Acabada la guerra civil va venir la revenja, i els mĂșsics no en van quedar exclosos ...
A Catalunya es van incoar 66.644 expedients, suposant un bon nombre d'afusellaments i una gran quantitat de presoners. A Girona es va habilitar com a presó l'edifici del Seminari, arribant a haver-hi cap a 3000 reclusos, quan la capacitat no era ni la meitat. Les condicions es poden imaginar, i llegir els testimonis directes d'aquella situació fa esgarrifança.
En el cas de la PresĂł de Girona, els mĂșsics que hi havia es van organitzar, es de suposar que amb els permisos necessaris, i van formar una Orquestra. Les seves funcions eren bĂ sicament acompanyar les misses dels diumenges i festes de guardar i fer concerts en un salĂł habilitat per a l'ocasiĂł. Aquests concerts eren pels comandaments de la presĂł, que ben mudats i cofois hi portaven les seves famĂlies i convidats.
Per a identificar bĂ© els mĂșsics faig uns detalls a continuaciĂł. La majoria de les identificacions d'aquesta entrada les va fer fa uns anys en Josep ("Pepet") Alsina i Serra. TambĂ© va datar unes quantes fotografies i d'altres estan datades al dors per en Jaume SabatĂ© i Estebanell.
1) Arxiu Dolors Sabaté i Reixach.
2) Arxiu FamĂlia Alsina Cantalozella.
3) Arxiu Emilio Ribes i Iñesta.
Just a l'esquerra de la imatge es veu una mica la cara i el braç del director: LluĂs CairĂł i Soms, de Figueres. El violinista que queda al fons el veiem a la imatge segĂŒent.
Foto: Arxiu Dolors Sabaté i Reixach.
Foto: Arxiu Dolors Sabaté i Reixach.
Els tres mĂșsics de la secciĂł fusta: Jaume JuliĂ i Costa (clarinet, de Santa Coloma de Farners),
Ăngel Pont i Montaner (saxo tenor, de Verges) i Josep Parramon i RomanĂ (saxo alt, de Santa Coloma de Farners).
A l'esquerra, darrere d'en Jaume Julià es veu el cap del pianista Felip Ribes i Solé [veure la referÚncia que en faig en el peu de la foto Any 1940 (10)]
Foto: Arxiu Dolors Sabaté i Reixach.
Tres trompetes: Joan Parés i Masachs ["Zai"] (d'Amer), Ramir Purcallas i Pi (de Llançà ) i Jaume Sabaté i Estebanell (de Tortellà ).
Darrere, a l'esquerra hi ha un mĂșsic sense identificar, i el de la dreta l'identifico a la foto segĂŒent.
Foto: Arxiu Dolors Sabaté i Reixach.
En primer terme: Jaume Sabaté i Estebanell (de Tortellà ), que ja veiem a la foto anterior.
En segon terme tres trompetes més: Joan Bassols i Benosa (d'Olot), Ramon Morell i Roura (de Santa Coloma de Farners) i Xxx Bosch (que no sé qui és ni d'on era).
En darrer terme dos fiscornaires que veiem a les dues fotos segĂŒents.
Foto: Arxiu Dolors Sabaté i Reixach.
Aquesta fotografia, que pertany al mateix esdeveniment que la primera, il·lustra un article de Josep Clara i Resplandis publicat al nÂș 169 (Març-Abril de 1995) de la
Revista de Girona, titulat
Una historia de presĂł a la Girona de postguerra, on es narra la pĂfia que l'any 1941 van organitzar entre el capellĂ de la presĂł, el bisbe de Girona i els comandaments de la presĂł. El cas Ă©s que va arribar un presoner que es feia passar per oriund d'AlgĂšria i que deia que no estava batejat i volia fer-ho. Es va organitzar una bona
moguda per tal de batejar-lo amb tota la pompa i propaganda nacionalcatolicista possible, es va celebrar una cerimĂČnia a l'aire lliure semblant a la de la foto, amb tots els presoners presents i totes les autoritats civils i eclesiĂ stiques, i se'l va batejar. Fins i tot es va programar deixar-lo en llibertat al cap de poques setmanes. No obstant, aviat es va descobrir l'enganyifa: resulta que aquell dia es van fer unes quantes fotografies que van arribar a la revista
RedenciĂłn, un setmanari editat pel
Patronato Central para la RedenciĂłn de las Penas por el Trabajo des de 1939 perquĂš el llegissin els presos i els familiars, on el pressumpte algeriĂ va ser identificat com
Ramon Velasco i Cases ("Pincelito"), un assassĂ mĂșltiple de BenejĂșzar (Alacant), convicte de mĂ©s de 60 homicidis, entre ells els dâalguns capellans. Tots els implicats en aquesta histĂČria van quedar ridiculitzats.
A continuaciĂł faig un detall de la foto, a veure si hi ha algĂș que aporti alguna llum en les identitats que falten.
Foto: Arxiu Josep Clara i Resplandis.
