T'AGRADARIA COL·LABORAR AL MANTENIMENT DEL BLOG?

Si vols contribuir al manteniment d'aquesta pàgina (a partir de 50 €), pots fer-ho prement el botó DONAR que hi ha a continuació, tal com han fet en el seu moment els PATROCINADORS DEL BLOG:

Amat i Pujol, David
Boada i Silvestre, Eduard
"Burlu", de "Sant Esteve de les Roures"
Casadellà i Turon, Josep
Cobla-orquestra Maravella
Comadevall i Prat, Miquel
Lavie, Marc
Molina i Membrives, Xavi
Nonell i Juncosa, Jaume
Roig de Llobet, Rafel
Vergés i Costa, Silvestre

... a tots:

Gràcies!



SI EM VOLS CONVIDAR A UN CAFÈ, O AJUDAR A MANTENIR AQUEST BLOG, CLICA EL SEGÜENT BOTÓ. GRÀCIES !

  

diumenge, 12 de gener del 2025

LA PRINCIPAL DE MALLORCA

                                                    👉  LLEGEIX, SISPLAU :

 
Si deixes un comentari, posa el teu nom i correu, i et podré contestar.
 
Si ho prefereixes em pots escriure directament al meu correu:

jlm_54@hotmail.com

Si et vols descarregar alguna foto, endavant! Només et demano que si la publiques, citis la font.

... I ara sí, et convido a gaudir del meu treball:


Any 1964
Cobla de Palma de Mallorca, la segona que es formava fora de Catalunya a l'Estat Espanyol després de la Cobla de la Casa de Catalunya de València, que havia debutat l'any 1955.
Des dels anys 50 exisitia a Palma una entitat cultural anomenada Club Barcelona - Casa Regional Catalana, amb diverses seccions, com teatre, música, esports, etc. L'any 1959 ja s'anomenava només Casa Regional Catalana
L'any 1962 el President era Enric Torres i Parés, i el Secretari era Pere Borràs i Soler, un badaloní que va arribar a Palma acabada la guerra civil, que també era músic, i treballava  com a oficial de tallers del diari Baleares; era cunyat del President. Més endavant va ser President de la Secció Sardanística.
Ells dos van impulsar la creació d'una Cobla a Palma de Mallorca, i no va ser gens fàcil. Van contactar amb dos músics de prestigi, Pere Sánchez i Garcia, manresà que ja portava una dilatada carrera com a saxofonista, flauta i flautí i director d'una orquestra pròpia, i que durant 28 anys va dirigir l'Orquestra de la Sala Tito's, de Palma; i Jordi Vallespir i Sans, músic de carrera a la Banda Militar de Palma.
Segons podem veure a la pàgina 6 del diari Baleares, del 29 d'Agost de 1962*, van adquirir, inicialment, un flabiol amb tamborí, dos tibles i una tenora, que complementarien més endavant amb una altra tenora, de manera que aviat van tenir els instruments del rest de davant.
Jordi Vallespir va agafar la tenora, i Pere Sánchez el tible, i devien aprendre els instruments amb celeritat, doncs el 27 de Novembre d'aquell mateix any 1962 participaven com a tenora i tible en el segon acte de l'Òpera Marina, que es va representar al Teatre Líric de Palma.
L'any 1963 ja tenen flabiolaire: es tracta d'Onofre Juan i Pou, bon coneixedor del flabiol mallorquí, que no tindrà dificultats per fer sonar el flabiol típic de la Cobla.
El dia 12 de Febrer de 1964 es va fer una audició especial per a la premsa al local de la Casa Regional Catalana, interpretant La font de la rosa**, de Ramon Vilà i Ferrer, i Ses atlotes no em volen, de Josep Mª Tarridas i Barri, escrita expressament per a la presentació de la Cobla, que tindria lloc un parell de dies més tard.
El diumenge 14 de Febrer de 1964 a les 11h30 hi va haver una Missa a l'església dels Pares Caputxins, on es va procedir a la benedicció del Banderí de la Cobla, essent-ne padrins Margarita Cerdó d'Alomar, esposa de l'Alcalde, Màxim Alomar i Josa, i Fèlix Millet i Maristany. president de l'Orfeó Català. A les 12h30 es va fer la presentació oficial de La Principal de Mallorca a la Casa Regional Catalana, i tot seguit, davant de la seu d'aquesta entitat, a l'Avinguda del Comte de Sallent, van fer la seva primera audició pública. Es va rematar tot plegat amb un dinar de germanor a l'Hotel Biarritz, i Fèlix Millet va pronunciar una conferència amb el títol Elogi de la Sardana.
Els integrants d'aquella primera formació van ser el següents:
Miquel Rotger i ---- (2n trompeta, de Palma), Jerónimo Martínez i Verdún, (1er trompeta, de Burguillos del Cerro, Badajoz), Manuel García i ---- (trombó, de Ciudad Real), Víctor Romero i ---- (1er fiscorn, de Cáceres), José Caldés i ---- (2n fiscorn, de Pontevedra [?]), Jaume Munar i Moragues (contrabaix, de Palma), Onofre Juan i Pou (flabiol i tamborí, d'Algaida), Josep Llull i Aguiló (2n tible, de Capdepera), Nicolás de la Fuente i González (1er tible, de Poza de la Sal, Burgos), Jordi Vallespir i Sans (1er tenor, de Muro) i Josep Gómez i ---- (2n tenor, de Lleida). El director musical era Pere Sánchez i Garcia.
A la foto que il·lustrava aquesta notícia a la pàgina 35 de la revista Destino, del 29 de Febrer de 1964, hi falta el segon tible, i la composició seria:
Darrere: Miquel Rotger (queda mig amagat), Jerónimo Martínez, Manuel García, Víctor Romero, José Caldés [aquests dos darrers toquen el bombardí i no el fiscorn] i Jaume Munar.
Davant: El director, Pere Sánchez, Onofre Juan, Josep Llull [?], Jordi Vallespir i Josep Gómez.
* Com que potser seria farragós anar posant tots els diaris que he consultat, si algú està interessat en alguna dada o notícia en particular, em pot escriure i li faré arribar el retall de diari.
** No hi ha cap sardana de Ramon Vilà amb aquest nom, en té vàries on hi surt la paraula Font en el títol, potser és una d'aquestes.
Foto: Revista Destino.


