T'AGRADARIA COL·LABORAR AL MANTENIMENT DEL BLOG?

NOTES:

Si deixas un comentari, posa el teu nom i correu, sisplau, i et podré contestar.

Si et vols descarregar alguna foto, endavant!
Només et demano que si la publiques, citis la font.

Si t'agrada el blog i em vols convidar a un cafè, o contribuir al manteniment d'aquesta pàgina,
(a partir de 1 €), pots fer-ho prement el botó DONAR que hi ha a continuació.

Gràcies!

SI EM VOLS CONVIDAR A UN CAFÈ, O AJUDAR A MANTENIR AQUEST BLOG, CLICA EL SEGÜENT BOTÓ. GRÀCIES !

dijous, 11 de juliol de 2013

ELS FATXENDES




NOTA PRÈVIA (escric això el dia 8 de Maig de 2015):
Les circumstàncies personals fan que posi a la venda la casa on visc, en una petita urbanització al mig del bosc, a 10 km d'Amer o La Cellera de Ter (comarca de La Selva), anant cap el Pantà de Susqueda; si algú hi està interessat o coneix algú que ho pogués estar, en aquest enllaç trobarà la descripció, forma de contacte, fotos i tota mena de detalls (la muntanyeta que es veu darrere la tercera foto forma part del terreny de la finca, uns 2000 m2)

COORDINADES GEOGRÀFIQUES :
41º 59’ 4.81” N
02º 33’ 5.71” E

COORDINADES GPS:
Latitud: 41.984669
Longitud: 2.551585

Gràcies per la teva atenció, i ara sí, et convido a gaudir del meu treball:


Any 1892
Orquestra de Sabadell, que en algun moment de la seva història (1907-1908) va ser també Cobla-orquestra. Entre 1868 i 1879 va passar a dir-se Els Fatxendes, provinent de l'evolució de les orquestres Els Nois Fidels, Els Fidels i Els Mimonets , fundada aquesta l'any 1814.
El nom ve del sobrenom d'un dels músics primigenis, Fidel Bosch i Llonch, que quan era jovenet i feia d'escolà li van treure el motiu de Fatxenda , encara que altres fonts citen aquest motiu referit ja al seu pare, Francesc Bosch i Cardellach.
En aquest retrat d'estudi fet durant la Festa Major de Breda, segurament la foto més antiga que es conserva, hi tenim:
Drets: Josep Custodio (contrabaix), Joan Casademunt (cornetí), Tomàs Oliva (cornetí solista) i Esteve Lladó (fiscorn solista)
Asseguts, al mig: Nicolau Aguilar (violí), Emili Bosch (flauta solista), Jaume Brunet i Berta [Jaumet de Roses] (clarinet solista) i Baldomer Velázquez (clarinet)
Asseguts, davant: Marià Sorribas (violí), Alexandre Miró (violí solista), Manuel Madriles (violí director) i Josep Miró (violí).
Tota la informació i gairebé totes les fotos d'aquesta entrada són extretes del llibre Els Fatxendes - UNA GRAN ORQUESTRA DE  SABADELL , de Jaume Nonell i Lluís Subirana . El mateix Jaume Nonell m'ha assessorat quan li ho he demanat, i m'ha fet arribar les fotos en format digital.
Aquesta entrada pretén, com totes les del blog, donar una pinzellada històrica amanida amb fotos de les formacions i noms dels protagonistes; és recomanable llegir el llibre si un es vol fer càrrec de la rellevància que van tenir Els Fatxendes en el panorama musical català, espanyol i mundial; molt interessants també les biografies dels components en les diverses èpoques i les anècdotes que hi podem trobar.


