T'AGRADARIA COL·LABORAR AL MANTENIMENT DEL BLOG?

Si vols contribuir al manteniment d'aquesta pĂ gina (a partir de 50 €), pots fer-ho prement el botĂł DONAR que hi ha a continuaciĂł, o tambĂ© em pots fer un bizum al 650 05 12 33 (posa-hi el teu nom si ho fas aixĂ­), tal com han fet en el seu moment els PATROCINADORS DEL BLOG:

Amat i Pujol, David
Boada i Silvestre, Eduard
"Burlu", de "Sant Esteve de les Roures"
CasadellĂ  i Turon, Josep
Cobla-orquestra Maravella
Comadevall i Prat, Miquel
Lavie, Marc
Molina i Membrives, Xavi
Nonell i Juncosa, Jaume
Roig de Llobet, Rafel
Vergés i Costa, Silvestre

... a tots:

GrĂ cies!



SI EM VOLS CONVIDAR A UN CAFÈ, O AJUDAR A MANTENIR AQUEST BLOG, CLICA EL SEGÜENT BOTÓ. GRÀCIES !

  

dimarts, 27 d’octubre del 2020

COBLA DE LA CASA DE CATALUNYA DE VALÈNCIA

 đŸ‘‰  LLEGEIX, SISPLAU :

 
Si deixes un comentari, posa el teu nom i correu, i et podré contestar.
 
Si ho prefereixes em pots escriure directament al meu correu:

jlm_54@hotmail.com

Si et vols descarregar alguna foto, endavant! Només et demano que si la publiques, citis la font.

... I ara sĂ­, et convido a gaudir del meu treball:


Ricard Viladesau amb la Cobla de la Casa de Catalunya de ValĂšncia.
Foto: Revista Destino.
Any 1955 (1)

COBLA DE LA CASA DE CATALUNYA DE VALÈNCIA (Article meu publicat a la Revista SOM).
A les pĂ gines 12 i 13 del nÂș 921 de la Revista DESTINO, datada el 2 d'Abril de 1955, hi ha un article que signa Santiso (crec que es deia Juan Santiso), que reprodueixo literalment, doncs crec que Ă©s una part de la histĂČria de la MĂșsica de Cobla que val la pena recordar. EstĂ  escrit en un castellĂ  una mica recargolat, perĂČ culte, difĂ­cil de trobar en la premsa escrita actual. Les anotacions en cursiva entre claudĂ tors sĂłn meves.

POSTAL DE GERONA
GERONA EN VALENCIA

No hace todavĂ­a un año, en mayo pasado [1954], una firma gerundense dedicada al comercio de articulos musicales [era el taller del lutier, mĂșsic i joier Pere Pardo i Rustey, de La Bisbal d’EmpordĂ ] expedĂ­a a Valencia unas cajas consignadas a nombre de don Salvador Vilarrasa [i Sicra]*. La mercancĂ­a consistĂ­a en «la madera» de una Cobla de sardanas, esto es, tiples, tenoras, con sus «tudells» y cañas, «flabiol» y «tamborino»; acompañaba la remesa un ejemplar del famoso «MĂ©todo de Tenora y Tible», del maestro [Josep] Coll y Ligora. El instrumental en cuestiĂłn habĂ­a sido fabricado en La Bisbal, las cañas en CastellĂł de Ampurias [els germans i Enric i Josep Riera i Bolasell, els dos tenores de la Cobla Els Rossinyols durant anys i panys, tenien un petit taller on feien canyes de tenora i tible]; el maestro Coll es de CassĂĄ de la Selva. Estaba visto que el consignatario quiso andar sobre seguro. Gerundense conspicuo, por mĂĄs señas de BesalĂș, como saben muy bien sus paisanos de la antigua villa condal, el señor Vilarrasa sabĂ­a perfectamente a quĂ© atenerse sobre el particular. Si se querĂ­a crear una cobla de sardanas en tierra valenciana, la «Cobla de la Casa de Cataluña», don Salvador y sus amigos dirigentes del «Casal» sabĂ­an que la presencia del AmpurdĂĄn y de la Selva era de todo punto indispensable. Los mĂșsicos serĂ­an valencianos, conforme, y aun, mĂĄs que conforme, magnĂ­fico, pero el instrumental procederĂ­a de la yema del huevo sardanista del paĂ­s.
Medio año mĂĄs tarde, en noviembre [1954], la «Cobla de la Casa de Cataluña en Valencia» podĂ­a dar la primero audiciĂłn pĂșblica en una solemne fiesta celebrada en la Glorieta de Valencia. El Ă©xito fuĂ© mayĂșsculo. Sin embargo ...

