T'AGRADARIA COL·LABORAR AL MANTENIMENT DEL BLOG?

Si vols contribuir al manteniment d'aquesta pàgina (a partir de 50 €), pots fer-ho prement el botó DONAR que hi ha a continuació, tal com han fet en el seu moment els PATROCINADORS DEL BLOG:

Amat i Pujol, David
Boada i Silvestre, Eduard
"Burlu", de "Sant Esteve de les Roures"
Comadevall i Prat, Miquel
Lavie, Marc
Molina i Membrives, Xavi
Nonell i Juncosa, Jaume
Roig de Llobet, Rafel
Vergés i Costa, Silvestre

... a tots:

Gràcies!



SI EM VOLS CONVIDAR A UN CAFÈ, O AJUDAR A MANTENIR AQUEST BLOG, CLICA EL SEGÜENT BOTÓ. GRÀCIES !

  

diumenge, 23 d’octubre del 2016

TERPSÍCORE

👉  LLEGEIX, SISPLAU :
 
Si deixes un comentari, posa el teu nom i correu, i et podré contestar.
 
Si ho prefereixes em pots escriure directament al meu correu:

jlm_54@hotmail.com

Si et vols descarregar alguna foto, endavant! Només et demano que si la publiques, citis la font.

... I ara sí, et convido a gaudir del meu treball
:


Finals de segle XIX
Orquestra d'Igualada fundada cap a l'any 1863, integrada en l'Ateneu Igualadí de la Classe Obrera. Amenitzaven els saraus i les festes de barri, així com també acompanyaven celebracions religioses.
He trobat en un parell de publicacions igualadines els noms dels músics, amb alguna petita discrepància entre ells:
Darrere: Josep Martí ("Blay"), Daniel Tomàs, Isidre Ferré ("Canastres"), Joan Gabarró i Miquel Brunet
Al mig: Bartomeu Gabarró, Ramon Jaume i Borràs [fill], S. Muset ("Tripetes"), Justí [o Celestí] Gabarró, Pere Puig, Jeroni Mata i Sebastià Gabarró
Davant (asseguts): Manel Abad, Ramon Jaume i Armengol [pare], E. Martí ("Xic del Baldiri") i Joan Ferran.
Com que tinc tan poca informació d'aquesta Orquestra, molt popular a la seva època, no em resisteixo a transcriure una llarga carta que van adreçar al setmanari La Colmena de Igualada el 15 de Juny de 1880:

Sr. Director de «La Colmena de Igualada»
Muy Sr. nuestro: Esperando se dignará dar cabida en el periódico de su dirección á las siguientes lineas. Le anticipan las gracias sus affmos. y S. S. Q. B. S. M.
Los Profesores de la orquesta Terpsícore.

No fué nuestra intención herir en manera alguna la susceptibilidad del Rndo. Sr. Parés en nuestro remitido de fecha 2 del actual; pero sí denunciar un hecho, en el cual insistimos por ser cierto en todas sus partes.
La conducta de la Rnda. comunidad de la parroquia de Sta. María podrá ser tan intachable como se quiera; pero al presentarse alguno de sus individuos á pedir que la orquesta de Terpsícore dejara de cantar los villancicos en la procesión, sin mas motivo que un vil egoísmo mal reprimido, es un hecho que hace muy poco favor á quien lo lleva á cabo, y menos si es persona que no carece de instrucción.
En cuanto á reintegrarnos el perjuicio, debemos decir al Rndo. Sr. Parés que quien debía retribuirnos nos dejó satisfechos. Por otra parte ¿ no fuera suficiente retribución el ver que los que nos sustituyeron en cantar los villancicos lo hicieron del peor modo que les fue posible ?
De paso y para que el público juzgue esta cuestión con mas conocimiento de causa, manifestaremos que el Sr. D. Juan Pont casi siempre ha sido contrario y enemigo de la orquesta Terpsícore, á causa de que ésta no ha querido consentir en servir de juguete à sus caprichos, impropios de un Director, el cual jamás ha de obrar de modo que pueda perjudicar á sus subordinados al objeto de estar bien con ciertas personas que le abandonarían el dia que no lo necesitaran. Y si el Sr. Pont encuentra que lo que hizo la comisión, al gestionar para que nos sustituyesen los músicos de S. Luis, fué cumplir con su deber, nos permitiremos decirle que ignora completamente cuales son los deberes de atención y respeto mutuo con que deben tratarse los hombres; pues no revela otra cosa el aplaudir acciones impropias de toda persona culta, y buscar diferencias que sólo se fundan en miras personales.
Damos fin á esta cuestión manifestando que sentimos tener que publicar unos actos que sirven de mengua a toda persona o corporación que se vale de ellos para alcanzar sus fines, prescindiendo de que sean contrarios á la religion y á la moral.
Igualada 15 Junio de 1880. 

... En fi, els conflictes en tots els camps de la vida humana han exisitit, existeixen i existiran ...

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

PER RAONS LOGÍSTIQUES NOMÉS PUBLICARÉ COMENTARIS EN ELS QUALS S'INDIQUI UN CORREU DE CONTACTE

Gràcies!