Any 1912
D'esquerra a dreta, prescindint de si estan en primer o segon terme:
Cassià Casademont i Busquets (director des de la temporada 1900-1901 fins la temporada 1912-1913), Desconegut, Desconegut, Josep Roig (violí), Enric Tarragó (cornetí), Antoni Tarragó (cornetí solista), Ramon Tarragó (1er violí), Desconegut, Julià Solé (fiscorn), Martí Fernández i Cabello (violí) i Desconegut.
Durant l'estada de Cassià Casademont com a director de la formació, concretament l'any 1907*, van adquirir instrumental de Cobla, constituint-se doncs en Cobla-orquestra. Desconec durant quant temps van tocar sardanes.
* A la revista mensual SCHERZANDO, pàgina 8 del nº 18 (1 de Desembre de 1907), se'n fan ressó amb aquest text:
La notable orquestra "Fatxendes" de Sabadell, ha tingut el bon acert de constituirse també en cobla, adquirint a l'efecte instrumentació de plassa. Ab èxit gran, donà una audició de sardanes al hostatge social de la "Lliga Regionalista", executant ab justesa obres d'en Morera, Serra i de son mestre director En Cassià Casademont.


Any 1913
Columna central, de dalt a baix: Antoni Tarragó (cornetí solista), Julià Solé* (fiscorn solista) i Magí Sala (director)
Començant per dalt a l'esquerra, baixant i tornant a pujar: Enric Tarragó (cornetí), Josep Roig (violí), E. Casanovas (clarinet), R. Grifell (flauta), J. Cañameras (contrabaix), A. Clotet (clarinet), F. Cutal (viola) i Ramon Tarragó (1er violí).
* Tot i que està escrit (malament) Soler, és el mateix fiscornaire que la següent temporada va anar a la Cobla-orquestra La Principal de Palafrugell.


Any 1927
Darrere: Pere Bofill, Salvador Corominas, Enric Tarragó i Raimon Plans
Davant: Ramon Tarragó, Medir Bruguera, Antoni Tarragó, Vicente Petri (director), Joan Baptista Molins, Joan Baptista Faus i Andreu Casanovas.


Any 1932 (1)
El dia 1 d'Abril de 1932, al Teatre Euterpe, de Sabadell, van fer la presentació de la formació d'Orquestrina, adaptant-se als temps que corrien, en un ball-homenatge a Teresa Daniel , que havia estat nomenada "Miss España" (Tinc dades també d'un altre homenatge que se li va fer a Tortosa, essent la part musical a càrrec de l' Orquestra Batàvia Jazz).




Any 1932 (2)
En aquesta foto de Rafael Molins, que es troba, com moltes d'altres d'aquesta entrada, a l'Arxiu Històric de Sabadell, hi trobem:
Drets: Joan Baptista Faus, Salvador Corominas, Raimon Plans, Enric Tarragó, Pere Bofill, Antoni Tarragó i Medir Bruguera
Asseguts: Joan Baptista Molins, Andreu Casanovas, Ramon Tarragó i Càndid Bach.



Any 1933 (Díptic) (1)
Formació d'Orquestrina.
Una de les poques imatges que tinc en color (probablement acolorida a mà). Forma part d'un díptic, que es complementa amb les dues imatges següents.
Amb l'ajuda d'en Jaume Nonell i comparant amb fotos anteriors i posteriors, intento identificar els músics:
1 - Joan Baptista Faus
2 - Enric Tarragó
3 - Andreu Casanovas
4 - Raimon Plans
5 - Ramon Tarragó
6 - Càndid Bach
7 - Medir Bruguera
8 - Salvador Corominas
9 - Pere Bofill
10 - Adolf Carbonell ???
11 - Antoni Tarragó


Any 1933 (Díptic) (2)
Formació d'Orquestra.
Era molt important recalcar i diferenciar les dues formacions que podien adoptar de cara al públic.


Any 1933 (Díptic) (3)
La portada del díptic.


Any 1934
A l'esquerra, dirigint: Antoni Tarragó.
A la dreta, darrere: Ramon Tarragó (jazz-band), Càndid Bach (banjo) i Pere Bofill (contrabaix)
Davant: Joan Baptista Molins, Joan Baptista Faus i Andreu Casanovas (saxos); Enric Tarragó i Raimon Plans (trompetes); Lluís Tarridas i Barri (trombó) i Josep Mª Tarridas i Barri (piano). Aquest any es produiria una escissió que va durar fins l'esclat de la guerra civil.