 Sin embargo, los creadores de la Cobla no se sentĂ­an del todo satisfechos. Las audiciones de sardanas obtenĂ­an Ă©xitos indiscutibles. Los mĂșsicos — Âżhay que decirlo, siendo valencianos? — eran magnĂ­ficos. Los instrumentos, como ampurdaneses, estupendos. Pero faltaba algo, algo imponderable que nadie acertaba a expresar y a definir. Era, sin duda, el hĂĄlito mĂĄgico, vital, de la tierra lo que le faltaba a la «Cobla de la Casa de Cataluña». Pero esto no se podĂ­a adquirir en ningĂșn almacĂ©n de mĂșsica por muy gerundense que fuese. Entonces don Salvador Vilarrasa escribiĂł unas cartas. La inminencia de las fiestas de la ciudad del Turia daba a estas misivas un carĂĄcter perentorio. Y pocos dĂ­as despuĂ©s, en los Ășltimos del inacabado febrero [1955], llegaba a Valencia una brillante embajada de Gerona portadora del soplo de tramontana vivificador tan anhelosamente solicitado. IntegrĂĄbanla el compositor de sardanas Bartomeu VallmajĂł [i Soler], bisuldunense como Vilarrasa, el crĂ­tico musical [Josep] Massanas [i Bussot], natural de Palafrugell y el mĂșsico [Ricard] Viladesau [i Caner], «el prĂ­ncipe de la tenora» (Âżno fuĂ© [Pau] Casals [i DefillĂł] quien le adjudicĂł este honroso tĂ­tulo?), nacido en Calonge, y vinculado a uno de los conjuntos sardanĂ­sticos de mayor solera y renombre del paĂ­s: la «Principal de La Bisbal»**. Aparte su maestrĂ­a como ejecutante, Viladesau es tambiĂ©n compositor de canciones, algunas de las cuales han dado la vuelta al mundo.
Los embajadores de la sardana fueron recibidos en Valencia con todos los honores. Es casi una perogrullada consignar que entre tales solemnidades no faltó un pantagruélico arroz en El Grao.
Los gerundenses pusieron seguidamente manos a la obra. El dĂ­a 26 [de Febrer de 1955] hubo un meticuloso y agotador ensayo general de la Cobla dirigido por Viladesau. Por la noche, Massanas pronunciĂł en la Casa de Cataluña una conferencia bajo el tĂ­tulo «Origen de la sardana, su mĂșsica, compositores e instrumentos», de la que se hizo eco toda la prensa de Levante. DespuĂ©s de la disertaciĂłn, la Cobla interpretĂł «El cavaller enamorat», de [Joan] ManĂ©n [i Planas] y «Perdó», de Viladesau, Ă©sta bajo la direcciĂłn del propio autor. Los «entendidos», que constituĂ­an la mayor parte de los oyentes congregados en el «Casal», no salĂ­an de su asombro. La Cobla pareciĂł otra. HabĂ­a bastado el contacto mĂĄgico con la tierra personificada en tres de sus hombres, para que la Cobla se encontrara a sĂ­ misma y adquiriera el «bouquet» inconfundible del solar de la sardana. El contacto mĂĄgico y, digĂĄmoslo todo, las enseñanzas, practicadas con el ejemplo personal, del maestro Viladesau.
La consagraciĂłn del triunfo tuvo lugar al dĂ­a siguiente [27 de Febrer de 1955] en la Glorieta de Valencia donde se celebrĂł una magna audiciĂłn de sardanas, Ă­nterpretĂĄndose dos de Viladesau, tres de VallmajĂł y una [ValĂšncia balla sardanes] (estreno) del maestro valenciano [Natalio] Garrido [i Verde] como un sĂ­mbolo de la solemne entrada de Valencia en la Ăłrbita, cada vez mĂĄs extendida, de la danza tĂ­pica de Cataluña. El propio Viladesau «hizo» la tenora solista. En la foto le vemos, carrillo hinchado, soplando una de sus «refiladas» maestras; la actitud casi reverente del pĂșblico, pendiente de los labios y las manos del ejecutante, mucho mĂĄs que de las mĂșltiples anillas que los sardanistas trenzaban a pocos pasos, es ilustrativa del interĂ©s con que los valencianos, los autĂłctonos y los catalanes valencianizados, acogieron el acontecimiento.
La audición terminada, un suculento arroz con discursos sellaba la fraternidad entre las dos regiones levantinas a la vez que el ingreso de Valencia en la benemérita Orden de la Sardana después de una dura vela de armas. Personificada por tres de sus hijos, Gerona (esto es, el Ampurdån, la Selva y la Montaña), madrina amorosa, acababa de darle el espaldarazo ritual.
— «SANTISO».
* Salvador Vilarrasa i Sicra (BesalĂș, 1890 – ValĂšncia, 1970) era un industrial del negoci de la fusta que a principis dels anys 20 es va establir a ValĂšncia, i del qual se’n pot trobar mĂ©s informaciĂł en aquest enllaç.
** La Principal de La Bisbal va actuar aquell mateix any 1955 a ValĂšncia fent diferents concerts i audicions, propiciats per la Casa de Catalunya.