Any 1967
El dia 5 de Desembre de 1967, a migdia, dins dels actes que el Regimiento de Infantería Palma 47 celebrava al Quarter del Carme en honor a la seva patrona, la Puríssima, La Principal de Mallorca va interpretar una audició de sardanes.
A partir de la temporada 1966-1967 havien començat a formar amb tres tenores, havent incorporat al músic barceloní Aureli Vila i Gómez, que segurament feia el servei militar a Palma: el director, Pere Sánchez, va fer arranjaments en la instrumentació de les sardanes que tenien en repertori de manera que la tercera tenora teniu un paper propi, no una còpia de la segona o de la primera.
A principis de la temporada 1967-1968, havent marxat Aureli Vila, va entrar un altre tenorista català que també havia anat a Palma a fer la mili, el manresà Manel Oliveras i Rubiralta, a qui conec personalment, i que m'ha ajudat en la identificació del 1er trompeta.
Darrere: Desconegut, Ernest Margall i Fabrellas (de Riudarenes, La Selva)*, Carmelo Marretta (trombó, italià), Víctor Romero, José Caldés i Desconegut
Davant: Pere Sánchez, Nicolás de la Fuente i González, Josep Llull [?], Manel Oliveras, Jordi Vallespir i Josep Gómez.
Al llarg dels anys aquesta cobla sempre es va nodrir de músics militars (de carrera o que feien la mili) i de músics que tocaven en les sales de ball de Palma, tots ells de gran qualitat.
* Ernest Margall, un excel·lent trompetista i violinista que tocava en orquestres locals, com la de la Sala Tagomago o la Sala Tito's, portava un bagatge musical important quan va arribar a Palma amb 37 anys, havent estat a la Cobla-orquestra Jadris, de Caldes de Malavella (1945-1950), la Cobla-orquestra Els Verds, de Mataró (1954), l’Orquesta Florida, de Barcelona (1955-1960), l’Orquestra dels Hermanos Moreno (1962). Després de la seva etapa mallorquina (1963-1968), va estar amb la Companyia d’espectacles de Tony Leblanc (1968-1969), l'Orquestra de Josep Guardiola (1970-1971), la Companyia d’espectacles de Manolo Escobar (1972) i la Companyia musical Los Beatles de Cádiz (1973). L'any 1974 va entrar a la Cobla-orquestra La Principal de la Bisbal, fins l'any 1990. Va continuar la seva vida musical a la Cobla Canigó, de Torelló (1998-1999), la Banda musical dels espectacles Dixie i Farwest a Port Aventura (2000-2002), i la Cobla Popular, de Barcelona, entre 2003 i 2015, on es va jubilar, ja amb 85 anys.