Any 1935 (1)
Una vegada escindits, per raons que s'expliquen bé en el llibre, aquí hi tenim l' Orchestra Fatxendes , reconstituïda pels Tarragó amb la incorporació de vuit músics nous, sabadellencs, emporadanesos, andalusos, valencians ...
La formació dels Fatxendes (dels germans Tarragó, tal com s'anunciaven), sense que correspongui l'ordre a la foto, quedà així:
Piano: Pere Torres Tarragó
Contrabaix: Josep ["Pepet"] Ballada
Bateria: Ramon Tarragó
Saxos: Pío Torrecillas, Narcís Paré, Baldomer Castelló i Francesc Almazán
Trompetes: Enric Tarragó i Adolf Carbonell
Trombó: Lliberat Juanals
Violí: Antoni Tarragó


Any 1935 (2)
Composició fotogràfica novedosa, per l'època, de l' Orchestra Fatxendes , amb un toc d'humor i desimboltura, que resumia bé la filosofia d'aquesta orquestra a dalt dels escenaris.
A dalt de tot, Antoni Tarragó
Els tres de darrere: Adolf Carbonell, Enric Tarragó i Lliberat Juanals
Els quatre del mig: Ramon (“Ramonet”) Tarragó, Josep ("Pepet") Ballada, Baldomer Castelló i Narcís Paré
Els tres de davant: Francesc Almazán, Pere (“Peret”) Torres i Pío Torrecillas.


Any 1935 (3)
D'esquerra a dreta: Baldomer Castelló, Ramon (“Ramonet”) Tarragó, Lliberat Juanals, Narcís Paré, Pío Torrecillas, Antoni Tarragó, Josep ("Pepet") Ballada, Desconegut, Adolf Carbonell, Pere (“Peret”) Torres i Enric Tarragó.


Any 1935 (4)
Retratats a l'estudi Molins, del Carrer Calderón, de Sabadell, tenim aquí l'altra cara de la moneda, és a dir, els Fatxendes Orchestra , que no van tenir gaires dificultats per completar la formació, ja que van haver de cobrir menys llocs. Van comptar amb l'assessorament i direcció de Francesc Casanovas (sisplau, clica l'enllaç i bada la boca davant del seu currículum !) , que ja havia ajudat als Fatxendes per la seva activitat com a Orquestrina, abans de 1932.
Darrere: Francesc Graell, Josep Maria Tarridas, Pere Bofill, Ramon Busquets, Joan Baptista Faus, Joan Baptista Molins, Andreu Casanovas i Raimon Plans.
Davant: Lluís Tarridas i Càndid Bach.
* Va ser durant aquesta efímera etapa (van durar fins l'esclat de la guerra civil, tot i comptar amb més membres de la formació original) que en Josep Mª Tarridas va compondre una de les seves obres més famoses, el pasdoble Islas Canarias . Aquest pasdoble es va estrenar a la Sala Excelsior, a les Rambles de Barcelona, el mes de Novembre de 1935, interpretat per l' Orquestra de Francesc Casanovas , i el mes de Febrer de 1936, la Fatxendes Orchestra el va enregistrar pel segell discogràfic Odeon . I si et fa gràcia, pots escoltar aquí una versió que en va fer el Dúo Dinámico , sota la direcció del mateix Tarridas, l'any 1964.



Any 1941 (1)
Dues versions del mateix cartell publicitari. L'escissió ja era cosa passada, i només hi havia, novament, una Orquestra Fatxendes (malgrat la piiip immersió lingüística a la que estavem sotmesos ... us sona d'alguna cosa, això?)
A dalt i d’esquerra a dreta: Pere (“Peret”) Torres, Joan Oller i Pons i Josep (“Pepet") Ballada
Al mig. Emili Puig, Antoni Tarragó i Francesc Tarrés
A baix: Desconegut, Aleix Rosell, Enric Tarragó, Ramon (“Ramonet”) Tarragó i Josep Jubert.




