đ LLEGEIX, SISPLAU :
Si deixes un comentari, posa el teu nom i correu, i et podré contestar.
Si ho prefereixes em pots escriure directament al meu correu:
Si et vols descarregar alguna foto, endavant! Només et demano que si la publiques, citis la font.
... I ara sĂ, et convido a gaudir del meu treball:
Any 1918
Cobla-orquestra d'ArbĂșcies.
Darrere: AgustĂ Talleda i Masferrer ["AgustĂ Ănima"] (1er cornetĂ), Manel Ferragut i FarĂł (2n fiscorn), Josep Gou i Serra ["en Pepet Fiscorn"] (1er fiscorn), MartĂ Bosch i Cros, Tasso GenĂs i Josep ["Pepito"] Reus i TravĂ© (flabiol)
Davant: Josep VilĂ [
"el noi Tiga", fill del contrabaixista],
Francesc RiumallĂł i Caralt (1er tible i representant), Josep Bosch [
"en RabassĂł"], Enric Guasch i Poudevida (1er tenor i director) i LluĂs VilĂ i PagĂšs [
"LluĂs de can Quirze" o "Avi Tiga"] (contrabaix).
Extrec la segĂŒent informaciĂł de la magnĂfica tesi doctoral
LA MĂSICA A LA CIUTAT DE GIRONA (1888-1985), de
LluĂs BruguĂ©s i AgustĂ, en el capĂtol anomenat
PanorĂ mica general de la mĂșsica a les comarques gironines:
El 1900 es formen dues cobles a ArbĂșcies:
La
Cobla-orquestra Els SerafĂns del Baix Montseny, formada per Joaquim Jovanet Victori, i la
Cobla-orquestra Els Castanyers, del barri del castell, dirigida per Enric Guasch i Poudevida, de Santa Coloma de Farners. De seguida es va establir una forta rivalitat entre totes dues.
Els Serafins eren dirigits per
Francesc VilarĂł i Carbonell, i l'any
1914 es varen canviar el nom pel de
Cobla-orquestra La Principal d'ArbĂșcies, mentre que, per imitaciĂł,
Els Castanyers passaren a anomenar-se
Cobla-orquestra La Moderna, perĂČ com que no volien perdre el seu origen i regust bosquetĂ , tomaren a agafar el nom d'Els Castanyers.
Les dues orquestres simbolitzaven dues formes de vida diferents. En realitat, la rivalitat anava mĂ©s enllĂ de la mĂșsica, ja que els dos barris representaven formes diferents d'entendre la vida: el de la carretera, amb mĂ©s alfabetitzaciĂł i lligat a activitats menestrals; el del castell, un barri pobre i sense cultura, lligat a feines humils i de bosc. El 1910-11, es varen crear els cors de les respectives orquestres. El primer a aparĂšixer fou La UniĂł Arbucienca, que donava suport a La Principal. Un any mĂ©s tard ja hi havia el cor Germanor, que representava la gent de Guasch. No cal dir que amb l'arribada dels cors la rivalitat es va encendre encara mĂ©s. Fins i tot aquesta va arribar a agafar connotacions polĂtiques, ja que els respectius caps tenien tambĂ© idees diferents en aquest sentit. Mentre que en VilarĂł era de caire conservador, Guasch era anarquista. No Ă©s d'estranyar, doncs, que un cop es va instal·lar la dictadura de Primo de Rivera, Guasch haguĂ©s de
tocar el dos. Tot i aquesta situaciĂł, l'any 1918 les dues orquestres es fusionaren grĂ cies a i l'impuls d'un dels deixebles de VilarĂł, Francesc RiumallĂł, que s'encarregĂ de seleccionar els millors elements de les dues orquestres i va fundar la
Cobla-orquestra UniĂł Arbucienca, que l'any 1925 va prendre el nom definitiu de
Cobla-orquestra La Arbucienca.
Foto: AHMA.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
PER RAONS LOGĂSTIQUES NOMĂS PUBLICARĂ COMENTARIS EN ELS QUALS S'INDIQUI UN CORREU DE CONTACTE
GrĂ cies!