Any 1968
Audició al Passeig Marítim de Palma.
Darrere: Desconegut, Ernest Margall, Carmelo Marretta, Víctor Romero, José Caldés i Desconegut
Davant: Onofre Juan, Nicolás de la Fuente, Josep Llull [?], Manel Oliveras, Jordi Vallespir i Josep Gómez.
Foto: Arxiu Manel Oliveras.


Any 1974
Audició al Passeig Marítim de Palma, el dia 17 de Març de 1974. Només es veu part de la Cobla.
Darrere: Pere Vera i Rabal (trompeta, de Barcelona)*Armando Armenteros i Campillo (trompeta, cubà) i Carmelo Marretta
Davant: Miquel Fornàs i Navarra (de València, tocava el flautí en lloc del flabiol), Josep Llull [?], Jaume Bou i Carrera (de Manlleu)** i Jordi Vallespir.
* Un altre bon trompeta que havia arribat a Palma per tocar en orquestres locals, com per exemple Sax 73, de la Sala Aloha-2, i que temps després formaria part de la Cobla-orquestra Montgrins.
** Havia vingut a Palma l'any 1969 a fer el servei militar, i de seguida el van fitxar. Amb el temps va ser el representant de la Cobla, i es va casar i establir a l'illa, on encara ara -2024- resideix. 
Foto: Arxiu Jaume Bou.


Any 1975 (1)
Dissabte, 26 d'Abril de 1975.
Els dies 26 i 27 d'Abril de 1975, coincidint amb la celebració de la festa de la Mare de Déu de Montserrat i el Dia Universal de la Sardana hi va haver una sèrie d'actes organitzats per la Casa Catalana.
El dissabte dia 26, a la seu de l'entitat organitzadora, l'escriptor i periodista català Joan Alavedra i Segurañas, va fer un pregó presentant la Festa. A continuació va actuar l'Esbart de Dansaires de Campdevànol, interpretant la Gala de Campdevànol acompanyats per La Principal de Mallorca, moment que recullen aquestes tres fotografies.
Tot seguit hi va haver:
- Un concert a càrrec de la Capella Mallorquina, dirigida per Bernat Julià i Rosselló.
- Un recital de l'il·lustre rapsoda Emili Brugalla i Turmo.
- L'homenatge a dos dels fundadors de La Principal de Mallorca, Jordi Vallespir i Víctor Romero.
- Es va acabar l'acte amb l'elecció de la Pubilla de la Casa Catalana 1975. 
A la primera fotografia hi veiem:
Darrere: Carmelo Marretta (trombó), Francesc Truyols (2n fiscorn, mallorquí) i Cosme Adrover i Rigo (contrabaix, mallorquí)
Davant: Pere Sánchez [?] (aguantant el tamborí), Miquel Fornàs (flautí), Pere Vera (trompeta), Armando Armenteros (trompeta), Rosario ("Bebe") Chinnici* (2n tible, argentí), Jaume Bou (1er tible), Jordi Vallespir (1er tenor) i  Enrique Pastor i Celda (2n tenor, de Xirivella, València)
En primer terme, Joan Costa i Bau, de l'Esbart de Campdevànol, que es coneixia molt bé la música i feia les tasques de director.
A la segona fotografia no hi surt el contrabaixista, i sí el 1er fiscorn, Víctor Romero.
* M'ha ajudat en la seva identificació el seu nebot, el músic Juan José ChinniciBebe Chinnici era un prestigiós clarinetista i saxofonista argentí, que ja als anys 40 i 50 havia tingut orquestra pròpia i havia tocat en diverses orquestres pioneres del jazz del seu país. El seu germà Juan Chinnici (trombó), i el fill d'aquest, Rodolfo Chinnici (Rudy Machado, trompeta) també van destacar en el panorama musical argentí. En aquest enllaç els podem escoltar a tots tres interpretant Buenos Aires Dixieland amb l'Orquestra de Rudy Machado.
Fotos: Narcís Sans. CRDI. Ajuntament de Girona.