Any 1941 (2)
En concert, al Teatre Euterpe, de Sabadell. Per coses de l'atzar, en el llibre està publicada la primera foto, però la bona (mal m'està el dir-ho) és la meva, la segona: si t'hi fixes bé, la posició de les mans damunt dels instruments n'és la clau.
Darrere: Pere (“Peret”) Torres, Josep ("Pepet") Ballada, Ramon (“Ramonet”) Tarragó, Vicenç Galiana, Enric Tarragó i Emili Puig i Viñals
Davant: Nemesi Martínez ("Clotets"), Pío Torrecillas, Joan Oller i Josep Jubert
Dirigint, d'esquenes: Antoni Tarragó.


Any 1942 (1)
Amb la copa que els acreditava com a guanyadors del primer premi del Concurs d'Orquestres celebrat al Cine Roxy, a la plaça Lesseps de Barcelona, el dia 23 d'Agost de 1942.
D'esquerra a dreta: Josep (“Pepet") Ballada, Nemesi Martínez ("Clotets"), Joan Oller, Ramon Codina, Enric Tarragó, Antoni Tarragó, Ramon (“Ramonet”) Tarragó, Pío Torrecillas, Josep Jubert, Pere (“Peret”) Torres i Adolf Carbonell.


Any 1942 (2)
Una foto més amb sentit de l'humor, sintonitzant la ràdio. I les cigarretes, que no faltin !
Els cinc músics de darrere: Pere (“Peret”) Torres, Josep Jubert, Josep (“Pepet") Ballada, Pío Torrecillas i Ramón Tarragó
Els tres músics del mig, a la dreta: Adolf Carbonell, Enric Tarragó i Joan Oller
Els tres músics de davant, a l'esquerra i al mig: Antoni Tarragó, Ramon Codina i Nemesi Martínez ("Clotets").


Any 1947
Actuant al Salón Lamoga, de Barcelona, un dels night-club més distingits de l'època.
Darrere: Josep (“Pepet") Ballada
Davant: Pere (“Peret”) Torres, Francesc ("Paco") Monzó, Joan Oller, Josep Puig ("Moreno") , Josep Jubert, Pío Torrecillas, Antoni Tarragó, Joan Abelló, Vicenç Galiana i Antoni Vidal.




Any 1948 (1) (Cartell i detall)
Els dies 4 i 5 de Setembre de 1948 van actuar a la Sala de Ball "La Bombilla" , de la localitat asturiana de Moreda , per l'astronòmic preu de 100.000 Ptes. de l'època ! Segons s'explica en el blog d'aquest local asturià:
En este año, por el Carmen, José Sánchez, propietario de la Bombilla, contrató para su popular salón de Baile, a la famosa "Orquesta Fachendas" de Barcelona. Doce músicos, que según los entendidos decían, era una de las mejores orquestas de España. Fué una conmoción en la villa de Moreda, pues rompió los límites de la modestia local y atrajo a muchos forasteros, más de los habituales. Y hasta los niños, que no pasabamos del entorno de los caballitos, llegó el rumor de que su contratación había costado cien mil pesetas, una cifra que se escapaba a la dimensión de nuestra modestia económica, ya que contabamos real a real de aquellos del agujero en medio.
Alguna de les frases publicitàries del Cartell:
En honor a las tradicionales Fiestas del Carmen, esta Casa
tiene el gusto de presentar a Moreda:
- La mejor Orquesta de España
- Ganadora del primer concurso de Jazz-Hot celebrado en Barcelona
A dalt i d’esquerra a dreta: Joan Oller, Vicenç Galiana, Francesc (“Paco”) Monzó, Josep Jubert i Josep Puig (“Moreno”)
A baix: Pío Torrecillas, Pere (“Peret”) Torres Tarragó, Antoni Vidal, Antoni Tarragó, Joan Abelló i Josep (“Pepet”) Ballada.
M'apunta en Jaume Nonell que alguns dels músics no surten a la foto amb l’instument que habitualment tocava. Aquí la foto és per ensenyar que podien fer una orquestra amb molts violins. Per exemple, en "Paco" Monzó era el bateria i aquí toca el violí; i en Pío Torrecillas tocava el saxo tenor i aquí està al piano, quan era en "Peret" Torres el pianista ...


