đ LLEGEIX, SISPLAU :
Si deixes un comentari, posa el teu nom i correu, i et podré contestar.
Si ho prefereixes em pots escriure directament al meu correu:
Si et vols descarregar alguna foto, endavant! Només et demano que si la publiques, citis la font.
... I ara sĂ, et convido a gaudir del meu treball:
No obstant, com que hi havia alguns ex-components de la
Cobla-orquestrina Black Blue Jazz, feien constar en la part inferior dreta del cartell que provenien d'aquesta formaciĂł.
Darrere: Josep (
"Pepet") PĂČrtulas, Llorenç Noell i Plana (
"Risan") i PaulĂ MarcĂł
Davant: Joan Alabau i Roura, Josep Gelada i Bosch (
"Pitu Figueriques"), Joan Duch i Bernada
*, Ricard Duran i Torres i Jaume Moiset i Comas (
"Llens").
* Pare de l'Eudald Duch Torrent, trompetista també [a qui veuiem en d'altres formacions], i avi d'en Gabriel [
"Gabi"] Duch, trombonista i bateria de la
Cobla-orquestra La Principal de La Bisbal) durant molts anys.
Foto: Lux. Arxiu Emili Rams.
Detall de la fotografia que surt al cartell..
Darrere: Josep ("Pepet") PĂČrtulas, Llorenç Noell i Plana ("Risan") i PaulĂ MarcĂł
Davant: Joan Alabau i Roura, Josep Gelada i Bosch ("Pitu Figueriques"), Joan Duch i Bernada*, Ricard Duran i Torres i Jaume Moiset i Comas ("Llens").
Foto: Lux. Arxiu Montserrat Viñas i Duran.
Una foto més de
Foto Lux.
Darrere: Josep Gelada [
"Pitu Figueriques"] (trompeta), Francesc Guasch i Font (saxo i tenora), Jaume Alabau i Roura (saxo i tible), JesĂșs Bosch i Codina (piano i flabiol, que Ă©s qui em va identificar la formaciĂł i els seus components) i Joan Duch
Davant: Josep [
"Pepet"] PĂČrtulas (contrabaix), Jaume Moiset [
"Llens"] (saxo i tible), Llorenç Noell i Plana [
"Risan"] (jazz-band i fiscorn) i Joan Alabau i Roura (trombĂł i fiscorn).
Foto: Lux. Arxiu Gabriel (
"Gabi") Duch i Frau.
Cartell de la temporada 1941-1942. Tal com es pot veure a sota de la foto dels mĂșsics el devien penjar en algun lloc de La Cellera de Ter durant la Festa del Roser de 1942, on alternaven amb la
Cobla-orquestra L'As d'AnglĂšs.
Durant aquesta festa van comptar amb la col·laboració al fiscorn d'
Enric Vilà i Armengol*, que poc temps després esdevindria un dels fundadors de la
Cobla-orquestra Caravana. Coses de la vida i de la mĂșsica, al cap de 40 anys l'Enric VilĂ va tornar a tocar, aquesta vegada amb la
Cobla Foment de la Sardana, pel Roser de La Cellera de Ter, i va recordar aquesta anĂšcdota, dedicant als antics mĂșsics de La Cellera la interpretaciĂł de la seva sardana
El besavi sardanista, obligada de fiscorns; el segon fiscorn el feia en Joaquim Ferrer i Amer.
* Segons explicava ell mateix a les pĂ gines
20 i
21 de la revista
PresĂšncia, del 28 d'Agost de 1983:
Quan jo feia el servei militar a Girona (1933), vaig tocar moltes vegades amb la «Cobla de l'Avi Xaxu». AixĂČ em donĂ l'oportunitat de conviure i fer amistat amb el popular compositor i tambĂ© d'interpretar moltes de les seves emotives sardanes. Una d'elles em colpĂ fortament, per la seva senzilla melodia, fraternal, plena de tendresa Ă sobretot encertadĂssima pel que fa a la tessitura del fiscorn, cosa que no sol succeir pas sempre. El seu autor me'n donĂ una cĂČpia, que sempre mĂ©s he guardat curosament: "Arc de Triomf" fou l'element decisiu per a la meva integraciĂł a la nova cobla-orquestra torroellenca Caravana, fundada l'any 1943. Tot just acabada la guerra civil, el meu amic Francesc Guasch, fill de Santa Coloma de Farners, que vivia a La Cellera de Ter, havia organitzat una modesta cobla [Oriental Jazz]
i em convidĂ per tal que assistĂs a la festa major del mes d'abril [el Roser]
. Al mateix temps em suggerĂ que portĂ©s el fiscorn, per tal de reforçar la seva cobla. Per complaure el meu amic i tambĂ© perquĂš em seduĂŻa la perspectiva, vaig treure l'instrument de sota el llit, el vaig untar i cap a La Cellera falta gent! La primera sardana del matĂ, a la sortida de l'Ofici, va Ă©sser Arc de Triomf. Els mĂșsics de la cobla-orquestra L'As d'AnglĂšs, que tambĂ© actuaven a La Cellera, varen quedar un xic sorpresos: Qui era aquell fiscornaire? L'any 1929, quan en tenia 17, m'havia traslladat a Blanes, aixĂ que, exceptuant en Ricard Viladesau (fill, com jo, de Calonge), no era conegut pels mĂșsics. Penso, doncs, que en Paco Casanova, promotor de la «Caravana», que estava seleccionant elements destinats a la nova formaciĂł musical torroellenca, tinguĂ© en compte la meva modesta interpretaciĂł de la sardana Arc de Triomf per integrar-me mĂ©s endavant a la Caravana».
Foto: Programa de les Festes del Roser de La Cellera de Ter del 25 d'Abril de 1982. Cartell imprĂšs per la
Impremta BlandĂČnia, de Blanes. Arxiu Ester Gelada.
Detall del cartell. Van fer servir una fotografia molt semblant a l'anterior, perĂČ afegint-hi un mĂșsic mĂ©s.
Al centre de la imatge, en primer terme: JesĂșs Bosch i Jaume Alabau
La resta de mĂșsics, d'esquerra a dreta: Josep ("Pepet") PĂČrtulas, Llorenç Noell ("Risan"), LluĂs Puigdevall, Francesc Guasch, Jaume Moiset ("Llens"), Josep Gelada ("Pitu Figueriques") i Joan Alabau.
Acabada aquesta temporada es van desfer. Jaume Alabau i JesĂșs Bosch van anar a la
Cobla-orquestrina Mozart, d'Amer, que s'acabava de constituir, i Josep Gelada (
"Pitu Figueriques") va retornar a
L'As d'AnglĂšs, que es refeia desprĂ©s de la guerra civil, i on tambĂ© van marxar mĂ©s tard en LluĂs Puigdevall i en Francesc Guasch.
Foto: Lux. Arxiu Ester Gelada.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
PER RAONS LOGĂSTIQUES NOMĂS PUBLICARĂ COMENTARIS EN ELS QUALS S'INDIQUI UN CORREU DE CONTACTE
GrĂ cies!