant! Només et demano que si la publiques, citis la font.
... I ara sĂ, et convido a gaudir del meu treball:
Any 1948 (1) (encara amb el nom de GRAN CASINO)
Aquesta fotografia Ă©s de les poques que es conserven de l'Orquestra Gran Casino, de Barcelona, actuant en aquest cas al local "La Bodega del CalderĂłn", a les Rambles de Barcelona. Els mĂșsics, que quan es va crear l'orquestra eren tots molt joves i ben formats acadĂšmicament, sĂłn:
Darrere:
Manuel Palos i Aruña, SebastiĂ Morera, LuĂs Tamayo (era el seu nom artĂstic, en realitat es deia LluĂs Ripoll), LluĂs Bona i PĂ©rez, Arseni JordĂ i LluĂs Trescasas
Davant: Ăngel Riera, Ventura MartĂnez, Manuel ("Chacho") GarcĂ©s i Josep MilĂ .
L'Orquestra s'havia format l'any 1941, amb mĂșsics provinents gairebĂ© tots de l'
Orquestra LluĂs Rovira, que va haver de refer la seva. En una de les seves estades a Madrid, durant la primavera de 1948, concretament a la sala Pasapoga, mitjançant la intervenciĂł del pianista cubĂ d'origen basc, Adolfo Araco, van establir contacte amb la gran
Teresita España que havia estat cantant i ballarina, i que aleshores era la mĂ dreta i estava casada amb VĂctor de Correa, propietari i
manager del famĂłs Restaurant i Night Club
Tropicana, de L'Havana, i que buscava orquestra: veient la categoria i la varietat de repertori i d'nstruments que dominaven, els hi va oferir un contracte per tres mesos.Quan es van despedir del Pasapoga, el presentador va comentar: "
... Y ahora estos chavales ¡se nos van a La Habana! ..." i aixĂ es van anomenar al arribar a Cuba,
Los Chavales de España, entre d'altres raons perquÚ a la illa ja existien dues orquestres i un conjunt que tenien la paraula
Casino en el seu nom.
Abans d'emprendre l'aventura cubana, van acabar els contractes d'estiu que tenien aquĂ, començant el 15 de Juny les seves actuacions a la sala de Barcelona "El Cortijo", propietat, aixĂ com de "La Bodega del CalderĂłn", dels germans CarbĂł, que els hi van oferir dos anys de contracte cobrant el doble ... perĂČ ells ja estavan decidits a provar els aires caribenys. Durant tot l'estiu es van anar acomiadant de les sales on solien actuar, com per exemple feien per darrera vegada el 13 de Setembre al Casino de L'Aliança del Poble Nou, de Barcelona.
Any 1948 (2)
Primera foto promocional a Cuba, ja amb el nou nom.
LluĂs Trescasas i Manuel ("Chacho") GarcĂ©s es van quedar a Barcelona per motius familiars; tampoc va poder viatjar el cantant, guitarra i acordiĂł JosĂ© de Lara ("Pepe" Lara), que estava fent el servei militar i havia estat substituĂŻt en el seu moment per LuĂs Tamayo; es retrobaria amb els seus companys una vegada complertes les seves obligacions castrenses, i es quedarien els dos cantants.
D'esquerra a dreta, drets: Alejandro Ruano [substitut de Manuel ("Chacho") GarcĂ©s, saxo alt, clarinet i violĂ], Ventura MartĂnez [saxo alt, clarinet, violĂ i bandoneĂł], Josep MilĂ [bateria i contrabaix], LluĂs Bona [trompeta, violĂ, guitarra i cantant humorĂstic], LuĂs Tamayo [cantant i acordiĂł], Fernando PorredĂłn [susbstitut de LluĂs Trescasas, trombĂł, violĂ, acordiĂł i arranjador], Ăngel Riera [saxo tenor, clarinet, violĂ i acordiĂł], SebastiĂ Morera [contrabaix, bandoneĂł, acordiĂł i piano] i Adolfo Araco (que tot i no formar part inicalment de la Gran Casino, es va incorporar com a segon pianista, per aprofitar el viatge cap al seu paĂs)
Davant: Arseni JordĂ [trompeta i violĂ], recolzat sobre el piano, i Manuel Palos [piano, acordiĂł, cantant, director musical i arranjador], tocant.