Any 1948 (2)
Una vegada van acabar el contracte que els lligava a la Sala Pasapoga , de Madrid, van decidir canviar-se el nom, i van començar a actuar amb la denominació de "Orquesta Río Club", sobretot per raons econòmiques i de propietat del nom (Enric Tarragó), tot i que un dels germans de l'Enric, l'Antoni, formava part de l'orquestra, dirigida ara per Pío Torrecillas. Van estar gairebé dos anys girant per Espanya, Portugal i altres llocs d'Europa, sense passar per Catalunya.
A dalt: Pío Torrecillas, Joan Oller i Josep (“Pepet”) Ballada
Al mig: Vicenç Galiana, Joan Abelló i Josep Jubert
A baix: Josep Puig (“Moreno”), Antoni Tarragó i Antoni Vidal
A l'esquerra: Pere (“Peret”) Torres
A la dreta: Francesc (“Paco”) Monzó.
Foto: Guirau.


Any 1949
Darrere (violins): Josep (“Pepet”) Ballada, ... ... ...
Davant (acordió, flauta, guitarra i acordió):




Any 1950 (1)
El 18 de Febrer de 1950 arriben a L' Havana (Cuba) de la mà del representant Diego Ortiz López, contractats pel Cabaret Sans Souci , seguint l'empremta que havien marcat l' Orquestra Gran Casino (Los Chavales de España , que estaven al Tropicana) o Los Churumbeles de España (que estaven al Montmartre). Alguns músics havien decidit no fer la gira, i la formació, rebatejada ara com "Casino de Sevilla" (els primers sorpresos per aquest nou nom van ser els músics, acabats d'aterrar, amb roba d'hivern, i que debutaven aquell mateix dia!) quedava així, d'esquerra a dreta:
Josep Puig (“Moreno”), Joan Oller, Pere (“Peret”) Torres, Manuel ("Manolo") Lizándara, Eduard Casanovas, Antoni Vidal, Pío Torrecillas, Desconegut, Josep (“Pepet”) Ballada, Antoni Tarragó, Raül Roqueta, Joan Abelló i Josep Jubert.


Any 1950 (2)
Actuant a Radio Progreso. D'esquerra a dreta:
Antoni Tarragó, Pere (“Peret”) Torres -assegut al piano- , Josep Jubert, Joan Oller, Miguel Bodegas, Pío Torrecillas, Josep (“Pepet”) Ballada, Eduard Casanovas -queda tapat- , Antoni Vidal, Joan Abelló, Manuel ("Manolo") Lizándara i Josep Puig (“Moreno”).


Any 1950 (3)
A l' Hotel Nacional de L' Havana, amb el compositar Irving Berlin .


Any 1950 (4)
L' Havana, any 1950. M'explica en Jaume Nonell que el bateria Eduard Casanovas ja havia estat substituït per Manuel Rosell. També hi ha la baixa del cantant Raül Roqueta rellevat per Miguel Bodegas.
Esquerra, de baix a dalt: Josep Puig ("Moreno"), Antoni Vidal, Josep ("Pepet") Ballada i Antoni Tarragó
A darrere, al centre, Miguel Bodegas
A la dreta, de dalt a baix: Joan Oller, Manuel ("Manolo") Lizándara i Manuel Rosell
En primer terme: Pere ("Peret") Torres Tarragó (acordió), i els clarinetistes Pío Torrecillas (el de sobre) i Josep Jubert (el de sota).