En primer terme, dos dels trompetes ja identificats abans: Ramon Morell i Roura (de Santa Coloma de Farners) i Xxx Bosch (que no sé qui és ni d'on era).
En segon terme, dos fiscornaires: Salvi Bach i Planas (de Verges) i Josep ("Pepito") CristĂČfol i Parals [?]*.
Foto: Arxiu Josep Clara i Resplandis.
Revers de la primera foto d'aquesta entrada, on Jaume Sabaté escriu:
A la meva esposa i fillets. Record del meu captiveri. 20-5-40.
Foto: Arxiu Dolors Sabaté i Reixach.
Retratats el 24 de Setembre de 1940, festa de la Verge de la MercĂš, patrona de les presons.
Drets: MartĂ Teixidor, Josep [
"Pepet"] Alsina,
Felip Ribes i SolĂ©* (d'Olot), Joan Bassols, Jaume SabatĂ©, Llorenç Cotcho i VentallĂł (de CerviĂ de Ter), Josep Parramon, Ăngel Pont, Josep VilamĂș i Escuder (de Girona) i FaustĂ Blay i Estela (de Cantallops).
Assegut a la bateria, el director LluĂs CairĂł.
* Era un excel·lent concertista de piano de Barcelona, que a principis dels anys 30 va anar a Olot com a director de l'Escola Municipal de MĂșsica. Podem veure part de la seva biografia en
aquest enllaç. I per cert, durant la seva estada a la presó va compondre una sardana que porta per nom
Primavera, que li va arranjar (suposo que instrumentar) el seu company de presidi Ăngel Pont, i que estĂ datada el 10 de Maig de 1940. Una circumstĂ ncia poc coneguda d'aquesta sardana Ă©s que la va fer seguint les indicacions del
Programa de RedenciĂłn de Penas por el Esfuerzo Intelectual, i que va haver-li de posar el nom de
Primavera española (en castellĂ , Ă©s clar!). El tema del tĂtol el va solucionar quan, desprĂ©s de ser alliberat l'any 1947, va emigrar a MĂšxic, on es va establir amb la seva famĂlia. Recentment (2020) el seu fill
Emilio Ribes i Iñesta em va enviar les particel·les manuscrites, ja amb el nom de
Primavera, i em va comentar que estava dedicada a la seva germana, Concepció Ribes i Iñesta. Es va gravar (i escoltar per primera vegada) el divendres 30 de Setembre de 2021, per
La Principal de La Bisbal, i vaig tenir el goig d'assistir-hi, juntament amb el nét de Felip Ribes, Juan Cristóbal Ribes i Sånchez.
Fotos: Arxiu Dolors Sabaté i Reixach.
Mateix esdeveniment que la foto anterior.
Darrere: Felip Ribes (piano), Faustà Blay (bateria) i Llorenç Cotcho (contrabaix)
A l'esquerra: MartĂ Teixidor (fiscorn), Joan Bassols (trompeta), Jaume SabatĂ© (trompeta) i Josep ["Pepet"] Alsina (violĂ)
Al mig: LluĂs CairĂł (director)
A la dreta: Josep VilamĂș (saxo alt), Ăngel Pont (saxo tenor) i Josep Parramon (saxo alt).
Fotos: Arxiu Dolors Sabaté i Reixach.
D'aquestes dues fotografies no en tinc la data, perĂČ semblarien tambĂ© de 1940, i encara que distribuĂŻts d'una manera diferent, hi ha mĂ©s o menys els mateixos components de Any 1940 (11). A la segona fila de la secciĂł de violins, a l'esquerra, hi reconec en Baltasar Alsina ("Tasanet"), calb i amb ulleres.
Fotos: Arxiu Emilio Ribes i Iñesta.
Dibuix i caricatura de Felip Ribes, fets per LluĂs CairĂł el Febrer de 1941.
Fotos: Arxiu Emilio Ribes i Iñesta.
Retratats el 24 de Setembre de 1941, festa de la Verge de la MercĂš, patrona de les presons.
Podem observar que inscrit a les pancartes hi ha el nom de CAIRĂ, fent referĂšncia al seu director, i que segurament van ser dissenyades per aquest, doncs Ă©s tant o mĂ©s conegut com a dissenyador i cartellista que com a mĂșsic.
Darrere: Felip Ribes (piano), Desconegut (bateria), Xxx Xxx ["el Gitano"]* (guitarra) i FaustĂ Blay (contrabaix)
Davant: MartĂ Teixidor (trombĂł), Joan Bassols (trompeta), Jaume SabatĂ© (trompeta), Ăngel Pont (saxo alt), Josep Parramon (saxo tenor) i Josep ["Pepet"] Alsina (violĂ)
En primer terme: LluĂs CairĂł (director).
* Podria ser Andreu Grifell i FĂgols ("el Gitanet"). De fet era un bon trompetista, i si fos ell podria ser que, simplement, no tinguĂ©s instrument ...
Fotos: Arxiu Dolors Sabaté i Reixach.