Tots eren catalans, excepte Alejandro Ruano (basc) i Ventura MartĂnez (valenciĂ ). LluĂs Ripoll (Luis Tamayo) era de Torroella de FluviĂ .
Com es pot veure, eren multi-instrumentistes, que a mĂ©s a mĂ©s, tocaven tot de memĂČria (van arribar a tenir en repertori mĂ©s de 400 arranjaments!), amb una elegĂ ncia extraordinaria a l'escenari, vestuari molt adequat a la imatge que es tenia d'Espanya aleshores, amb performances constants, sincronitzaciĂł en el moviments, canvis d'instruments i una gran perfecciĂł musical, fruit tant de la seva formaciĂł acadĂšmica al Conservatori del Liceu o a l'Escola Municipal de MĂșsica de Barcelona, com de les hores i hores d'assaig que portaven a l'esquena.
Any 1948 (3)
Van debutar al Tropicana el 27 d'Octubre, amb no massa Ăšxit ni de pĂșblic ni de crĂtica, donat que van intentar fer el quĂš s'esperava d'ells (orquestra tĂpica espanyola), sense deixar-se anar i ser ells mateixos ... Aviat van, perĂČ, canviar el rumb, combinant lo espanyol amb un repertori mĂ©s internacional i novedĂłs a Cuba, una mica com l'Orquestra de Bernard Hilda, que tenia força Ăšxit a Espanya, amb un paper destacat per la secciĂł de corda. Van assolir una gran anomenada en poc temps.
Darrere: Manuel Palos, SebastiĂ Morera i Josep MilĂ
Davant: Ăngel Riera, Ventura MartĂnez, Alejandro Ruano, Arseni JordĂ , LluĂs Bona, Luis Tamayo i Fernando PorredĂłn
Any 1949 (1)
Actuaven regularment en programes de rĂ dio, i aviat van ser reclamats tambĂ© per fer-ho en teatres, com Ă©s el cas d'aquesta foto. El 28 de Febrer debutaven al Teatro AmĂ©rica, on, desprĂ©s de la sessiĂł cinematogrĂ fica intervenia l'orquestra. Va ser tal l'Ăšxit, que la gent anava al Teatre no per la pel·lĂcula, sino pel seu espectacle.
Darrere: Fernando PorredĂłn, Arseni JordĂ , LluĂs Bona, Luis Tamayo, SebastiĂ Morera i Josep MilĂ
Davant: Alejandro Ruano, Ventura MartĂnez, Ăngel Riera, "Pepe" Lara* i Manuel Palos.
* Durant el mes d'Octubre d'aquell any es va reincorporar a l'orquestra, després d'acabar el servei militar.
Any 1949 (2)
AquĂ els veiem juntament amb
Xavier Cugat i Teresita España, al mig, i Victor de Correa, propietari i
manager del famĂłs Restaurant i Night Club Tropicana, a la dreta.
Any 1949 (3)
Dues fotos en la mateixa sessiĂł, la primera d'elles, signada pels seus components. L'ordre dels mĂșsics en la segona foto Ă©s:
Darrere: Ăngel Riera, Manuel Palos i LuĂs Tamayo (de qui deien els diaris que s'assemblava moltĂssim a l'actor nordamericĂ de moda
Tyrone Power)
Al mig: LluĂs Bona, Fernando PorredĂłn, Alejandro Ruano i Josep MilĂ
Davant: Ventura MartĂnez, Arseni JordĂ , "Pepe" Lara i SebastiĂ Morera.
Any 1950
Cartell de la pel·lĂcula "Hotel de Muchachas"* , on tenien una destacada intervenciĂł, essent en LuĂs Tamayo el galant de la histĂČria.
* Si et ve de gust veure-la sencera, pots
clicar aquà (hi ha també una extensa sinopsi, aixà com el repartiment). N'he vist algunes escenes on hi intervé l'orquestra, i cada vegada sóc més del parer de que a les orquestres d'aquà no els hi aniria malament fer el mateix, potser podrien agafar alguna idea ...