Any 1950 (5)
La teatralitat no va faltar mai en les seves actuacions, i per tant, en les seves fotos promocionals. Aquí intento identificar-los de dalt a baix, en vertical:
Columna esquerra: Manuel Rosell, Joan Oller i Pere ("Peret") Torres
Tot sol: Antoni Vidal
Columna central: Josep Jubert, Pío Torrecillas i Josep ("Pepet") Ballada
Tot sol: Miguel Bodegas
Columna dreta: Josep Puig ("Moreno"), Joan Abelló i Antoni Tarragó
Tot sol: Manuel ("Manolo") Lizándara.


Any 1950 (6)
A dalt a l'esquerra (violins):
A baix a l'esquerra (violins):
Al mig (acordió):
A la dreta (2 clarinets, a dalt i a baix):
A la dreta de tot (cantant):


Any 1951
En la seva estada a Mèxic.
A dalt de tot, Joan Abelló i Manuel Rosell
A baix, en segon terme: Josep Jubert, Joan Oller, Pío Torrecillas, Antoni Vidal i Pere ("Peret") Torres
En primer terme: Isidro Cámara, "El Niño de Madrid" , Josep ("Pepet") Ballada i Antoni Tarragó.


Any 1952
I aquí els tenim al Perú.
D'esquerra a dreta: José Luis Rodríguez, Joan Oller, Pío Torrecillas, Pere ("Peret") Torres, Antonio Prieto , Francisco Armenta, Odón Escoté, Josep Jubert, Rafael Oviedo, Antoni Tarragó i Josep ("Pepet") Ballada. Ajupit: José Mª Madrid.


Any 1953
Durant la seva estada a l'Argentina, cap a finals de 1953 van intervenir en la pel·lícula La edad del amor* , amb la cantant i actriu argentina Lolita Torres de protagonista.
A davant, els dos cantants en aquella escena: Morenita Galé (l'altra protagonista del film, la "dolenta") i  José Mª Madrid.
La resta de l'orquestra, d'esquerra a dreta:
Josep Jubert, Joan Oller, Joan Pijoan, Pío Torrecillas, Antoni Tarragó, Rafael Oviedo, José Luis Rodríguez, Josep ("Pepet") Ballada, Alfredo ("Lelé") Molina i Manuel ("Manolo") Sánchez.
* Et convido a veure'n un fragment, amb la intervenció dels Fatxendes (Casino de Sevilla, és clar !) acompanyant Lolita Torres; concretament, la cançó que porta per nom Chulona . En els comentaris hi ha un agraïment d' Armand Tarragó i Serra, fill d'Antoni Tarragó.


Any 1954 (1)
Brasil: una escena que triomfava: el Duel d'espases , amb els arquets dels violins.
Darrere: Luis Elizalde i Josep Rué.
Davant, els "duelistes" , d'esquerra a dreta: Josep ("Pepet") Ballada, Joan Pijoan, Antoni Tarragó, Manuel ("Manolo") Sánchez, Joan Oller i José Luis Rodríguez.


Any 1954 (2) - Fatxendes
Atenció ara, tornem a Catalunya: l'any 1953 en Pere ("Peret") Torres Tarragó, que havia retornat a Sabadell l'any 1952, deixant la Casino de Sevilla (que continuava la seva carrera amb seu al Brasil), va reorganitzar, amb el vist-i-plau del seu oncle Enric Tarragó, propietari del nom, l' Orquestra Fatxendes , debutant a Sabadell en aquesta segona època catalana el dia 10 de maig de 1953, amb una formació no gaire diferent de la que veiem a la foto:
Al piano, Pere ("Peret") Torres, també director i representant
En segon terme: Martín Sosa, Josep Calvet i Blanch , Manuel Fernández i Agustí Monné
Davant: Eduard Casanovas, Joaquín Andrés, Desconegut, Agustí Costa, Florenci Trullàs Vila i Antoni Layes.


Any 1955 - Fatxendes
Darrere: Josep Calvet, Eduard Casanovas, Martín Sosa, Pere ("Peret") Torres, Agustí Costa, Florenci Trullàs Vila, Desconegut i Manuel Fernández
Davant: Antoni Layes i Joaquín Andrés.