Revers de la foto anterior, on Jaume Sabaté escriu:
Recuerdo de la cĂĄrcel. 24-9-41. Jaime.
Vull remarcar que en el primer revers de foto (Any 1940 (9)) en Jaume escriu en un correcte català . Sembla que aquà ja els haurien advertit de que si escrivien a casa en català podria ser que la carta no arribés. I no m'ho invento.
Foto: Arxiu Dolors Sabaté i Reixach.
Mateix esdeveniment que la foto anterior.
D'esquerra a dreta: LluĂs CairĂł (director), Desconegut (bateria), Jaume SabatĂ© (trompeta), Joan Bassols (trompeta), Ăngel Pont (saxo alt), MartĂ Teixidor (trombĂł), Josep Parramon (saxo tenor), Xxx Xxx ["el Gitano"] (guitarra), Josep ["Pepet"] Alsina (violĂ), Felip Ribes (piano) i FaustĂ Blay (contrabaix).
Fotos: Arxiu Dolors Sabaté i Reixach.
Encara en la festa de la Verge de la MercĂš, el 24 de Setembre de 1941, ara en formaciĂł de concert. La qualitat de totes aquestes fotos Ă©s en general bastant pobra, i en aquesta nomĂ©s hi reconec alguns mĂșsics:
Els tres violins de l'esquerra: Josep ("Pepet") Alsina, Ăngel Pont i MartĂ Teixidor
Contrabaixos: Faustà Blay, a l'esquerra i Llorenç Cotcho al costat de la bateria
Situat entre els dos contrabaixos: Felip Ribes, el pianista
El mĂșsic del centre de la imatge, amb el clarinet: Josep Parramon
Una mica mĂ©s a la dreta, un altre clarinetista, calb i amb jaqueta fosca: Jaume JuliĂ
El trompeta en primer terme, amb camisa blanca: Ramon Morell; i el de la dreta amb jaqueta negra: Jaume Sabaté
El director, a la dreta de tot: LluĂs CairĂł.
Fotos: Arxiu Dolors Sabaté i Reixach.
Foto sense datar, que crec que Ă©s de 1941.
Al piano, d'esquenes, Felip Ribes
SecciĂł de violins: Josep ("Pepet") Alsina i Ăngel Pont, davant, i Baltasar Alsina ("Tasanet"), darrere.
Director: LluĂs CairĂł.
Contrabaix: Llorenç Cotcho
Trompeta: Jaume Sabaté.
Foto: Arxiu Emilio Ribes i Iñesta.
Fotografia datada el 27 d'Agost de 1942, en la qual hi veiem els mĂșsics i una sĂšrie de personatges disfressats de pallasso, un a la dreta amb vestit folclĂČric andalĂșs i un altre a l'esquerra que sembla portar un vestit rus. Identifico els mĂșsics, vestits de blanc.
Darrere: Desconegut (bateria) i FaustĂ Blay (contrabaix)
Davant: MartĂ Teixidor (trombĂł), Josep ["Pepet"] Alsina (violĂ), Joan Bassols (trompeta), Jaume SabatĂ© (trompeta), LluĂs CairĂł (director), Xxx Xxx ["el Gitano"] (guitarra), Ăngel Pont (saxo alt) i Josep Parramon (saxo tenor).
Fotos: Arxiu Dolors Sabaté i Reixach.
Revers de la foto anterior, on Jaume Sabaté escriu:
Recuerdo de la cĂĄrcel. 27-8-42. A mi esposa i hijitos. Jaime.
Foto: Arxiu Dolors Sabaté i Reixach.
Segons indica en les seves notes Josep ("Pepet") Alsina, aquesta era l'Orquestra de Jazz de la PresĂł. Naturalment, al dir de Jazz s'ha d'interpretar de mĂșsica lleugera, per contraposiciĂł a la mĂșsica clĂ ssica, i Ă©s la que veiem en imatges anteriors anomenada Orquestra CairĂł.
Drets: Joan Bassols, Josep ("Pepet") Alsina, Xxx Xxx ("el Gitano"), Jaume Sabaté i Desconegut
Asseguts: MartĂ Teixidor, Ăngel Pont, LluĂs CairĂł, FaustĂ Blay i Josep Parramon.
A alguns dels mĂșsics que surten en aquesta entrada els vaig conĂšixer personalment, i conec a familiars directes de gairebĂ© tots. A la majoria els podem trobar en divereses entrades d'aquest blog.
Foto: Arxiu FamĂlia Alsina Cantalozella.
Benvolgut Josep,
ResponEliminaMoltes grĂ cies per trametre'm el teu correu.
Ăs impressionant el teu treball de recerca!
Et felicito!
No sĂ© qui ets, perĂČ moltes grĂ cies !
EliminaFantĂ stic article, tot un luxe.
ResponEliminaI quina desgrĂ cia la guerra i els personatges que la fan possible.
GrĂ cies, DomĂšnec.
Elimina