Any 1975 (2)
Dissabte, 26 d'Abril de 1975.
Foto parcial del mateix moment exposat en les dues imatges anteriors.
Foto: Narcís Sans. CRDI. Ajuntament de Girona.


Any 1975 (3)
Diumenge, 27 d'Abril de 1975.
Continuant amb la festa iniciada el dia anterior, a migdia, al Passeig Marítim, hi va haver una nova actuació de l'Esbart de Dansaires de Campdevànol, interpretant la Gala de Campdevànol acompanyats per La Principal de Mallorca, una audició de sardanes (moment que recull la fotografia), i la imposició de bandes a la Pubilla de la Casa Catalana i a les seves Dames d'Honor, així com el lliurament de bandes i medalles als nens i nenes que per primera vegada vestien el típic vestit de català.
I per finalitzar aquesta doble jornada festiva, a les vuit del vespre hi va haver una Missa amb cants a càrrec de la Capella Oratoriana, una ofrena de flors de la Pubilla i Dames d'Honor a la Verge de Montserrat, el cant de la Salve Montserratina, de Pau Casals i Defilló i uns motets, novament a càrrec de la Capella Oratoniana.
Després de Palma, van repetir els mateixos actes a Valdemossa, on també hi va intervenir el gurpo de danses local. En aquesta població hi residia feia temps el pintor nascut a Campdevànol, Josep Coll i Bardolet, que també va propiciar aquesta trobada entre Campdevànol i Mallorca.
Darrere: Pere Vera, Armando Armenteros, Carmelo Marretta, Víctor Romero, Francesc Truyols i Cosme Adrover
Davant: Miquel Fornàs, Rosario ("Bebe") Chinnici, Jaume Bou, Jordi Vallespir i Enrique Pastor.
Foto: Narcís Sans. CRDI. Ajuntament de Girona.


Any 1975 (4)
Diumenge, 27 d'Abril de 1975.
Encara al Passeig Marítim de Palma, el grup suec Saxdalens Bolkdanstag es va afegir a la festa, i en el detall podem veure cinc músics de La Principal de Mallorca que s'ho miren amb atenció:
Darrere: Víctor Romero, Francesc Truyols i Cosme Adrover
Davant: Jaume Bou i Jordi Vallespir.
Fotos: Narcís Sans. CRDI. Ajuntament de Girona.


Any 1976
Audició al Passeig Marítim de Palma, hi poso 1976, però podria ser posterior.
Darrere: Desconegut, Ricardo Villar [?], Desconegut, Desconegut i Desconegut
Davant: Miquel Fornàs, Desconegut, Jaume Bou, Jordi Vallespirt i Desconegut.
No trobo més notícies de La Principal de Mallorca més enllà de 1979. De fet, a partir de 1980 comencen a aparèixer altres cobles per Palma de Mallorca, coma la Caravana, la Genisenca o la Mediterrània, cosa que no hauria estat necessària si encara hagués existit una cobla local.
Foto: Arxiu Jaume Bou.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

PER RAONS LOGÍSTIQUES NOMÉS PUBLICARÉ COMENTARIS EN ELS QUALS S'INDIQUI UN CORREU DE CONTACTE

Gràcies!