Any 1956 - Casino de Sevilla
Darrere (bateria):
En segon terme (trompeta, flauta i trompeta):
Davant: (2 violins, contrabaix i 2 violins):


Any 1957 - Fatxendes
Al complexe Villa Rosa, de Madrid.
El trio de ritme (a l'esquerra, de davant cap a darrere): Agustí Garcia (piano); Pere Pruñonosa ["Trumfa"] (gran trompetista, que aquí toca el contrabaix) i Joan Martí (bateria)
Davant: vuit violins i un acordió: Florenci Trullàs Vila, Lluís Vivas, Martín Sosa, Agustí Costa, Florenci Trullàs Altimira* (fill de Florenci Trullàs Vila), Lluís Tarridas (retornant als orígens), Josep Ballester Schuren, Adolf Soro i Pere ("Peret") Torres.
* No et perdis aquestes czardes interpretades per Florenci Trullàs Altimira, acompanyat de la Blanes Orquestra .


Any 1958 (1) - Fatxendes
Arribada al port d'Alexandria (Egipte), el 8 de Novembre de 1958.
Darrere: Florenci Trullàs Vila, Joan Martí, Martín Sosa, Josep Ballester Schuren, Josep Calvet, Pere ("Peret") Torres, Héctor D. Arbib (agent artístic), Adolf Soro i Ramon Amorós
Davant: Florenci Trullàs Altimira, Lluís Vivas i Antoni ("Toni") Cirera.


Any 1958 (2) - Fatxendes
Encara a Egipte.
Darrere: Antoni ("Toni") Cirera i Joan Martí
Davant: Lluís Vivas, Florenci Trullàs Vila, Josep Calvet, Martín Sosa, Florenci Trullàs Altimira, Josep Ballester Schuren, Adolf Soro i Ramon Amorós
En primer terme, al piano, Pere ("Peret") Torres.


Any 1959 - Casino de Sevilla
Mentrestant, la Casino de Sevilla seguia a Sudamèrica. Aquí concretament els veiem en una foto promocional a Xile.
Drets: Josep ("Pepet") Ballada, Josep Rué, Joan Oller, Josep Cunill, Manuel ("Manolo") Sánchez, Antoni Tarragó, Joan Pijoan, Josep Jubert, Luis elizalde i José Luis Rodríguez
Davant: Gonzalo Cortez i Agustín Dávila.


Any 1960 (1) - Casino de Sevilla
Si t'hi fixes bé, estant tots xiulant: concretament el tema central ("Marcha del Coronel Bogey") de la pel·lícula "El puente sobre el Rio Kwai" , de gran èxit a tot el món.
Darrere: Joan Pijoan (piano), Josep ("Pepet") Ballada i Josep Rué
Al mig: Joan Oller, Josep Cunill, Narcís Paré, José Luís Rodríguez, Enric Alemany i Víctor Ferrer
Davant: Agustín Dávila, Antoni Tarragó i Enrique España.


Any 1960 (2) - Casino de Sevilla
Nova edició del Duel d'espases
A l'esquerra, de baix a dalt: Enric Alemany, Joan Oller i José Luis Rodríguez
A la dreta, de baix a dalt: Antoni Tarragó, Víctor Ferrer i Josep ("Pepet") Ballada.


Any 1960 (3) - Casino de Sevilla
Darrere (piano, bateria, contrabaix que no es veu i davant seu el trompeta):
Davant: Josep ("Pepet") Ballada, Desconegut, Desconegut, Desconegut i Enric Alemany.


Any 1961 (1) - Casino de Sevilla
En una platja de Río de Janeiro.
Davant, amb la capa: Agustín Dávila i Enrique España
Darrere: Rossend Motas *, Joan Pijoan, Antoni Tarragó, Víctor Ferrer, Agustín Herrero, Joan Oller, Luis Rosende, José Luis Rodríguez i Josep ("Pepet") Ballada.
* El dia 15 de Novembre de 2013 vaig tenir l'agradable sorpresa de que en Rossend, assabentat de l'existència del meu blog, em truqués. Vam estar xerrant una mitja horeta, ell amb un admirable accent català de Rupià, tot i fer 55 anys que viu fora de Catalunya. Si vas a l'enllaç que hi ha una mica més amunt, veuràs que ha anat vinguent regularment, i les raons per les quals es va incorporar als Fatxendes (aleshores ja Casino de Sevilla) aquell any 1961. Havia esta abans a la Cobla-orquestra Catalunya i a la Cobla-orquestra La Principal de Cassà .


