Si et vols descarregar alguna foto, endavant! Només et demano que si la publiques, citis la font.
... I ara sí, et convido a gaudir del meu treball:
En aquesta postal, de disseny original i atrevit per l'època, hi tenim retratats:
A dalt: Lluís Hereu, Marina Genís i Casanovas*, Miquel Mayoral i Gumbau i Josep Galceran i Carbó
Al mig: Sebastià Bonany**, Eusebi Saló i Massaguer i Filibert Molla
A baix: Fortunat Escarrà, Sebastià Carreras, Tomàs Amich i Tusell i Gumersind Junqué.
* Pianista (1909-1994), procedent, juntament amb Gumersind Junqué i Miquel Mayoral, de l'Orquestrina Jazz-Excelsior, de Palafrugell, pionera en entrar en aquest món masculí de les orquestrines de Jazz, i fins i tot molt mal vista per això. Fent referència a aquesta circumstància, val a dir que a la pàgina 2 del diari Baix Empordà, de 25 d'Abril de 1931 es va publicar el següent article:
Veritats i Mentides
En el Centre Fraternal va actuar la setmana passada l'«Orquestrina Excelsior», de Palafrugell i solament per ésser d'aquesta vila deuríem tots ajudar-la moralment, car en poblacions de menys importancia que la nostra tenen les seves orquestrines i els seus quintets i no devem ésser menys nosaltres.
Serveixin, dones, aquestes ratlles per a felicitar a l'orquestrina i també de desgreuge a la pianista que amb ells actúa, car han arribat fins a nosaltres i encara fins a la senyoreta pianista, unes critiques per actuar dintre l'orquestrina una sola senyoreta i semblar que a la estética personal no está bé.
Enterem a aqüestes desgraciades llengües, que l'Orquestra del Liceu de Barcelona, esta integrada per 83 professors i una sola senyoreta; que l'Orquestra Simfónica de Madrid, está integrada per 95 professors i una sola senyoreta, igualment l'Orquestra Pau Casals; com a mes próxim exemple, a Figueres actúa un quintet el pianista del qual és una senyoreta; interminable es faria la llista de tals formacions artístiques. Donem aquesta informació per a millor satisfacció de la Srta. Marina Genis, que ha sapigut aprofitar els seus estudis i deu sapiguer menyspreuar la manera de pensar de certs pares que no saben aplicar el sabi refrá «El saber no ocupa lloc». Per a ésser simplement jornaler, sempre s'hi és a temps, pero per a estudiar i treure'n profit fins on bonament es pugui, és ja quelcom mes difícil i no está pas a l'alcanç d'aquests caps que dintre tenen fitbló per llengua.
Queda complaguda l'«Orquestrina Excelsior» d'aquesta vila i en particular la senyoreta pianista.
CARPI
Foto: Col·lecció Ramona Claparols i Mayoral.
En segon terme: Ernest Llavià i Trilles, Eusebi Saló, Ramir Llavià i Trilles [?]*, Sebastià Carreras i Josep Galceran
En primer terme: Sebastià Bonany, Tomàs Amich, Marina Genís, Filibert Molla i Vilar, Lluís Grau i Capdeferro i Fortunat Escarrà.
Aquest any 1934 van participar, juntament amb les cobles Antiga Pep i Nova Barcelona, en el VIè Aplec de la Sardana de Mollet del Vallès, celebrat el 10 de Juny de 1934 als paratges del bosc de Can Pantiquet. Els honoraris de les cobles, que tenien les despeses pagades, inclós el viatge, van ser:
Unió Artística: 455 Pts.
Antiga Pep: 550 Pts.
Nova Barcelona: 366,50 Pts.
Es van dissoldre el mes de Març de 1936.
Josep, moltes, moltes gràcies per la teva informació i sobretot per la teva feina. Has aconseguit saber qui era i has aconseguit també, saber i documentar que hi havia presència femenina com a instrumentista, encara que minsa, en les cobles-orquestres. La guerra civil, les dates ho avalen, va estroncar una societat oberta, malgrat les apreciacions en la manera d'anomenar-ho: professors pels homes i senyoretes per les dones. Reitero les felicitacions. Maria Antònia Pujol i Subirà
ResponEliminaGràcies, colega !
ResponElimina