đ LLEGEIX, SISPLAU :
Si deixes un comentari, posa el teu nom i correu, i et podré contestar.
Si ho prefereixes em pots escriure directament al meu correu:
Si et vols descarregar alguna foto, endavant! Només et demano que si la publiques, citis la font.
... I ara sĂ, et convido a gaudir del meu treball:
Any 1883
Orquestra de Ripoll, una de les fotos més antigues que tinc en tot el blog, procedent de l'Arxiu Comarcal del RipollÚs. Va ser fundada i dirigida l'any 1875 per Joan Maideu i Font
*, i un dels seus membres va ser
Joaquim Costa i MartĂnez. Tinc una
referĂšncia de que el 19 de Desembre de 1892 dins dels actes de celebraciĂł de la instal·laciĂł definitiva de l'enllumenat elĂšctric a Ripoll
"... van tenir lloc els actes oficials, entre els quals hi hagué un passant ofert per l'orquestra de Joan Maideu Els Tranquils"
Darrere: Eudald Llobet (cornetĂ), Eudald CasadesĂșs (cornetĂ), Domingo Corominas (fiscorn) i un altre Eudald CasadesĂșs ["Lagartijo"] (bombardĂ)
Al mig: NarcĂs Maideu i PagĂšs (contrabaix), pare d'en Joan
Davant: Joan Maideu i Font (violĂ), Pau Masdeu (violĂ), Pere Corominas (flautĂ), Joan Llobet (flauta) i Josep Alsina (clarinet).
Em consta que també tocaven sardanes, segons aquest breu publicat al diari
"La Lucha", de 8 de Juny de 1906 :
Se ha publicado ya el programa del certamen pajaril, que en Ripoll debe celebrarse el dĂa 12 del presente mes en el Paseo Ragull, para el cual se conceden varios premios. Con motivo del certamen, en la Plaza de la ConstituciĂłn se tocarĂĄn, mañana y tarde, escogidas sardanas por la orquesta "Els Tranquils".
Van estar actius fins l'any 1907. Possiblement entre 1909 i 1923 van convertir-se en La Principal de Ripoll (?)
* Joan Maideu i Font tocava el piano, l'acordiĂł i el violĂ, a mĂ©s de conĂšixer molts altres instruments; tambĂ© va fundar i dirigir el Quintet Maideu, va ser mĂșsic a la Capella del Monestir de Santa Maria de Ripoll i director del Cor La Flor de Maig.
Era tambĂ© sastre de professiĂł, i per les festes majors dels pobles de la rodalia es carregava a l'esquena la mĂ quina de cosir i, amb violi o acordiĂł per bagatge de mĂ , servia per una banda la festa amb les seves mĂșsiques (a l'esglĂ©sia, a l'hora de l'Ofici; a la plaça, a l'era o al cobert rnĂ©s espaiĂłs, a l'hora de la ballaruga), i per altra banda parava "el taller" de sastre per a les reparacions o reformes que s'esqueia de fer en els vestits dels homes que, ben comptades vegades podien baixar a Ripoll. Naturalment, Joan Maideu no anava mai sol: des de ben jovenets els seus fills varons (
Josep, NarcĂs, Daniel i Baltasar Maideu Auguet)
** acompanyaven el seu pare, essencialment en la comesa musical rnés que no pas en la de sastre.
Aquesta tasca, o millor dit, experiĂšncia, li va fer conĂšixer molts aspectes oblidats o tinguts per poc importants de la vida i de les manifestacions culturals dels pobles i de la idiosincrasia de la gent. El seu coneixement de la mĂșsica, afegit als seus coneixements culturals van fer possible, amb la inestimable ajuda de persones com Salvador Vilarrasa, Tomas Raguer i altres prohoms de Ripoll, les edicions de revistes, llibres i cançoners molt importants dins del seu Ă mbit: et convido a escoltar algunes de les cançons recollides per aquests darrerament citats i altres en
aquest enllaç .
Molta d'aquesta informaciĂł l'extrec de l'article
DANIEL MAIDEU i LA MĂSICA, de
Joaquim Maideu i Puig, aixĂ com d'una breu entrevista amb Santiago Maideu i Palomeras, fill de Daniel Maideu i Auguet, que em facilita una nota amb dades musicals i familiars.
** EvoluciĂł dels germans:
NarcĂs Maideu i Auguet [1886-1956] va seguir l'ofici del pare, essent sastre i mĂșsic. Va dirigir tambĂ© el Cor La Flor de Maig
Josep Maideu i Auguet [1893-1971] va ser capellĂ , catedrĂ tic de cant gregoriĂ , organista a diverses catedrals i etnomusicĂČleg
Daniel Maideu i Auguet [1895-1989] va ser impressor i editor
Baltasar Maideu i Auguet [1901-1970] va ser metge i tambĂ© musicĂČleg. MĂ©s informaciĂł a partir de la pĂ gina 7 d'aquest
document , escrit pel seu fill, l'eminent pediatra Doctor
Eudald Maideu i Puig
Tots van seguir en contacte amb la mĂșsica, com a compositors o intĂšrprets.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
PER RAONS LOGĂSTIQUES NOMĂS PUBLICARĂ COMENTARIS EN ELS QUALS S'INDIQUI UN CORREU DE CONTACTE
GrĂ cies!