En aquesta Ăšpoca, ja desvinculats del segon pianista Adolfo Araco, es constiuteixen en Cooperativa, passant la gestiĂł administrativa d'un mĂșsic a l'altre en perĂodes determinats de temps.
Any 1951
Havent sortit de l'illa per actuar a Miami, desprĂ©s van començar una llarga gira per Venezuela i MĂšxic, amb gran Ăšxit; aixĂČ, perĂČ, va provocar que la Sala Tropicana se'n ressentĂs, i per diverses raons ja no hi van actuar mĂ©s, passant a ser l'orquestra del local "Montmartre" , propietat dels germans Partierra. De dalt cap a baix:
Quart nivell: Ventura MartĂnez i Manuel Palos
Tercer nivell: Fernando PorredĂłn i Josep MilĂ
Segon nivell: Arseni JordĂ i SebastiĂ Morera
A davant de tot:
"Pepe" Lara, LluĂs Bona, Ăngel Riera, LuĂs Tamayo i Alejandro Ruano.
Van començar una gira nordamericana, actuant al Waldorf Astoria de Nova York (concretament la foto Ă©s de la Sala Starlight Roof, d'aquest hotel), i als hotels de la cadena Hilton de Chicago, Washington, Saint Louis, Dallas, Los Angeles, Detroit, New Orleans ... Van seguir anant-hi en els anys segĂŒents, aprofitant tambĂ© per enregistrar diversos discs, participant en
shows televisius, de rĂ dio, etc.
Sense que quedi gaire clar el per quĂš, l'any 1955, estant a l'hotel Riviera, de Las Vegas, van ser obligats pel Departament d'ImmigraciĂł a abandonar els EE.UU. , potser per pressions dels sindicats musicals, que no eren gaire favorables a la presĂšncia d'orquestres extrangeres al paĂs.
A partir del 25 de Juny de 1955 van reanudar les actuacions al "Montmartre" de L'Havana, amb la incorporaciĂł de la ballarina Trini Reyes, i s'hi van estar fins el mes de Setembre, que tornen als EE.UU.
Darrere: Manuel Palos, Ăngel Riera i Josep MilĂ
Al mig: SebastiĂ Morera, Fernando PorredĂłn, LuĂs Tamayo i LluĂs Bona
Davant:
"Pepe" Lara, Ventura MartĂnez, Trini Reyes, AgustĂ Lizandra (substitut d'Arseni JordĂ , que a finals de l'any 1951 se'n havia tornat cap a Catalunya) i Alejandro Ruano.
Retratats davant de l'Hotel Nacional de La Habana.
D'esquerra a dreta: Fernando PorredĂłn, JosĂ© Luis MartĂnez de los Arcos (que substiuia a Alejandro Ruano, el qual formaria orquestra prĂČpia, a Cuba), Manuel Palos, Ventura MartĂnez, LluĂs Bona, LuĂs Tamayo,
"Pepe" Lara, SebastiĂ Morera, AgustĂ Lizandra, Ăngel Riera i Josep MilĂ .
Durant la primavera de 1957 tornen al "Montmartre" i giren per tota l'illa. L'AgustĂ Lizandra se'n va i Ă©s substituĂŻt per un altre excel·lent trompetista, el catalĂ Ramon Aragay. Tornen desprĂ©s a L'Havana, marxant mĂ©s tard cap a Veneçuela i Brasil. En
"Pepe" Lara decideix prosseguir la seva carrera en solitari, essent substituĂŻt per l'argentĂ Alberto Rochi. MĂ©s endavant incorporaran una parella de ball, Isabela i Miguel i a finals d'any fan estada a San Juan de Puerto Rico, on l'Ăšxit de pĂșblic va propiciar que els contractessin cada any.
Drets: Fernando PorredĂłn, Ăngel Riera, Luis Tamayo, Alberto Rochi, LluĂs Bona, Josep MilĂ i JosĂ© Luis MartĂnez de los Arcos
Ajupits: Ventura MartĂnez, Ramon Aragay, SebastiĂ Morera i Manuel Palos.
Programa d'una estada al Night Club Venecia, de Santa Clara (Cuba), del 18 al 24 de Maig de 1957. Me'l proporciona un senyor cubĂ que es diu Jorge Urquijo.