La Cobla de la Casa de Catalunya de Valùncia va estar activa al menys fins l’any 1967, segons he pogut veure a les hemeroteques.


Ricard Viladesau amb la Cobla de la Casa de Catalunya de ValĂšncia.
Foto: Revista Usted.
Ricard Viladesau amb la Cobla de la Casa de Catalunya de ValĂšncia.
Foto: Revista Usted.
Any 1955 (2)

Dues fotografies més del mateix esdeveniment que he trobat en un exemplar de la Revista Usted.
Fotos: Biblioteca PĂșblica de Girona Carles Rahola.


Any 1955 (3)

Una vegada acabada aquesta entrada, en Jordi Molina i Membrives em va enviar unes quantes fotos mĂ©s, aquesta i les segĂŒentes, algunes repetides respecte a les anteriors, perĂČ amb una mica mĂ©s de qualitat.
En segon terme es pot veure a Salvador Vilarrasa i Sicra, Rosa Carrera i Gironella (esposa de Ricard Viladesau), Rosa Madrenas i Guardiola (esposa de Bartomeu VallmajĂł) i Josep Massanas i Bussot.
Foto: Museu de la MediterrĂ nia. Fons FamĂ­lia Viladesau.


Any 1955 (4)

Foto: Museu de la MediterrĂ nia. Fons FamĂ­lia Viladesau.


Any 1955 (5)

Foto: Museu de la MediterrĂ nia. Fons FamĂ­lia Viladesau.


Any 1955 (6)

Foto: Museu de la MediterrĂ nia. Fons FamĂ­lia Viladesau.


Any 1955 (7)

Foto: Museu de la MediterrĂ nia. Fons FamĂ­lia Viladesau.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

PER RAONS LOGÍSTIQUES NOMÉS PUBLICARÉ COMENTARIS EN ELS QUALS S'INDIQUI UN CORREU DE CONTACTE

GrĂ cies!