T'AGRADARIA COL·LABORAR AL MANTENIMENT DEL BLOG?

Si vols contribuir al manteniment d'aquesta pàgina (a partir de 50 €), pots fer-ho prement el botó DONAR que hi ha a continuació, tal com han fet en el seu moment els PATROCINADORS DEL BLOG:

Amat i Pujol, David
Boada i Silvestre, Eduard
"Burlu", de "Sant Esteve de les Roures"
Comadevall i Prat, Miquel
Lavie, Marc
Molina i Membrives, Xavi
Nonell i Juncosa, Jaume
Roig de Llobet, Rafel
Vergés i Costa, Silvestre

... a tots:

Gràcies!



SI EM VOLS CONVIDAR A UN CAFÈ, O AJUDAR A MANTENIR AQUEST BLOG, CLICA EL SEGÜENT BOTÓ. GRÀCIES !

  

divendres, 14 de setembre del 2012

UNIÓ OLOTINA

👉  LLEGEIX, SISPLAU :
 
Si deixes un comentari, posa el teu nom i correu, i et podré contestar.
 
Si ho prefereixes em pots escriure directament al meu correu:

jlm_54@hotmail.com

Si et vols descarregar alguna foto, endavant! Només et demano que si la publiques, citis la font.

... I ara sĂ­, et convido a gaudir del meu treball:


Any 1927 (1)
Cobla-orquestra d'Olot creada l'any 1916 (La Comarca, 10 de Juny de 1916, pĂ gina 128). Primerament van ser coneguts com Els Petits.
L'any 1920 hi ha una notĂ­cia (La TradiciĂł Catalana, de 7 d'Agost de 1920, pĂ gina 14) que diu el segĂŒent:

Degudament informats, plaunos consignar que subsisteix la orquestra "La Municipal Olotina", essent el contractista, com fins al present, el Sr. Vila.
Lo que hi ha es que alguns elements que formaven part de la matexa han constituhit una nova orquestra, titulada "UniĂł Olotina".

De tot plegat se'n podria deduir que hi va haver una aturada entre 1916 i 1920.
Presento la postal en dues versions, una sense retolar i l'altra retolada.
Darrere: Ramon Llumà, Ramon Palé i Teixidor, Marian Espígol i Costa, Genís Viñolas i Corominola ("Barrabap") i Desconegut
Davant: Joan Punset i Bertran, Albert AugĂ© i GratacĂłs, Esteve Molas i TrasfĂ­ (se'n pot veure una petita ressenya biogrĂ fica en aquest article de Josep MÂȘ Canals i Ferrarons, el qual tambĂ© m'ajuda a identificar uns quants mĂșsics), Pere ParĂ©s i Masachs* i Josep LlumĂ  i PlanagumĂ  [?].
Segons La Tradició Catalana, de 12 de Març de 1927, pàgina 160:

Degut a certes desavinencies sorgides entre'ls elements que integraven la orquesta "Unió Olotina", coneguda de temps pel nom de "Els Petits", aquesta ha quedat disolta després de cumplimentar la part dispositiva del Reglament per que's regeix el Sindicat provincial d'orquestes.
¿Quan podrĂšm veurer un verdader esperit de germanor i cultura que's traduhexi en la organisaciĂł d'una notable orquesta olotina, que pugui figurar al costat de les de primer ordre?

D'aquest escrit es podria deduir doncs que aquesta va ser la seva darrera temporada; no obstant, trobo a les hemeroteques diverses actuacions a Olot fins el mes de Desembre de 1935. La foto deu ser de finals de temporada 1926-1927, com a molt tard, donat que la temporada 1927-1928 Marian Espígol i Genís Viñolas ("Barrabap") ja havien format la Cobla-orquestra Unió Artística, també a Olot, tal com es pot llegir a la pàgina 5 del Diario de Gerona de Avisos y Noticias en la seva edició de 29 de Març de 1927.
* En Pere ParĂ©s, d'Amer (el podem veure en vĂ ries formacions a les entrades englobades sota les etiquetes Amer, d'aquest blog), avi dels mĂșsics Pere ParĂ©s i ClarĂ  i Joan ParĂ©s i ClarĂ , que Ă©s qui m'ha proporcionat la foto, i que em comentava que el seu avi era un excel·lent cornetĂ­, que havia tingut moltes ofertes, perĂČ no li va plaure mai gaire el fet de marxar del poble, i segurament aquesta va ser l'Ășnica vegada.
Foto: Josep MÂȘ Dou i Camps.
1) Arxiu Joan Parés i Clarà.
2) A.C.A.E. (Arxiu Montserrat Mauné - Javier Gironella).


Any 1927 (2)
Revers de la postal anterior.
Foto: A.C.A.E. (Arxiu Montserrat Mauné - Javier Gironella).

2 comentaris:

  1. Hola Josep
    no Ă©s el meu besavi, sinĂł el meu avi. TĂ© una cara de mala llet! És igual que en Jonet, el pare dels germans. El meu pare tambĂ© em deia que era un gran cornetĂ­, pro Ă©s fa difĂ­cil poder-ho confirmar. En aquella Ăšpoca no s'enregistrava i per tant has de confiar en el que es diu. Val a dir que el mite fa mĂ©s gran a l'home i si el sentĂ­ssim avui potser opinariem diferent. AixĂČ em va passa amb en Barnosell. Quan el vaig escoltar en una gravaciĂł em van caure els c... pel terra.
    Cometaris a part, et felicito per la feina que fas en aquest blog. No em perdo cap entrada.

    Una abraçada

    ResponElimina

PER RAONS LOGÍSTIQUES NOMÉS PUBLICARÉ COMENTARIS EN ELS QUALS S'INDIQUI UN CORREU DE CONTACTE

GrĂ cies!