El Maig de 1958 comencen gira a Canadà , on toquen al Cabaret "La Porte de Saint Jean" , de Quebec, i inauguren l'Hotel Queen Elizabeth, de Montreal, on s'hi estan un mes. La fotografia és d'aquella estada.
El mes de Juny tornen per sisena vegada al Starlight Roof, del Waldorf Astoria de Nova York. Després Miami, Nova York (participant al programa televisiu d'
Ed Sullivan), Puerto Rico, Chicago ...
Aquesta foto és de Nova York.
Darrere: Ăngel Riera, Alberto Rochi i Manuel Palos
Davant: LluĂs Bona, Luis MartĂnez de los Arcos, SebastiĂ Morera, Ramon Aragay, Ventura MartĂnez, Josep MilĂ , Fernando PorredĂłn i Luis Tamayo.
Foto de la seva estada a Puerto Rico, amb els ballarins Trini Reyes, Isabel i Miguel; la dona de més edat que està al mig crec que és
Imperio Argentina .
Van tornar a La Havana per actuar la Nit de FĂ d'Any a l'Hotel Capri, que dirigia l'actor nordamericĂ
George Raft. Ăs la seva primera i darrera actuaciĂł en aquella visita a Cuba, doncs l'endemĂ hi va haver
ball de bastons, amb l'entrada de la milĂcia revolucionĂ ria de Fidel Castro. Tot i que els hi van requisar vestuari i instruments, els hi van tornar al cap d'una setmana; van abandonar Cuba, i ja no hi tornarien mai mĂ©s !
Van seguir actuant i enregistrant discs per tota AmĂšrica en la dĂšcada dels 60. Hi van haver canvis, ĂČbviament, en el personal; per exemple, FĂ©lix Caballero (portorriqueny) i mĂ©s tard JosĂ© Antonio (valenciĂ ), van ocupar el lloc d'Alberto Rochi; Joan Grau (catalĂ ), va substituir a Ramon Aragay; al mateix temps que s'incorporava un altre trompetista, Josep Gimeno (valenciĂ ); ocasionalment tambĂ© s'hi va afegir el guitarrista flamenc
Juan de la Mata .
Van actuar 22 temporades seguides alternant els Restaurants ChĂąteau Madrid i Lexington Avenue, de Nova York, sense deixar de girar pels EE.UU., SudamĂšrica, AustrĂ lia, Nova Zelanda, Filipines, formant part de l'espectacle francĂšs "Follies BergĂšre!" a l'Hotel Tropicana de Las Vegas, etc.
Alguns dels components, encara a Puerto Rico. Aquesta foto me la proporciona Jorge Urquijo.
Durant els anys 70 van anar modernitzant el seu repertori, encara que mantinguent el seu estil aliĂš a nous ritmes i modes, que era el quĂš els hi demanava el "seu pĂșblic".
En aquesta Ăšpoca s'incorpora com a baix elĂšctric Jordi Morera, fill de SebastiĂ Morera, i Luis MartĂnez de los Arcos passa a tocar la guitarra acĂșstica i elĂšctrica.
Amb el temps la formaciĂł va quedar reduĂŻda a vuit mĂșsics, que acompanyats d'un quadre de ball eren els segĂŒents: Josep Gimeno (trompeta), JosĂ© Carlos Alfonso (saxo alt, clarinet i flauta), JosĂ© Luis LĂłpez (baix elĂšctric i saxo tenor), GerĂłnimo Casanova (bateria i violĂ), Rafael Alba (cantant), i els tres membres histĂČrics que havien començat l'aventura l'any 1941, i que la portarien a bon port fins a la dissoluciĂł de Los Chavales de España l'any 1982: LuĂs Tamayo, LluĂs Bona i Manuel Palos.
I per acabar:
1) Més informació en
aquest article escrit pel nicaragĂŒenc Francisco GutiĂ©rrez Barreto.
2) Alguns videos per veure com eren, quĂš feien ... No et deixis enganyar per l'aparent senzillesa ! :
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
PER RAONS LOGĂSTIQUES NOMĂS PUBLICARĂ COMENTARIS EN ELS QUALS S'INDIQUI UN CORREU DE CONTACTE
GrĂ cies!