Any 1961 (2) - Casino de Sevilla
Acordió: Luís Rosende; Cantant: Enrique España; a dalt de tot: Rafael Granados; saxo darrere el violí: Rossend Motas.


Any 1962 - Fatxendes
Versió reduïda de l'Orquestra, que feien a vegades quan viatjaven una mica lluny, per exemple a Accra, capital de Ghana, on els hi feien saber en el moment del contracte que tant cobrarien si hi anaven vuit, com onze, com sis músics ...
Darrere: Martín Sosa, Miquel Riera i Adolf soro
Davant: Joan Ollé, Pere ("Peret") Torres i Pere Serra.


Any 1969 (1) - Casino de Sevilla
Darrere: Luis Rosende, José Lachica, Enrique España, Leonardo Fraga, Jesús Pereira, Jorge García i José Luis Rodríguez
Al mig: Agustín Herrero, José Amigo i Rossend Motas
Davant: Amo Hernández ("Mandrake") i Julio Gracia.


Any 1969 (2) - Fatxendes
D'esquerra a dreta: Josep Mª Luque, Mela, Pere ("Peret") Torres, Juan Diego Granados i Sánchez, Ramon Montserrat, Joan Puig, Ricard Arnabat, Agustí Monné, Joan Oller, Josep Dansa, Emili Biel, Martín Sosa i Josep Mª Marcos.


Any 1970 - Casino de Sevilla
Al mig, el cantant José Mª Madrid.


Any 1972 - Fatxendes (1)
Una de les darreres formacions dels Fatxendes (que lluny queda aquella foto de 1892 !)
En primer terme, els cantants, Francis i Stela
Darrere: Antoni Lizándara, Joan Oller, Martín Sosa, Josep Mª Marcos, Ricard Arnabat, Joan Puig, Agustí Monné, Ramon Montserrat, Emili Bello, Pere ("Peret") Torres i Josep Dansa.


Any 1972 - Fatxendes (2)
Acompanyant Antonio Machín al Pavelló, durant les Festes de Sant Magí i Santa Tecla de Tarragona.
D'esquerra a dreta:


Any 1978 (1) - Casino de Sevilla
Darrere: Enrique España (no es veu), José Mª Madrid, Luis Rosende, Amo Hernández ("Mandrake") i Agustín Herrero
Davant: Julio Gracia, José Amigo (una mica avançat, portant la melodia o solejant), Jesús Pereira, Rossend Motas, José Luis Rodríguez, Leonardo Fraga, Jorge García i Rafael Merchán.




Any 1978 (2) - Casino de Sevilla


Any 1978 (3) - Casino de Sevilla
A la dreta de tot, el cantant José Mª Madrid.


Any 1978 (4) - Casino de Sevilla



Any 1979 - Casino de Sevilla

2 comentaris:

  1. Me gustaria saber si el cantante Isidro Camara que paso por la Casino de Sevilla en 1951 era
    el cantante cubano ?

    ResponElimina
    Respostes
    1. Efectivamente, Roberto: Isidro Cámara Rodríguez era un cantante cubano al que la orquesta conoció en el Orfeón Catlan de Guantánamo. Sólo estuvo con la Orquesta Casino de Sevilla durante los meses que duró la gira mejicana. Posteriormente se instaló en Puerto Rico.
      Espero que la información te haya sido de utilidad.

      Elimina

PER RAONS LOGÍSTIQUES NOMÉS PUBLICARÉ COMENTARIS EN ELS QUALS S'INDIQUI UN CORREU DE CONTACTE (el correu no sortirà en el comentari)

Gràcies!